THE FIGHTER -

baara
7.5

The Fighter je jedním z typů snímků, které mají rádi nejen američtí diváci, ale také akademici. Silné drama, plné emocí a amerických témat. My Evropané býváme na tyto atributy lehce alergičtí, ale tento film je drží v rozumné a tak nějak přirozené míře, takže se ho nemusíte bát. Nadprůměrně kvalitní životopisné drama.

the fighterSportovní drama. Životopisné drama. Drama z prostředí boxu. Dá se v tomto žánru vůbec objevit něco nového? Asi ne. Ale je to důvod podobné filmy odepsat? Netočit je nebo se na ně nedívat? Rozhodně ne. Režisér David O. Russel (Tři králové) se naštěstí nebál možných nařčení z neoriginality a zbytečnosti a rozhodl se natočit příběh boxera Mickyho Warda s více než slušným výsledkem nazvaným jednoduše The Fighter.

Micky Ward (Mark Wahlberg) je ve světě amerického profesionálního boxu welterové váhy znám jako „odrazový můstek“, tj. boxer, od kterého se soupeři odrážejí vítězstvím k lepším zápasům. A to především vinou jeho bratra a trenéra Dickyho Ecklunda (Christian Bale) a matky a manažerky the fighterAlice (Melissa Leo), která z výtěžků ze zápasů částečně živí obrovskou rodinu. Dicky býval před lety sám nadějným boxerem, který porazil Sugar Ray Leonarda, jeho kariéru však postupně podkopala závislost na cracku. Právě zatčení bratra a nová přítelkyně (Amy Adams) konečně donutí Mickyho začít myslet na sebe a svou kariéru, postavit se rodině, pokusit se využít poslední šanci ve světě boxu a něco dokázat.

The Fighter je inspirován skutečným příběhem. Bratři Micky a Dicky byli přítomni natáčení a Dicky jako velká „celebrita“ ulic města Lowell umožnil štábu natáčet na místech, kde se mnohé události skutečně udály (včetně feťáckého doupěte). Město Lowell není ve filmu prezentováno jako prima místo k životu, ale scénáristé zde nesklouzávají ke narativnímu klišé typu „toužit se dostat ze srabu the fighterrodného města – tvrdě pracovat – mít zasloužený úspěch“. Lowell je díra, ale pro všechny postavy je to domov. A domov dělají lidé. Rodina. Jedno z nejdůležitějších slov slovníku mnoha Američanů. Rodina může člověka vysávat a brzdit v rozletu, ale těžko se bojuje bez její podpory. Rodina je člověku nejblíže, ale zároveň ho dokáže nejhlouběji ranit. Rodině je těžké se vzepřít. Je až depresivní, jak se toto scénáristům povedlo zpracovat a udržet se přitom na klikaté čáře mezi silnými emocemi a přehnaným patosem. Ten s sebou často nese i další oblíbené americké téma, již zmíněný úspěch dosažený pílí a tvrdou prací. Lze mu však zabránit přirozenými dialogy, využitím genia loci (vzpomeňme Affleckův Boston) a bezchybnými hereckými výkony (Zlatý glóbus pro Balea a Leo).

the fighterAčkoli role tradičně dělíme na hlavní a vedlejší, The Fighter má dva hlavní hrdiny. Prvním je tichá, submisivní postava Mickeyho, která vyvažuje dosti hysterickou rodinnou atmosféru Wardových. Marku Wahlbergovi se daří nejen jako producentovi (spoluprodukoval The Social Network), ale v Mickeym po dlouhé době našel postavu, které nevadí jeho lehce toporné herectví a dominantní fyzická stránka. A kupodivu jej po fyzické ani po psychické stránce nezastiňuje extrémní role Dickyho, která (také po delší době) dala Christianu Baleovi konečně možnost ukázat, že i přes opětovný extrémní úbytek na váze umí hrát postavu z reálného světa a ani jednou nepřestřelit. Na Baleovi tentokrát film nestojí a zjevně se tedy mohl soustředit na to jediné, co ho dle rozhovorů na filmech the fighterzajímá, jeho přínos. Jako vyhublého, před matkou utíkajícího narkomana si asi nelzepředstavit vhodnějšího herce, Bale však na jedničku zvládl i přechod k „čisté hlavě“ a stáhnutí se do pozadí vyvrcholení celého příběhu. Bratři svým způsobem představují protiklady, které bez sebe nefungují. A díky jejich vztahu, vyváženosti jejich příběhů a výborným hereckým výkonům drží film pohromadě více než dobře.

Pro tento žánr charakteristickou neokázalou režii zpestřují několikeré způsoby snímání. Dokumentární kameru samozřejmě používá Russel při scénách natáčení filmu ve filmu, tedy dokumentu o závislosti na cracku High on Crack Street: Lost Lives in Lowell (1995) a velice slušně jsou nasnímány i souboje the fighterv ringu. Neruší ani použití skutečných archivních záznamů.

The Fighter je jedním z typů snímků, které mají rádi nejen američtí diváci, ale také akademici. Silné drama, plné emocí a amerických témat. My Evropané býváme na tyto atributy lehce alergičtí, ale tento film je drží v rozumných a přirozených mantinelech. Nemusíte se bát, je to nadprůměrně kvalitní životopisné drama. Do českých kin se chystá v druhé polovině února. A že je to Rocky 21. století? No a?

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2010, 115 min
Režie: David O. Russell