LYCHGATE – Precipice

recenze avantgarde death/black
AddSatan
Hodnocení:
9

Lychgate se na Precipice povedlo najít takřka ideální průsečík mezi avant-progovou promyšleností a úderným, dynamickým metalem, dystopickou, mysteriózně-sakrální atmosférou a posunout se zas o kousek dál.

Datum vydání: 19. prosince 2025
Label: Debemur Morti Productions
Žánr: avantgarde death/black/doom metal, dark progressive metal
Čas: 47:47

Anglické avant-dark metalové varhaníky Lychgate tu bedlivě sledujeme už od jejich debutu, od dvojky Antidote zde naleznete recenze všech jejich nahrávek, koncertní činnost máme také slušně zrapovanou (Celebrare Noctem, Roadburn, Cosmic Void). V souvislosti s novinkou jsem znovu protáčel i předchozí tvorbu a od druhé desky (včetně) pro mě stále patří mezi tu nejlepší, nejen metalovou, muziku, kterou jsem v posledních deseti letech slyšel. A ze srovnatelných avant-prog black/death/doom kapel, které vznikly v předchozí či současné dekádě, mě oslovují nejvíc. Aktuální Precipice, kterou od poslední řadovky The Contagion dělí 7 a od EP Also sprach Futura 5 let, pro mě byla tudíž nejočekávanější deskou nejen letošního roku.

Za prodlevou stálo asi vícero okolností – kompozice a nahrávání si jistě vybraly svůj čas, při mixu a masteru si Greg Chandler asi taky pořádně máknul, ale domnívám se, že šlo hlavně o změny v sestavě. Z kapely v mezičase odešel a zase se vrátil bubeník Tom Vallely (oficiálně až letos). Nějakou dobu zabralo hledání nového baskytaristy, kterým se loni stal Tom MacLean (To-Mera aj.). Ten na svého předchůdce A. K. Webba navázal výtečně, jeho technicky brilantní, mnohdy najazzlou hru (možná bezpražkovka nebo jazz bass?) je radost poslouchat, obzvláště v tišších atmo pasážích.

A když už zmiňuju jazz, není to sice u Lychgate novinka (už např. Unity z Contagion), ale na Precipice je vliv avant-prog rocku, jazzu, fusion i tech (death) metalu slyšet opět hodně. Čímž se dostáváme k hlavnímu mírnému negativu/rozpakům – ke 4. skladbě The Meeting of Orion and Scorpio. Ona je to sice poměrně dobrá, pěkná atmo prog rock/metal skladba, ne že ne, ale na 1. i + - 60. poslech si říkám, že je možná až moc uvolněná, romantická (hrana gejzíru?), v porovnání se zbytkem nudnější a desce v ní trochu padá řetěz. Ale v rámci konceptu/příběhu svůj smysl jistě má a lépe pak vyniknou tvrdší, zajímavější kusy před a po ní.

Malinko úsměvně, ambivalentně na mě působí i úvodní krátká Introduction, v níž jakoby se potkávala morbidní nenávistná práce s pekelnou maškarádou, pár krátkých tupaček v dalších skladbách a trošku změkčené (čvacht)kopáky – ale ještě to jde, basují i kopou. A tím asi výčet semi-záporů končí, dál už samá pozitiva a jistoty, jak pravil klasik + pár příjemných překvapení.

Až na zmíněnou čtyřku a kratší prolog/epilog skladby se Lychgate na Precipice povedlo zatím nejlépe vyvážit avant-progovou, intelektuálně-artovou sofistikovanost s úderným, svižným, občas bych řekl i zdravě chytlavým metalem, tahem na bránu, chcete-li. A samozřejmě i se specificky mysteriózní, dystopickou, temně (de)sakrální, místy až surreálně-psychedelickou atmosférou. Vyskytnou se tu dokonce i úseky, které jakoby si říkaly o trochu násilí v kotli (třeba Hive od 4:53), což mě u téhle kapely dřív nenapadlo. Ale o minutu či dvě později už se zase noříme do často až polyfonického labyrintu a miasmatických atmosfér.

Deska je to enormně nápaditá, promyšlená, dynamická, zábavná a i po desítkách poslechů občas nějakou drobností překvapí. Vortigernův kompoziční smysl pro splétání důmyslných partů kytar, varhan a piana (část nahrál sám, část jeho sestra F. A. Young) i decentních orchestrací (programming?), prolínání a vyvažování různých dis/harmonií mi většinu stopáže přijde fascinující a přes dílčí podobnosti značnou měrou osobitý a svérázný (v dobrém).

