ZU - Ferrum Sidereum

recenze experimental
Kotek
Hodnocení:
9

Zatěžkaná matematika s duší. Mesiášká vize, která se zrodila v horečkách kabalistickejch výpočtů.

Datum vydání: 9. leden 2026
Label: House of Mythology
Žánr: noise rock, jazz
Čas: 60:19

Ještě tak před dvěma lety jsem Zu považoval za mrtvou kapelu – poslední regulérní deska 2017, klíčový členové mastili sólovky v jinejch žánrech (za zmínku stojí třeba jemnej ambient od Massima Pupilla), ani zmínka o nějaký činnosti nebo koncertu. A pak se věci začaly hejbat.

Nejdřív turné Zu s japonskejma nezbedama Ruins, na který jsem se hodně těšil, ale odcházel jsem s pocitem, že některý kapely je lepší nechat spát. Pak přišel loňskej koncert věnovanej čistě tvorbě Italů, a to už bylo jiný kafe. Těžba z hutnejch riffů Carboniferous ukázala, že tahle deska nezestárla ani o píď, naživo to byl válec, kterej přejel, srovnal, zvítězil. A navnadil – borce evidentně hrát starší matroš stále baví, tak že by se třeba vrátili s pár novejma riffama?



Střih do ledna 2026, nová deska Zu vychází pod názvem Ferrum Sidereum - kluk v dospělákovi jásá, vlhký sny se plní. Basa hutná až běda, vtahuje, pohlcuje, až si občas říkáš, jestli neřídne vzduch v okolí. V jemnějších pasážích pěkně zvoní, v tvrdších partech jede jak bagr na stavbě, přesně tak jak to mám rád. Bicí míchaj strojovou údernost se zvířecí živelností, jako kdyby buchary z továrny doprovázely šamanskej rituál někde hluboko v džungli – ocenit je potřeba tlak, přiráží se, opakuje se, umocňuje se, žádný zbytečný drobení nebo rozpady. Ságo v hloubkách soutěží s basou o nejhutnější nástroj roku, ve vyšších polohách zní jak rozzuřenej slon, co se občas splaší do freejazzovýho útěku. Je to taková zatěžkaná, majestátní matematika s duší. Mesiášká vize, která se zrodila v horečkách kabalistickejch výpočtů.

Čtenáři znalí předchozí tvorby Zu už mají nejspíš před očima obal přelomový desky Carboniferous, a mají pravdu. Ferrum Sidereum je v rámci diskografie Zu potřeba chápat spíš jako návrat, než krok dopředu nebo úkrok stranou, ale na to, aby se jen okatě opisovalo, jsou Italové příliš neposední.

Carboniferous byla deska hravá, rozmanitá, plná zapamatovatelnejch písniček, který mám dodneška zarytý hluboko v paměti. Ferrum pracuje se stejným stavebním materiálem, ale soustředí se na budování monolitů. Pravítko a tužka v ruce, pečlivě si všechno nejdřív načrtnout na velký plátno, tady není prostor pro hru nebo překvapení. Budovat je potřeba pozvolna, kámen po kameni, klenoty brutalistický architektury přece taky nevyrostly za týden. Mohutný riffovačky se staví na rozsáhlejch půdorysech z betonovejch kvádrů, který jsou si na první dojem podobný, ale při bližším ohledání rychle zjistíš, že je každej otesanej trochu jinak.

Zu jsou totiž důmyslní stavitelé. Každá skladba má svůj nosnej motiv, kterej se v různejch obměnách vrací a mutuje, tu je z něj hluková stěna, jindy akustická brnkačka, onde matematická sekačka. Skladby, který spoléhaj na přímočarou gradaci začátek konec, jsou spíš takový mezipiva na osvěžení. Většinou se příběhy větví – základní motiv se rozvíjí až do prvního, zdánlivě logickýho konce, jen abys zjistil, že jsi skončil na bočním vrcholu místo hlavní špičky. A tak se vrátíš o pár rozcestí nazpět, zkusíš to jinudy nebo jinak, a doufáš, že tahle cesta tě dovede na skutečnej vrchol. Ale kýženej úspěch se dostaví až po pár pokusech plnejch dobrodružství, výhledů a propocenejch hardů. Výšlapy to jsou krásný, ale nedaj ti nic zadarmo.

PS: Koncert druhýho února v Akropoli, neváhal bych!


Vložit komentář

šimi - 03.02.26 10:48:26
Odpověď Ondrajs: Mně to hlavně připomíná takovou instrumentální variaci na Tool, divím ...
Presne tohle jsem si rikal vcera v Akropoli - Meshuggah + Uz jsme doma + Tool.
Dobry to bylo.
AddSatan - 25.01.26 13:15:06
Odpověď AddSatan: Já od nich míval nejradši Igneo, dlouho jsem celý neslyšel, to je jazz...
*Zvuk FS
AddSatan - 25.01.26 13:13:16
Odpověď Ondrajs: Mně to hlavně připomíná takovou instrumentální variaci na Tool, divím ...
Já od nich míval nejradši Igneo, dlouho jsem celý neslyšel, to je jazz(core)vější, organičtější zvuk, v Arše s Pattonem z něj myslim hráli na závěr Solar Anus. Z Carboniferous jsem byl nejdřív trošku zklamanej, asi hlavně kvůli zjednodušení (?), ale živě na 3 ze 4 koncertů makalo skvěle. Jhator taky dost fajn, až na ty "patheplejší" :) závěry skladeb.

