SLAGMAUR – Hulders Ritual

recenze black metal
vaněna
Hodnocení:
8.9

Nejlepší norská „avantgardní“ deska posledních mnoha let.

Datum vydání: 27. únor 2026
LabelProphecy Productions
Žánr: black metal
Délka: 39:48

Norští Slagmaur pro mě byli až do letoška kapelou cirkusáků a exhibicionistů. Obrácené kříže a viselci na pódiu a důraz na profi masky a performance, to vše daleko předčilo hudbu. Přes dílčí zajímavé momenty mě hudebně Slagmaur nikdy nedokázali přimět k pozornému poslechu žádné ze svých tří dlouhohrajících desek. Novinka Hulders Ritual všechno mění. Za mixážní pult totiž usedl Snorre Ruch.

Nebudu čtenáře urážet jeho představováním, jen přidám drobný postřeh: zatímco široká metalová veřejnost považuje za základní kameny norského blackmetalového zvuku alba Darkthrone, Emperor, Burzum a samozřejmě hlavně Mayhem, my (mrk mrk, +/- a uvozovkami se tady můžete vyřádit sami) víme, že to nejzásadnější bylo pro norský zvuk demo Thorns, známé nyní jako Grymyrk. A Snorre si zpracováním zvuku pro sebe ukradl prakticky veškerou pozornost, která právem novému albu Slagmaur připadá. OKAMŽITĚ po začátku si vás totiž zvuk podmaní a pohltí vás.

Takže hlavním hrdinou alba Slagmaur je Snorre Ruch, ale je nutné dodat, že se stále ještě nebavíme, čerte žel, o nové desce Thorns. Máme na paškálu Slagmaur, a já musím jako hlavní sdělení předat: vykašlete se na marketingové kecy a na hloupou hru o ztracených členech (uch, tahle křečovitá stupidita mě málem úplně odradila od stisknutí tlačítka play, když jsem Hulders Ritual v promo mailech našel). A zejména prosím – vykašlete se na předchozí tvorbu Slagmaur. Ani jedna z dřívějších desek nebyla skvělá, možná některá byla dobrá, ale všechny byly obětí různých klauniád a kašpařin. Přestože nová deska žánrově neuhýbá, její vyznění je jiné. Je to seriózní a přesto zábavné album plné velmi dobrých riffů. Pusťte si je, poslouchejte, a řekněte, jestli mezi norskými pravověrnými kapelami, které ale chtějí oslovit plus minus mainstreamové metalisty, vyšlo cokoli podobně příjemného. Z posledních let mě snad napadají jen Manii.

Na optimální ploše čtyřiceti minut se rozléhá osm krásných a dobře vypointovaných skladeb. Připomenou samozřejmě (kromě zvuku Thorns), zejména Burzum (Hvis lyset tar Os), Ulver (Bergtatt), trochu i Darkthrone (Transylanian Hunger) či Enslaved (Frost). Jak vidíte, samé staré a krásné věci tanou na mysli. Ale podstatné je, že Slagmaur si z kánonu jen nepůjčují. Tvoří ve starém duchu nové skladby. Pojďme se na ně podívat jednotlivě.

Úvodní Ritual Dogs je vystavěna na relativně omezeném množství riffů, které se opakují s minimálními obměnami. Tyto variace nejsou melodické, ale především timbrální a rytmické: drobné změny v artikulaci bicích, v míře zkreslení kytar či v dynamice vokální linky. Výsledkem je pocit stabilního, neustupujícího pulzu, hudba zde nevypráví, nýbrž „trvá“. Na tento princip navazuje druhá Wildkatze. Skladba je opět repetitivní a její statičnost posouvá zážitek až někam k transu. Klávesové plochy a ambientní textury nejsou koncipovány jako melodický doplněk, ale jako rozšíření akustického prostoru, v němž se hudba odehrává. Význam skladby spočívá spíše v proměně percepce než ve vývoji kompozice.



