Brutal Assault 2025 - úvodní dojmy

report Brutal Assault|

Brutal #28 máme za sebou. Než ale přejdeme do pitvání jednotlivých dnů, jako vždy přinášíme celkové shrnutí. A protože na příštím ročníku nebudeme chybět, festival z něj i přes dílčí kritiku vychází jako vítěz.

Kdy: 5. - 9. srpen 2025
Kde: pevnost Josefov
Report: úterý / středa / čtvrtek / pátek / sobota / afterparty
Galerie: úterý / středa / čtvrtek / pátek / sobota

onDRajs

28. ročník Brutal Assaultu je za námi. Akce vyrostla do rozměrů, které se asi všem nebudou líbit. Pořadatelé dopředu hlásili, že mají vyprodáno, což se v josefovské pevnosti nutně projevilo. Organizátory full house“ určitě potěšil, z hlediska návštěvnického komfortu to už bylo horší. Zejména ve večerní headlinerovské špičce (hlavně ve čtvrtek) byla hlava na hlavě a někam se dostat trvalo věčnost. Nebyl jsem jediný, kdo tvrdil, že areál není nafukovací, a kdyby se limit počtu příchozích snížil cca o 1 500 až 2 000, v pevnosti by byla větší pohoda.

Na druhou stranu je potřeba říct, že běh festivalu jako takového to moc nenarušilo. Odbavení mně ve středu trvalo několik minut, fronty na pivo se netvořily, organizátoři se na to očividně připravili lépe, než tomu bývalo dřív. Protože se areál v minulosti stále rozšiřoval, lidi se rozprostřeli; jako dobrá oáza klidu se ukázala ulička za KAL stage i tamní Meet and Greet, kde fanoušci líbali svým hudebním miláčkům nohy. Klídek byl i v Bastionu X, kde si o brzkém odpoledni člověk mohl vychutnat produkci v jazzové vinárně.

Podstatně horší to bylo u prodeje kapelního a festivalového merchandise, kde se tvořily kolony jak na dálnici do Chorvatska. Prodej merche kapel a festivalu sice byl rozdělen, ale ne všichni ze značení chápali, že jdu-li podpořit koupí trika kapelu, nestojím frontu v té festivalové. Všechna čest těm, kdo si to poctivě vystáli… i když vlastně vůbec nemuseli. Tohle by zkrátka chtělo výrazněji oddělit: koridory, značení cedulkami, obrácené fronty? Jako dlouhodobě nevyřešené kritické místo taky vidím uličku u kobky hned u Marshall stage, kde se večer střetávaly davy a tvořil se špunt – jedni tu sledovali kapely, druzí se skrz ně snažili protlačit dozadu, ostatní zas dopředu nebo mířili na Octagon nebo dál dozadu. Peklo.

V téhle tlačenici vzalo brzo za své přebíhání na kapely, protože aby se člověk dostal dopředu na nějaké pořádné místo, musel si ho jít „zabrat“ aspoň 15 minut před vystoupením, jinak byl odsouzen k tomu sledovat muzikanty o velikosti blechy ze vzdálenosti 30 metrů. Člověk si nakonec víc vychutnal menší, ne tolik divácky atraktivní kapely, na které se nemusel mačkat.

Zvuk na BA? Na Marastu tolik oblíbené a hojně probírané téma. Snad se nikdo neurazí, když řeknu, že to byl standard a vcelku průměr. Nějaký produkční velekiks jsem nezaznamenal, některé skupiny měly sound úžasný (třeba Obituary, i když v úvodu to taky haprovalo), jiným se holt nezadařilo. Ale takhle to bylo vždycky; vytvořit u metalu atmosféru a poslech jako doma v pokojíčku je zkrátka věc častokrát nemožná a celý žánr to limituje. Nicméně ten, kdo hledal, většinou našel. U kapel vhodných spíš pro klub se vyplatilo jít blíž k pódiu, aby si člověk „došel pro větší porci kytar“ (třeba Car Bomb), jindy to zas víc tlačilo až vzadu.

Co se týče areálu samotného, ten se mění spíš jen kosmeticky, gró zůstává stejné. U servisu pro návštěvníky jsem ocenil pitnou vodu zdarma (konečně!) – potíž byla vepředu u hlavních pódií, kde byly u cisterny jen dva kohoutky, takže se tu tvořily fronty. Vzadu u Obscure stage byla situace mnohem přijatelnější, kohoutků zde bylo asi deset. I u festivalové hygieny mi přišlo, že se to zlepšilo (na BA jsem byl po tříleté pauze), s hnědým zadkem snad z toiky nebo klasického záchodu nikdo neodcházel…

Nabitý byl i doprovodný program a ten, koho už nebaví jenom koukat na kapely, ale chce zažít něco jiného a zainvestovat do jiných aktivit, se mohl dostatečně zabavit. Potěšila výstava Franty Štorma (Master’s Hammer), z jehož naivních obrázků byl znát osobitý nadhled, i Maria Duplantiera z Gojiry, k mání byla i drum clinic Gena Hoglana, přednášky (Attila Csihár), herna Carrom, workshopy atd. Tyhle věci nad rámec klasické festivalové náplně oceňuju.

