Autor: 80 Uživatelé: 85 Tvé hodnocení: hodnoť
Poil Ueda

POIL UEDA - Poil Ueda

Japonská středověká epika potkává brutální prog evropskýho střihu. A kupodivu to funguje.

Poil UedaMusím říct, že na tohle album jsem se těšil hned z několika důvodů. Vychází na labelu Dur & Doux, což je současná francouzská líheň všemožných rock in opposition projektů, čítající takový horký želízka jako Pili Coit, Ni, Mange Ferraille nebo právě Poil. Právě poslední jmenovaní mě už v minulosti potěšili se svojí nápaditě nezbednou produkcí, která sice trochu trpí přílišným počtem not, ale stejně je jí radost poslouchat. Třeba jejich společná nahrávka s Ni pod hlavičkou PinioL na pomezí RIO a mathcoru v některých místech prostě nehorázně kopala. No a spojení s Junko Uedou, významnou (tady spoléhám na promo materiály, moje znalosti tak daleko nesahají) představitelkou tradiční japonský výpravný hudby, prostě zní zajímavě.

Už první ukázka Dan No Ura, vypuštěná před rokem a půl, slibovala hodně. Poil samozřejmě instrumentálně vládnou, ta jejich divoká směs neposedných kytar, rytmických bludišť a chytlavých nápadů maká. Místy až tak kvalitně, že jsem se musel zamyslet, kdy jsem naposledy slyšel takhle komplexní, natlakovanou hudbu, která si pořád drží chytlavě hravou atmosféru. Nicméně spolupráce s Uedou je posouvá dál, protože se od ní učí věci, který jim doposavad chyběly. Zejména pak to, že instrumentální orgie nemusí být konečná stanice, ale můžou sloužit i vyšším cílům, totiž příběhu a atmosféře.

Skladby na Poil Ueda především vypráví příběhy z japonskýho středověku, a tomu jsou instrumentální výkony podřízený. Nebavíme se samozřejmě o žádných komorních povídkách, ale o eposech opředených notnou dávkou mýtu a magie, pro který se výbušná hudba Poil spojená s čarodějnickým vokálem Uedy hodí až překvapivě dobře. A tak první Kujô Shakujô navozuje čarodějnou auru buddhistického zaříkávání – Poil se drží víc při zemi, soustředí se na pozvolný budování katarze z atmosférických brnkaček, a spousta prostoru dostává výpravný vokál Uedy. Druhá Dan no Ura se soustředí na jakousi středověkou námořní bitvu, což dává daleko více prostoru pro výbušný kytarový eskapády a hradby hluku s trochou toho závěrečného rozjímání nad rozpadem jednoho impéria. Funguje to skvěle a pro Poil je to určitě krok dopředu – pejska a kočičku už v jejich kuchyni nepotkáš.

rio, mathcore, medieval japan, Poil Ueda, Dur & Doux, rock in opposition, avantgarde rock