QRIXKUOR – The Womb of the World

recenze death/black
vaněna
Hodnocení:
8

Qrixkuor nahráli velkolepou metalovou symfonii - ambiciozní fúzi black/deathu s „klasickou“ hudbou.

Datum vydání7. listopad 2025
Label
Invictus Productions
Žánr: symphonic 
death / black metal
Čas: 50:18

Již krátce po vydání sklízela nová deska Qrixkuor ty nejpochvalnější komentáře. Mnozí, včetně mne, v ní viděli žhavého kandidáta na pamětihodnou desku roku 2025, pokud ne přímo desku nejlepší. O měsíc později červené koberce rolujeme zpět, bedny pro vítěze sklízíme a vavřínové věnce vracíme mámě zpátky do šuplíku na polévku. Zkrátka: triumf se nekoná.

Recenzní prostor tu již Qrixkuor měli dvakrát a vychvalovali jsme je v Poison Palinopsia a Zoetrope, proto budu stručný.

Qrixkuor nahráli svou teprve druhou dlouhohrající desku, více než 50 minut nesmírně ambiciozní fúze black metalu s „klasickou“ hudbou a nahranou The Orchestra of the Silent Stars. Teď budu kráčet po tenkém chodníčku, protože přesně vyjádřit, oč Qrixkuor usilují, je dost možná nADD mé síly. Orchestrace metalové hudby pro klasické nástroje dopadá málokdy dobře, někdy zajímavě, ale velmi často směšně. Qrixkuor naštěstí nejsou směšní, určitě jsou zajímaví, ale také jsou docela problematičtí. Zkusím nastínit, co by pro vás mohli Qrixkuor znamenat.

Pro metalistu – primitiva (já) je v hudbě strašně málo kytar, není riffů, kterých bych se chytil. Propracovaný je materiál velmi dobře, dlouhé skladby (nejkratší And You Shall Know Perdition as Your Shrine má 8,5 minuty a je s přehledem nejlepší, zpěv Melissy z Adorior mu dodává potřebný šmrnc) se zbytečně neuzlují a jejich průběh je zajímavý. Sledovat jejich gradace je jedno velké dobrodružství. Jenže mít čtyři takové náročné celky za sebou, je prostě na jednoho metalistu moc. To, co tak skvěle fungovalo na Zoetrope, dvounásobnou stopáž neunese.

Desku Qrixkuor je samozřejmě možné poslouchat pozvolna, takříkajíc rozporcovaně. A nejen to, dá se poslouchat opakovaně, a dá se poslouchat velmi dobře. Ale výjimečnost z ní obrovské nároky na posluchačskou pozornost vysávají. Je to totiž pro obyčejného posluchače především deska únavná, ke které se vracet tolikrát, aby do sebe vše zapadlo, nejspíš nebude chtít. Virbl je tlumený, činely trochu sklovité a kopák mírně zbahněný.

Pro metalistu – symfonika, který uctívá Opeth a spol., bude Qrixkuor velmi nepříjemným až obtěžujícím zážitkem. Elitářství tu totiž není krycím jménem pro povrchní naleštěné pozlátko dimmu/cradle feelingů. Tohle je tvrdě odmakaná snobárna, která nenechá prostor pro headbanging, sóla jsou bolestně propletená s celkovými kompozicemi a airguitar tak naprázdno mlčí. Bicí znějí příliš rozmazaně, snare je utlumený, kotel je při rychlých pasážích trochu bahnitý.

Pro avantgardního metalistu, milovníka překračování metalu do všech možných žánrů bude asi Qrixkuor o hodně zajímavější. Není to sice Stravinskij ani Penderecki, ale ouška umí potýrat kvalitně. Děloha světa je na mnohem vyšší úrovni skladatelské komplexicity než předchozí tvorba Qrixkuor – umí posluchači sugerovat zneklidňující pocit nesamozřejmosti bytí. A to přesto, že cymbaly působí možná zbytečně křehce, až trochu skleněně.

Pro avan-turistu, alias náročného posluchače – univerzála, toho, kdo z mnoha žánrů vybírá pouze vystupující pěnu, je Qrixkuor přesně to pravé. Není to nejspíš dílo mistrovské, ale dozajista je kontroverzní. A to mám rád. Už jen proto přidám jeden bod nad emocemi doporučených 7 spolu s poznámkou, že méně ostrý zvuk bass drumu může leckomu vadit.