Stále se tu dá slyšet mix lecčeho od baroka až po počátek 21. století, jde ale o soudržný, funkční polystylismus („“?), chvílemi i postupy a atmosférou blízký třeba Alfredu Schnittkemu. Vlivů a podobností se dá zmínit spousta, snad i víc než dřív jsou tu slyšet pozdní Emperor (nejvíc asi v závěru Anagnorisis), kteří se tu a tam potkávají s ponurým 70/80s rio-avant-progem á la Univers Zero - mj. kolem poloviny Death’s, v 3/3 Hive s dark jazzy Kayo Dot (a na jejím začátku s Kocábem, Pavlíčkem, Van der Graaf Generator i Bachem :) ). Místy lze zaslechnout i inspiraci v (nejen) floridsko-holandském, morbidním i prog/tech death metalu – k nimž mají Lychgate blízko i sci-fi-losofickou tématikou. A s psych doomem Esoteric, neasi. Ale kupodivu všechny ingredience drží pohromadě a hudba působí plynule – snad i víc než dřív? Přijde mi, že ne-li od The Contagion, tak od minulého EP jsou Lychgate snad o trošku víc temný avant/prog-death než black, byť tu typické černé tremolo včelíny, rozklady atd. nechybí. A psal jsem to cca už minule, ale u novinky bych ještě více navrhoval škatuli „dark avant-prog extreme metal“ - se silným vlivem klasiky/cké kompozice - a to i v kytarách.

Pozoruhodná je opět i koncepční stránka alba, která podobně jako předchozí alba vychází z dystopické a filosofické literatury. The Machine Stops od E. M. Forstera jsem nečetl, ale z letmého průzkumu a lyriky kapely se jeho dílo z 1909 zdá být vizionářským předchůdcem (mj./cca) Matrixu a ve světle současné sílící všudypřítomnosti a obav z AI se jeví mnohem aktuálnějším a znepokojivějším než v minulosti. Texty se zdařile pojí i s kvazisakrální (varhany) a biomechaniodní složkou hudby („Bless’d be the Mechanism! Protect us from enlightenment“). Zdání vyprávění jakéhosi děje lze však z muziky vycítit i bez jejich znalosti (podobně jako u Promethea nebo Hubarda), závěrečná Pangaea působí dojmem konce filmu, snad tragického smíření s osudem (se Strojem?). Pěkné, skoro až dojemné, ale zároveň z toho podprahově mrazí.

Po muzikantsko-technické stránce lze jen chválit, všichni zúčastnění své party nahráli nejen precizně (neasi), ale i s potřebným zápalem. Vyzdvihnu výkon Vallelyho, který stále bubenicky roste. Jeho hra je ideální kombinací nápaditého, dynamického tech-jazzy-progera s metalovým úderníkem a sypačem (mj. blasty v Renunciation), Vallely prostě válí. A dost možná je to jejich nejrychlejší řadovka? Drobnou novotou je poměrně nenápadná flétna Y. W., která zpestří pár klidnějších, „magických“ chvil.

Jde také o první desku Lychgate bez čistých zpěvů, což je i malinko škoda, na předchozích deskách jsem je měl rád (s odstupem i skoro všechny na The Contagion), ale… ve výsledku to vlastně nijak nevadí. Chandler řve parádně, variabilně, pěkně frázuje, v klidnějších partech vhodně přechází do mluveného slova a šepotu (The Meeting), echa tak akorát. A kytary Vortigerna a Lindsleyho se v riffáži, vyhrávkách i sólech prolínají a doplňují rovněž mistrně.

Produkčně taky rozhodně palec hore, krom mírně měkčích bass drumů nevím, co bych vytknul, vršek bicích zní přirozeně, dynamicky, bubny nakládaj, činely pěkně rozlišitelný (mj. ten licho-protirytmus Hive 5:02 – crash/china?), ale nepřebíjejí zbytek. Kytary v ideálním poměru atmošpíny i čitelnosti, tlačí, řežou, basa zmíněna výše, varhany taky akorát – místy vepředu, jindy spíš v pozadí, dle významnosti jejich partu. To zas asi byly celý týdny (měsíce?) krouceníčka ve studiu. Ale stálo to za to, možná i nej zvuk jaký kdy měli, včetně masteru – nutno vohulit, aby všechno vylezlo a plně makalo, ale tak je to správně!

Artwork, který se volně váže k jedné ze scén příběhu, se Nadiie Skidan celkem povedl, možná i zatím jejich nejpůsobivější obálka, přestože by mi k nim víc sedělo něco méně příšeráckého. Ale co si budem, i v té hudbě je pořád trocha naivity avant-metalu z přelomu tisíciletí (který mám pořád moc rád), takže proč ne.

Precipice je sice nejméně originální („“) dlouhohrající deskou Lychgate, oproti „organ overkill“ Antidote a avant-psych-Bach-doomu z Contagion už tolik nepřekvapí, ale nabízí z jejich diskografii nejvyváženější průsečík jejich silných stránek. Kompozičně je (někdy) snad ještě promakanější, ale zároveň se (paradoxně?) dobře poslouchá, má skvělou flow, nakládá, místy i zamrazíkuje. Až mě často po dohrání mrzí, že už je konec (a znova!).

Zpočátku jsem desku jako až tak silnou nevnímal, možná byl i mírně zklamaný (!?), ale podobně jsem to měl i u jejich předchozích LP desek – chce to čas a pozorně naposlouchat, ne jen párkrát slyšet. Po měsíci a půl téměř každodenního poslechu ale můžu s klidem napsat, že Lychgate nahráli své nejlepší album a nejspíš i nej metalovou desku za posledních 9 let (taky organ metal). Takže za 9.