Zbývá si jen zanadávat na všudypřítomnou drahotu, která nás v posledních letech pronásleduje na každém kroku. Faktem je, že skoro týdenní výlet ze zahraničí k nám do metalové pevnosti vyjde na stejné peníze, jako když člověk jede na regulérní dovolenou. Plzeň byla za 85, za pořádné jídlo člověk méně než 250 korun nedal. Člověk se s tím asi musí smířit, ale ušetřit bylo možné. Daly se najít i levnější alternativy, naopak cenové úlety á la čtvrtka pizzy za 190 korun zaváněly špatným vtipem. Momentálně nemám srovnání s akcemi v zahraničí, pravdou ale je, že pivo ve městě bylo za poloviční sumu (zkusil jsem Krakonoše 12 za čtyři pětky, šlo to), dalo se konzumovat vlastní jídlo u auta…

Takže jaký je finální verdikt? Akce má zavedené renomé, pro mnohé (včetně mě) jde o příležitost vypnout, vyřadit rychlost a zapomenout na všední starosti a strasti, které nás teď obklopují víc než dřív. Ideální šance pro vypuštění páry v dnešní šílené době? Metal jako jediná jistota v nejistých časech? Ještě že ho máme, hýčkejme si ho.

mIZZY

S většinou věcí, o kterých píše kolega, lze souhlasit. První věc, která člověka zarazila a nejvíce ovlivnila jeho život v areálu, byl počet lidí. Ano, v minulosti už BA vyprodaný byl, ale mám za to, že nikdy nebyl až takto nacpaný. Osobně jsem si tedy jasně stanovil priority, co chci vidět, na které kapely přijít včas a kam se naopak nehnat. Díky tomu jsem tedy viděl bez problému všechny vybrané sety, a to i v Octagonu, kam se v několika případech pár fanoušků už nedostalo.

To, že se areál hodně rozrostl, a že v něm lze (pokud na to máte dost peněz) bez problému strávit celý den, jsme psali už hodněkrát. Čeho jsem si ale letos všiml, je výrazné omezení stánků a života v samotném Josefově. Ne, že by za to snad festival jakkoliv mohl. Co jsem tak pochopil, jedná se hlavně o rozhodnutí místních a současné politické reprezentace. Ale tam, kde dříve byla od rána do noci hromada lidí, kteří si mohli koupit cokoliv kdekoliv, bylo většinu dne nesrovnatelně klidněji. Dokonce i před samotným vstupem do areálu bylo letos jen pár stánků, které bys na prstech spočítal. Jestli to tak místní chtějí, je to asi dobře. Ale osobně mi trochu chyběla interakce s místními, která bývala v minulosti velmi přátelská a zajímavá.

Jestli je ale jedna věc, kterou musím vyzdvihnout a od Ondry nezazněla, je to posílení služeb na samotných parkovištích a kempech. Téměř celých 15 let jsem na Brutal Assault jezdil bez potřeby si platit VIP kemp nebo parkoviště. Kromě covidového Josefstadtu, kdy to bez placeného kempu nešlo, prostě vždy nějak šlo sehnat parkování a místo na stan zdarma a neměl jsem potřebu řešit cokoliv navíc. Až loni jsem prvně využil Parkingu číslo 6, kde za pětikilo lze celý festival parkovat, bez omezení odsud odjíždět a zase se sem vracet, a také můžete stanovat hned vedle svého vozu. Netřeba si tedy platit zvlášť parkoviště i kemp.

Dle slov pořadatelů je sociální zařízení a zabezpečení na P6 oproti ostatním omezeno. Loni to možná ještě platilo, kromě pár záchodů zde vlastně nebylo nic. Ne že by mi to tehdy nějak vadilo, ale letos i zde bylo nonstop několik zaměstnanců, záchodů výrazně přibylo (pravda, aut a lidí také), šlo si zde nabít čip a koupit jídlo s pitím hned v několika stáncích. Nejvíce mě ale v neděli ráno potěšilo, když sem přijely slečny, u kterých jste si mohli před odjezdem udělat alkotest zdarma. Pokud toto jsou omezené služby a standard dalších kempů a parkovišť je ještě o poznání vyšší, dávám palec hore.

sicky

Jako pravidelný účastník festivalu jsem zaznamenal cca tři věci, které mi přišly jiné oproti zkušenostem z minulých ročníků:

1/ Přešvihnutá kapacita, která byla obtěžující nejen kvůli všudypřítomné tlačenici, ale také nebylo možné se díky tomu rychle přesouvat a stíhat tak všechny vybrané kapely. Přesuny po areálu bylo třeba zkrátka více plánovat a to včetně návštěvy toalety, protože vše trvalo delší dobu. Tento problém byl nejhorší ve čtvrtek, kdy hrála nejen Gojira, ale i věhlasný český Hovnomet, což asi přilákalo hafo jednodenních návštěvníků a ti areál doslova ucpali. Další dny to pak bylo o fous lepší, ale pořád se dá mluvit o nepříjemnosti.

