MISÞYRMING - Með Hamri

Dantez
7.2

Misþyrming potřetí: s metalovým kladivem, ale bez chladné islandské disonance.

Misþyrming„Black metal má být arogantní,” tak ukončil rozhovor pro Bardo Methodology D.G., kystarista, zpěvák a producent islandských Misþyrming. Cover od Með Hamri má rovněž navazovat na sentiment úvodní citace – z šeré oblohy vyvstává majestátní budova, vchod dovnitř ovšem zamezuje černé oplocení. Přebal třetí desky je ve srovnání s předchůdci svým způsobem civilnější, žádná Dorého pekelná jeskyně ani nadějný pohled do tmavě modrého neznáma. Chrám snad odkazuje na předešle vybudované základy, od kterých je možné se odrazit – ať už duchem nebo přímými odkazy v rámci autorství.

Með Hamri nabízí oboje i něco navíc. V jistém filosofickém rámci je novinka dosud nejčistším metalem, což nejspíš zapříčinil frontmanův nově nabytý zápal pro Manowar. Disonantní, reverbem protáhlé kličky z debutu už jsou nadobro pryč, daleko více kralují přímější struktury, kde se buduje na čistším rock n’ rollu a heavy metalu. Neupouští se však od epičnosti z Algleymi, která nyní podléhá větší špíně. V rámci přímějších blackmetalových vlivů se na zvuku podepisuje Burzum, ve zběsilejších úskocích dochází k ozvěnám sveřepě uctívaných Funeral Mist.

Působí ale Með Hamri opravdu natolik arogantně? V době, kdy se posluchač může nechávat ohrožovat a urážet zvěrstvy typu Antichrist Siege Machine, Concrete Winds nebo Vadhakarmadhikarin vlastně moc ne. Noví Misþyrming lezou do ucha paradoxně jednoduše, nedá se přitom tvrdit, že by padla oběť ve formě kapelní agrese. Skladby po většinu času působí nasraně, vokální projev D.G. je dost možná dosud nejjízlivější a u jeho nahodilých ryků několikrát nehezky zatrne. Með Hamri pouze odstupuje od chaotičnosti z debutu, který formoval moderní zvuk islandského black metalu jako takového. Hodně posluchačů tak přirozeně bude očekávat návrat k původní esenci. Novinka v daném ohledu proto může působit jako zklamání.

Přestože Með Hamri ve srovnání s první Söngvar elds og óreiðu kvalitativně i nápadem zaniká, sama o sobě maká slušně. Najde se sice několik částí, kde se jde grandiózní fazoně zbytečně moc napřed (pár fanfár v druhé polovině Engin miskunn jdou skoro až k Dimmu Borgir), stejně tak desku občas zabrzdí epické předěly. Když se však chytá za rock ‘n roll, hudba funguje – nikoli jako avizovaný arogantní metal, ale jako přímější, Islandem předená podoba černého kovu.

Franta N. - 11.04.23 14:50:00
Osekat o 15-20 minut generický vaty a byla by to super deska.
brutusáček - 16.01.23 22:44:05
Zpravidla nevěřím lidem, kterým se nelíbí Turbo
přesně!
Dantez - 12.01.23 11:18:24
   Dantez: Někde jsem nedávno zahlédl příměr k Sin After Sin od Judas Priest na základě podobnosti s coverem. Hevík v černém jak vyšitý.    tak je důležité aby si vzali inspiraci od nejlepší desky JP a to Turbo!
brutusáček - 11.01.23 21:16:22
Někde jsem nedávno zahlédl příměr k Sin After Sin od Judas Priest na základě podobnosti s coverem. Hevík v černém jak vyšitý.
tak je důležité aby si vzali inspiraci od nejlepší desky JP a to Turbo!
sicky - 07.01.23 14:06:10
Dal jsem asi půlku a přijde mi to zoufale nezáživný. Třetiligová metalová hoblovačka. Když stáhnu jakoukoli no name black kapelu z getmetalu bude zajímavější.
Dantez - 07.01.23 09:23:07
"Motorkářskej black metal" je dobrý popis. Je to dobrá deska, snad jen ta pátá skladba s naivním jakože-martial maršem a tklivým ženským vokálem na konci je trochu mimo. Naopak závěrečná šestá je nejlepší. Líbí se mi to víc, než předchozí album, debut měl rozhodně nejsilnější nápady, ale zase kulhal zvukově a ani hráčské provedení místo nebylo úplně sebejisté. Tohle je prostě "metal pyčo" přístup, na který jsme zvyklí hlavně v heavy a thrash metalu, tady je to v blackovým provedení. Se všemi klady i zápory tohoto přístupu.
Někde jsem nedávno zahlédl příměr k Sin After Sin od Judas Priest na základě podobnosti s coverem. Hevík v černém jak vyšitý. ,
Franta N. - 06.01.23 21:11:49
brutusáček - 06.01.23 17:23:27
strašně dlouho jsem si řikal co mi melodie v druhé "Með harmi" cca od 1 minuty, která se pak opakuje, říká, než mi došlo že je to lehce vykradený poslední mohykán :DDDD
Motorkářskej heavy black. /quote]proto mám hodně rád Algleymi, bo je to takovej moutrhed :) [quote 75827] mě to teda s dalšíma poslechama začíná bavit víc,
tak nějak
vanena - 06.01.23 12:34:30
Šlo to spíš dolů než nahoru.
Hodně dolů. Amen.
mIZZY - 06.01.23 11:09:13
Ohledně Rammstein, Dagur se vůbec netajil tím, že právě Rammstein jsou pro něj jednou z největších inspirací (po vizuální stránce a tak). Minimálně do té doby, než objevil Manowar :) A mě to teda s dalšíma poslechama začíná bavit víc, ale fakt to spíše poslouchám jako melodickej popík s občasnýma blackovýma sypanicema a nasraností než jako starej Mišpyrming. Stále u mě platí debut > split se Sinmara > Algleymi > novinka.
AddSatan - 06.01.23 10:59:21
Šlo to spíš dolů než nahoru. 1. celkem fajn / dobrý, Funeral Mist (dokonce s náznaky "math"-DsO frázování v pár chvílích) v tom slyším taky, žel takový měkčí, krotší a ta "tancovačková" pasáž s dvojkopákama mi připomíná starý Nokturnal Mortum (i ten smích), úplně to slyším, chybí jen housle / klávesy :). 2. dobrej nástup (bicí), ale pak propukám v smích já, tolik folk/pagan/viking pochodování prostě nevydržím (oni už tenhle feeling měli trochu na debutu - Söngur uppljómunar, začátek je jak z vikingský pitky, bouchaj rohama o sebe tak :), ale tam to jde ještě vydržet, tady ne) 3. celkem fajn, až na ten patos v prostřední části - to zní jak Wolves in the Throne Room (něco z TH) s trombónama :) 4. až na ty naivní Buznum klávesy je to vlastně nuda 5. martial Laibach / nejvíc cheesy chvíle Emperor a pak zpěv valkýr / víl (?), nééé :) 6. dobrá až skvělá skladba, mj. ta brnkačka od 2:00 mi připomíná i starý Negură Bunget ambient / noise na debutu mě celkem bavil, tady je to nudný a občas se to tam vůbec nehodí škoda toho měkkýho zvuku (i kopáků) vokál mi chvílema připomíná Kvarfortha trocha disonancí tam občas je na fotce vypadaj trochu jako blacková verze Rammstein :)
Dantez - 06.01.23 10:36:20
Motorkářskej heavy black.
Darvaza <3