Vložit komentář

AddSatan - 04.02.26 15:02:01
Super rozhovor (nešprechtim, google translate :) ), mj. zmíněn i death/black, Prometheus, s milníkem 2007 v metalu to slyšim podobně, obdoba 4. skladby by příště patřila na kompilaci nepoužitých :), reálnost dystopií/funkčnost lidstva vs. tech pokrok, k symbolice obalu atd.
https://vampster.com/interviews/lychgate-gedeihen-in-einer-kulturellen-wueste/
AddSatan - 27.01.26 18:43:02
"It is fair to say that Lychgate was never, nor is, a symphonic kind of band. However, the track “Anagnorisis” was an exception in this regard. Originally written for strings, it was later adapted for use on 'Precipice'.
Note that there are differences, including the omission of two sections and in the number of repetitions of certain parts. Despite this, the work remains clearly recognisable, and we have uploaded it for those who may find it interesting."
https://www.youtube.com/watch?v=H6amBnb30MQ
AddSatan - 13.01.26 22:50:39
Odpověď Franta N. : Emperor byli určitě větší hitmakeři a Ihsahn je asi i celkově skladate...
ad "Btw, pořád nejlepší black/death metal na varhany" - zrovna Janáčkovo Postludium z Glagolský a další skladby na varhany budou tuhle neděli 18. hrát v Praze studenti HAMU v Sále Martinů, vstup zdarma do vyčerpání kapacity, ta Fantasie od Kabeláče taky trochu "lychgateoidní" - mj. ho velebil i Vladimír Hirsch, program v diskuzi eventu, kdyby to někoho...
https://www.facebook.com/events/1573575206997884/
AddSatan - 08.01.26 10:38:27
přihodim vzpomínku na Roadburn s varhanama ("")
https://www.youtube.com/watch?v=bmSI93oIJ_w
brutusáček - 08.01.26 09:46:44
Odpověď bizzaro: já zapomněl, že jsem je viděl! :D...
to jsme dva :DDDD to je ten ročník jak byl Demimonde na CDF :D
bizzaro - 07.01.26 22:26:50
Odpověď brutusáček: Šéf pozorně kontroluje > http://youtu.be/Oy7YbwX8R6E?si=-hc9UPpS41993Q...
já zapomněl, že jsem je viděl! :D
brutusáček - 07.01.26 22:23:23
Smolik - 31.12.25 10:36:04
Stydím se, že jde o mé první seznámení s Lychgate. Poslouchá se to relativně lehce, ale proniknout do toho nějaký čas trvá. Mně to ale po nějakém dvacátém + poslechu už úplně pohltilo a lepší album u mne asi letos nebude. A jak je zmiňovaná v recenzi čtvrtá skladba, ta mi v tom se do toho dostat pomohla. To uvolnění přišlo vhod při prvních posleších. I produkce je skvělá.
Ondrajs - 30.12.25 17:31:31
Odpověď vanena: Deska roku to teda s časovým odstupem není (do top 5 se však dostala) ...
Rok 1992 je už moderna. Momentálně je strop rok 1979 ;)
AddSatan - 30.12.25 16:53:59
Odpověď brutusáček: Mi na Contan právě uplně štvou ty čistý zpěvy, tak jak jsou na té desc...
Vlastně i u Promethea mi kdysi nějakou dobu trvalo přijít na chuť tomu heavy/progu v kytarách a pateticky-teatrálním zpěvům, do dnes je vnímám trochu ambivalentně - guilty pleasure i super zároveň, zvláštní.
AddSatan - 30.12.25 16:33:57
Odpověď brutusáček: Mi na Contan právě uplně štvou ty čistý zpěvy, tak jak jsou na té desc...
Rozumim, měl jsem to nejdřív trochu podobně, byť většina ok, postupně až 90% čistejch dobrý.

Ondrajs: aha, sorry, jsem poplet, tys psal jen o galimatyáši v některých dis-riffech…
brutusáček - 30.12.25 15:21:06
Odpověď AddSatan: Zjednodušený ani ne, ale oproti Contagion i Antidote to nějak líp jede...
Mi na Contan právě uplně štvou ty čistý zpěvy, tak jak jsou na té desce mi tam absolutně vybočujou, jsou mimo, sráží to. Ano je fakt, že jak je na novince jenm growl tak za mě supr
Ondrajs - 30.12.25 15:04:22
Odpověď AddSatan: S tou roubovaností/sledem moc nechápu, Vortigernův styl skládání je si...
Ale trojku Felgrave komentoval Vaněna, ne já...
AddSatan - 30.12.25 14:45:01
Odpověď brutusáček: s tím flow souhlasím, vnímám to stejně, mně ta deska fakt "odsýpá". Ta...
Zjednodušený ani ne, ale oproti Contagion i Antidote to nějak líp jede/jde do uší, flow, tah na bránu, Contagion tu kromě mě tuším oslovilo akorát LooMise, on je to dost takovej avant-prog-epic doom/death :), taky mi dost trvalo se "do toho dostat", některý pidliky a čistý zpěvy až iritovaly, teď po letech sedlo víc, vlastně jen malinko slabší než Precipice, který prvky a postupy z Contagion rozvíjí. Názor, že je C píčovina je píčovina :), nepochopil beru. Antidote vlastně naopak s odstupem o trošku slabší, byť super a debut "jen" dobrej, nejmíň zajímavej.

