MUŽI, KTEŘÍ NENÁVIDÍ ŽENY > The Girl with the Dragon Tattoo -

recenze
mamootek
Hodnocení:
9

Doufám, že se pokračování trilogie dočkáme a hlavně, že se ho opět zhostí David Fincher. Obávám se, že kdokoli jiný by takovou výzvu důstojně nezvládl. Tuto adaptaci si totiž i její nečtenář užije velice.

Daniel Craig, Robin WrightJelikož zdaleka nepatřím mezi nadšené knihomoly, kteří by obráželi knihkupectví a s nadšením hltali každou novinku na pultech, o existenci švédské knižní trilogie Milénium od již zesnulého autora Stiega Larssona jsem dlouho neměla ani ponětí. Doporučení od kolegy nemohlo přijít ve vhodnější dobu, a to pár týdnů před českou premiérou filmového zpracování prvního dílu trilogie – opomenout bych neměla švédské zpracování celé trilogie z r. 2009. Film dorazil do českých kin začátkem ledna a stojí za to se na něj vypravit nejen proto, že dostal Oscara za nejlepší střih.

David Fincher, Stellan SkarsgŒrd, Rooney Mara, Daniel Craig a scénárista Steven Zaillian

Pro ty, kteří četli Larssonovu geniální knižní předlohu, je skoro povinností tento počin shlédnout (povinnost je to však velice příjemná). Rovněž je nutné dodat, že pokud se do kina vypravíte s tím, že znáte předlohu, budete sice vědět, co dějově následuje a na co se připravit, na druhou stranu si však film pravděpodobně mnohem více užijete. Taky určitě oceníte malé detaily (hudba od Enyi, rozcupovaná kočička, zarámované květiny apod.), které divák, který nezná předlohu, nejspíš úplně přehlédne, nedocení, a mohou do jisté míry působit i rušivě. Kdo si však tyto maličkosti z knížky pamatuje, bude se usmívat blahem a v duchu si říkat, jak to ten pan Fincher zdařile převedl na plátno (a že převést tak tlustou bichli co do počtu stránek, tak i množství postav a informační hustoty, byl dozajista pekně tvrdý oříšek).

Rooney MaraNa druhou stranu, ruku na srdce, nevím, co by se muselo stát, aby takový mistr řemesla, jakým David Fincher bezpochyby je, natočil špatný film (skvosty jako Sedm, Zodiac nebo novější The Social Network myslím hovoří za vše). Natočit dobrý film podle kvalitní knižní předlohy nikdy není lehký úkol a jenom težko si umím představit v daném žánru povolanějšího režiséra, než kterým je právě Fincher. Studio si vybralo skutečně na jedničku a divák se v každém záběru může nad pravou „fincherovinou“ jenom rozplývat. A to aniž by se film významně od knižní předlohy odklonil.

Rooney Mara

Neskutečným zážitkem především po hudební stránce jsou už úvodní titulky, ty si rozhodně nenechte ujít. Dál se na plátně odehrává opravdu velice věrohodná kopie knižní předlohyFilmová zpracování včetně evropského zpracování Dána Nielse Ardena Opleva téměř vymazala společenský kontext příběhu, respektive se mu vůbec nevěnují. Jedná se především o švédskou nacistickou historii a rovněž otázku ženské emancipace, která dosahuje ve Švédsku pravděpodobně nejvyšší úrovně mezi evropskými státy. Fincher nám servíruje už v podstatě pouze hlavní dějovou linku, které se týká vyšetřování čtyři dekády nevyřešené vraždy mladé dívky  z rodiny bohatých průmyslníků Vangerů, jejichž celá temná historie je pak následně odhalována.