2/ Nárůst procenta cizinců. Co si pamatuji, tak na BA byla vždy tak třetina Poláků, kteří letos z nějakého důvodu nepřijeli. Namísto nich dorazila kvanta kosmopolitních cizinců. Aktuálně je tak skladba osazenstva slabší: 1/3 Češi a silnější 2/3 cizinci z celého světa. Ti samozřejmě nemají problém platit něco málo přes €3 za půllitr Plzně, takže bych se cenám moc nedivil. Apropos ceny jídla podle mě byly ok. Opravdu velká porce rizota nebo nebo italských těstovin za 200 Kč je podle mého v pohodě. Srovnám-li to s cenami na monstr akcích v Letňanech, tak je to ještě levný.

3/ Zvuk. Názor na ozvučení mám z větší části kladný, kdy zejména ve středu a ve čtvrtek byl sound většinou opravdu nadstandardně kvalitní. Třeba druhý set BTBAM anebo Cult Of Luna byly po zvukové stránce opravdové lahůdky. Povedla se i Gojira anebo Mastodon. Ovšem v pátek přes den jako by se zvukaři na hlavních podiích zbláznili a začali to již od poledne neskutečně tavit. Přišel jsem do areálu něco málo po 13h a na hlavním place se prostě nedalo vydržet ani se špunty do uší. Musel jsem si dole u stánku nabít kredit do náramku a za těch 5 min mi málem upadla hlava, jak to bylo nahlas. Večer se to pak srovnalo a třeba Mayhem měli zvuk super, přes den to ale byla vražda. Zajímavé je, že další den v sobotu to pak zas bylo ok.

Jinak asi bez výhrad. Poprvé jsem bydlel v HK a dojížděl shuttle busem a dá se říct, že v poho. Třičtvrtěhodinová cesta zpět ve 2 ráno je sice úmorná, ale komfort na hotelovém pokoji vyváží útrapy cestování. Pochválit musím i vychytanou appku do mobilu, kde bylo vše podstatné, takže člověk nemusel po ničem pátrat. Nato, o jak monstrózní akci jde, organizace funguje výborně, a co jsem se bavil s cizinci, tak každý říkal, že ve srovnání s jakoukoli akcí v Německu nebo Francii je Brutal o parník lepší. Zamrzelo, že dramaturgie tentokrát nenabízela tolik HC punku jako dříve, ale zas tu bylo hodně kvalitní avantgardy. Každopádně to bylo opět fajn a už se těším na příští ročník.

vihkav

Dodám jen pár věcí pro úplnost. Aplikace skutečně fungovala, ale opět teprve těsně před festivalem byla odstraněna většina chyb. Praktický nebyl akorát filtr stagí v sekci Můj program, po jehož nastavení nežádoucí stage nezmizely a názvy kapel a jejich časů se zkrátily. Tohle za mě dělá celou sekci nepoužitelnou a bylo tedy nutné koukat na program úplný. Uživatelé Androidu mohli mít jinou zkušenost.

Co se taky úplně nepovedlo, bylo prvotní oznámení některých kapel s tím, že hrají v oficiálním festivalovém termínu, načež jsme se z pozdějšího denního rozpisu dozvěděli, že se jejich koncerty budou konat na warm-upu, který v onom termínu není. Na tohle jsem četl oprávněné rozhořčení cizinců, kteří si plánují cestu hodně dopředu a kapely proto nemohli stihnout.

Festival jako takový byl ale letos naprosto špičkový a až na občasně přehulený/nepovedený zvuk byl plný nezapomenutelných zážitků. Pro nás nealkáče (ať už dočasné nebo ne) bylo navíc všude v nabídce nealko pivo - tentokrát i v kobce do skla, cením! Musím naprosto vyzdvihnout Proovan od Proudu, o kterém říkali i ostatní, že chutnal lépe, než regulérní alko. O sonických požitcích tedy v příštích článcích – a dojde i na pražskou afterparty.
bizzaro

A já to už uzavřu jen drobným komentářem. Jako bývalý několikaletý člen produkce musím opravdu vyzdvihnout organizaci. Nikde nic nehaprovalo, vše šlapalo, nikde žádné kiksy a případné dílčí námitky budou u každého už spíše osobního charakteru. BA letos prostě šlapal a staví ho to v mém pohledu do festivalové špičky, která za svou cenu nabízí adekvátní služby. Areál doznal dalších zvelebení, na pár větších pivních místech byly nově LEDky, naopak už chyběly telky. Aplikace s mnoha novými funkcemi hodně pomohla a co v ní cením snad nejvíc, byl online streaming (od čtvrtka už i z Obscure stage), což mi pak dovolilo festival sledovat i v momentu, kdy jsem tam už nemohl být.