Středobod alba představuje 
Huldergeist, skladba s nejrozsáhlejší formální strukturou a nejvýraznější dynamikou. Zde Slagmaur otevírají prostor pro kontrast mezi zahuštěnými a uvolněnými pasážemi. Délka přes osm minut umožňuje pozvolnou gradaci, v níž se jednotlivé motivy proměňují spíše vrstvením než tematickým rozvojem. Významnou roli hraje práce s vokály – jejich střídání a překrývání vytváří efekt, který posiluje rituální charakter skladby, právě zde zapějí níže zmínění hosté. Huldergeist tak funguje jako estetické centrum alba, kde se dosavadní postupy setkávají i rozšiřují.

Následující Hexen Herjer pracuje více s atmosférou a zvukovou hloubkou. Kompozice není založena na jasně definovaném vůdčím riffu, ale opět na postupném vrstvení textur, v nichž hrají hlavní roli klávesy a plochy. Hudební čas se zpomaluje a skladba působí jako zvukové pole. Napětí nevzniká kontrastem, ale kumulací – zvuk se postupně zahušťuje, aniž by dosáhl jednoznačného vyvrcholení. Následující Warlok je naproti tomu nejenergičtější a rytmicky nejaktivnější skladba alba. Zrychlené tempo a ostřejší riffy připomínají tradičnější blackmetalovou agresi. Ta není živelně explozivní, spíš tvrdošíjně neústupná. Warlok přerušuje tok alba, vytrhuje posluchače z plynoucího rituálu, čímž zaostří posluchačovu pozornost.



Závěrečná skladba Rathkings plní roli syntézy. Vrstvené kytary, vícehlasé vokály a pomalu gradující rytmika vytvářejí velkolepý, nikoli ale kýčovitý nebo triumfální závěr. Hudba zde nevrcholí v klimaxu, ale spíše se tíživě rozplyne.

Nasnadě je otázka, jestli stačí rekombinovat mnohokrát již použité prvky a sestavit z nich novou desku. Tohle téma je v zamčených žánrech, kterým black metal bezpochyby je, stále citelněji přítomné. Nejedna diskuse i zde je toho důkazem. Pokud se Slagmaur otevřeně hlásí ke druhé, ale i třetí (Nidaros) vlně black metalu, co bychom chtěli za novinky? Hostují zde ostatně staří známí Hoest (Taake), Silenoz (Dimmu Borgir) a Dagur (Mišpyrming) – takoví matadoři nepřinesou progísek, osvědčené kvality ale mnoho.

Gribbsphiiser se musí dmout pýchou a spokojeností (nebo bych mu to alespoň doporučil), protože se mu z vysmívaného projektu podařilo učinit výkladní skříň norského black metalu a skutečné nositele pochodně avantgardního plamene.


Dantez
Hodnocení:
7

I v mém případě si Slagmaur vyžádali větší kus pozornosti až s Hulders Ritual. Důvodem nebyl laciný publicity stunt ani pódiová prezentace, jejíž nesourodá a prvoplánová povaha mi evokuje spíše maškarní ze základky než vystoupení blackmetalového tělesa. Novinka nalákala poutavým audiovizuálním provedením, relevantní výpomocí a konceptem, který vychází z norského folklóru se všemi jeho říkankami, přírodními živly a strašidly.

Hulders Ritual se nedá upřít jedno a snad to nejdůležitější. Deska konstantně vystřihuje kvalitní riffy, které více než prastaré Thorns připomenou Jesus Tod a Dunkelheit od Burzum v různorodých variacích. Slagmaur ale v této úzké výseči pracují zdatně a vkusně. Skladby jsou v jádru přímočaré a prosté: většinou rozpracovávají jeden silný motiv, což navozuje temně hypnotický dojem, který navíc umocňují klipy s dronovými průlety norskou krajinou. Podání vzdáleně připomenou i mustr Wiegedood, kteří se však od tradic odtrhují a repetitivnost umocňují vyšším stupně všudypřítomné vyhrocenosti.