Jinak zajímavý, že jak Vortigern, tak Ihsahn zmiňujou oblibu/vliv J. S. Bacha.
vanena - 30.12.25 14:38:37
Deska roku to teda s časovým odstupem není (do top 5 se však dostala) ale flow bezvadná, super se poslouchá, přitom to není triviální ani hra na jistotu. Prometheus to teda není ani náhodou, ale sem jasnej tým Add :) (A Ondra už ani neví co chce, kdybys mu to podal jako zapomenutou nahrávku z roku 1992, tak by beztak byl nadšen :)
brutusáček - 30.12.25 12:47:59
Odpověď AddSatan: S tou roubovaností/sledem moc nechápu, Vortigernův styl skládání je si...
s tím flow souhlasím, vnímám to stejně, mně ta deska fakt "odsýpá". Takové "zjednodušení/easy lis.." (nebo jak to říct) ala Blood Incantation s poslední deskou. Precipice u mě roste a bude v topu (tým Add :D).

Dost jsem jel i zbytek disko (na to epko bych i zapomněl) a debut i An Antid supr ale Contagion je (u mě aktuálně) buď píčovina nebo jsem to nepochopil :D (terminilogií deky roku bludišťák)
Ondrajs - 30.12.25 12:28:35
Jo, jsem divnej. Na koncertě Meshuggah všichni slintali blahem, jedinej já jsem byl nasranej... :(
AddSatan - 30.12.25 11:37:44
Odpověď Ondrajs: Nechtít všechno hned :) TESAT DO KAMENE! Ale vzpomínám si, jak jsem se...
S tou roubovaností/sledem moc nechápu, Vortigernův styl skládání je sice specifickej, mj. i tím, že to skládal primárně na piano a až pak transponoval do kytar, ale přijde mi to skvěle až překvapivě soudržný, má to supr flow, to už se víc klonim k brutusáčkově tezi, že je to "easy listening", do Contagion jsem se dostával dýl. Naopak jsem byl spíš zpočátku mírně zklamanej, že to neni ještě komplikovanější, divnější, disonantnější atd.

S milníkama chápu, i proto mívám v posledních letech album roku spíš nemetalový, protože v jiných žánrech nemám až tak plno. Ale jak už jsme psal, Prometheus je ve většině ohledů lepší, ale Lychgate některý věci dělaj líp - míň naivní orchestrace, basa, rytmika atd. a hlavně i dostatečně odlišný.

S tebou je to těžký, Ad Nauseam jsou "nesmyslný sado maso", Ingurgitating Oblivion taky něco podobnýho, Pyrrhon taky moc, u Felgrave ti nedává smysl poslední skladba, která je nejlepší, Lychgate násilně roubovaný/sled riffů, alespoň že u Dischordie a Wormed se víc shodnem. Pokud mi přijde něco občas násilně roubovaný a sled riffů, tak to spíš Defeated Sanity - TSI a trochu i poslední, sice jsem to postupně tak nějak přijal a baví mě to, ale tam jsou teprve některý kombinace a změny nesmyslný :).
Ondrajs - 30.12.25 09:11:16
Odpověď AddSatan: Also má určitě větší tah na bránu, je přímočařejší a přístupnější. Je ...
Nechtít všechno hned :) TESAT DO KAMENE! Ale vzpomínám si, jak jsem se prokousával An Antidote, který jsem slyšel fakt x-krát, abych se do toho dostal, a pak mě začalo štvát o to víc. Asi je čas na to to oprášit :D

Jinak máš pravdu, poslouchám spíš jednodušší věci. Tady mi prostě vadí, jak jsou na sebe riffy násilně naroubovaný (hlavně v první půlce alba, v tý druhý už mi to přijde přirozenější), a když se tomu dá nálepka "avantgarda", vlastně to tím legitimuju a je to OK a součást skladatelského umu. Já nechci říct, že je to špatný, to vůbec, ta atmosféra je úžasná, ale asi mi chybí větší písničkovost, abych si to užil. Takhle je to pro mě jen sled riffů, nálad, akordů...

Potíž je taky v tom, že za ty roky člověk poměřuje hudbu svejma milníkama - tady zrovna Emperor (v mathcoru/metalu Ion Dissonance atd.) a v porovnání s nima všechno stylově příbuzný bledne, takže nějak ztrácí smysl se v tom přehrabovat dál. Proto taky hledám jinde, nebo zkouším úplně něco jinýho. Samozřejmě čest výjimkám.

