BLUT AUS NORD - Lovecraftian Echoes

vaněna
7

Předchozí Disharmonium je lepší deska, Lovecraftian Echoes má ale lepší písničky.

Blut Aus NordBlut Aus Nord je bezpochyby veličina v avant/black metalu z největších. Vrcholné momenty jejich tvorby jako jsou alba MoRT, Odinist a naposledy asi epický počin jménem 777 jsou neopominutelné milníky black metalu dvacátého prvního století, až to chvíli vypadalo, že vše, čeho se dotknou ruce božstva jménem Vindsval, stává se zlatem. Leč Memoria Vetusta (III), Hallucinogen a rovněž některá drobnější díla (Codex) nesnesou srovnání s vrcholnou tvorbou kapely, a dokonce se dá říct, že v rámci žánru patří spíš k průměru. Jak na tom je deska-nedeska Lovecrafitan Echoes, se kterou máme aktuálně tu čest?

Odrazím se od nadprůměrného hodnocení poslední řadovky Disharmonium, která kvalitativně bezpochyby patří do Mídovské éry Blut aus Nord. Nač nosit sovy +/- do Athén, recenze je zde: a já bych na ní neměnil ani pověstný středník. Lovecraftian Echoes zní velice podobně jako Disharmonium. A to až tak podobně, že nemít obě desky naposlouchané, nedokázal bych „od boku“ rozeznat, která skladba patří tam, která onam. Je tedy jasné, že kvalita tu je, že budeme pošilhávat v hodnotící tabulce po těch vyšších stupních.

Jak dokázali Blut Aus Nord po necelých čtyřech měsících nahrát další album, které kvalitativně přinejmenším příliš nezaostává za Disharmoniem? Počin jménem Lovecraftian Echoes předně neoznačují za další řadové album, vedou jej jako kompilaci, přičemž se jeho tvorba časově kryje se skládáním věcí pro Disharmonium (odtud podobnost mnohem větší než náhodná). Budeme to tedy brát tak, že Lovecraftian Echoes je a zároveň není nová deska Blut Aus Nord, a věrni Schrödingerovskému duchu budeme hledat v čem ne/navazuje na předchozí tvorbu a v čem ji ne/překonává.

Předně je celá deska hezky rozčleněná do jednotlivých skladeb. Vrcholy v jejich rámci jsou ostřejší, najdeme tu i docela nečekané hororové prvky, které by možná na standardní desce působily až příliš jednoduše. Nejen díky tomu jde materiál do ucha o poznání rychleji a lépe než Disharmonium. Daní za to je, že se mnohem rychleji ohrají. Když to řeknu otevřeně, po nějakých sedmi posleších už vůbec nemám chuť se k Lovecraftovských ozvěnám vracet, zatímco Disharmonium tu a tam pořád v playlistu otočím a nijak mi nezevšednělo. Je totiž sice skladatelsky spletitější a vyspělejší, byť možná vyžaduje větší koncentraci při poslechu. Lovecraftovské ozvěny nabídnou výjimečné skladby, jako The Abyss Between the Stars nebo Grotesque Visions, ale je tu i hodně generické výplně.

Čekáte na rezultát? S touto recenzí se trápím víc než měsíc a na víc než na brutíkovsky lakonické „Disharmonium je lepší deska. L.E. má lepší písničky, ale už to ani nezvládnu znovu poslechnout, jak je to vlezlé“ se nevzmůžu.