Zbytek autorských rozhodnutí ale silnou náturu kytar spíše podráží. Jde třeba o „spooky“ piano v Hexen Herjer nebo pitvorný vokál v Huldergeist. Takřka vše, co desku posouvá do avantgardních poloh Huldens Ritual spíše škodí – mění působivou atmosféru jako vystřiženou z klasických žánrových alb na tyjátr, který kapela připomíná na pódiu. Huldens Ritual naštěstí neakcentuje odbočky od klasických žánrových pravidel, spíše funguje jako echo tehdejšího, a poslech je díky tomu dostatečně odměňující.

Vložit komentář

leif - 05.03.26 14:51:53
Odpověď Vanena: Leif: nahod prosím odkaz na ty včelaře, to mě hodně zajímá. Horníci js...
Byli to jak pise AddSatan skupina Vigljos.

Nevadi mi to zasadne, muze to byt i vtipne a roztomile, ale nebere me, kdyz to dela z hudby nejaky nerdovsky larping/cosplay karneval.

Hans: Diky za info. Proste blby forek od starejch chlapu, taky to nekdy delam)) Hadam, ze nejak zasadne jim to k ataku na pop charty nepomohlo.
brutusáček - 05.03.26 13:56:04
ti včelaři mi dostávaj teda, má to i na MA dobrý hodnocení, je to "dobrý" nebo pičovina na dvakrát? :D
Marťas - 05.03.26 13:20:23
Offtopic, ale když už tu jedou včelaři - tohle je taky dobrá taškařice

https://www.youtube.com/watch?v=qTTqjotzx40
https://label.napalmrecords.com/tabernis
AddSatan - 05.03.26 13:17:17
(ten použitej obrázek včelařů je od Bruegela, 1568)
AddSatan - 05.03.26 13:11:20
Odpověď Vanena: Leif: nahod prosím odkaz na ty včelaře, to mě hodně zajímá. Horníci js...
Včelaři jsou Vígljós, promofotka níže super, ale úplně stejnej obrázek na coveru už kdysi použili SunnO))) - White2. A hornickou tématiku razil už kdysi Morbivod ve War for War - Kovy odjinud, vzpomeňme i kanalizační ve Stínech plamenů a průmyslový prachmatismus Umbrtky že. S posudkem Botanist souhlas (viz zdejší raport s KD).

leif: Že to nezní jako Deafheaven je sice samozřejmě chvályhodné, ale kromě těch ukradenejch riffů a obalu je to asi jediný, co je na týhle desce dobrý. Ale tak když to někomu stačí ke štěstí, proč ne :).

https://www.metal-archives.com/images/3/5/4/0/3540542838_photo.jpg
https://vigljos.bandcamp.com/album/--2
https://sunn.bandcamp.com/album/white2-2
Hans - 05.03.26 12:15:49
Odpověď leif: Neznal jsem, po prvním poslechu baví dost, 7 až 7,5/10 to nejspíš bude...
Hasič/záchranář image je tam kvůli tomu, že Gribbsphiiser (člen kapely) u nich pracuje. Loni na podzim měli Slagmaur publicity stunt, kterej měl vzbudit rozruch před vydáním alba tím, že vypustili fake news, že se spolu se Snorrem ztratili v horách. Tam tu blízkost k záchranným složkám využili - fotky, info, atd. Dětinský no, ale co už. Zároveň si tím ale asi pohlídali, aby po nich ve skutečnosti reálně v terénu nikdo nepátral.

