PLEBEIAN GRANDSTAND - Rien Ne Suffit

recenze
kotek
Hodnocení:
5.5

Kvalitní blackový sypačky načichlý hardcorem zbytečně rozmělněný industriální vatou.

Plebeian GrandstandPlebeian Grandstand netřeba dlouho představovat, tady na Marastu je sledujeme už od jejich první dlouhohrající desky How Hate is Hard to Define, vydaný v roce 2010. A že od tý doby ušli pořádnej kus cesty. Ze směsi chaotickýho hardcoru a sludge až ke zlo black metalu na zatím posledním zářezu False Highs, True Lows. No a novinka Rien Ne Suffit přeměnu v experimentální blackmetalovou úderku dokonává i po formální stránce, totiž přechodem k Debemur Morti, labelu pro blackmetalový fajnšmekry.

Touha cestovat se cení, ale čím víc cestuješ, tím větší šance, že šlápneš do hovna. U Plebeian Grandstand je vlastně až s podivem, jak dlouho se zvádli při všech těch proměnách exkrementům vyhejbat – teda až doteď. U Rien Ne Suffit mám totiž pocit, že si konečně šlápli. Ne že by rozmázli majestátní kabel, spíš takový pomenší hádě, ale stejně se chytlo do podrážky a smrdí.

A kde je teda přesně problém? Sypavý blackmetalový party přece pořád pouštěj zlo, a i když se neobjevuje novej kontinent, je to v cajku. Problém je, že se Plebejci pokoušej o dekonstrukci žánru pomocí všemožnejch industriálních vsuvek, a moc jim to nejde, spíš se jim písničky pod rukama sypou jak domečky z karet. Některý pokusy ještě docela ujdou (viz otvírák Masse Critique), ale většinou je to v lepším případě nudný, v horším případě skoro až směšný. Střídaj se dvě hlavní strategie – buďto rozsekat rytmus a nad to pustit sirénu (to funguje o něco lépe), nebo přepálit dvojšlapku a nad to pustit sirénu (to je tragédie, jako třeba v Tropisme). V obou případech mám pocit, že dekonstrukce je cíl a ne prostředek, nosný nápady v hlukovejch intermezzech totiž většinou absentujou.

Celkový hodnocení je tak trochu oříšek – na jednu stranu tu pouštěj hrůzu kvalitní blackmetalový sypačky načichlý hardcorem, na druhou stranu jsou zbytečně rozmělněný industriální vatou, která má sklon posluchače aktivně obtěžovat. Takže to necháme někde napůl.