Vložit komentář

Cronic - 18.08.25 10:39:09
Odpověď SS-18: OK to jsem asi prestrelil, ale prisahal bych, ze jsem naposled v randa...
povedal by som stale, ze aj v randali by mal byt plzen do 3.5. ale popravde ak tam nieje nieco vyslovene specialne tak tam ani nechodime. su aj lepsie lokaly, ci uz na pivo alebo koncerty...
SS-18 - 16.08.25 14:34:39
Odpověď Cronic: Tak 5-6€ v Bratislave za Plzeň možno len v turistických baroch... Akož...
OK to jsem asi prestrelil, ale prisahal bych, ze jsem naposled v randalu platil za plzen 5€? mozna 4€ teda? uz jsem tam dyl nebyl, zbytek mam celkem cerstve v pameti
Cronic - 15.08.25 10:30:04
Odpověď SS-18: byl jsem jen na ctvrtek, tak nemuzu porovnat jak to bylo jiny dny, ale...
Tak 5-6€ v Bratislave za Plzeň možno len v turistických baroch... Akože je u nás draho, ale až tak našťastie ešte stále nie :D Bežne za dá aj v centre nájsť plznicka za 3,5 v slušnej kondícii a dobre crafty 3-4€ tiež ;)
brutusáček - 13.08.25 09:37:26
Odpověď mrkvivit: Joe Duplantier to zmiňoval :-) Máš pravdu, že zrovna v prostoru kolem ...
haha jj... "beutiful festival, still smell shit" :D

zvuk vlevo byl občas fakt přepálenej, na pig destroyer to nevadilo, zase na Mayhem libůstka
mrkvivit - 13.08.25 09:13:37
Odpověď sicky: zapoměli jsme zmínit fakt, že letos tam mnohem víc než dřív na hodně m...
Joe Duplantier to zmiňoval :-) Máš pravdu, že zrovna v prostoru kolem kobky vládlo velmi silážní aroma.
sicky - 13.08.25 09:10:35
zapoměli jsme zmínit fakt, že letos tam mnohem víc než dřív na hodně místech fest smrděly hovna. Občas to tahlo až dovnitř do kobky dost
Zero - 12.08.25 23:43:54
Zvuk mi letos přišel lepší než v minulých letech, ale pravda, pohyboval jsem se převážně na Obscure stage. Pravidelně si stěžuju na to, že na black metalech slyším jenom blastbeaty a zbytek je hluková koule, a to letos nebylo. Blacky, co jsem letos slyšel, byly luxusní - Gaerea, Rotting Christ paráda.

Objektivní fail byla Crypta, tam nefungovala druhá kytara. A to tak, že vůbec. Poslouchal jsem na půl ucha, nějak se mi to nezdálo, tak zvednu hlavu a vidím, že jedna kytaristka sóluje, druhá jede riffy, a slyším jenom to sólo. Tak čekám, že se to spraví, ale ne, tak to bylo celý set, a jako by si toho nikdo nevšiml na pódiu ani u zvukaře. :-D
Hooper - 12.08.25 23:30:21
Za mě srovnám minulý a letošní, lidí dost, ale minulý rok na Emperor/Behemoth obdobné…jsem si rozmýšlel jestli opustit místo a vrátit se zpět. Ulička u korýtka je riziková, to jako jó…
Cizinců z Evropy mrak, co jsem zaregistroval Aut, SV, De, Pl, Belg, Estonci a hromada jihoameričanů. Nevím kde se ti indiáni vzali v takovém množství(nebyla příležitost pozeptat se…) – mají nehoráznou výdrž, valili v kempu do 4-5h ranní u hrajícího válečku
a zpívali…3noci po sobě…
Minulý rok se mně Bizzaro ptal na stížnosti na zvuk, nevěděl jsem o zásadním průšvihu. Tak tento rok jsem si na to vzpomněl a výtek by bylo výrazně víc.
Zdálo se mi, že vlevo to bylo horší, ale záleží asi na uchu. Utopený voice, výpadky komplet(byť sekundové, ale komplet), kytara nikde než se našla. Hentai pecka, Asphyx a Martin…nebylo rozumět, Overkill nahuleno za práh bolesti (a myslím, že vydržím dost) zacpával jsem si uši a to celý set(druhý den zalehlo), to bylo fakt zbytečné, taková kapela…
Pivo všude studené, záleží co od toho kdo očekává…a ta diskuze o značkách…100chlapů/100chutí…za mě samo Cobolis/Rampušák venku…pak uvnitř jsem ochutnal vše…sklo lepší, Ratar asi…něco z Proudu…
A ta voda…taková blbost, ale už dlouho jsem ji nevypil tolik a je to veliké plus, myslím, že tento rok více kohoutků…
Jídlo fajn, jen najít to správné, mexická mistička byla fakt malá…
Ceny piva respektuju. Vlastní zkušenost z Finska 240,-Kč/čepovaný craft, od kluků co byly v Trumpově říši 400,-…sic jsem nestíhal na BA dobíjet, ale pořád v mezích na takovou událost.
Co jsem se bavil s novými kamarády, tak byly na fesťácích v Aut/De/USA…rádi se vrátili zpět na BA.
Organizace perfekt, a pro nováčky překvapení, jak to všechno šlape.
A kdyby někdo chtěl, ale nedoporučuju…minulý rok na Strašidelný zámek v M.Krumlově(nostalgie na Kreator – 20km od baráku) – NIKDY.
Fronty na pivo a pak teplé…záchody ve tmě a každý druhý posr…voda v malé PET, drahá a teplá. Hromada podnapilých, děs…zlatý BA…
Dramaturgie taky OK, ale o tom pak dále…
bizzaro - 12.08.25 13:16:39
Odpověď sicky: Ja chodil jen na Plzen do skla do Kobky a tam ji maji velmi dobrou. Ke...
kdepak, omezení plyne od "města"
mrkvivit - 12.08.25 12:09:36
Odpověď brutusáček: jak to bylo s těma vratnýma kelímkama na kafe, ty se mohly vracet kde?...
Kelasy na kafe se vracely na top-upech.
mIZZY - 12.08.25 12:09:20
Odpověď Wajt: Pivo je a bude téma vždy. Za mě v rámci festivalu v pořádku. Těžko si ...
Cobolis byl už loni. A byť jsem Mordýře taky měl rád, nakonec s Cobolisem spokojenost. Když měl trochu člověk štěstí, dostal ho místo kelímku taky do skla. Ale jasný, že Rampušák kvlt Eternal.