Jinak za mě asi lepší tyhle různý hobby/profesní image a tématika, než aby každá druhá kapela byla krypticky pseudookultní a zahaleně anonymní. Tomu se už předem vyhýbám, protože mám empiricky ozkoušeno že nudná image = nudná hudba.
brutusáček - 05.03.26 11:22:22
"Traditional mining in Germany and Europe, Fantasy" cením
brutusáček - 05.03.26 10:40:56
Odpověď leif: Neznal jsem, po prvním poslechu baví dost, 7 až 7,5/10 to nejspíš bude...
age of silence, ale neni to BM a spíš korporát a kafka než účto a investice :D
Vanena - 05.03.26 09:21:29
Jasně, Botanist jsou fajn. Ale teda pro mě zajímavější graficky než hudebně
mrkvivit - 05.03.26 09:14:58
Palák s Banánem v Modelářích kdysi představovali album Photosynthesis amerických Botanist (https://www.metal-archives.com/bands/Botanist/3540476535)
Vanena - 05.03.26 07:54:44
Leif: nahod prosím odkaz na ty včelaře, to mě hodně zajímá. Horníci jsou Dauthuz z Německa. L'acephale mě napadají k tématu byrokracie, ale to je tak s primhourenim očí... Ještě mě napadá mykologie (Fórn, Chthe'ilist)
mIZZY - 04.03.26 23:41:18
Nejvíce avantgardní na téhle kapele je beztak to, že její název znamená válečný / bitevní mravenec. To nemá od bm o včelařství až tak daleko, ne?
leif - 04.03.26 20:52:10
Neznal jsem, po prvním poslechu baví dost, 7 až 7,5/10 to nejspíš bude. Ten archaický bzučák je skvělej, žádný naleštěný moderní post-rockec typu Gayera nebo Deafheaven apod.

V souvislosti s čím mě trápí spíš to označení "avantgardní" (a mainstream - v této souvislosti LOL). Na tomhle ultrakonzervativním dřevním BM není ani zbla avantgardy. Je srandovní, jak každé stylistické označení probíhá postupně inflací - každej hevík je dnes progem, black metal je najednou avantgardou, post-rock/screamo je teď black metalem, electro je industrialem. Lidi maj v hlavě nějaké představy o "prestiži" subžánrů a snaží se posouvat oblíbenou hudbu tím jakože víc nóbl směrem))

Zaujala mě ta image na fotkách, googlení nepřineslo výsledky. To je jakože pohládkový troll v uniformě hasiče nebo horské záchranné služby z počátku 20. století? Ta snaha BM spolků o velebení národních kořenů je kolikrát hrozně křečovitá. Slyšel jsem rakouský tuším BM na téma včelařství, včera jsem zase četl něco o nějaké francouzské kapele zpívající o hornících, no nevím, haha. Nevěděli byste o BM kapele s texty o účetnictví nebo investičním poradenství?
AddSatan - 03.03.26 23:55:25
Odpověď SS-18: dema a prvni deska jsou podle me originalni fest

ale teda na Hulders...
tak! si snad nevybavim desku, na který by bylo tolik vobšlehnutejch riffů jako na HR, byť trošku pozměněnejch - spíš k horšímu

debut jsem si asi po 10 letech (od Brutalu 16, nic moc zvuk, 4x pohádkový intro, něco fajn, ale spíš slabý) zopáknul i něco z dem zkusil a je to fakt dost jinde, temnější, syrový, industriálnější, jednoduchý, ale má to svoje hypnočaro, ta darkambientní "klasika" v Norwegian Giant připomněla Elegi - Varde (taky Nor), až na ty cheesy klávesky celkem dobrý a rozhodně osobitější než HR, obal k tomu sedí
mIZZY - 03.03.26 23:32:30
Odpověď SS-18: dema a prvni deska jsou podle me originalni fest

ale teda na Hulders...
Mělo být *dnešních Slagmaur. Kdo někdy viděl kapelu live, asi ví.
SS-18 - 03.03.26 22:52:49
dema a prvni deska jsou podle me originalni fest