Vlastně ti závidím, páč o "desku roku", něco, co by mě strhlo, jsem nezavadil dlouho. Všechno jen dobrý, nebo lehký nadprůměr. Asi opotřebovanost.
Franta N. - 24.12.25 04:55:35
Emperor byli určitě větší hitmakeři a Ihsahn je asi i celkově skladatelsky větší suverén, ale zároveň třeba některý ty pseudo-symfonická aranže na Anthems, s odstupem času... no, jako o mnoha jiných deskách platí, že ve své době to byl přelom a status kultu si to zaslouží, ale dnes člověku zacukají koutky úst podobně, jako u některých záběrů z klipu The Loss and Curse of Reverence.

Btw, pořád nejlepší black/death metal na varhany:

https://www.youtube.com/watch?v=FO2A6cgkg88&list=RDFO2A6cgkg88&start_radio=1
;)
AddSatan - 23.12.25 13:28:57
Odpověď Ondrajs: Zatím se taky přidávám k mančaftu Kot/Sicky. Lychgate mě strhli jenom ...
Also má určitě větší tah na bránu, je přímočařejší a přístupnější. Je taky dost super, Progeny jedna z jejich nej skladeb, ale asi mě od nich po debutu vzalo nejmíň a jsem rád, že, byť má novinka k Also vlastně furt nejblíž, tak to V. zas víc zavant-artoval. Emperor vyšší liga jo, byť ne ve všem, Arcturus mě vlastně nikdy nějak moc nevzali, pár songů jsem měl/mám docela rád, ale vždycky na mě tý maškarády, umělosti v klávesách, bicích a produkci celkově a pěvecký teatrálnosti bylo moc. Celkově spíš fajn, než dobrá kapela. U Precipice je důležitý nechtít všechno hned, jak rád říkáváš :), dát tomu čas atd., ale je fakt, že sleduju, že poslední dobou tě oslovuje hlavně lehčí, srandovnější muzika, takže kdo ví, jestli to k něčemu bude.

Jinak tu 4. skladbu už jsem začal po cca 70. poslechu přeskakovat : /, zdržuje. Nejvíc asi pořád baví Hive, doufám, že si příští rok dám na tu rubačku kolem poloviny s někym v kotli do žeber :).
Ondrajs - 23.12.25 12:59:35
Zatím se taky přidávám k mančaftu Kot/Sicky. Lychgate mě strhli jenom na tom minulém EP Also Sprach Futura, kde ta překombinovanost a vyumělkovanost zmizela a má to konečně tah na bránu. Škoda, že v tomhle směru kapela nepokračovala. Myslím, že první desky Arcturus nebo Prometheus od Emperor jsou úplně jiná liga. Možná je to ale taky tím, že už mě tahle muzika míjí. Jak praví klasik: asi prostě nejsem cílovka...
AddSatan - 22.12.25 21:10:33
+- ; ("") ?
brutusáček - 22.12.25 13:50:12
raný nebo pozdní Demimonde?
AddSatan - 22.12.25 13:00:37
Odpověď bizzaro: ja jsem To-Mera viděl i live ;)...
btw - asi spíš nějak vágně, ale sem tam mě u toho napadli i Demimonde :) a Nocturnus (?), mj. ty nathrashlý tech death mutingy/beglajty - mj. v Hive … resp. min. ffo?
AddSatan - 22.12.25 10:07:01
Odpověď chuckie: bunglovský mi přijde i to intro z Precipice...
jojo, jak nastoupí "umca umca", srážka Mr. Bungle s Morbid Emperor, militantní varieté :)

bych se nedivil, kdyby se i Arcturus v The Chaos Path inspirovali Quote Unquote od Bungle