Vložit komentář

onDRajs - 23.06.22 17:50:08
Franta: Nevím, jestli tam nehledáš něco externího z hipsterských plátků :) Myslím, že se moc soustředíš na elektroniku, který tam zas tolik není, resp. má hlavní slovo jen v pár kusech. Neříkám, že je to bezchybný - třeba šestka a sedmička ten námrd dost ředí, ale chápu, že to kapela chtěla mít "barevnější" než předchozí False. Na mě to furt působí hodně sugestivně, takže i ty jejich "přešlapy" nějak dávám...
Franta N. - 22.06.22 19:21:16
Mě na téhle kapele právě bavilo, jak byli až tak intenzivní a chaotičtí, že to i lidi, co běžně poslouchají tvrdý metal nebo -cory, nepobírali a kroutili nad tím hlavou, že to už není pro ně, případně si všimli, že jsou tam disharmonický intervaly, a nesmyslně to nazývali kopírkou DsO, protože DsO mají taky disharmonický intervaly a víc to nebyli schopní rozebrat. Tohle mi oproti tomu přijde jako snaha o jakýsi eklektický umění překračující hranice žánrů, a i když to má pár super momentů, jsou utopený za jalovým hraní si s elektronikou, mluveným slovem apod. Už to není ta primární naštvanost, která kašle na to, že ji většina lidí nepobere, ale snaží se to o nějaký alternativní art, a s poměrně malým úspěchem.
onDRajs - 22.06.22 09:01:45
Za mě druhá nejlepší deska po False. Čtyřka a pětka vražda.
Franta N. - 22.06.22 00:23:35
S odstupem času je to pořád stejná pitomost, jako v době vydání, a pořád nechápu, jak to mohla nahrát ta samá kapela, která kdysi vytvořila takové nálety hněvu, jako byly Lowgazers a False Highs, True Lows. Asi to měla být hudba pro barový intelektuály zabývající se dekonstrukcí strnulých uměleckých forem, ale i dekonstruovat se musí s umem a to tady fakt není. Aneb když elektronickou hudbu neumíš dělat, tak ji nedělej a drž se toho, co ti jde, a to byl v případě téhle kapely výkop dveří HC/blackovou botou s pokroucenýma tkaničkama.
onDRajs - 06.12.21 10:14:09
kotek: Já to myslel trochu jinak, ale to máš fuk. Teď má každý "názor" po 1-2 posleších...
kotek - 01.12.21 19:26:56
Ondro, jsem rad, ze se ti to libi :) (a prekvapuje me, ze te tak drazdi, ze se to nekomu nelibi...) Ad tri odstavce - tenhle rozsah si cca drzim u kazdy recenze, a nevidim moc smysl ho rozsirovat ho pro vec, co me neba. Ale pokud se propracujes k nejaky protirecenzi, bude fajn kdyz to nekdo pochvali. Ad ctyri poslechy - pokud to nekoho (me) nebavi, tak mi to prijde azaz :) (sam bych tuhle desku protocil jednou dvakrat a zapomnel, nebejt jmena kapely). Ani nevim kolikrat jsem to slysel, vzdycky to totiz tak nejak bezvyrazne prosumi. Znova uz to, podobne jako Mizzy, moc chut poslouchat nemam.
onDRajs - 30.11.21 19:20:46
U mě to naopak stoupá k výšinám. Asi to skončí v letošním topu. Kritiku po 4 posleších nechápu.
mIZZY - 28.11.21 19:23:12
Jsem si naschval zase pustil Lowgazers, a i když nějaká originalita toho alba je celkem zpochybnitelná, prostě kurva šlape jak cyp a fakt mě i po těch letech baví. Novince fakt už nemám v plánu věnovat, pravděpodobně minimálně do konce roku, a kdo ví zda vůbec, jakékoliv poslechy. False Highs, True Lows jsem si teda taky pustil a ok, ale protočit ho opět asi rovněž neplánuju. Lowgazers ale hned drtím znovu. Jasný, že se kapela nechce opakovat a snaží se někam posunout, ale docela doufám, že příští album bude trochu smysluplnější. Naživo bych si to ale dal rád i tak.
Franta N. - 27.11.21 21:11:21
Asi tomu přispělo promo labelu, ale hrozně moc lidí z toho slintá po poslechu, což moc nechápu. Vesměs teda příznivci tzv. "chytrého metalu" (rozuměj, lidi, kteří považují metal za úpadkový žánr a tleskají kapelám, jejich metal "nezní jako metal"). Ale nejen oni.
mIZZY - 26.11.21 10:10:01
Debemur Morti rozhodně hypu mega přispěli. Ten label má totálně výborný promo a hlavně ho už jenom kvůli BAN a dalším kapelám sleduje fakt prakticky každej.
vanena - 26.11.21 08:15:49
...řekl bych, že je to tím, že je to levičácká pozérská banda :) (a taky tím, jaký promo jim dělají Debemur Morti, tu reklamu jsem viděla snad všude)
Franta N. - 25.11.21 23:34:20
Já hlavně nechápu to všudypřítomný vychvalování týhle desky. Chrochtat v roce 2021 blahem na tím, že "no ty kráso, oni míchají metal s elektronikou, to je něco", může snad jenom někdo, kdo o metalu nic neví a etalonem metalu jsou pro něj Manowar. A jak ta metalová, tak elektronická část mají i odděleně svoje značný mouchy, švy mezi nimi mají taky rezervy. Pro mě asi nejnepochopitelnější hype kolem nahrávky za dlouhou dobu.
mIZZY - 25.11.21 19:52:34