Rooney MaraNová Fincherova múza Rooney Mara (v malé roli se objevila již v The Social Network) je v roli geniální hackerky Elizabeth Salander jednodušeskvělá. Právem byla za roli v Mužích, kteří nenávidí ženy nominována na Oscara. Osobně se domnívám, že je pouze otázkou času, kdy za nějakou jinou roli tuto sošku skutečně dostane. Její vztek, ponižování, zdánlivá křehkost, hackerské schopnosti, i značná míra patologie, všechno v jejím podání vyznívá neskutečně věrohodně a budete jí nakonec veřit, že s tím odbarveným obočím se snad narodila :). Britský herecký idol Daniel Craig je v  civilní roli trochu méně věrohodný. Role švédského novináře Mikaela Blomkvista mu však taky seděla a pokud jste příznivci Jamese Bonda v jeho podání, budete Craigovi alias novináři Blomkvistovi fandit uplně stejně. Divák se dočká i velice netradičního milostného příběhu mezi ním a Elizabeth. Na závěr přináší Fincherovo holywoodské zpracování i malé nastínění toho, čeho se pravděpodobně bude týkat pokračování.

Rooney MaraUrčitě nebudu hovořit jenom za sebe, když napíšu, že upřímně doufám, že se pokračování dočkáme a hlavně, že se ho opět zhostí David Fincher. Obávám se, že kdokoli jiný by takovou výzvu důstojně nezvládl. Není nic horšího, než špatně natočený film podle kvalitní knižní předlohy (a že takových počinů je bohužel dost). Jestli do toho však David půjde, bude to mít těžší v tom, že další pokračování trilogie se liší nejen žánrově, ale nejsou rozhodně ani tak čtivá jako první díl. Nicméně věřím Fincherovi natolik, že to určitě bude opět skvělá podívaná.

---- --- -- - -- --- ----

USA / Švédsko / Velká Británie / Německo, 2011, 158 min
Režie: David Fincher
Scénář: Steven Zaillian
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross
Hrají: Daniel Craig, Rooney Mara, Stellan Skarsgård, Robin Wright, Christopher Plummer, Joely Richardson, Goran Visnjic, Julian Sands, Steven Berkoff, Yorick van Wageningen, David Dencik, Martin Jarvis, Elodie Yung, Geraldine James, Amanda Dyar, Joel Kinnaman

Baara
Hodnocení:
8

Daniel Craig, Christopher PlummerDavida Finchera mám ráda stejně jako kolegyně a jedině jeho jméno mi zabránilo pohrdat rozhodnutím americké produkce natočit novou adaptaci Larssonova románu pouhé 2 roky po veleúspěšném a kritikou dobře hodnoceném švédském filmu. Na rozdíl od kolegyně jsem nečetla předlohu, ale švédské „Muže“ jsem viděla.

Ačkoli jde o adaptaci téhož románu (nelze se tedy vyhnout srovnání), vznikly ve výsledku dva dosti odlišné filmy. Švédský film je velice chladný (chybí satirické momenty), osekaný, relativně konzervativně nasnímaný a vévodí mu jednoznačně Noomi Rapace. Hloubka její Lisbeth je skryta pod chladnou fasádou (myšleno nejen zevnějškem), její zranění a zranitelnost vyplavou na povrch jen výjimečně. Mikael Blomkvist je naopak klaďas, který si k Lisbeth vytvoří hluboký vztah. A právě tím se liší Fincherova adaptace, tady si to postavy v podstatě prohodí. Hlavní hrdina rozhodně není takový klaďas (proto tu Daniel Craig není v žádném případě rušivý) a ženská divačka by mu nakonec naopak jednu ráda ubalila. Lisbeth v podání Rooney Mara je přístupnější, emocionálnější a jasněji popsaná. Obě herečky jsou skvělé, obě postavy jsou zajímavé, ale každá je jiná. A pomineme-li hlavní dějovou linku, adaptace je především o Lisbeth.

Daniel Craig, Rooney MaraDějová linie je v americké adaptaci ozvláštněna více detaily (třeba kočičákem), jak se zmiňuje recenze výše, a je rozpracovaná do větších detailů. Hudba je (zdravíme opět fanoušky NIN) dobrá, ačkoli ne tak výrazná jako v The Social Network, a formální zpracování je nápaditější než to švédské. Fincher už má sice za sebou hračičkovské období Klubu rváčů či Úkrytu, ale nudný rozhodně není.

