Autor: 100 Uživatelé: 100 Tvé hodnocení: hodnoť
Visions From The Spiral Generator

Vintersorg - Visions From The Spiral Generator

Namlsán posledním dílkem Borknagar (Empiricism) očekával jsem tuhle placku snad ještě více. Pro ty z vás, komu jméno Vintersorg nic neříká, vězte, že jde o dříve jednočlenný projekt, dnes už snad téměř kapelu, jejímž hlavním (a téměř jediným) mozkem je Andreas Hedlund (mj. Otyg, Borknagar, Havayoth) zvaný Vintersorg. V metalové branži není žádným zelenáčem - nejdříve začínal s bandou maníků v kapele pod názvem Vargatron z které nakonec zbyl sám. V roce 98 mu vychází demo (již pod hlavičkou Vintersorg) s názvem Hedniskhjärtad ("Se srdcem pohana"), které nabízí pět skladeb složených ještě v dobách Vargatron a nabízejících melodickou hudbu vycházející ze severského black metalu s použitím převážně čistého vokálu. Melodie nezapřou původ v severském folku (který Vintersorg mimochodem provozuje ve folk-rockovém projektu Otyg) a všechny skladby jsou v rodné švédštině. Tím vzniká poměrně originální zvuk a hudba vůbec. Texty pojednávají o severské přírodě, historii a legendách Švédska. Následuje debutové album Till Fjälls ("Do hor"), kterým se dostal do povědomí švédské metalové scény. U nás se část fanoušků mohla s Vintersorg seznámit až při vydání druhého alba (Ödemarkens son) a hlavně s vydáním třetího alba Cosmic genesis (kde poprvé používá u více než poloviny skladeb angličtinu), jež vyšlo před více než rokem a půl.
Na novince se kromě Hedlunda objevuje stejně jako na minulém albu již regulérní člen kapely Matthias Marklund, který si vzal na starost spoustu kytar, jak sólových tak rytmických. O bicí se postaral spoluhráč a kamarád z Borknagar Asgeir Mickelson (jinak také Spiral Architect a Lunaris), basu tvrdí starý harcovník Steve di Giorgio, známý z Death, nebo momentálně z Schaefferových Iced Earth. S pár maličkostmi vypomohli i další kamarád z Borknagar Lars "Lazzare" Nedland a Nils Johansson, který vypomohl i ve studiu. Zajímavostí je, že se nahrávalo ve čtyřech (!) studiích. Cover si vzal na starost Asgeir Mickelson, který svou grafickou zručnost dokázal i na posledních dvou počinech Borknagar.
Čtvrté album potvrzuje domnění, že Vintersorg nezůstává přešlapovat na místě, nebojí se experimentů, ale na druhou stranu se nezříká svých kořenů a každého věrného fanouška nechá opět přijít na své. Jinými slovy - nové album je zase o něco dál, zase jinak skvělý a přesto po pár tónech poznáte, že je to Vintersorg. Znovu dal příležitost rodnému jazyku, tentokráte ve třech skladbách. Jak už naznačilo předcházející album, Hedlund se přesouvá v textech od původních přírodních témat k otázkám řekněme "astrálním". Tentokrát se vše motá kolem výroku Jamese Clerka Maxwella "The only laws of matter are those our mind must fabricate, and the only laws of mind are fabricated by matter" (mou slabou angličtinou volně přeloženo: Každý zákon podstaty je vykonstruován naší myslí a jediné zákony mysli jsou vykonstruovány samotnou podstatou), jež celé album rozjíždí v intru nazvaném "Quotation". Na to následuje odpíchlá "Vem styr symmetrin?", střídající rychlé blackové sypačky s houpavými melodickými pasážemi se zasekávanými riffy, vše podtržené čistým vokálem. Další je skladba "a metaphysical drama" s pěkně navrstvenými, různě znějícími a zajímavě se proplétajícími vokály (což se dá říct vlastně o celém albu), v refrénu ještě originálně vyšperkovanými. Zpěv je v porovnání s posledními Borknagar trošku jiný, méně agresivní a ...prostě trochu jiný. Ke konci jsou zajímavě použité sbory se skvělým Asgeirovým jemným dupákovým podkladem. Čtvrtá je již na koncertech prověřená "Universums dunkla alfabet" se skvěle se střídajícími a předhánějícími kytarovými sóly na začátku a rytmicky pulzujícím refrénem. Následuje téměř-titulní E.S.P. Mirage s podtitulem Visions from the spiral generator začínající neotřele nazvučenou kytarou doprovázenou nasamplovaným zvukem připomínajícím bublání nějakých chemikálií kdesi v laboratoři. Znovu se dočkáme zajímavých vokálů, tentokrát pomalu frázovaného agresivního a hystericky řvoucího, podobně jako v "a metaphysical drama". V prostředku skladby se vrací motiv ze začátku, kde je kytara později vystřídaná klávesami. Asgeir má plné ruce i nohy práce - pro mě asi nejlepší skladba alba. Následuje poklidnější, nenápadná "Spegelsfären", zahájená bublající basou a klávesami, stále jinak znějícími. Jednou nazvučené takovým tím "laserovým" zvukem, podruhé zas tak trochu doomově. Vybrnkáváním na kytaru, podtržené jen bicími, začíná další, poklidnější, pomalejší, vesmírem se zabývající skladba "The Explorer" s nápaditým a chytlavým refrénem a příjemným melodickým zakončením. Předposlední je skoro-balada (dá-li se to tak vůbec říct) "a star-guarded coronation", kde Hedlund používá jen čistého vokálu, a která by klidně zapadla na album Havayoth. Melodie jsou pro Vintersorg netypicky téměř pop-rockové, zvuk podkreslený znovu těmi "laserovými" klávesami, i kytary zní jemněji, za bicími se neodehrávají bůhvíjaké eskapády, příjemná klidná věcička před bouří, která přijde v podobě poslední krátké "trance locator", což je agresivní blackový hukot s téměř "dimmuborgirovskými" klávesami v pozadí, připomínající mi spíš švédské Manegarm, než Vintersorg.
No, a to je vše. Perfektně odvedená práce, zas o kus dál, znovu si tak jako u minulého alba trochu s obavami říkám: "To jsem zvědavej jak bude vypadat příští deska, kam se Vintersorg zas posune." Dnes nevím, netroufám si odhadovat, ale vsadil bych si, že to bude zase stát za to.

Vintersorg, Visions From The Spiral Generator, black metal, folk metal, progressive metal