Tvle, teď jsem to poslechl ještě jednou, a mám jasno. Nejhorší deska kapely. Fakt mě to baví čím dál méně. A nejen ty industrial vsuvky, ale aji samotnej metal. Hlavně ty pomalý pasáže na mě prostě nefungujou absolutně vůbec. Pryč od toho.
Franta N. - 23.11.21 21:12:07
Souhlasím s Mizzym (na Lowgazers se to nechytá) i s Bizzem (jako soundtrack dobrý, na soustředěný poslech už míň). Je kolem toho všude strašný hype, jaké je to prý přelomové veledílo, ale zdaleka tak odvařený z toho tedy nejsem. Mám pocit, že fanouškům tzv. avantgardy často stačí, když se tam divně/nelogicky míchají různý vlivy a žánry, a už nad tím budou chrochtat blahem, jak to bourá hranice vnímání hudby a kdesi cosi. Mně to přijde jako hudební dadaismus, přičemž dadaismus byla programová recese, sarkastické vymezení se vůči přehnanému konceptualismu své doby, a v určité době to taky mělo místo, pak už ne. V dnešní době mi jako vymezení se vůči trendům přijde mnohem spíš soustředěný, sevřený umění (nejen hudba), který nějak aktuálně zpracovává tradiční postupy a techniky. Mimo to všechno, ty noise/industrial/elektro prvky nejsou ani řemeslně vždycky úplně dotažený, často je to fakt spíš taková kulisa ke scéně z divnýho filmu (někde jsem četl, že se v kompozici inspirovali kinematografií - ok, ale tohle je muzika), jako samostatná hudba to moc nefunguje, je to placatý, není se do čeho ponořit. Nad průměr to nakonec vytahují instrumentální výkony v těch pasážích, kde se fakt hraje na nástroje. Hlavně bubeník nakládá jako zvíře. Ale to samo na skvělou desku nestačí. Za mě 60 %.
AddSatan - 23.11.21 15:52:18
zvláštní, pro mě je to díky těm noise/industrial prvkům alespoň trošku zajímavý, první věc mi připomněla i Gnaw Their Tongues, ve druhý, jo možná i ty NIN (trošku á la Great Destroyer) - vlastně i v Tropisme, pravda, že to není úplně zvládnutý a (někdy) i trochu legrační, ale tím i vlastně zábavný :) kytarově je to většinou ohraná dis-black/hc rutina (+ jak píše DR), tenhle typ disonancí mě už občas vyloženě sere, když se s nima nepracuje nějak invenčně, což se tu děje jen ojediněle ... chvílí baví, chvíli ne, pár nejvyhrocenějších pasáží naloží, docela se mi líbí druhá polovina Jous, camarade a závěrečná taky drtí dobře ... no cca těch 6-6,5
Leif - 22.11.21 22:16:29
Zatím jediný poslech a jsem nadšen. Naprostá symfonie, depeche-grind :) Vše do sebe zapadá, ten zvuk je svojský, je to prostě další level, ta deska má vlastní ksicht. Organičtější a chytlavější provedení HC extrému s noisem než třeba to, co dělají Full of Hell.
onDRajs - 22.11.21 16:55:01
Téééda, napsat k tomu tři kratičký odstavečky a jít od toho, to si tahle deska nezaslouží.... Já byl nejdřív docela zklamanej, ale dojmy se pořád zlepšujou. Kytarově mi to přijde jako regres, krok zpátky - od kompozičně promyšlenýho math metalu (False Highs) k jednoduchejm rozkládačkám a docela triviálním dissoHC postupům (Lowgazers). Vlastně jediný nový provek je ta indus/elektronika, která - a tady souhlasím s autorem - je někdy dost nevhodně zakompovaná. Nejvíc to bije do uší v Tropisme, ale jinak mi přijde, že to funguje. Jako celek mi to ale přijde furt dobré (myslím, že to ještě bude růst) - když se rozjede ten rozladěný prasopal (ale může to být i pomalý, viz poslední věc), nadto ty klaustrofobní ruchy, tak ten apokalyptický feeling u mě rozdrtí všechny pochyby...
bizzaro - 22.11.21 15:43:32
uvod zni jak snaha o Daughters, coz z desky mam pocit na vicero mistech. dvojka jsou ne klasicti PG, ale ti, jake zname. bubenik teda sype jak o zavod, hudba je hutna a tezka, houpe. vstup industrialu je tu docela v pohode, jako kdyby jim tu skladbu naboural Reznor. pak se vraci nazpet. bavi me to poslouchat jako nejaky soundtrack. a dalsi skladby a tak dale. jenze druhy poslech ukaze, ze PG v tech skladbach nak nic nenabizi, jen dobre motivy, z nichz slozili fakt podivne pisnicky, viz Kotkem zminena Tropisme - dub(?), sypacka, rev, disobrnkacka, bruska, vrtacka, ale kdyz se to v tech skladbach tak nak opakuje, ztraci to kyzeny efekt a na sile, obzvlast kdyz to udelaji ve dvou po sobe jdoucich skladbach (6.-7.), ta deska se misty rozpada. ale jinak me to vlastne nijak nesere, kdyz nad tim nak extra nepremyslim a jako celek jsem to dal v pohode 4x
mIZZY - 22.11.21 10:41:59
Taky si myslím, že tuhle desku totálně pohřbívají ty špatný noise/industrial vsuvky. Místo toho, aby ji nějak posunuly/zintenzivněly, tak akorát navodí pocit "omg, dopiče, už zase? to jako nemůžou raději jen sypat?" Lowgazers za mě stále nejlepší.

Zkus tohle