přihodím kanální živák, kde Bungle coverovali Cosmic Keys od Emperor, což lze teda poznat jen z úvodního riffu :)
https://www.youtube.com/watch?v=Ye8HrvstQn8&list=RDYe8HrvstQn8
Franta N. - 21.12.25 23:33:36
Dobrá diskuse nad deskou. Vybavuji si, když vyšli Gorguts - Colored Sands a tady se seběhla jediná skutečně maskulinní death metalová smečka a padaly obraty jako "duhová deska", "ubulenost" a podobně. Oproti těm časům je současný Marast kultivovaný debatní klub.
chuckie - 21.12.25 22:24:23
Odpověď AddSatan: + I Am Contempt z Antidote v tom cirkusovym začátku (0:23) Bungle taky...
bunglovský mi přijde i to intro z Precipice
AddSatan - 21.12.25 21:19:49
Odpověď chuckie: Taky nejsem cílovka, ale dala jsem tomu muzikálu 6 soustředěných posle...
+ I Am Contempt z Antidote v tom cirkusovym začátku (0:23) Bungle taky evokuje, nebo i Ihsahnovo The Grave Inversed, asi nejvíc srandovní pasáž co kde maj, zbytek skladby ale super....
AddSatan - 21.12.25 21:06:09
Odpověď chuckie: Taky nejsem cílovka, ale dala jsem tomu muzikálu 6 soustředěných posle...
Pochvala se tu, jak známo, uděluje od alespoň 9. poslechů výš. Ale i za 6 s příslibem dalších uznalé kývnutí poroty :). Cílovka úplně nejsi, ale vzhledem k oblibě IT a Thantifaxath úplně mimo taky ne. Že ba 4ka u tebe i bizzara vlastně chápu. Btw Hither Comes the Swarm z předchozí řadovky mi dokonco malinko/vzdáleně evokuje death/doomovější Mr. Bungle - Quote Unquote, byť srážku Arcturus s Morbid Angel víc. Muzikál :) - ok, jako trk beru.
chuckie - 21.12.25 18:22:09
Taky nejsem cílovka, ale dala jsem tomu muzikálu 6 soustředěných poslechů, tak snad dostanu pochvalu. 4. skladba super! Teď se musím osvěžit něčím lo-fi a čoveče, asi se k tomu ještě vrátím.
AddSatan - 21.12.25 14:48:54
Odpověď AddSatan: Chytnout asi ne nezbytně, něčim zaujmout by mělo, abych měl chuť zkouš...
*bych klidně přidal/ubral
AddSatan - 21.12.25 14:45:11
Odpověď sicky: jasný, musí tě to ale na začátku chytit, abys měl chuť se do toho pono...
Chytnout asi ne nezbytně, něčim zaujmout by mělo, abych měl chuť zkoušet dál. Cílovka určitě nejsi, jen pobavilo, že máš "jasno" po 2 posleších a snad ve všem to vnímáš opačně - v urputnosti, komplikovanosti a v umění/klasice/"vážnosti" (čímž nemyslim lidovky Bédi Mlíka) klidně přidal a měkčího progu a lehkosti ubral, Chandler jeden z nej vokálů v podobný hudbě atd. Ale tak aspoň to tu máme názorově pestřejší :).
sicky - 21.12.25 08:20:34
Odpověď AddSatan: To je, alespoň doufám, snad každýmu jasný, spíš jde o to, že ta nosnos...
jasný, musí tě to ale na začátku chytit, abys měl chuť se do toho ponořit. Nemá cenu naposlouchávat 15x desku, která tě od začátku moc nebaví. Jako uznávám, že to asi není špatný a pro někoho to může být top, na mě, byť komplikovanou muzikou nepohrdám, je to takový moc urputný, na sílu tlačený, chybí lehkost, odpich a groove. Ale chápu, že je to subjektivní. Jak by řekl Brut, asi nejsem cílovka:)
Franta N. - 21.12.25 00:56:26
Odpověď AddSatan: To je, alespoň doufám, snad každýmu jasný, spíš jde o to, že ta nosnos...
Jo, to určitě. Spousta desek je vysloveně do určitý nálady nebo rozpoložení a jindy zdaleka tak dobře nevyzní. A vnímání něčeho se taky promění v čase. Konkrétně Prometheus mi třeba při prvních pár posleších přišel z většiny jako změť polámaných, nelogicky navazujících úlomků melodií, kde nic jako nosný motif není. Protože jsem předtím byl zvyklý poslouchat hlavně metal založený na klasickým riffu, struktura sloka-refrén-sólo... a až posléze mi došlo, že Prometheus je celý o extrémně silných melodiích, jen se posluchači neservírují tak pod nos, jak jsem byl zvyklý. To byly cca roky 2005-2006, kdy jsem tvrdší metal začínal poslouchat. Podobně když v roce 2010 vyšel Paracletus od DsO, přišlo mi to jako zajímavá deska, ale taky chaos bez melodie a tuším, že tak se to tenkrát psalo i v nějakých recenzích: "Je to buď geniální, nebo kapela maskuje, že neumí složit melodii." Z dnešního pohledu je to výrazně melodická, místy až post-metalová deska.
AddSatan - 20.12.25 23:13:17
Odpověď Franta N.: To jsme zase jednou o toho, že "nosnost" hudebního motivu je snad ješt...
To je, alespoň doufám, snad každýmu jasný, spíš jde o to, že ta nosnost aj. hodnoty občas vylezou až časem, nebo i v závislosti na náladě, míře pozornosti atd. Kolikrát něco docením až po týdnech, měsících, letech... po prvních pár posleších Precipice jsem nečekal, že to nakonec budu cenit takhle vysoko. Ani z Promethea jsem kdysi dávno nebyl hned odvařenej (resp. to myslim trvalo docela dlouho, než jsem to úplně pobral). Ale tak každýmu...
Franta N. - 20.12.25 22:21:02
To jsme zase jednou o toho, že "nosnost" hudebního motivu je snad ještě subjektivnější kategorie, než "atmosféra".
AddSatan - 20.12.25 20:46:39
Odpověď Kot: Spis tym sicky, je to fajn ale spis tak nejak vlazne, nez nejaky nadse...
U někoho, kdo dal 5.5 Dischordii je to vlastně i pochopitelný :). A "u prace" a "slyšel jsem to 2x" zrovna u týhle desky, jako... ok, taky názor no :)). Mě to bavilo dost od prvního, byť něco jako nadšení se začalo pomalu dostavovat až tak, nevim po 10.-tym poslechu, byť je dost možný, že zrovna u vás dvou by to asi až zas tak nepomohlo... nosnejch motivů je to plný, většinou teda nejsou nějak nějak prvoplánově chytlavý, ale postupně se mi většina tý deska začala samovolně přehrávat v hlavě :).
bizzaro - 20.12.25 19:48:15
Odpověď AddSatan: Máme jiný teploměry :), ale ještě ok, mě taky baví, ale míň než zbytek...
ja jsem To-Mera viděl i live ;)
Kot - 20.12.25 19:01:38
Spis tym sicky, je to fajn ale spis tak nejak vlazne, nez nejaky nadseni. Chybi mi nosnejsi momenty, ktery by me u poslechu ukotvily, u prace me zadnej moment nedonuti zvednout oci...
AddSatan - 20.12.25 17:34:20
Odpověď bizzaro: mně ta 4. skladba přijde fantastická a vůbec teplomet. ta vodící melod...
Máme jiný teploměry :), ale ještě ok, mě taky baví, ale míň než zbytek. Btw novej basák hrával i v Haken. Chandler v týhle kapele překvapuje, nejvíc teda jeho čistý zpěvy na The Contagion + "harsh rap" v Republic (4:45 :) )
sicky - 20.12.25 16:49:23
Poslechl jsem 2x a nebavi. Ty mekci prog pasaze jsou ok, ale celkove nesourode, prekombinovane. Chybi tah na branku. Ta snaha tvorit velke umeni tomu ublizuje. Plus mi nesedi zpev. Album roku ne. To uz radsi posledni BAN
Ondrajs - 20.12.25 14:18:56
Deska roku, jo? No tak já si to teda pustím...
bizzaro - 20.12.25 08:03:36
Odpověď AddSatan: Jo a pan skladatel/kapelník tu rec četl a ke 4. skladbě poznamenal
mně ta 4. skladba přijde fantastická a vůbec teplomet. ta vodící melodie na akustiku je fantasticky osvobozující a vyzenovaná, rytmická podpora ji hází do art/progu a dává krásný linky, klapky se nesou, Chandler po tom klidu pak vlastně sází šílenství... "Contrasting Dynamic" může být.
Franta N. - 20.12.25 00:37:38
U mě Lychgate hodně stoupli co se týče sympatií, když kdysi poskytli skladbu na nějakou politicky angažovanou kompilaci kritizující zloskřeta z Moskvy. To jsem velmi významně ocenil.
AddSatan - 19.12.25 23:20:29
Jo a pan skladatel/kapelník tu rec četl a ke 4. skladbě poznamenal: "It was based on a piano solo piece from Antidote that didn't get used. I kept it in to create a contrasting dynamic"
AddSatan - 19.12.25 23:15:50
Odpověď vanena: Felgrave mě kupodivu taky napadli, naopak Emperor až tolik ne. Lychgat...
Jo určitě se tam daj slyšet/cítit rozdíly, který zmiňuješ, i jiný, byť s tou skromností bych to až zas tak nepřeháněl, jsou tam poměrně triumfální až mírně pompézně chvíle...
možná je to někde na půl cesty mezi Emperor a Felgrave, i ty Kayo Dot mě místy napadli, nebo taky loňský Gorging Shade - Inversions, ale Prometheus mi z toho leze (nej)víc. Co se týče správný kategorie, tak tam rozhodně souhlasím s Debemur Morti: "UK avant-Death/Black Metal ... expanding the band's dystopian avant-prog-Death language" ... třeba v Renunciation možná black převažuje a skoro v každý to sem tam zablackaří, ale víc se mi to naklání do prog/tech/avant-doomy deathu, jsem mj. v souvislosti poslouchal i Pestilence - Spheres a i přes značný rozdíly tam podobnost/vliv slyšim taky