O tom, že Plzeň do skla za 85 Kč je ve srovnání se zahraničními festivaly naprostý luxus, se netřeba bavit. Ano, Brutal není charita. Já si klidně dovedu představit, že to pivo stojí stovku nebo víc. Zahraniční návštěvníci by si rozdílu ani nevšimlu a i pro mě by to bylo furt levnější než kalba někde ve Skandinávii.

Pokud český fanoušek brečí kvůli ceně piva na Brutale, ať jezdí do Volyně nebo na Czech Death Fest, kde koupí beera za 30. To předražený jídlo je rozhodně větší boj, ale když si člověk našel ten svůj stánek, kde byl spoko, dalo se to. Hotdog s trhaným s rozměrem napuchlýho negra za 2 kila popiči!

Co ovšem musím říct, tak že mimo kobku s konírnou, nebo výjimečnými místy, kde je fakt chládek, se ta Plzeň jinak absolutně pít nedá. Přes den, když je vedro a dal jsem si jedno pivo u zvukařů, tak jsem vypil asi půlku a zbytek vylil. Totálně přechlazené a po chvíli regulérně odporné. Což je vlastně i důvod, proč historicky piju v areálu kromě kobky pivo úplně minimálně, případně sáhnu po Ginger beeru. Jinak jsou ta ledová piva zárukou ultimátní sračky, která tě ani na kapely nepustí.
sicky - 12.08.25 12:05:21
Ja chodil jen na Plzen do skla do Kobky a tam ji maji velmi dobrou. Kelimkace jen vyjimecne.
Btw za absenci stanku v Josefove bych videl spis festival. Aby lidi utraceli uvnitr a ne mimo
brutusáček - 12.08.25 11:46:33
jak to bylo s těma vratnýma kelímkama na kafe, ty se mohly vracet kde?
brutusáček - 12.08.25 11:45:23
Odpověď bizzaro: pokud mě nešálí kalkulačka, tak 85 Kč = €3,47...
jop, dělám jenom ve finančních službách, to je ok :D
bizzaro - 12.08.25 11:25:02
Odpověď brutusáček: tak jako jasně, pro toho cizince na brutalu je to pivo za 2,7 ojro mál...
pokud mě nešálí kalkulačka, tak 85 Kč = €3,47
Wajt - 12.08.25 11:23:37
Pivo je a bude téma vždy. Za mě v rámci festivalu v pořádku. Těžko si představit, že v polních podmínkách dostane člověk takovou Plzeň jako U Jiráta, U Bansethů, v Hamburku... Na to tam nikdy nebude vybavení ani personál. Neplatí to jen o Prazdroji, ale i dalších pivech, top pivo chce top péči a tu brigádník, platový kelímek a mobilní pípa nemůžou poskytnout. Cena na fesťák asi taky ok, i když do hospody, která by podávala za 85 v této kvalitě, bych rozhodně nechodil. Moc jsem jich tam letos neurazil, takže nechci paušalizovat, každopádně dva roky zpět mi do skla chutnala víc.

Nabídka piv nicméně široká, snad si každý našel dle svého gusta. Dobrý mi přišel OEF ale, Emperor naopak nic moc. Škoda, že Elektrárna nedodala svoje skvělý spoďáky Matyldu a Šlechtičnu (nicméně, kdo ví, jak by ve festivalových podmínkách chutnaly). Jak psal Vihkav, Proovan naprosto super, fakt mi chutnal víc než alko (65kč).

