SUFFOCATION - Hymns from the Apocrypha

onDRajs
7.8

Suffocation šlápli na plyn snad ve všech ohledech. Songy jsou komplikovanější, struktury riffů spletitější, kompozice rozmáchlejší. Ale baví zejména v první půli.

SuffocationSuffocation nikdy nebyli tak plodnou kapelou jako další matadoři a jejich kolegové Cannibal Corpse, kteří zásobují fanoušky hudbou skoro každý druhý rok. Borci z New Yorku vydali za třicet let existence (čtyřletou pauzu po jejich prvním rozpadu nepočítám) celkem devět alb, přičemž na to poslední se čekalo opravdu dlouho. Mezi ...of the Dark Light a Hymns from the Apocrypha vězí šestiletá díra a grupa vedená kytarovým mozkem Terrancem Hobbsem už dlouho dopředu avizovala, že si na poslední placce dává záležet a nechce nic uspěchat.

Aby ne, když kvintet ztratil ikonického frontmana Franka Mullena, který to ve skupině po skoro třech dekádách zabalil. Praotec growlingu byl poznávací značkou Suffocation – jeho nelidský, přesto srozumitelný vokální projev hrubě tlačil na pilu, a stal se tak pátým hudebním nástrojem této brutaldeathové veličiny. Jeho labutí písní se stal živák Live in North America, který bravurně shrnul fazónu a schopnosti stále aktuální sestavy vypořádat se s prověřenými fláky i songy z novějších desek, jež dostaly (hlavně díky bicmenovi Ericu Morottimu) nový drive.

Čím tedy u Hymns from the Apocrypha začít? Jak jsem zmiňoval u předchozího počinu, Suffocation (a podobných letitých bandů obecně) mají velmi malý manévrovací prostor ke změnám. Zavedený sound, rigidní žánr a jeho pravidla, historie kapely – skupina z tohoto všeho stále čerpá, ale na druhou stranu ji to omezuje ve větším rozletu. Kde tedy hledat detaily, které devátou desku odlišují od těch ostatních? Album je to zase nabušené až po okraj brutalitou, nasypanými pasážemi, slamy i techničností a v tomhle ohledu se snaží dostat na úroveň svých legendárních pecek z let devadesátých.

Ve srovnání zejména s poreunionovými alby, které nabouchal ještě Mike Smith, novinka šlápla na plyn snad ve všech ohledech. Songy jsou celkově komplikovanější, struktury riffů spletitější (vynikne to v pomalých tempech), kompozice rozmáchlejší. Hobbs a jeho mladí kumpáni na nic nečekají a chtějí tohle všechno ukázat hned v prvním válu – titulní skladbě, která čítá skoro šest minut a z níž cítím ambici být další složitou (sic!) koncertní hitovkou. Ne že by Suffo model 2023 měli znít vysloveně epicky, ale větší důraz na atmosféru tu je znát – slyš třeba melodické sólo v Immortal Execration a Descendants nebo masivní pomalý závěr Seraphim Enslavement – tyhle momenty dávají vzpomenout na mistrovské melancholické sólo v Thrones of Blood.

Nechybí ani další „povinné“ ingredience – třeba stlačené sypačky s hobbsovsky natrsanými riffy, které Suffocation odlišují od zástupu dalších podobných spolků. Leč slamy se tentokrát borcům moc nepovedly a mnohokrát znějí až moc tuctově a kvůli vokálu novice Rickyho Myerse i ambiciózně moderní produkci až deathcorově konvenčně (třeba ten v Perpetual Deception je fakt echt tupý).