Osobně hodnotím obě adaptace přibližně stejně dobře, jsou dosti odlišné na to, aby to bylo možné. A podle mě si je i nečtenář užije velice. Pokračování nechci, švédská dvojka je zívací a trojka jen o kousek méně špatná.

A ano, úvodní titulková sekvence je skvělý videoklip, který sice k filmu nijak zvlášť nepatří, ale čert to vem, je to skvělá podívaná (a poslouchaná).

Vložit komentář

brutusáček - 19.03.12 16:19:22
na hlavě je nejlepší Milo :)
bizzaro - 19.03.12 16:01:25
cetl jsem to asi tak 3465394523842x
jenom? myslel jsem, ze mas vic casu..
bros - 19.03.12 14:54:16
a co teprv natelyho dedek! jinak je to jedna z mejch nejoblibenejsich knizek, cetl jsem to asi tak 3465394523842x
Sud - 19.03.12 13:00:34
z hlavy jsem byl na nervy i knizne, natelyho devka me dycky vytacela do cervenyho :D
bros - 19.03.12 12:41:06
Tak jsem ten film viděl, celkem v pohodě ale žádná bomba. Jinak když Lisbeth přijde za tím tlustým Trinity, jak má na sobě tričko NIN, tak tam v pozadí hraje myslím Khoma :-)
brutusáček - 15.03.12 14:10:52
Jsem si ji vcera chtela pujcit v knihovne a nemeli :-(
přinesu
jo, film Hlava XXII je hodně zbytečnej i na adaptaci:)
úplně tragický
Baara - 15.03.12 13:12:24
Jsem si ji vcera chtela pujcit v knihovne a nemeli :-(
gorth - 14.03.12 17:56:17
jo, film Hlava XXII je hodně zbytečnej i na adaptaci:)
bros - 14.03.12 17:48:37
ta mě taky nasrala... nejradši bych to natočil sám
brutusáček - 14.03.12 09:21:53
jak to tak čtu tak já se snad nepodívam ani na jednu verzi a knihy snad časem :) a to jsem se včera krutě spálil filmovým zpracováním hlavy 22 :)
bizzaro - 14.03.12 08:24:53
Knihy jsem necetl, ale svedske zpracovani se mi libi vice a to uplne vsech 3 dilu, ktere se daji jako temer sedmihodinovy film krasne shlednout najednou. Me u klidnejsicho Svedskeho podani prave nevadi, ze jsou postavy hrdinu jasneji vydefinovane a i diky tomu to ziskava vetsi kontrast a napeti. Na druhou stranu bych se bez kocicek klidne obesel, za to u naturalistickeho zpracovani vrazd u me prekvapive vede prave Svedsko, protoze tam necitim potrebu, ze to musi sokovovat.
tady se mi nekdo konecne trefil do nazoru. sice je 1. dil nej a dvojka takova vyplnovka, ale trojka to vse spoji, obrati a vygraduje. naturalisticka thrillerova kriminalka, neokoukani herci
subeer - 14.03.12 05:20:03
Knihy jsem necetl, ale svedske zpracovani se mi libi vice a to uplne vsech 3 dilu, ktere se daji jako temer sedmihodinovy film krasne shlednout najednou. Proste z toho vice dycha Svedsko a ten pribeh dostava dalsi rozmer - nejen firmovy. Me u klidnejsicho Svedskeho podani prave nevadi, ze jsou postavy hrdinu jasneji vydefinovane a i diky tomu to ziskava vetsi kontrast a napeti. U Finchera je tohle postradam, i kdyz oba hrdinove tohle tahaji hodne nahoru a film pozornost urcite upouta. Na druhou stranu bych se bez kocicek klidne obesel, za to u naturalistickeho zpracovani vrazd u me prekvapive vede prave Svedsko, protoze tam necitim potrebu, ze to musi sokovovat. Uvodni hudba u Finchera je dosti zrucne zremixovany "Imigrant Song" od Zeppellinu, kazdopadne i hudba me bavi vice u Svedu, kteri jsou ve vsech strankach prirozenejsi. Podobny pocit jako jsem mel ted ze Svedu sem kdysi mel z vytecneho Fincherova Zodiaka.