Za změnu k horšímu považuju nahrazení Modrýře na přístupovce Cobolisem. To je ale věc osobních preferencí, objektivně tam bylo pivo slušný, 10-15kč nad cenu v samotném pivovaru. Mrzí redukce výčepů ve městě. Rampušák u řezníka za pade to jistil.
sicky - 12.08.25 11:04:05
ještě k těm cenám, jako určitě tam předražený věci byly, taky jsem se napálil u nějakých Indů, kteří mi dali za dvě kila opravdu miniaturní tortilu, ale daly se najít i solidní porce poživatelnýho jídla za rozumnou cenu. A co se týče piva, tak ti co nadávají na drahou Plzeň, mohli samozřejmě lemtat levnějšího Radka nebo Kozla nebo co tam vlastně měli :)
brutusáček - 12.08.25 10:24:01
tak jako jasně, pro toho cizince na brutalu je to pivo za 2,7 ojro málo, jako já mam v plánu ještě asi tak dva brutaly dát,a bych měl to poctivou dvacítku a na 30. letý výročí hehe tak snad se za ty dva roky tý plzně za 4 ojro nedočkám. BTW jak došel Emperor a Čurby dotáhl pivo co mu zbylo tak ten jeho ALE byl gut, ale mrdat 0,4 a dávat 0,5 (klidně za 95 kč)
SS-18 - 11.08.25 17:43:35
Odpověď brutusáček: Brutal to v průvodci nemá, ale OEF jo. Tedy jednotlivé medailonky-před...
byl jsem jen na ctvrtek, tak nemuzu porovnat jak to bylo jiny dny, ale sel jsem do erroru a na backory a vubec mi to nejak prehanane precpany a preprodany v headline case teda nepripadalo, naopak jsem byl prijemne prekvapenej.. nestal jsem zadnou frontu na pivo, vse valilo jak na dratkach, polaku mi prislo min, spis bych hadal rekordni ucast jizni ameriky..

ad cenovka, bydlim v centru, takze jsem zvyklej plus teda celkem pravidelne vytahnu prdel za kopecky a musim rict ze cim vic clovek cestuje, tim vic si ty nasi pivni kultury a cen vazi... protoze v levnejsich vychodnich zemich casto nedostanes kvalitni pivecko vubec, nebo draz nez u nas, a na zapad od nas vlastne stejnej problem, mainstream je mrdka a pokud chces dobry tak existuje, ale 5€ je dno ty ceny co das, ne strop... takze mit luxusni plznicku na festivalu (!!!) a za 3€ mi prijde mega v pohode...

dam nejaky priklady, na tom mensim istanbulskym letisti co servisuje spis domaci lety stoji maly pivo (nemecky splasky) 18€! a kafe 10€.. prumernej plat je tam 600€, WTF

o hospodach v centru ani nemluve...

ted sem byl zas v Berline, v jakoze dobrejch pivnich hospodach pro mistni kde se jede na objem cca 5€ za nejakou ctyrku, ale oproti plzni vlastne slaby...

Bratislava za prumernou Plzen v rokaci 5-6€

Londyn pivo v hospode, jakoze dobry pivo ale v pajzlu 6-7£

New York za mrdku 10$ v totalnim pajzlu (v lepsim pripade budou mit za stejnou cenu aspon guinessa nebo lagunitas, crafty 12$ a vys..a to se bavim o pajzlech pro studenty a nezminuju mistni povinnost 20% dysko)

to se bavime o pajzlech, ne o festivalovejch cenach. a Cesko neni vychodni zeme a Brutal neni mistni akce, takze cca 3€ za PULLITR na festivalovy pomery extremne nadstandardniho piva je vlastne levny

zradlo me obcas zabolelo (spis skrz maly porce protoze jsem vyzrany prase), ale vzdycky je lze dojit k reznikovi na namesti, udelat slusnej a zaklad a dat 4 excelentni Rampusaky za padika a clovek to uz jen nejak do pohody dokrmi v arealu
brutusáček - 11.08.25 16:03:10
Brutal to v průvodci nemá, ale OEF jo. Tedy jednotlivé medailonky-představení kapel, což jsou texty okopírované z webu když tu kapelu oznamujou. V té knížečce je to pak kouzelný a vlastně je to už sám o sobě report protože tam člověk 30x čte "přijede vás rozdrtit válec dm" "zběsilej grindcore" atd, jak je to poskladaný vedle sebe tak je to vlastně super. :) Tak doufám že OEF zůstane i u prográmku. O COL jazzu jsem se taky dozvěděl z tištěného, leč asi kobka stage.

Je to tak, BA vyprodaný byl fakt znát (fakin hledat spot v kobce je na naše marast poměry pod úrovní (VIP haha) - pokud BA zavede placený štamgast stoly v kobce tak chci za tenhle nápad % :D), když jsem tam přišel ve středu na warbringer tak už v tu chvíli to bylo wtf. Ty špunty se tvořily kolem zvukařů ale dalo se prolézt dopředu a najít místo (na gojiru i mastědon) jsem měl gut spoty. Plzeň jsem čekal za 80 tak bůrec zdražení překvapil. Z jídel se vyplatily asi burgery, s tím že je to prostě porce (double), indická apod kuchyně je prostě ta porce malá (za ty love).

free pitná voda opět super!

