ONIRIK - Curling Serpents Under Stone

recenze black metal
vaněna
Hodnocení:
6

Onirik předkládá závěrečnou část svého triptychu, na kterou na jednu stranu nedám dopustit, ze strany druhé ji však musím také hanit.

Datum vydání: 30. květen 2025
LabelI, Voidhanger Records
Žánr
black metal

Triptych Onirik, nad jehož posledním dílem, deskou Curling Serpents Under Stone, se setkáváme, je velkolepé dílo, které si zaslouží pozornost. Jeho druhou část The Fire Cult Beyond Eternity tu (dle svého blahého zvyku +-) perfektně rozebral kolega Adolf. Já dnes připojím pár slov k dílu třetímu.

Ohlédnutí za triptychem je však třeba zahájit u dílu prvního. Casket Dream Veneration je album (s naprosto obludným obalem mmch) od Onirik nejodvážnějším a pro jeho dráhu určujícím. Slyšíme na něm kroucené harmonie a ne zcela pravidelné a zneklidňující bicí, snad tak trošku si půjčující atmosféru od Blut aus Nord. Onirik se tu nebál gradace vytáhnout úplně jiným směrem, než kam by zvyk velel. Nalákal tak milovníky Ved Buens Ende, směroplatných tvůrců „paralelní druhé vlny“. Další album Onirik – již zmíněné Fire Cult Beyond Eternity – tuto pozici potvrdilo a dotáhlo mnoho naznačených stezek až do krásně trpkých konců. Jde o skvělou desku, která si pro poctivého posluchače nechává překvapení k mnohačetným poslechům.

Pojďme ale již zakleknout na aktuální desku. Zaráží na ní hned několik věcí. V první řadě je to z celé trilogie dílo, nic si nenalhávejme, nejslabší.  Má také nejmenší ambice. O nějakém tvůrčím vrcholu, který bych intuitivně od závěru trilogie čekal, nemůže být řeči.

Deska se rozehraje velice konzervativním black metalem. Tvůrce se vzdává snah žánrové hranice překračovat nebo kroutit. To je tím překvapivější, že na dvou předchozích deskách obojí dokázal s velmi obratnou vehemencí. Svíjející se hadi pod kamenem nenabídnou na cca půlhodinové ploše víc, než (neškodné?) variace na Satyricon bubáčky, a to ještě provedené na pár strun v riffech na sólové kytary. Riffo-sóla, která donekonečna štrikuje Onirik do všech svých osmi skladeb, jsou v podstatě otravná, ale umí se pořádně vrýt do paměti. Pokud jim propadnete a vycítíte v nich jakési nesvaté fluidum (to je můj případ), budete mít puzení donekonečna se k nim vracet. Patříte-li však k objektivnějším posluchačům, kteří žádají transgresi, budete zklamáni.



Příběh, který Onirk slibuje táhnout přes tři desky (a deset let!) má nyní gradovat, dle promomateriálu nikde jinde než přímo v samotném pekle. Dost možná pro někoho bude peklo poslouchat nekonečná pidlikavá sóla-riffy. Pokud ale odmítnu jízlivou pilulku, vůbec nechápu, jak se hudba
Curling Serpents Under the Stone vztahuje k peklu. Dramaturgicky není vůbec pochopitelné, jak třetí díl trilogie zhudebňuje pekelnou hlubinu. Desku jsem slyšel nejméně dvacetkrát, ale že by evokovala cokoli infernálního se opravdu říct nedá. Není drsná, není temná, kvílení démonů se nekoná, ječení mučených duší nikde.

A hned navážu druhým, mně také zcela nejasným bodem – deska má být přiznanou poctou druhé vlně black metalu. Ale které norské či švédské kapely devadesátých let takhle vyklidněně pidlikaly? Snad bych našel pasáže Satyricon, možná Gehennah, ale v zásadě všechny kapely se v počátku devadesátých let hlavně snažily znít zle. Tahle deska zní různě, ale že by byla ZLÁ, to bych ani v náznaku neřekl.

Onirik nenahrál zlou desku, to ale ani náhodou neznamená, že nahrál špatnou desku. Zvukově je album velmi příjemné, zejména z vinylu mi ouška polaskala nadmíru přívětivým zvukem basa a organicky zní nejen mix celkově, ale obzvlášť Gonius Rex (jediný autor) umí perkusní a bicí nástroje.