ale teda na Hulders Ritual snad neni puvodni riff, to by asi riff police mela celou desku zavrit do basy
mIZZY - 03.03.26 22:41:35
Odpověď SS-18: ja mam hodne rad ten totalni autismus tech demacu, prvni deska je taky...
Jako já tu kapelu mám vlastně rád, ale je fakt, že zrovna serióznost, originalita, image a další atributy, co bys od něčeho podobného čekal, nejsou nesilnější stránky Slagmaur. První deska určitě gut, druhá vlastně taky. Tohle je určitě lepší než Thill Smitts Terror, ale zas ne nějak extra o moc. Koneckonců některý ty songy jsou venku už skoro od vydání předchůdce. Ten celkem unikátní xicht ze začátku kapely je už dost pryč. Jak říkám, riffy tam jsou docela gut, zabaví to, ale úplně seriózně se to poslouchat nedá.
SS-18 - 03.03.26 20:20:05
Odpověď AddSatan: Tak nějak, když už, tak spíš souhlas s Dantezem ... no a ani tak ne.
R...
ja mam hodne rad ten totalni autismus tech demacu, prvni deska je taky vyborna. druhou uz jsem tolik neposlouchal a Thill Smitts Terror definitivne prebraly oteze kolotoce a tri sestry.. takze se docela bojim si to pustit
pepua - 03.03.26 10:49:44
AddSatan - 03.03.26 00:30:37
Odpověď bizzaro: tys měl být mechanik :))...
To by asi nešlo, pane Filuto, kdo by to pak uklízel?
Ale (nejen) profesní deformace tam bude.
Slagmaur každopádně i po týhle desce furt spíš fajn sranda kapela, byť s přesahem.
bizzaro - 03.03.26 00:09:24
Odpověď AddSatan: kdyby to něco jen připomínalo by nevadilo, však (skoro?) všechno v hud...
tys měl být mechanik :))
AddSatan - 02.03.26 23:18:28
Odpověď AddSatan: kdyby to něco jen připomínalo by nevadilo, však (skoro?) všechno v hud...
*oprava 6. začíná Euro riffem
AddSatan - 02.03.26 23:15:15
Odpověď bizzaro: je mi uplne jedno, co to pripomina, ale ma to docela dobrou flow, ten ...
kdyby to něco jen připomínalo by nevadilo, však (skoro?) všechno v hudbě může něco připomínat, všechno z něčeho vychází, záleží jak moc, něco je tu fajn, variace na téma, něco až moc vykrádačka/slabší úprava konkrétních riffů, nebo prostě nuda, zkrátil bych to, zvuk napůl - "pseudoarchaickej", rušivě učvachtanej, ale třeba ve 2. v poho

5. začíná Euronymovým riffem ze zkoušky v Henhouse, kterej jako (v bookletu přiznaně) tribut startuje Ye E od Emperor i Labyrinth od Mayhem, pak se i vrací, jinak variace na Thorns/Mayhem, chvíli i Dimmu, celkem fajn, flow jako v poho, ke 2. a 5. se asi ještě někdy vrátim, u zbytku nevim proč

by mě zajímal Snorreho reálnej produkční přínos, když recording, mix a master někdo jinej, tipuju, že přišel do studia na pivo a možná jim do toho trochu kecal :), zkrátka taky součást marketingu

+ by rád věděl, jestli jeho, nebo Varga nebo Euronyma nějak konkrétně inspiroval disonantní úvod Dawn of Megiddo od Celtic Frost (+ tympány už před vznikem Master's Hammer), to zní už +- "proto-norsky" + nevim, jestli titulní z De Mysteriis skládal S nebo E, ale jestli nějak vycházeli z úvodu South of Heaven od Slayer (napadlo mě to tuhle po poslechu coveru DMDS v podání Crypt Sermon)
bizzaro - 02.03.26 18:30:51
je mi uplne jedno, co to pripomina, ale ma to docela dobrou flow, ten Bulsum zvukovy archaismus k tomu sedi. na zádě me to neposadilo, ale bavi me to vlastne vic nez jine zde adorovane desky :)
AddSatan - 02.03.26 15:44:16
Odpověď Sick: To se fakt nedá, jestli tohle má být klenot norský scény, tak to těbůc...
Jako dá, ale jinak souhlas, to už snad radši poslední Mayhem :). Po 3. poslechu zesílil ten dojem umělosti ve více ohledech. Škoda, že se neprodává jen ten obal (ale jen pokud je to fakt Snorre, beztak je to celý fake :) ).

a oprava 3. totální rip off Ærie Descent/Jesu Død (dement), pak to ještě rip offnul a upravil Vicotnik v DhG - Ion Storm (1:12).
Sick - 02.03.26 14:52:24
To se fakt nedá, jestli tohle má být klenot norský scény, tak to těbůch.
Tripl - 02.03.26 11:49:08
Šumný oplodňovák, co se snaží penetrovat BM ovečky, který spasou lecos.

