SURGHIUN - Les parois oubli​é​es

vaněna
7.5

Osiřelí fanoušci Deathspell Omega mají v roce 2023 konečně důvod k radosti. Výborné album se spirituálním přesahem.

SurghiunRumunský multiinstrumentalista Kaimelar coby autor i producent veškeré hudby a francouzský vokalista s přezdívkou Carcasse Enchaînée, který má několik pokojíčkáčů, ten nejlepší je asi dungeon synth/bm Duelliste, spojili síly a v létě roku 2023 vyvrhli do světa pod společným jménem Surghiun (rumunsky něco jako Exil) sympaticky ohavný počin Les parois oubli​é​es (Zapomenuté zdi). Je to událost hodná nejen zmínky, ale i upřímného doporučení. Tato recenze nebude mnohomluvná a má za cíl jejich dílo propagovat.

Debutové album Surghiun přináší čtyři skladby na celkové ploše lehce nad čtyřicet minut. To znamená rozmáchlé kompozice a značnou sebedůvěru. Po krátkém nájezdu se spustí nekompromisní hoblík, který připomene staré Deathspell Omega (asi tak do Si Monvmentvm). Z riffů sálá posedlost, bicí jsou správně neurotické.

Dominantním rysem celé nahrávky je zvláštní téměř flašinetový zvuk kytar, který působí v black metalu hodně cize. Čerty létající z elektriky známe, čerty z flašinetu ještě ne. Z alba létají dost intenzivně. Prostor k nádechu se najde jen při přechodu z jedné kompozice do druhé, krátké intro-outro a ve zbytku řádí monotónní rychlé riffy a nekonečné virbly.

Tuhle šablonu na několika místech ozvláštní zvuky puštěné pozpátku, klávesy (povedené zejména ve třetí Les braises de notre vitalité) a tu a tam drobný efekt. Podstatu ale tvoří sevřený black metal se specifickým zvukem a velmi jednoznačnou negativní atmosférou. Většinou se silná atmosféra buduje pozvolna, potřebuje kontrasty ticha a násilných zvuků, plíživé a tísnivé průsaky ambientu „z druhé strany“. Surghiun na to jdou jinak, po svém, tlakem, silou, neustávajícím tepáním zlovolné energie – a ono to funguje.

Jedinou výtku mám k tomu, že ani Surghiun se nevyhnul neblahý zvyk metalových kapel přidávat k hudbě nadbytek zpěvu a zvučit jej nesmyslně nahlas. Vokál sám o sobě sice není nijak nekvalitní, vzhledem k soustředěnému celku ale působí jeho všudypřítomnost rušivým dojmem a ještě víc než jindy bych ocenil jeho minimalizaci. Surghiun se ale, s touto jedinou výtkou, podařilo nahrát výborné album a jít za „obyčejné“ akordy. Nechci říct, že tu máme co do činění se zhudebněnou černou magií, ale intenzita v budování temného díla se Surghiun upřít nedá.

vanena - 15.11.23 15:26:23
Jak jsem to poslouchal, tak mě několikrát spíše napadlo, že v tom slyším riffy Incursus než Dso. A jako zajímavý to je, nic k čemu bych se více vracel, ale cajk.
Jo tvl. Incursus je tak nejvíc, že mě to nenapadlo.
AddSatan - 15.11.23 14:52:34
Jo Incursus a asi/tudíž i starší Adaestuo se tam taky dají místy slyšet. Jinak po dalších posleších bych si dovolil rozporovat "velmi jednoznačnou negativní atmosféru" a "neustávající tepáním zlovolné energie" - občas z toho nějaký čerti sice vylítnou, ale snad i většinou to na mě nějak zvlášť negativně/zle nepůsobí, v pár místech je to snad až psych-divno-"veselý", mj. třeba kolem poloviny 2. skladby (to mi myslím připomíná ty S.V.E.S.T. a i něco z Kzk od Adaestuo). A Neguru tam slyším snad i nejvíc (mj. mnohé i třeba ty flétnoidní klávesy v 1/3 3. skladby :) ). Neměl tam cpát tolik "fillů"/přechodů, když to neumí pořádně naprogramovat, ale třeba ty rovný, dvoukopákový jízdy a průkopy zní skvěle! Po cca 10 posleších bych možná snížil na 67,5 :), ale furt "dost fajn", osvěžující mix.
mIZZY - 15.11.23 10:17:35
AddSatan - 02.11.23 10:38:09
Negură Bunget jsou v tom dost, hlavně v 1. a 3. skladbě a nejen starý, ale i Om, třeba začátek 3. mi připomíná Dedesuptul skříženej s DsO a ještě něčím (?), občas jsou tam zajímavý, trochu až nějakým folkem zavánějící melodie, třeba závěr 2. skladby. V 1. slyším i Iluminate Eliminate od Mayhem (mj. ty přechody, ale i kytara občas). Jako kytarově / zvukově mě to baví dost, mj. dobře propojený linky občas. Škoda těch občas blbě naprogramovanejch bicích, který tam sedí jen tak přibližně, ale většinou ok / dobrý. A vokál - někde i baví, někde spíš vadí. Jsem zvědavej na další desku...
AddSatan - 01.11.23 12:16:21
cením "ublijé" v názvu a kopáky :) - nazvučením bicích (a trošku/vzdáleně i skládáním - kombinací dis- a harmonií) mi to připomnělo i Onirik ... jsou teda dle všeho programovaný, většinou dobrý / nevadí, občas zní divně rozhozeně (ale i to má svý kouzlo :) ) jinak jo starý DsO určitě - oceňuju, že si z nich bere převážně jiný postupy než většina kapel, trochu i S.V.E.S.T. a starý Negură Bunget - dis- a divnoharmonický (?) postupy z MS a 'NCB (v tom přírodním atmo blacku už tehdá používali i fakt divný disonance atd.) i atmo/klávesový místa vlastně, v pár pomalejších pasážích i Thorns (90's), Satyricon - RE (třeba ve 2. skladbě), možná i Abigor (ChtQoS?) ale občas ani nevím, ke komu bych to přirovnal, má to svoje specifika... ten kytarovej zvuk je místy zajímavej, kromě klasický bm distorze jo i ten flašinet :), trošku mi to evokuje i něco ze starých PC her :) (?), možná nějakej octaver/pitch shifter, možná i lazení... apod. vokál je pravda slabší (ne vyloženě špatný), nejen tím jak vyčnívá z mixu, ale celkově bych tam asi radši míň skřehotavě-ječivej... kupodivu mi to ani nepřijde moc natahovaný (minimálně), ještě uvidím, ale zaujalo, dík za tip!