Zvuk byl asi takový střed, marshal byla občas fest překulená, Pig Destroyer oproti Grave byl ještě chill, na švédy se mi vlnily u zvukaře špeky (a to je co říct haha). Občas to bylo takový, jako kdyby se to "odšpuntovalo", někdo pohnul šavlí a vše znělo ok #stinovejzvukař

Papírově to nevypadalo, ale nakonec jsem dost přebíhal a i vybíral, což mi všeobecně sere, příště to bude chtít víc cutovat rovnou.
bizzaro - 11.08.25 15:41:09
Odpověď vihkav: Info o klavírním podání Cult of Luna bylo v papírovém programu a na ce...
v appce to má svý místo, ale není to hned patrný, takže myslím, že dost návštěvníků o spoustě funkcí neví, ale to je běžný, ani u vlastního telefonu člověk všechno nezná :) přesun do digitálu z papíru už je v plánu roky
vihkav - 11.08.25 15:26:54
Odpověď mrkvivit: ZALIDNĚNOST: Je fajn, že má areál pevné hradby a BA už kapacitně nemá ...
Info o klavírním podání Cult of Luna bylo v papírovém programu a na ceduli u Jazz vinárny. V appce trochu skryté, uznávám, tam bych se o tom dozvěděl těžko. Vlastně si říkám, jestli se takové věci neskrývají mírně záměrně, aby tam nebylo úplně namrdáno. Každopádně pokud je v plánu se zbavit papírů a fungovat jen v appce (jak říká mrkvivit), bude na ní třeba ještě hodně zamakat.
mIZZY - 11.08.25 14:30:31
Odpověď Wajt: Kvalitní ročník. Dokonalý Obscure Sphinx. Zážitek na roky - zvuk, nasa...
Jo tvle, to s tím manipulačním poplatkem za první nabití je fakt pičovina. Ne, že by mě těch 50 korun zrujnovalo, ale fakt to je na festivalu, co stojí 5000, potřeba? Plusem budiž fakt, že už si neberou 2 % za nabití kreditu kartou jako v minulosti, ale stejně to je absolutní trapas.

Organizační faily mě zpětně napadly dva. Reálně nulová kominukace ohledně toho, že Dave Tichý hrál v té vinárně svoje klavírní covery Cult of Luna. Na to bych se šel podívat, ale zjistil jsem až po festivalu.

No a potom to, že Dimmu Borgir skončili o 20 minut dříve, což je spíše fail kapely než pořadatelů. Ne, že by mě to nějak extra mrzelo, ale chtěl jsem dojít na poslední půlhodinu a nakonec jsem viděl necelou půlku posledního songu.

Jo a Pig Destroyer měli být naopak více nahalas :)
mrkvivit - 11.08.25 13:44:02
ZALIDNĚNOST: Je fajn, že má areál pevné hradby a BA už kapacitně nemá kam růst. Proti RfP nebo zahraničním HellFestům a Wackenům je to pořád prcek. I když je vyprodáno a občas člověk někde uvázne, nikdy to není na dlouho. Pořád se tu dá žít relativně volně. Já vlastně ani jednou nebyl mimo areál (stanuju "na punk" v křovinách kousek od bočního vstupu) a víceméně mi nic nechybělo.
ZVUK: Nejsem zvukový purista, takže u mě většinově spokojenost na všech pódiích. Kvůli zvuku jsem odešel akorát z Pig Destroyer (fakt moc nahlas!) a z Defeated Sanity (moc divně kytary, možná záměr?). Na Octagonu, pokud člověk stojí za úrovní zvukaře neúnosně duní basy, ale to je dispozicí toho prostoru a stačí popojít (pokud to jde) dopředu.
CENOVKY: Inflace mírně zvedla ceny i tady. Za víceméně stejný objem nakoupeného jídla a pití jako loni (jedno velké jídlo denně, sem tam Královský chleba na dojedení, nealko IPA, hodně kafe a limonád + voda zdarma) jsem letos dal o 500,- víc. Takže žádná tragédie.
APPKA: Fungovala mi celou dobu perfektně, ale třeba filtr podle stagí jsem nezkoušel. Papírovou brožuru jsem prakticky neupotřebil. Pokud vím, tak stejně to bude v budoucnu směřovat ke kompletnímu přechodu jen na appku.
ORGANIZACE: To co je viditelné běžnému návštěvníkovi, myslím, fungovalo až na drobnosti dobře (ten tradiční backstage punk vlastně není ve výsledku uvnitř areálu vůbec vidět). Odbavení už je na super úrovni (jeden SWAP stánek byl letos hned u nádraží), pitná voda zdarma pokračuje, jídla a pití všude dost, záchody vcelku OK po celou dobu (teda až na úterní kapacitní bídu u "korýtka," kdy navíc zapršelo a bylo to tam brzy i rozbahněné), kapely tradičně přesně na čas, LEDky s přímým přenosem jsou pořád fajn, omyvatelné panáky (házejí do sběrných boxů u barů) myslím loni nebyly, super je nová "chill zóna" mezi KAL a hradbou...
Ano, bylo to letos opět dobré.
Wajt - 11.08.25 13:40:31
Kvalitní ročník. Dokonalý Obscure Sphinx. Zážitek na roky - zvuk, nasazení, světla, projekce, celková atmosféra. Pak vytěsníš i ty davy (těžko srovnat s 2019, je to 6 let, ale proti 2022/3 určitě podstatně horší). Zvuk bych nevyčítal organizátorům, aparatura na všech pódiích v topu. Kapely si zpravidla vozí vlastní zvukaře. Ojedinělý průsery jdou za nima, ať už je hluchoň za mixem, nebo magoři/neumětelové na pódiu (vše dohromady v případě Nile). Ad ceny, festival není charita ani neziskovka, takže diskuze na tohle téma je poměrně bezpředmětná. Jednu poznámku bych ale měl. Pade za úvodní top-up je šaškárna a PR fail. To zkrátka působí nepřístojně. Jestli jsou ty peníze potřeba, ať se o 50 zvedne cena lupenu a není to skrytý jako podobná hovadina, nad kterou každý jen kroutí hlavou.