Od cavernous death metalu na Incantations from the Abyss, přes psychedelii Poison Palinopsia, nádechu u abstraktně symfonického metalu na Zoetrope se Qrixkuor pustili do obrovského sousta velkolepé metalové symfonie, které ne tak docela požvýkali. V každém případě, dobrodružství Qrixkuor nekončí.


Vložit komentář

Franta N. - 23.12.25 14:25:04
Odpověď AddSatan: K tý ambicióznosti a kompatibilitě, je otázka, jestli prostě vůbec pod...
Právě, muselo by to být hodně disonantní a až někam na hranu ambient/noise. Protože kombinace kytarový riff plus smyčce v sobě vždycky bude mít určitou dávku úsměvnosti/naivity, ty nástroje to prostě dohromady tak dělají.
Franta N. - 23.12.25 14:22:34
Vyjádřím se k té Obscuře: Některý party prostě z dnešního pohledu znějí komicky, naivně, skoro disco/estráda vibe, nesedí tam. Skoro v každý skladbě je tam něco takovýho. Snad jenom ta dlouhá "Clouded" je toho dá se říct prostá. Kultovní status tomu neupírám, ve svojí době to byl určitý přelom, odvážný experiment. Respektuji to, ale od Gorguts si spíš pustím FWTH, nebo Colored Sands.
AddSatan - 23.12.25 11:39:06
K tý ambicióznosti a kompatibilitě, je otázka, jestli prostě vůbec podobnej druh death/black metalu lze spojit se symfo prvkama, aby to trochu naivně, legračně/úsměvně neznělo. Viz i třeba těch pár orchestrací ve Vacuuole od Mitochondrion. Asi by to všechno muselo být ještě mnohem víc disonantní, jak metal, tak fidlání.
AddSatan - 23.12.25 10:58:23
*zhlédnutí (dement)
AddSatan - 23.12.25 10:55:20
Odpověď Vanena: Add: tak to si spíš myslím, že je ambivalentní reakce na "šok", podobn...
Může být, zvlášť u prvního poslechu/shlédnutí, ale spíš záleží, jak je to podaný. Každopádně pro názor, že Obscura může znít někomu místy směšně mám jistou dávku pochopení, jakkoliv jí vysoko cením.
AddSatan - 23.12.25 10:51:29
Odpověď brutusáček: to já když si pustim From Wisdom a vzpomenu si, že ten bicmen pak nedl...
a přitom tak dobrý kopáky! kdyby čvachtáky, tak pochopim, že si to hodí viď, ale...
Vanena - 23.12.25 10:42:27
Add: tak to si spíš myslím, že je ambivalentní reakce na "šok", podobně u šokujícího násilí ve filmu mám tendenci se smát, ale nijak vtipný to není. (Ale nějakou fenomenologii směšnosti rizvrženou nemám ;) )
brutusáček - 23.12.25 10:21:11
to já když si pustim From Wisdom a vzpomenu si, že ten bicmen pak nedlouho po vydání spáchal sebevraždu mam hnedle lepší den...
AddSatan - 23.12.25 10:14:00
Nevim jestli vyloženě směšně, ale některý části, prvky Obscury - třeba hned ten uškrkanej/skřípanej rozjezd titulní včetně toho tapping sóla a Hurdleova hysteráku trochu vtipně, rozverně až úsměvně působí. To že je to zároveň nepříjemný a až geniální to nijak nevylučuje. Spousta vyhrocenejch věcí jak v muzice, tak třeba ve filmech takhle ambivalentně působí. A co si budem, metal je celkově takovej kvazilegrační žánr :).
vanena - 23.12.25 09:45:15
Franta: prosím pěkně, kde zní Obscura směšně?
brutusáček - 23.12.25 09:11:26
symfo dimmu pro hipstery rok 2025, ale jo poslouchá se to dobře, aranže dobrý, projedu starší desky
sicky - 23.12.25 08:10:24
Je to zajímavý, ale produkčně nezvládnutý. Ten orchrestr je tam moc, nejsou pořádně slyšet kytary a celkově tomu chybí basy. Z mixu leze moc vysokých a středových tónů a díky tomu je to takový přepískaný, což se neposlouchá dobře. Souhlas s Frantou, že je to příliš ambiciózní. Btw ty druhý dva kusy jsou poslouchatelnější než ty první dva možná proto, že jsou jednodušší
Kot - 23.12.25 06:33:07
Zajimalo by me, kde si myslis ze zni obscura smesne? Ptze to je podle me jedna z desek, ktery se maloktera novejsi disso deska neprijemnosti/atmosferou vyrovna...
Franta N. - 23.12.25 01:04:11
Obsáhlejší hodnocení:

Ty "klasický" pasáže mají fakt silný momenty. Místy takový soundtrackový, ale dobrý. Trochu slabší to začíná být, když se přejde do Emperor-styl symfo metalu. Tam to občas zní jako starší Dimmu Borgir, nebo jak to kdysi pojmenoval moderátor relace hard'n'heavy na Radiu Beat: Metalový soundtrack k Hvězdným válkám. Vyjít to v roce 2000, určitě by to bylo totální zjevení. Koneckonců, Obscura od Gorguts zní v některých chvílích vysloveně směšně a jaký je to kult a milník. Na tom je zároveň vidět, jak moc se extrémní metal od přelomu milénia posunul směrem ke skladatelský vyzrálosti a jistotě. V současným kontextu je The Womb of the World deska s obrovskou ambicí, kterou snad ani nešlo realizovat s plným úspěchem. Udržet takovou rozmáchlost a širokou škálu prostředků pohromadě tak, aby dávala dohromady smysluplný celek, by byl úkol pro elitní(h) skladatele a těmi Qrixkuor při vší úctě k nim nejsou. Občas to tedy zní mělce, občas nefungují gradace, občas se dokonce dostaví známý problém dortu pejska a kočičky. I tak je to ale zdaleka jejich nejlepší album a určitě patří k tomu zajímavějšímu, co letos v tvrdým metalu vyšlo.
AddSatan - 22.12.25 12:00:36
Odpověď mIZZY: Možná ani ne až tak skok v přístupnosti, ale hlavní problém je, že to,...
Kytarově stejně, nebo i promyšlenější než Z, ale s mixem souhlas, ten by kytarovější být mohl, i bicí místy rušivě moc.
mIZZY - 22.12.25 11:52:23
Odpověď dntz: Nápodobně. Jinak forma recenze je super, cením, jak V. pořád přichází ...
Možná ani ne až tak skok v přístupnosti, ale hlavní problém je, že to, co bylo dříve u kapely nejzásadnější - kytary, na novince skoro chybí / nejsou výrazné / jsou skryté pod orchestrací. Ať už je předchůdce vlezlejší nebo ne, furt stojí primárně na promyšlených a výrazných kytarách. To o novince úplně říct nejde.
AddSatan - 22.12.25 11:40:13
Odpověď dntz: Nápodobně. Jinak forma recenze je super, cením, jak V. pořád přichází ...
Zoetrope je přístupnější i vlezlejší, víc kinder symfo :).
dntz - 22.12.25 11:26:10
Odpověď mIZZY: "Dnes se budu o recenzní prostor dělit s kolegy, se kterými jsme tu ji...
Nápodobně. Jinak forma recenze je super, cením, jak V. pořád přichází se svěžím psaním i v rámci limitů.

Souhlas s Míšou, přijde mi, že ten skok v rámci přístupnosti je až moc velký. To, co kdysi pouštělo temno je teď upozaděno a nosným motivem jsou fidlátka, která občas lezou do uší až vlezlým způsobem.
AddSatan - 22.12.25 09:57:43
Ale jak už jsem psal v Albu i jinde, hlavní problém asi slyším v tom, že tohle pojetí blackened deathu je s orchestracema a pokusem o "vysoký umění" kompatibilní jen částečně.
AddSatan - 22.12.25 09:54:48
Za mě jejich nej, ale už jsem to taky odložil, ještě se někdy vrátim, ale... z každý posluchačský škatulky s něčím částečně souhlas, jak už jsem psal v Albu listopadu i jinde. Souzním s tím tak na 70-75% řekněme.
K těm orchestracím - o dost lepší než na u Zoetrope, ale pořád oscilace mezi "vážnou hudbou" a něčím, co kdosi pojmenoval jako "Hell Disney soundtrack" :)
mIZZY - 22.12.25 09:32:48
"Dnes se budu o recenzní prostor dělit s kolegy, se kterými jsme tu již dvakrát Qrixkuor vychvaloval"

Kolegové se na to vysrali. Já teda hlavně z důvodu, že mě ta deska baví čím dál miň.
bizzaro - 22.12.25 08:37:39
(asi) super deska. orchestrace je za me skvela, je to temny i majestatni, ale presne jak autor, tedy metalista-primitiv, postradam tam trosku vic kytar, takze zvuk si jeste hledam, aby me to pripadne celyho sezvejklo.
a recorded, mixed and mastered by Greg Chandler, takze muzeme z Lychgate prejit sem :D

Zkus tohle