Ad hodnocení - viz diskuze k Also sprach Futura ... když to tak cejtíš, super, já to taky úplně necejtim, jakkoliv mě Lychgate megabaví, v něčem mi přijdou až geniální a jsou mi hrozně sympatický, tak víc než 9 tomu nejsem schopnej dát. Asi by to muselo být ještě nějak míň naivní, víc námrd, víc divný, ještě víc disonantní, psychedelický, novátorský - lze-li to apod.?
Číslo ... nevim, hádám tak 15-20 deskám bych 10 furt dal, ale všechno jsou to víc než 9 let starý kusy. Poslední věc, který bych dal s přimhouřením očí 10, je z nemetalu Gareth Davis - Filament a z metalu, byť je to metal asi jen z poloviny, Kayo Dot - Hubardo, ale i to je spíš 9.5 :).
vanena - 19.12.25 22:15:14
Felgrave mě kupodivu taky napadli, naopak Emperor až tolik ne. Lychgate víc skromnost, hravost, prog hraní (si?) se s skromným zvukem, Emperor pompa, arogance (to ale myslím i v dobrým). Prog black je správná kategorie pro pozdní Lychgate. Moc nechápu upejpání s hodnocením, protože já jsem třeba deset nedal už roky, tady bych dal. Nebo kolik deset za váš posluchačský život dostane "10" - a spíš mě zajímá číslo než jména. (Uvozovky jsem tam dal dost na sílu, ale závorek je snad dost.)
Franta N. - 19.12.25 19:44:58
Ti pozdní Emperor tam jsou slyšet dost. S tím, že zatímco Prometheus je vysloveně majestátní, epická muzika, takový metalový ekvivalent wagnerovského orchestrálního megalomanství (In The Wordless Chamber, Thorns on My Grave...), tohle je přeci jen subtilnější, místy až komorně-klasická atmosféra. Určitě je to dáno i dobou vzniku. Samozřejmě zvukově to zní míň uměle: Technika je jinde, i programované aranže se dají udělat tak, že se těžko poznají od živých nástrojů, k tomu jsou tam ty živé varhany a klavír. Zároveň to logicky vzhledem k době vzniku nemůže znít jako takové zjevení, jako kdysi Emperor, ale to nevadí. Klidně bych tomu dal třeba 8,5/10 s klidným srdcem.
AddSatan - 19.12.25 16:03:30
Odpověď Franta N.: Souhlasím, že intro je tam navíc (trochu připomíná éru naivních blbo-s...
Introduction se mi vlastně spíš líbí, Hatework od Morbid Angel po srážce s Emperor/Arcturus - Chaos Path, militant marching rytmika připomněla i Mayhem - GDoW, ale to "umca umca" je tam úsměvný no. Já bych to fakt nenazýval v první řadě black metalem, víc tam slyšim death, avant-prog, black je to ještě míň než Prometheus, ty kytarový mutingy, běhačky, zvláště frázováný kila atd., je to skoro furt blackened, ale většinou spíš death. Nebo prostě dark extreme metal slitina. Nějaký srovnávání mi dává smysl třeba s Felgrave, možná i Ingurgitating Oblivion i Kayo Dot - Hubardo, vlastně snad i s Dischordia (některý části) víc než třeba s Martröð.
//
Dlouho jsem tam měl 88%, ale pak si řikám, jebat! Sice s přimhouřenýma očima, ale fakt asi nej metal obecně od The Poisoned Glass, byť třeba s loňskýma Wormed a Mitochondrion v těsným závěsu. Ad brutusáček jestli je tahle deska něco nejvíc, tak je to nejvíc/blíž k Prometheovi, co jsem kdy slyšel (Deceiver namítal, že místy až moc :) ), kromě kytarovejch postupů i ty synthy/orchestrace občas atd. V něcem i lepší než Prometheus - baskytara, varhany, piano > než synthchestrace, ty UZ rio/avant-prog-jazz vlivy atd. Ale Prometheus zase víc sype, hrne, víc METAL, víc Morbid Thornsguts :) a prostě srdíčko (i přes výhrady).
AddSatan - 19.12.25 15:46:34
Odpověď brutusáček: poslechů teda méně, ale i přesto všechno je to easy listening v rámci...
Spíš EP AsF je nejvíc easy, z řadovek, jak jsem teď dost jel i Antidote a Contagion (docenil ještě trošku víc a nejlepší kopáky! :) ), tak ani nevim, ale je pozoruhodný, že na to jak je to snad i nejvíc promakaný - jak si ty nástroje poly"povídaj", tak se to fakt poslouchá fakt dobře, plynule.
Franta N. - 19.12.25 15:02:15
Souhlasím, že intro je tam navíc (trochu připomíná éru naivních blbo-symfonických introdukcí v metalu na přelomu milénia) a vyplatí se ho prostě smazat a desku poslouchat od první "regulérní" skladby. Dál je to vysoce kvalitní artový black metal, občas by to mohlo být o fous drásavější a míň melodický, ale fakt jen v drobnostech. Ta melodická složka tam má svoje místo, jde o detaily v poměru. S deskou roku bych byl asi opatrný, ale určitě jeden z těch výrazně zajímavějších letošních black metalů i metalů celkově.
bizzaro - 19.12.25 13:49:52
Odpověď +-: () 37x
„“ pouze 6x, ovšem párkrát uvnitř ()
? 11x z toho 9x uvnitř () ...
krásná statistika :)))