Zvuk TS neni vyloženě hroznej, ale já jsem na tu umělou "přefouknutost" čím dál háklivější, asi to souvisí i s upgradem sluchátek. Asi na to poslední dobou nemám správnou náladu (?). Živě bych si to dal rád, ale možná dám nakonec přednost Cryptopsy o den později, ty jsem neviděl asi 14 let (?) a RuinsZu předloni. Ale věřím, že v Akropoli budou zas super.
Ondrajs - 25.01.26 10:51:37
Mně to hlavně připomíná takovou instrumentální variaci na Tool, divím se, že to v textu nezaznělo, ty opakující se patterny jsou úplně ložený. Zvukově by to mohlo být lepší, to je fakt, ale že bych to kvůli tomu hned vypínal a nemohl doposlouchat, to zas ne :) nejhorší je to při té distorzi a přeboosterované base, to rve uši. Tohle obecně je neduh současný metalový produkce - čekal bych, že se Zu spíš inspirují jazzmanama (u nich mi přijde, že je jejich sound pořád organičtější a "teplejší")...

Jinak mně se od Zu kromě Carboniferous líbilo hodně i album Jhator, převážně ambient, takovej protipól přechozího rachotu. Zbytek alb tak nějak spíš do počtu...

Nikdy jsem je naživo neviděl - vždycky mi to stačilo doma z desky, tak že by konečně teď? (ale známe to, jak to dopadne...)
AddSatan - 15.01.26 17:57:39
Odpověď chuckie: Jo, Roxy byla zadax a přišla mi tam divná atmo, žádní natěšení lidi, s...
já byl v Roxy na balkóně atmo/lidi si nevybavuju, ale kapela a zvuk super a konec s laser show nejvíc :)
AddSatan - 15.01.26 17:53:58
Odpověď Kot: Zvuk me na tom naopak hrozne bavi, tam si myslim ze se mijime takrka v...
zjevně jo, u syrovějšího Carbo to až tolik neva, ale v tomhle slyšim něco divně umělýho, což s tou clipping přebuzzeností masteru a dlouhejch stopáží způsobuje pocit plnejch uší/únavy a odložení… (radši death industrial/harsh noise :) )

jo, Roxy free mondays myslim, s Pattonem víc noise + vokál, ale v Roxy dokonalý + i ta laser show na Ostii na konci

jo :) přitom si to víc lidí koupilo od Stetsona, intoušský asi trošku, ale vnímám to spíš instinktivně, Fox to táhne bicíma, je to víc free, oproti Zu míň "vyumělkovaný", trošku jak improv koncerty Zs post-Xe, byť i trochu tribal/dark atmo feel, Stetson tam i řve přes ságo atd., místy i slabší, ale většina baví
chuckie - 15.01.26 17:51:52
Jo, Roxy byla zadax a přišla mi tam divná atmo, žádní natěšení lidi, spíš takoví neúčastní kolemjdoucí, vás jsem asi přehlídla nebo jste se taky tvářili znuděně :)) Jsem odešla před koncem. Jdu poslechnout tuhle novou teda.
Kot - 15.01.26 16:19:27
Zvuk me na tom naopak hrozne bavi, tam si myslim ze se mijime takrka v pravejch uhlech :)

Roxy bylo tenkrat desne dobry, a myslim zadax? To si pamatuju do dneska, a to mam dlouhodobou pamet fakt deravou.

Nethering vim, je sranda ze jeden nich to ma na bc uz vysly, ostatani jakoze ne :) na prvni poslech fajn, ale hodne intoussky...
AddSatan - 15.01.26 16:10:33
"I don’t know, maybe it’s just me, but I really can’t wrap my head around mastering an album like this ... I get that Zu’s sound can’t be overly dynamic and needs to hit you right in the face, but to my ears, this is a step too far."

jsem téhož názoru, už jsem to zkoušel několikrát, hudebně asi dobrý, ale ten placatej, místy fest clippingovej master mě dost sere, ono Carboniferous bylo taky placatý, ale tohle mi přijde i nazvučením a divnou distorzí nástrojů takový umělejší, chemičtější, v klidnější částech to jde, ale občas jsou to echt nechutně přefouknutý silikony :) : /

pěkný ethno/tribal perkuse, brutal prog, ale i takový až šablonovitý post-rock gradace, až "filmový" aranže ambivalentní dojem, trochu natažený stopáže ... ale hlavně mi vadí ten přestřelenej master no, vždy po 3 skladbách vypínám ... ještě budu zkoušet dál, ale asi si to spíš užiju naživo, jestli ... ostatně Zu na mě vždy líp fungovali živě (nej kdysi v Roxy, v závěsu s Pattonem v Arše)

jinak modří už vědí :), ale v souvislosti zaujala kolaborace Colin Stetson, Greg Fox, Trevor Dunn, vyjde až v únoru, ale už je to celý na bc, asi improvizace, oproti Zu organičtější, divočina i atmo, kontrabas vrzání, dronování, sax skuhrání, tribal-free jazzy bicí - dobrý kopáky! :)
https://gregfox.bandcamp.com/album/nethering
mrkvivit - 12.01.26 09:22:17
Ano, toto je velká paráda a radost! Velmi souhlasně podtrhuji větičku: "Je to taková zatěžkaná, majestátní matematika s duší." Akropole je jasná volba.

Zkus tohle