Žehral jsem zpočátku na příliš dlouhé a nikam nevedoucí skladby, abych posléze pochopil, že tvůrčím postupem Onirik je nekonečný průchod spletitým labyrintem melodie. Nedráždí se už disharmoniemi ani podivnými dvojhlasy – na to si Gonius pořídil vedlejší projekt Noite (kde tak trochu naznačuje, kam by se mohl Onirik posunout v paralelním vesmíru). Onirik je čistým a na poslech vlastně veskrze příjemným black metalem. Já osobně v něm cítím příchuť jakési důležité nesvatosti, která mě opakovaně nutí materiál poslouchat, až se mi vpil hluboko pod kůži. Na jednu stranu na novou desku Onirik nedám dopustit, ze strany druhé (objektivnější?) ji však musím také hanit.

Na kroutící se hady pod kamenem je možné hledět ze dvou stran. Mohou být nedostatečně progresivní, mohou být málo dráždiví. Také ale jsou velmi příjemní na poslech, laskavě se svíjí v nekonečných spirálách, aby zasáhli boltce pozitivně naladěných posluchačů.


Vložit komentář

Franta N. - 31.08.25 23:32:57
* pojetí
Franta N. - 31.08.25 23:32:42
Odpověď AddSatan: k těm Ash Magick - v těch atmo místech i trochu jako Sortilegia/Black ...
Něco to do sebe asi má, ale nějak mi tohle přijetí black metalu přijde s křížkem po funuse. V rámci toho stylu to je asi dobrý.
AddSatan - 31.08.25 22:57:41
Odpověď AddSatan: To bych spíš dal pod ty AA nebo Führery :), když už, je to spíš nablac...
k těm Ash Magick - v těch atmo místech i trochu jako Sortilegia/Black Cilice apod., jinde i Mayhem aj. Norsko, ale se zvukem Katharsis/Darkthrone - UaFM (ještě víc řezavá špína), zjevně oblibujou i Moonblood, bicí programovaný, ale maj dost trvekvlt zvuk, tak +- ok ... a jeden z nej ženskejch black vokálů, co jsem slyšel
Franta N. - 31.08.25 22:56:27
Odpověď AddSatan: To bych spíš dal pod ty AA nebo Führery :), když už, je to spíš nablac...
Já tam slyším Marduk v těch válečných a vyhlazovacích polohách. Pancelářovka, Plague Angel. S tím, že tohle jde samozřejmě mnohem víc do deathu. Morbid Angel tam ani nijak zvlášť neslyším, Immolation trochu jo. Behemoth asi taky, ale tak max. do roku 2007 (deska Apostasy), a já mám Behemoth v tomhle období rád, takže za mě spíš plus.
AddSatan - 31.08.25 22:15:05
Odpověď Franta N.: Nevím, kam to dát, tak sem. Zkuste nový Proscription: Desolate Divine....
To bych spíš dal pod ty AA nebo Führery :), když už, je to spíš nablacklej death, Marduk jsem tam nezaslech, ty ostatní spíš - Azarath, Lvcifyre určitě, Immolation, Morbid Angel i trocha Behemoth/Belphegor pompy a čvachtanice : /, ale převážně asi dobrý, zkusim víckrát.