desku poslouchám asi od středy, a zdá se, že nemám asi co vytýkat
brutusáček - 19.12.25 13:47:38
poslechů teda méně, ale i přesto všechno je to easy listening v rámci diskografie, pozoruhodná deska, určitě dobře, že udělali vyloženě metal desku a né další avantgadní odstřel jinam (což by mohli), Chandler pořád umí.
mIZZY - 19.12.25 13:46:10
Mám už doma na vinylu. Hrozně pěkná barva LPčka. Super efektní smoke efekt, kterej se super hodí k obalu atd.
AddSatan - 19.12.25 13:39:41
Odpověď +-: () 37x
„“ pouze 6x, ovšem párkrát uvnitř ()
? 11x z toho 9x uvnitř () ...
slabý, příště přidám
-+ - 19.12.25 13:25:46
Odpověď +-: () 37x
„“ pouze 6x, ovšem párkrát uvnitř ()
? 11x z toho 9x uvnitř () ...
nádherný rozbor

asi nejlepší deska Lychgate a jedno z alb roku, ale...
+- - 19.12.25 13:24:09
() 37x
„“ pouze 6x, ovšem párkrát uvnitř ()
? 11x z toho 9x uvnitř () a jednou dokonce spolu s „“ a podruhé s ! dohromady

Zkus tohle