Konečně se k tomu dostávám, za Mullena na prknech zaskakovali různí borci a permanentní náhrada se hledala delší dobu. Nakonec padla volba na letitého bubeníka Disgorge. Ten se sice snaží napodobit Frankův projev a v různých polohách se mu opravdu dost podobá, jenže jeho verze je ve finále dost jednotvárná. Tlačený deathcorový řev s bublajícími hlasivkami větší expresi nenabízí a ubírá to větru do plachet jinak nabušené muziky. Tu stejně jako na předchozí placce nemilosrdně žene kupředu bijec Morotti, který je asi nejlepší chlapík za škopky, kterého kdy skupina měla.

Ale od pozitiv zpět k mínusům. Desce (snad až na zmíněnou první věc) chybí větší hitovky. Předchozí ...of the Dark Light byla mnohem přehlednější a díky tomu taky chytlavější. Suffocation vždycky uměli zabalit svůj technický um do písničkovější formy, což tady chybí. A přitom nápadů je tu přehršel. Minule to byla Clarity Through Deprivation, dřív zase třeba Bind, Torture, Kill. Kde jsou? A to se už dostávám k dramaturgii desky. Poslechová únava z výše vyřčeného se dostavuje zhruba v druhé třetině Hymns. Největší zářezy si kapela „odfajfkuje“ v první půli a zhruba po Seraphim Enslavement album už jenom „dohraje“. Jen tak mimochodem, kapela to zřejmě dobře ví – stačí letmý pohled na setlist právě probíhajícího evropského turné, kde se z novinky hrají jen songy z první půlky alba. Úplný závěr tak zachraňuje znovunahraná Ignorant Deprivation ze zvukově pohnojeného klenotu Breeding Spawn, v níž si dal hostovačku ještě Mullen (ale už i u něj mám pocit, že vokálně zeslábl – nekritizuji, pouze konstatuji). Suffocation tak zbývá z druhé desky nahrát s lepším zvukem už pouze jedinou věc Ornaments of Decrepancy a fanoušci si můžou udělat alternativní kompilačku s jiným soundem.

Ad zvuk. Zvláštní věc, že kapela, která je proslavená kulervoucím zvukem svých koncertů, si ve studiu už několikrát prošla produkčními minelami. Kytary znějící jak krepový papír, zkušebnové bicí… Suffo teď ovšem vsadili na moderní notu a Hymns se můžou pochlubit opravdu masivním zvukem, kde basa zvoní, ale na druhou stranu každý úder na šroťák zní totožně a produkčně tomu naprosto chybí jakákoliv dynamika a větší prostorovost. Úděl doby? Já doufám, že ne.

Buď jak buď, troufám si tvrdit, že Suffocation stále mají fazónu jako hrom a energie na rozdávání a na balení ruksaků a odchod do deathmetalového důchodu je pořád ještě brzo. Jubilejní desítku by si to ještě zasloužilo, co?

PS: Berte tento text jako pozvánku na zítřejší koncert - Suffocation a support to rozparádí v pražském Futuru!