Baara - 13.03.12 15:38:26
Ano, sedi    Baara: Upřímně jsem hodně ocenila Oscara pro TSN, protože kurva tohle je svět, ve kterým žijeme, sedíme u počítačů a klikáme. děláme projekty, vyvíjíme, vyděláváme peníze. TSN je neosobní, protože je o tom, jak je dneska život občas neosobní!!!   Ano, v tomhle máš pravdu, ale ten film mi ve výsledku přišel pak jako hádka o to, kdo z toho vytřepe prachy. A jestli Zuckerberg je stejný vemeno jako ve filmu, tak potěš.. Asociální IT dement.
Zuckerberg bude takovej kokot a tak velky projekty jako FB nejsou o nicem jinym nez o penezich...o tom to taky bylo, ze kvuli penezum a kokotum, co chtej jiny kokoty vyuzit pro penize, muze clovek prijit i o jedinyho kamarada, kterej je ochotnej se s tim IT kokotem bavit :-) Ale jsou i lidi, ktery v tom filmu videli inspiraci, jak "s tisicovkou dolaru uspet a udelat byznys". Slysela jsem to na vlastni usi :-)
LordSnape - 12.03.12 06:41:23
Ano, sedi
Upřímně jsem hodně ocenila Oscara pro TSN, protože kurva tohle je svět, ve kterým žijeme, sedíme u počítačů a klikáme. děláme projekty, vyvíjíme, vyděláváme peníze. TSN je neosobní, protože je o tom, jak je dneska život občas neosobní!!!
Ano, v tomhle máš pravdu, ale ten film mi ve výsledku přišel pak jako hádka o to, kdo z toho vytřepe prachy. A jestli Zuckerberg je stejný vemeno jako ve filmu, tak potěš.. Asociální IT dement.
Baara - 12.03.12 00:01:12
Dvojku a trojku prosím v USA nedělat. dát peníze do něčeho smysluplnějšího a lepšího. díky čau.
Střap - 11.03.12 23:41:21
Baara: Úplně v klidu:-)) Osobně pro mě není Fincher top rejža. Tenhle film se mi líbil. Právěže chladnější a neosobní mi přijde ten model made in Sweden. V tom souhlasím Fincher pojal látku super, ale je mi bližší verze přímo ze země vzniku látky. Jinak osobně si nemyslím, že druhej díl musí nutně dělat Fincher já mám těch jmen na jazyku poněkud víc, protože představa jak by si s dvojkou pohrál třeba Nolan nebo DePalma by nemuselo být vůbec marný. Trojku bych bez obav svěřil třeba Michealovi Mannovi. To já jen tak, že případná celá trilogie by mohla nakonec klidně dopatnout líp v podání Američanů:-))) Těma ostatníma rejžama jsem chtěl jen říct, že dvojka i trojka by možná sedla jinej lidem.
Baara - 11.03.12 23:25:16
Docela mě sere, jak se lidi obouvaj do Finchera za jeho poslední filmy. Asi maj pocit, že bude pořád dělat filmy jako Sedm nebo Klub rváčů...a kdyby dělal to samý, bude se psát, že se opakuje a vykrádá sám sebe. Upřímně jsem hodně ocenila Oscara pro TSN, protože kurva tohle je svět, ve kterým žijeme, sedíme u počítačů a klikáme. děláme projekty, vyvíjíme, vyděláváme peníze. TSN je neosobní, protože je o tom, jak je dneska život občas neosobní!!! A v Mužích je stylu až až, ale není to v průjezdech kamerou podlahama a čím já vím ještě...styl pro styl (což je Klub rváčů, pardon) dostanete v titulkách. proboha, co by to bylo za tvůrce, kdyby byl v pohodě s tím, že dělá furt to samý??? Ten švédskej film je dost jinej a hodnotit lze pouze tehdy, když člověk něco viděl, ne když o tom něco četl. Víc krimi, míň osobní...a pak se Fincherovi vyčte neosobitost filmu. Trochu mimo mísu. Sorry, moc červenýho vína :-)
