Autor: 70 Uživatelé: 20 Tvé hodnocení: hodnoť
Black Crystal

EQUIRHODONT - Black Crystal

O Eqíku jsem si myslel, že je to jen rychlokvašná záležitost pro brněnské fans, jež bezhlavě hltají vše, co se týká legendy ROOT a jejich (ex)členů, ale není tomu docela tak. Ačkoli se mé obavy o fandech ze Štatlu při nejmenším vyplnily,

review_530_px2

EQUIRHODONT ukázal, že může být rovnocennou kapelou a že může zaujmout i člověka, který ROOT předtím nikdy neslyšel. První deska mě do kolen moc nesrazila a spíše jsem si nechal zadní vrátka pootevřená a tehdy jsem prorokoval cosi o naději a kapele možného světového formátu. A pravda? Zůstala zase někde na půl cesty.
Když pominu mé nechutenství zaobírat se důvody, proč hned po první desce kapela jezdí za nehorázné peníze a proč se stala samozvanou špičkou našeho UG, musím říct, že mě novinka Black Crystal přinejmenším zaujala. Sice mě zamrazilo, když jsem zjistil, že deska začíná oním trapným mluveným intrem jako u svého předchůdce (a pokračuje mezi jednotlivými skladbami), ale hned první song - to je fakt bomba! Řekl bych, že tohle je zřejmě nejemotivnější věc, co Big Boss kdy nazpíval - naprosto nádherně procítěný a křehký song, při jehož poslechu se tají dech! Procítěné momenty samozřejmě najdeme i v ostatních písničkách, ale tahle je zaručený vrchol Černého krystalu. V songu The Way je zase perfektní refrén, ale dojem z něho mi za chvíli zkazí Ashokovo předváděcí sólo - já vím, pro kterou sortu lidí je tenhle produkt určen, ale je třeba počítat s tím, že tohle budou poslouchat i "normální" lidé, kteří nezabředávají na dvacetiminutových progresivních sólech, i když jsou zaručeně nejvíc HEAVY :-). Musím však uznat, že hráčské výkony jsou samozřejmě perfektní, zvuk krystalicky čistý a produkce nadmíru výborná - v těchto aspektech budeme u nás těžko hledat konkurenta. Když se začnou vrstvit mohutné vokály na sebe, za sebe i před sebe, vynikne to naprosto dokonale.
Suma sumárum - "dvojka" se mi líbí o kus více, než její předchůdce, avšak

review_530_px3

rozhodně nejásám kdovíjak blahem! Kdyby se celé album neslo v duchu prvního songu, dal bych nadšenou desítku, takhle je mé hodnocení o kus nižší s tím, že vzpomínaný vál má na něm největší podíl! ..::.. 7/10

• Rated 8.5 out of 10.

Úvod: Tak, a je tu druhé pokračování o putování čaroděje Equirhodonta. Je tomu přes rok, co jsem se rozplýval nad zhudebněním jeho první cesty a u této druhé to skoro nebude jinak, i když mám několikero osobních výtek, které nemohu říci, že by ale dvojce nějak výrazně škodily. Zajímavé také je, že ač mi jednička Equirhodont Grandiose Magus přijde více v dark vodách a celkově snad i nepřístupnější (divné, že?), do Černého krystalu, ačkoli se vlastně jedná o mně bližší – progresivnější - hudební výraz, jsem se dostával déle.
Pozitiva: Rozhodně nemohu říci, že by Black Crystal nebyl dospělejší a jednotlivými konstrukcemi rozvinutější než debut. Ohromným pozitivem jest účast bubeníka z pravého masa a kostí v podobě skvělého Lukáše Pavlíka (všimněte si toho příjmení!!! :)) z Animé - ale na marTh-use z éry předchozí, bychom také neměli zapomenout! Dokonce mne již ani neruší vypravěč, který do příběhu

additional_review_3828_56_px4

tentokrát více zapadl, nebo jsem alespoň již byl připraven. K tomu přičtěte fantastický Shaark zvuk, jenž nene-chá zaniknout snad jediné aranži a užijete si jak ba-sových podbublávajících a vyhrávaných linek, tak jednotlivých kytarových a klávesových vychytávek, kterými je Black Crystal prosycen.
Výtky: Big Boss opět pěje jako divý - někdy ale až příliš sladce, ale beru to jako výrazivo k příběhu. Předtím mi v některých kouscích zpěv přišel do hudby spíše napasován, než že by do ní úplně přirozeně zapadl, ale to nakonec poslechy pominulo. Jako Ashokův neduh úžasného kytaristy (ta sóla jsou nadpozemská, třeba Lar pomóc) pak shledávám song The Way, kde se až přespříliš oddává svému sólovému exhibování (?) a skladba na mne celkově působí nejméně výrazně – je BigBossova. A opět, jako minule, ‘prononsiejšn‘ vypravěče.
Shrnutí: Black Crystal je náladou celkově emotivnější a působí výpravněji, sevřeněji, dynamičtěji, muzikálně je progresivnější i co se týče hudebního žánru. Obsahuje mnoho velmi silných momentů a co se týče samotného muzikantství, patří k absolutně tomu nej, co z našich luhů a hájů může vzkvést.

Equirhodont, epic metal, progressive dark metal, Kargeras, Root, BigBoss