brutusáček - 21.02.24 22:11:10
nejlepší od s/t točím to pořád a jediný mínus je absence "ne"hitu, ale v podstatě mi to nevadí a ten tlačák mi to nahrazuje. Král je mrtev, ať žije král, Ricky to extra tvrdí naživo a na desce v pořádku, vlastně mi dlouho trvalo zjistit, že poslední skladbu nařval Frank. Za mě super deska
AddSatan - 16.02.24 10:18:28
tak bass-žuchy byly i živě a cpou to i do starších skladeb : /, zvlášť zpočátku, kdy byl zvuk výškově-řezavej (aby nebyla basová koule asi), to působilo jak "pěst na ucho", i nějaký echo-industrial údery párkrát, Morotti měl vedle sebe nějakej sampler nebo co, tak asi z něj ... tyhle momenty rozpačitý/trapný, stejně jako Myersova trošku přehnaná hecovačka, vokál ještě trochu nudnější než z desky, dobrej jen v pomalejších pasážích, kdy se do toho opřel (trošku mikrofon v dlaních) první 2-3 skladby zvuk neměl koule (v cca polovině sálu), postupně lepší, v 5. Pierced... už ok, rozumět kytarám bylo až na detaily dobře, pak jsem vyrazil do kotle a tam to tlačilo očekávatelně víc, přitom furt srozumitelný, rytmičák oproti desce údernější, cvakání triggerů nebylo naštěstí moc výrazný, vepředu kopáky basovější (trošku rozplizlý, ale lepší než čvachtanice), v nejrychlejších sypačkách slabší virbl, ale jinak to rubal dobře, přesně, zbytek bicích si nějak nevybavuju, něco asi zanikalo, takže ta technika až tak nelezla a se Smithem to bývala ještě větší "kovárna", ale dobrý ... nový skladby fungovaly, hlavně titulní Hymns..., ale starší očekávatelně lepší, nakonec živě stejně nejlíp makaj věci z debutu (a titulní z Pierced...), divný, že mě nedostala Bind... jak jsem čekal, asi už únava, nebo co ... sehraný (neasi), energický, moshpit solidní, spousta plavců (až moc? :) ), někdo mi spadnul za krk, bolí mě kdeco, mocně pařil i pan Epidemie, takže asi v pořádku :) jo přes nějaký mouchy postupně dost dobrý až mírný nadšení, užil jsem si to, asi budu muset na ty legendy vyrážet častěji (škoda, že mi nejspíš nevyjdou Cryptopsy s Atheist : / )
AddSatan - 15.02.24 10:07:14
Tak ty zvraty co vyústěj do death/thrash tupatupa-kvapíku zvlášť dnes už působí trochu úsměvně (navíc s tím mokře-měkkým "bass drumem" skoro bez basu je to teda fakt "brutal" :) ), ale holt je to jejich "trademark" (starýho psa...), změna dynamiky a fanoušci to asi chtěj - ostatně někdy rád zamoshuju taky :).
Franta N. - 15.02.24 00:52:27
Vlivy deathcore tam trochu jsou, ale to mi zrovna nevadí, takhle se zkrátka tvrdší death metal v současnosti hraje. Spíš je tam občas slyšet určitá lacinost, volba snazší a pohodlnější cesty, jak jsem už někde psal. Spletitá, rafinovaná hudba, a pak najednou bez varování jednoduchá až stupidní harmonie do rytmu, na který se dá dobře skákat v kotli, ale to je asi tak všechno. Škoda, že se jim nedaří udržet tu ambici hrát promyšlenou muziku celou dobu. Ale to je vlastně asi odvěký problém Suffocation, na všech jejich deskách to tak je. Zvuk je za mě OK, možná by mohl být trochu živočišnější, ale v pořádku.
AddSatan - 14.02.24 17:57:50
A tak jo, nakonec lístek mám. Ondrova recenze mě přesvědčila, dík! (jakože, mrk mrk... ;) ). A kde jinde se dusit a mačkat (a teplit :) ) než na Suffocation. Předkapely nezájem a 70 min. zvládnu. Doufám teda, že bicí budou znít metalově a ne jak z toho North America živáku. A škoda divný volby, že v první polovině setu hrajou spíš ty techničtější skladby a případný rovnání zvuku nejvíc odnese Seraphim : /. Bych si ten set dal spíš v opačným pořadí (až na Bind...). Ad "bassdropy" - třeba to uprdnutí na startu Immortal Execration to si vždycky říkám, jestli to maj zapotřebí, tyhlety deathcorový (?) finty, ještě to nacpou do takovýho až morbidangeloidního riffu, ale tak jsou to jen momenty no... horší je neustálý ččččččč.... sice pod tím někde dole je trochu slyšet takový basový dunění, ale ten trigger-čvacht je strašně dominantní a rušivej, jo, melu o tom furt :), ale je to fakt hrozný a nechápu, že se to někomu (asi) líbí ... no, "pokrok" nezastavíš...