Střap - 11.03.12 23:12:36
Adamos: Minimálně jedničku ti bez obav můžu doporučit.
Adamos - 11.03.12 22:25:09
Švedsko - Usa 1:0
Jo ? Ten švédskej jsem neviděl, ale už jsem na to slyšel chválu z více stran.
Střap - 11.03.12 21:08:47
Švedsko - Usa 1:0
LordSnape - 11.03.12 17:36:41
co je to za slovo opjet ? :-)))) Film super. Trošku se začínám bát té dvojky.
Ještě že je tu funkce editovat... :-D Vůbec nechápu, jak mi to mohlo takhle brutálně ujet při tom psaní...
Adamos - 11.03.12 17:21:14
Nemám rád Craiga, to přiznávám. Trilogii jsem nečetl, nicméně jsem viděl švédské adaptace. První film šel, druhý byl poněkud horší, ale pořád se dalo, ale ten třetí to byl jeden veliký wtf s konečným odhalením jako hovado.. Tohle mě neláká, jelikož Fincher v poslední době dělá jen samé neosobní filmy, které mu dle mě nesedí (narážím na TSN) Kamarád co to viděl říkal, že byla možnost opjet obnovit Fincherovu atmošku ze Hry nebo Sedm, prý se tak nestalo a dle jeho slov nejhorší na filmu je, že právě v americkém podání už vůnbec nevyzní jako detektivka, což je dle mě převeliká škoda... Hawk, domluvil jsem!
co je to za slovo opjet ? :-)))) Film super. Trošku se začínám bát té dvojky.
LordSnape - 11.03.12 17:15:59
Nemám rád Craiga, to přiznávám. Trilogii jsem nečetl, nicméně jsem viděl švédské adaptace. První film šel, druhý byl poněkud horší, ale pořád se dalo, ale ten třetí to byl jeden veliký wtf s konečným odhalením jako hovado.. Tohle mě neláká, jelikož Fincher v poslední době dělá jen samé neosobní filmy, které mu dle mě nesedí (narážím na TSN) Kamarád co to viděl říkal, že byla možnost opět obnovit Fincherovu atmošku ze Hry nebo Sedm, prý se tak nestalo a dle jeho slov nejhorší na filmu je, že právě v americkém podání už vůbec nevyzní jako detektivka, což je dle mě převeliká škoda... Hawk, domluvil jsem!
Baara - 11.03.12 17:06:11
a leckomu nesedí daniel craig
podle mě ve filmu v pohodě...
Baara - 11.03.12 17:03:41
Proč je anglickej název filmu The Girl with the Dragon Tattoo přeloženej jako Muži, kteří nenávidí ženy? Ještě jsem to neviděl, ale těším se moc.
Původní švédskej název je Muži, kteří nenávidí ženy, a tak to bylo přeložený do češtiny. V angličtině to vyšlo jako The Girl With The Dragon Tattoo...asi tak. se zas nějaký nakladateleství v Americe posralo...
brutusáček - 11.03.12 16:21:53
a leckomu nesedí daniel craig
bros - 11.03.12 16:00:30
Film jsem ještě neviděl, ale z knih je právě ta první jednoznačně nejlepší. Druhý a hlavně třetí díl jsou spíš politickej / špionážní thriller a leckomu to nemusí sednout.
Annal - 11.03.12 15:07:07
Stana: Pac se tak jmenoval ceskej preklad knihy.
bizzaro - 11.03.12 14:01:54
odvozenina obsahu filmu? tezko rict, taky nechapu, neboj
Stana - 11.03.12 13:55:36
Proč je anglickej název filmu The Girl with the Dragon Tattoo přeloženej jako Muži, kteří nenávidí ženy? Ještě jsem to neviděl, ale těším se moc.

Zkus tohle