A ještě jedna drobnost. Skvělý brutalsinth za velmi fér cenu (i když první šarže byla o chlup lepší) by byl ještě lepší, kdyby stál třeba o pětku víc s tím, že ti to rovnou do půlky kelímku dolejou vodou, nalouchujou a nemusíš sám přelévat jako trotl a brát kelímek navíc.
Cechi - 11.08.25 13:21:22
Letos to byl pěkný ročník, ale od warm-upu do konce čtvrtka bylo tak přeplněno, že to bylo opravdu nepříjemné. Už jsem svou účast na dalším roce viděl černě. Naštěstí pátek a sobota se počet lidí výrazně snížil. Chápu, že Godzilla je drahá a musí se zaplatit, ale to raději zdražte lístek než nás nechte se ušlapat. Myslel jsem, že tohle dělá jen Daron.

Jídlo je drahé, já si ho nedám, ale hlavně kvůli velikosti porcí. Prostě mi to nestačí. Moc cizinců = souhlas.

Odjel jsem se super zážitky a několika novými objevy, takže spokojenost. Vytknul bych letos jen šachy s WC (méně pisoárů) a některé drobné úpravy sezení. Počasí taky vyšlo, o chladné první noci jsem věděl a nepodcenil.
vihkav - 11.08.25 13:10:50
Nevím jak vy, ale já polštinu slyšel úplně všude, víc než cokoliv jinýho. Spíš bych řekl, že jich bylo ještě víc :)

Asi tolik neva, že appka jede až při festivalu, ale nebylo kvůli tomu možný vyzkoušet/naplánovat všechno, protože celou Obscure překrývala jedna kapela a podobné věci. Ale s těmi stagemi to tam tak mám doteď. Vždy online
bizzaro - 11.08.25 12:13:13
ctvrtek musela byt pevnost nacpana, to je jasny, ale treba ve stredu na KK i Mastodon bylo lidi habadej, ale kdyz jsi chtel, slo se dostat bliz nebo na chteny misto. clovek to ale spis driv vzda, nez aby se prodiral :) ale ono je to u me uz i vekem :D

jinak k appce, co pise Vihkav. vzhledem k poslednim zmenam v programu atd, je jasny, ze se vydava posledni nejnovejsi verze appky az pred festivalem, aby v ni bylo co nejvic veci spravne a aktualne. treba program kapel zas bezi online s festivalovym systemem, takze tady to bezi aktual furt i pri ad hoc zmenach. jinak me filtr podii na Androidu drzi. byl jsi online nebo offline?
AddSatan - 11.08.25 11:36:17
Hm, jak jsem viděl sold out, tak se mi i na jeden den přestalo chtít a jak to tak čtu... byť je jasný, že bych si tam pár setů užil (pokud bych se na ně přes tu biomasu dostal :) ). Btw - na Hellfestu 2014 jsem vlastně vůbec neměl pocit, že je tam 10x víc lidí než na BA, žádný fronty, tlačenka atd. ani na monstr headlinerech, což je prostě limit danej zdmi pevnosti (který maj samo i spoustu výhod) a hamižnými organizátory :), který ty limity pokoušej (dle rozhovoru s Fialou prej o pár stovek míň než 2019, ale...?).
pasik - 11.08.25 11:17:34
Cena plzne 85 kc (kdyz ve meste stoji v plzenskych restauracich cca +- 70) za me uplne v pohode. Ty spunty a natresk imho souvisi hodne s tim .. co zminovam mizzy .. lidi ktere driv spolklo mesto .. jsou v arealu + jednodenni listky .. takze ctvrtek byl fakt totalni masakr a ze zmineneho spuntu u kobky mam par nehezkych vzpominek .. kdy se clovek proste zacpe ani nevi jak a nemuze nikam. Take mi prislo .. ze bylo nejsilnejsi utery a tolik lidi na warmupu nepamatuju .. bylo to znat hlavne na toaletach .. kde u noveho koryta zarohem byly fronty .. ktery bylo fakt opruz stat. Taky jsem tam ani jednou nezazil tekouci vodu z tech slapacich kohoutku .. ale nosim vlastni dezinfekci takze jsem to resil tim (btw .. nevim zda se treba ta dezinfekce da nekde v arealu poridit .. to bych uvital). Naopak vsechno ostatni mi prislo lepsi .. promakanejsi .. zabavnejsi .. kazdy rok je videt posun a dotahovani veci ve prospech fans. Ceny jidel v pohode .. ta bageta od lidi ze sapy za 170 bylo asi nej festivalove jidlo jake jsem kdy jedl) Stejne tak jsem promazaval chleby ze skvarkovkou za 85. Podle me je dulezity ze je proste z ceho vybrat .. kdyz mi neco prijde drahy .. tak si to proste nekoupim .. ale najdou se taci co ano .. takze v poradku.

Zkus tohle