onDRajs - 14.02.24 16:22:08
Dejte si ten ofiko živák - věci, který nabubnoval Smith (vyjma debutu), jsou teď o třídu výš...
vanena - 14.02.24 14:41:35
Vidím, že nejsem jedinej, koho ty dubstepový bassdropy (nebo možná jen jejich přemíra) nebaví.
AddSatan - 14.02.24 10:41:56
Jo muzikálně :) spíš souhlas, až mě překvapilo kolikrát jsem se k tomu už vrátil ("organickýmu" :)) zvuku navzdory), byť spíš vždycky pár skladeb a pak něco jinýho. Skladatelsky poměrně zábavný, přiměřeně složitý, překvapivě mě baví většina sól - mají celkem nápad/atmosféru a osvěží, dojem pidlikání jen minimálně. Co se chytlavosti/hitovosti týče, tak třeba hned titulní a Seraphim za mě až až, víc by už bylo možná moc. Občas mě tam i nějakej riff lehce překvapil, ale nejsem Suffolog, takže... Ta druhá půlka, pravda buď už slabší, nebo i ztrácím pozornost (což asi souvisí), byť furt fajn. + že je to na Suffo fakt rychlý. Ricky ok, má i celkem silný momenty, ale hlavně v rychlejších částech začne být monotónní. Ad Frank v poslední - sice už to v hrdle úplně nemá, tak nějak sípe, ale stejnak to má pořád víc nějaký charisma, nebo jak to nazvat. Zvuk bych teda organickým fakt nenazýval, neustálý čččččč mi to dost kazí - takhle fakt žádnej bass/kick drum přirozeně nezní (doporučuju srovnat třeba s s/t 2006 deskou, kde ty kopáky taky mlaskaj, ale furt jsou dost úderný, o třeba PfW nemluvě), rytmičák je taky spíš takovej tvrdší (nuclear) plast, ale nějak zásadně mě nesere, řekl bych, že tam i nějaká minimální dynamika úderů je, byť to triggerovaně zní (se to dá v kompu nastavit/upravit, jak jsem se nedávno osobně přesvědčil), přechody, kotel to samý. Kytary jakž takž, no jako organickej zvuk to není a vlastně celkově mi to přijde takový uhlazenější, hodnější než bych rád. Ale sere mě míň než poslední Cryptopsy nebo Dying Fetus (a o dost míň než Vitriol, kde je to něco trochu jinýho, ale...). Basa hezky kovová, ale zvlášť ve sluchátkach jsem si musel basy přidat, je to na death metal až moc středo-výškový, u repráků se subwooferem lepší logicky. Naopak ty "pseudo-zemětřesný" bassdropy/breakdowny bo co to je, jsou dost trapný. Dal bych cca 65-70% (takže 67,5 :) ), ještě uvidím (a nebo neuvidím). Jestli se nějakej tech/bdm blíží (!) něčemu, o čem bych řekl, že to zní + - organicky, tak loňský Paroxysm Unit (Marston), včera jsem porovnával a je to fakt velkej rozdíl. Přemýšlím, že bych zítra šel, protože jsem musel změnit koncertní plány, ale to, že se blíží vyprodání mě spíš odrazuje, byť případná tlačenka možná dodá slamům na síle :).
bizzaro - 14.02.24 08:24:20
Nasšlapaný, namakaný, spletitý, ale fakt tomu chybí hitovka a ňákej song, kterej by hrál v hlavě, ačkoli pár motivů mi v hlavě zůstalo. Na celou desku ale málo. Ricky fajn, ale trošku monotónně tupější, zvuk fajn organický, ale kytary mi ňák v tom charakteru nahrávky nekopou a vylézají mi z něj víc bicí, nejlíp mi to zni sporadicky v autě. Za normálních okolností, nebýt to Safo, bych tomu tolik šancí nedával... Ale jinak ok deska, možná mi to sepne až časem. O živý zabijárně skladeb není pochyb.