AND SO I WATCH YOU FROM AFAR - All Hail Bright Futures

Cherubian
8

Nahrávka pro léto 2013 je na světě! Hledáte-li společníka k sluncem prozářeným letním večerům, All Hail Bright Futures je tou správnou volbou.

And So I Watch You From AfarAND SO I WATCH YOU FROM AFAR, pro mnohé asi naprosto neznámá záležitost (navíc z Irska), ovšem ti, co se alespoň trochu orientují v mantinelech post-rocku, teď určitě uznale pokyvují hlavou...

Tohle trio zrzavých kluků si během dvou alb stačilo vybudovat pověst jedné z nejnadějnějších partiček dnes už tak trochu skomírajícího žánru, a to oprávněně, protože zejména stejnojmenný debut z roku 2009 byl naprostá pecka. Neskutečně energický, rytmicky nadupaný materiál rázně vyvracující klišé, že post-rock je utahané šmrdlání pro intoše. Pro mě společně s Enter od RUSSIAN CIRCLES dost možná dvě nejlepší žánrové desky. Kdo to ještě neslyšel, má u mě velké mínus. Dvojka Gangs šla ale jinou cestou. Syrový zkušebnový zvuk se dost výrazně pročistil, struktura skladeb se zjednodušila, ubralo se z plynu. Už to nebylo tak intenzivní jako kdysi. Více se přiblížili hlavnímu proudu. Kvalita se stále upřít nedala, ale jistá pachuť na jazyku přeci jen zůstávala. I tak jsem byl hodně zvědavý, s čím přijde novinka.

And So I Watch You From AfarAll Hail Bright Futures více méně pokračuje po cestě započaté na Gangs a prošlapává ji ještě dále. Tentokrát to ale z nějakého důvodu funguje mnohem lépe než minule, možná i díky částečnému návratu energických pasáží, které tolik zdobily debut, ale hlavně kvůli neskutečně optimistickému náboji všech songů. Je to čistě subjektivní pocit a těžko se mi to popisuje, ale deska má pro mě neuvěřitelně pozitivní letní náladu, stejně jako třeba svého času Periphery II. Kytary doslova vystřelují sluneční paprsky, které mají blahodárný vliv na vaše nervové buňky. Tak třeba taková The Stay Golden Pt.2. Pláž, lehátko, slunečník, mojito, joint, holky nahoře bez (nevím, proč se mi pořád vybavuje malá mořská víla od Disneyho), třicítka ve stínu, prostě pohodička. A takhle to mám s celou plackou.

Je ale pravda, že po prvních pár protočeních jsem měl dost rozporuplné pocity. Materiál působil dost neuceleně, roztrhaně a chaoticky, spíše jako nahodilá změť nesourodých hudebních fragmentů než jako jedno ucelené dílo. Jako když někdo rozbije okno a střepy rozhází po celé místnosti. Zpět už se pak skládají velmi špatně. Někomu asi bude dělat velký problém najít tu pomyslnou linku, která by ho jasně vedla celým příběhem. Jenže mrška deska jenom klame tělem a pod zdánlivě chaotickou slupkou se skrývá snadno přístupná konstrukce všech skladeb. Stačí jen kotouči věnovat pár poslechů navíc a odměna se určitě dostaví.

And So I Watch You From AfarPánové tentokrát zvolili trochu odlišný koncept, kdy se stopáž skladeb většinou zkrátila, zato ale narostl jejich počet. Sem tam na sebe i plynule navazují, takže je lepší brát desku jako jeden celek a nevytrhávat jednotlivé kusy z kontextu, což by mohlo mít za následek jejich nefunkčnost. Jednu skladbu bych ale přeci jenom vypíchl, a sice Mend and Make Safe. Síla a velesvižná rytmika starých AND SO I WATCH YOU FROM AFAR se tady vrací v plné polní, navíc okořeněna současným zvukovým kabátkem získává ještě větší náboj. Suprová letní rozjuchaná záležitost nutící všechny končetiny k samovolnému, nekontrolovatelnému pohybu.

And So I Watch You From Afar

Je zajímavé sledovat, jak moc se od debutu změnila zvuková stránka. Od syrového kytarového soundu se přešlo až na současný krystalicky čisťounký cukřík. Lví podíl na tom má určitě dřívější odchod jednoho ze dvou kytaristů. S jednou kytarou se prostě takové hradby stavět nedají a musí se na to trochu jinak. Více než klasická nahrávka basa-kytara-bicí zní deska spíše až elektronicky. Jasně, samply a různé smyčky tu jsou také, ale ony i ty kytary znějí tak nějak klávesově. Rozhodně se nezapře vliv kolegů ADEBISI SHANK, se kterými okupují koncertní pódia (mimochodem taky doporučuju). Několik hostů se postaralo i o několik alternativnějších prvků, jako třeba trumpeta nebo flétna. Faceliftem prošly i vokální party, které, kromě již z minulosti známých rytmických pokřiků a melodických pobrukování (Like a Mouse, Ka Ba Ta Bo Da Ka), nabídnou dokonce i smysluplné věty (The Stay Golden). Zdánlivá maličkost, ale u Irů mi přijde jako podstatná věc.

Pokud hledáte společníka k sluncem prozářeným letním večerům (které ale jaksi pořád ne a ne přijít), je All Hail Bright Futures tou správnou volbou. Nahrávka pro léto 2013 je na světě. Universální dobíječka baterií „Made in Ireland“. AND SO I WATCH YOU FROM AFAR budu i nadále bedlivě sledovat, protože jsou jedni z mála, kteří se úspěšně snaží šoupnout post-rockovou káru o kus dál. Jo a ještě jedno plus má u mě novinka. Opět jsem oprášil Gangs a zpětně nakonec docenil jeho kvality.