Tu jejich marketingovou kampaň rozkryl na X jeden Nor hned první den, protože landing page informující o ztracení těch dvou imbecilů v lese (fakt VELKÝ smích!!!) byla na fejk doméně. A to vše tak nějak vystihuje kapelu dnes.

Jinak jsou tam i nějaký nosný riffy Arckanum, ale to je poslední, co mi vadí.
Hans - 02.03.26 11:14:04
Taky jsem nikde nenašel zmínku o tom, že by to Snorre mixoval, všude se píše jen o 'dodatečný produkci'. Takže to je asi dost zavádějící informace. Ale i kdyby, tak ten výsledek tomu odpovídá (takže nic extra). Není zjevně náhodou, že desky Thorns si nemixuje sám.
AddSatan - 02.03.26 10:56:19
Odpověď mIZZY: Hodnotíte za mě až přehnaně nadšeně, ale budiž. Riffy tam jsou poměrně...
Tak nějak, když už, tak spíš souhlas s Dantezem ... no a ani tak ne.
Riffy dobrý, ale protože min. polovinu složil kdysi někdo jinej a kašpaři to jen ukradli a trochu pozměnili - třeba hned ten první to je Grim and Frostbitten od Immortal skříženej s Burzum, druhej mi zní jak Burzum trošku do harmoBaN.
3. totální rip off Ærie Descent/Dunkelheit, to úplně b(l)ije do uší
zbytek ještě nevim, ale přijdu na to :), ty klávesky a tyjátr tspíš nebrat

Zvuk já nevim no, Grymyrk částečně jo, ale chybí tam ty specifický výšky (i basy) a ta distorze mi přijde trošku počítačově umělá, jako ještě ok, ale ... a ty čvachkopáky k tomu - ? - bleh... docela se kvůli tomu zase začínám ty nový desky Thorns bát, doufám, že Snorre jak psal v rozhovoru, že x(x) let opravoval zvuk kopáků, tak to neskončí takhle :) : /. Naštěstí (?) je na m-a, snad hodnověrně psáno, že:
Stein Bratland - Mastering
General Gribbsphiiser - Recording, Mixing, Photography
Snorre W. Ruch - Producer (additional), Cover art model
Takže ta jeho role asi nebyla až tak významná.

Celkově tak nějak asi fajn/dost fajn, trochu rozpaky, ještě uslyšim, ale nejlepší je na tom asi ten obal - zjevně sám Snorre :).
brutusáček - 02.03.26 10:43:53
Odpověď Vanena: Hudebně Thorns ani ne, zvukově. Bojím se že se ve finále jen odsune vy...
jj tak jsem to myslel, tak i v tom dokumentu o mayhem/bm na něj a na ten "původní bm riff" odkazují....Thorns už nikdá nebudou :)
Vanena - 02.03.26 10:20:24
Hudebně Thorns ani ne, zvukově. Bojím se že se ve finále jen odsune vydání nových Thorns :/
brutusáček - 02.03.26 10:08:14
takže Thorns - Hulders Ritual? :) Já vyzkoušel klipovky a zajímavý závan staré školy na mne dejchl..
mIZZY - 02.03.26 10:05:50
Hodnotíte za mě až přehnaně nadšeně, ale budiž. Riffy tam jsou poměrně dobré, ale ta teatrálnost a karikaturnost zůstávají podobně jako u starší tvorby, kterou bych osobně naopak úplně nezatracoval.

Zkus tohle