Z blacku metalu (byť s Onirik nesouvisejícího), takže taky kvazifftopic :) mě z pátku zaujala tahle špína, je to fest zprasený, surový, ale lezou z toho melodie i divně zkriplený disonance - nevim k čemu nejvíc přirovnat, částečně Katharsis, Darkthrone, Antaeus, Darkened Nocturn Slaughtercult, možná i Mütilation, místy nějakej zprasenej atmo black (nevim co), divný synthy, noise dark ambient drone prvky, má to lepší i slabší místa, ale spíš baví - Turci oproti death metalu black možná neuměj (?), ale tyhle dvě Turkyně min. ví jak se na koštěti sedí :)
https://ashmagick.bandcamp.com/album/rituals-of-anathematic-east
Franta N. - 31.08.25 19:31:10
Nevím, kam to dát, tak sem. Zkuste nový Proscription: Desolate Divine. Je to militantní naštvaný black death metal a ani to nechce být nic jinýho, ale funguje to. Dají se slyšet samozřejmě Marduk, něco z Polska (Azarath, Infernal War), trochu třeba i Lvcifyre. Z domácích Altars Ablaze a možná trochu Mallephyr, hlavně v těch pár pomalejších pasážích.
Franta N. - 25.08.25 16:10:10
Předchozí desky byly zajímavý, tohle je celkem ústup z formy ve všech směrech.
vanena - 25.08.25 14:12:38
Jasný, teď už chápu, díky!!
Pekárek - 25.08.25 13:55:11
Čau, z toho, co jsem slyšel, rytmika víceméně hevík typu takových těch speedovějších kapel:-), které mám rád. K tomu neutuchající kytarové motivy čerpající mj. z Emperor, Dissection. Uvedená kombinace mi připadá dost laciná, ale zároveň i odlehčená a zábavná. Takové guilty pleasure. Melodický black metal, který je jinde než třeba Catamenia a jiní. Nicméně je pravdou, resp. problém je, že jsem vycházel hlavně z All is Hell... Víc k tomu asi teď nedám. Jo, trochu mi to připominá Obtained Enslavement, kde tu košatou melodii hrnuly i klávesy. Asi se k Onirik vrátím.
vanena - 25.08.25 11:57:14
Odpověď Pekárek : Samotnej Onirik dělá podl pár ukázek dojem topu v rámci jakési blackme...
Onirik dělá podl pár ukázek dojem topu v rámci jakési blackmetalové zábavy - jestli můžu pěkně poprosit o vysvětlení tohohle? Díky.
Pekárek - 24.08.25 10:55:52
Samotnej Onirik dělá podl pár ukázek dojem topu v rámci jakési blackmetalové zábavy (tancovačky) na téma Císař, takže za mě dost dobrý.:-) Byť ta kytara někdy fakt sere.
Pekárek - 24.08.25 10:48:50
Odpověď AddSatan: nejjednodušší typ, pomalejší bpm, ale sypačka to je, pán ti to tady vy...
Ten přehled sypání je fakt super.:-) Samuse jsem zatím viděl jen na Drumeo, jak hraje Zeppeliny-Achilla, a to bylo výborný, hodně metalové, ale perfektní.
bizzaro - 21.08.25 16:25:08
Odpověď AddSatan: nejjednodušší typ, pomalejší bpm, ale sypačka to je, pán ti to tady vy...
Samus je buh, nejvic samozrejme jho fartbeats, ale proste sypacce rikam, az kdyz to ma nejaky bpm. pak by sypacky byly i v punku, neberu :)
AddSatan - 21.08.25 13:11:07
Odpověď bizzaro: 0:02 Night... to není sypačka, to je normální punkovačka :)
barokně-kl...
nejjednodušší typ, pomalejší bpm, ale sypačka to je, pán ti to tady vysvětlí :) (0:53)
https://www.youtube.com/watch?v=B4KNXi-SWWc
bizzaro - 21.08.25 13:01:25
Odpověď AddSatan: +- cca :) souhlas s rec a na rovinu, je to (převážně) teplomet, moc ho...
0:02 Night... to není sypačka, to je normální punkovačka :)
barokně-klasicistně heavíkový tydli poletování motýlků na rozkvetlý louce.. přesně, ja to shrnul tím obyčejným "melodicmetalový"
AddSatan - 21.08.25 12:18:34
+- cca :) souhlas s rec a na rovinu, je to (převážně) teplomet, moc hodný, měkkej zvuk atd. ... pomalejší Darkthrone tupasypačky tam jsou snad v každý druhý skladbě (pro bruta třeba Night of Night hned 0:02 :) ), ale takový bezkrevný, basa tam hraje oproti Fire úplný hovno ... Císař tam furt nějak je, klávesy a sólovka vychází mj. z věcí á la začátek Inno a Satana, ale chybí víc zlobi/mrazivější, psych, dis/schizo kontrastu, byť všechno tam neni úplně teploharmonický, ale kromě cheesy 90s black fantasy pseudostředověku (synthy á la Sno Og Granskog od Darkthrone, Buznum, Satyricon atd.) to evokuje i nějaký barokně-klasicistně heavíkový tydli poletování motýlků na rozkvetlý louce :), jako občas se ty hadi zakroutěj i zajímavěji, ale málo... neni moc proč to poslouchat, když má člověk Fire a Casket
vaněna - 21.08.25 12:03:39
brut: panu Šulínovi nefunguje bandcamp player?
brutusáček - 21.08.25 11:49:37
Odpověď bizzaro: tak jsem si to dal i s předchozí The Fire Cult..., kde ta "sólovka" je...
přesně časy případných sypaček doufám recenzent uvede
bizzaro - 21.08.25 11:27:12
tak jsem si to dal i s předchozí The Fire Cult..., kde ta "sólovka" je taky, ale zlobí a smrdí to i Císařem, zatímco tady ta Hadí lead kytara by klidně mohla být na nějaký doomový, melodicmetalový či snad až gothic desce. především tohle a její konstantnost po celý nahrávce z ní dělá otravný doprovod, byť to místy i hudbu doplňuje pěkně. jinak to má slušivou produkci, bicí i basa super. btw je tu vůbec ňáká sypačka?

Zkus tohle