Franta N. - 12.11.22 01:35:30
Kdysi jsem Blut aus Nord dost žral, ale postupně mi začaly vadit jednak programovaný bicí (vadí mi prakticky u všech projektů), jednak některý laciný klávesový party. Kytarově to je většinou zajímavý. Poslední cca 2 desky před tímhle měly, jak tu padlo "komiks/synthwave feeling", což mě taky celkem štvalo, tohle je temnější, syrovější, ani ty (asi) programovaný bicí nejsou tolik iritující jako jindy, takže ve výsledku dobrá deska. Ne nějaký top, ale kvalita.
AddSatan - 10.11.22 12:01:11
Jo, ono je fajn, že na LE není (tolik?) cítit ten "komiks / Stranger Things / synthwave" zlehčující feeling, ale stejně mi Dis. přijde celkově zábavnější atd... Zrovna Neptune's Eye pro mě na Dis. (asi spolu s Tales...) možná nejslabší, začátek skvěle nasadí, ale pak už to trochu vyprchává... That Cannot... je super, to jo. Začátek Hypnos v pohodě - jako jo, na poměry té desky je "vlezle" chytlavý, ale zároveň je i vtipně vyjetý / psychedelický, rytmika atd. Spíš mě trošku / místy nudí The Tomb, Grotesque... a vůbec některý pomalejší pasáže - a ty mě právě na Dis. hodně baví i díky tomu psych / divno zvuku, "ujíždění" atd. Nicméně jsem rád, že vyšly obě ty desky. Vindsval příjemně překvapil, že po uplynulý slabší dekádě (DSM fajn / dobrý, ale...) vydá hned dvě dobrý desky, ke kterým se budu mít chuť vracet tak často, jsem nečekal.
mIZZY - 10.11.22 09:05:02
Za mě to je nahrávka s rozhodně lepší atmosférou a obecně i silnějšími riffy, vlastně i s vhodnějším zvukem než Disharmonium. U mě teda asi jako celek možná naopak LE>Disharmonium, ale na D. jsou některé fakt dobré songy, které jedu opakovaně (Neptune's Eye a That Cannot Be Dreamed). Na LE jsou ale i věci, které mě docela dost lezou na nervy, což na D. až tak není. Například ta vlezle chytlavá kytara v první půlce Hypnos. Se změnou pojmenování Disharmonium na Hallucinogen, LE na Disharmonium a Hallucinogen na pěknej melodickej BAN souhlas.
AddSatan - 09.11.22 16:01:11
ano akcenty, zvláště u rytmičáku - různá síla / hlasitost úderů, ale i u činelů, místy drobný "jazzíčkování" (i když míň než na Disharmoniu), samozřejmě si to záměrně částečně tu industriální odlidštěnost drží (jako všechny jeho/jejich desky), ale je to mnohem víc lidský a dynamický než 777, DSM, nebo starší věci ... je možný, že je to naprogramovaný, ale pak jsou to nejlíp naprogramovaný bicí, co jsem kdy slyšel - musel by používat spoustu různejch, různě hlasitejch samplů virblu, činelů atd.
vanena - 09.11.22 15:34:32
akcenty? tohle je "bubnování" jak do temnoty noci, naprosto bez-lidský. vlastně asi to nejhorší na této desce je ten chladnej bicí automat. (nezáměrnej, myslím si, na 777 jsem to vnímal jakože chtěný efekt)
AddSatan - 09.11.22 09:48:41
souhlas, že Disharmonium je lepší deska, ale právě i proto, že má lepší písničky :), + je psychedeličtější, zajímavější zvuk i nápady, vokály, rytmika atd. u LE jsem to měl opačně - nejdřív neurazí - nenadchne - dojem rutiny, "jenom" další variace na TWWTG, Sect(s), DSM (hlavně Grotesque), byť lehce "aktualizovaná / upgradeovaná", ale postupně mě to začalo bavit víc, hlavně 1., 2., 4. ... + že je to temnější, industriálnější, asi i trošku disharmoničtější než Disharmonium :), míň čvachtu na kopácích ... zase to zní jako živej bubeník, nebo je to tak geniálně naprogramovaný, že to simuluje i dynamiku živýho hraní, akcenty, činely atd. (ale pořád trochu podezírám Grohowskiho z IT :) ) ... jak mi k nim moc neseděly bicí, který nahrál Potenti na Triunity, tak na posledních dvou deskách mi přijdou super (na starých deskách bych ten strojovej "automat" rozhodně neměnil, ale...) vlezlý mi to ani nepřijde, vlezlej byl Hallucinogen, Memoria Vetusty, Cosmosophy, možná i Dis. :) místy víc... a trochu si myslím, že Disharmonium se mělo jmenovat Hallucinogen, LE se mělo jmenovat Disharmonium a Hallucinogen... nevím, třeba "Weird Cosmic Harmonies" :) 6,5-7/10, ale spíš 7 no