DUCHESS SAYS - Anthologie des 3 Perchoirs

kotek
7.5

Duchess a jejich Antologie je zase jedna z těch přímočarejch hitovejch desek, který každej jednou za čas potřebuje na pročištění hlavy a broukání melodií při mytí nádobí. Kdybys to nazval prázdninovou deskou, nestřílel bys daleko od černýho; vlastně by ses do černýho přímo strefil. Svěží, chytlavý, taneční, plný melodií, vevnitř živě tepající srdíčko, barevný a přitom nijak náročný na poslech.

To, že je to letní, snadná, zábavová deska ale vůbec neznamená, že by neměla svoje kvality nebo že by se jednalo o jednu z mnoha. Antologie si zamiluješ okamžitě, ale maj trvanlivost a dost vlastních nápadů.

Základem je noise rock. Burácivá basa, úderný bicí, jednoduchý, ale chytlavý klávesový trylky. Okamžitě si všimneš, jak moc tahle deska šlape, jak moc je taneční, hned se ti nevědomky začne kejvat ruka do rytmu a noha podupávat. Navíc melodie, který se z hlavy vytěsňujou zatraceně těžko, přitom nijak neiritujou. Řekneš si fajn, pár písniček takhle milerád zvládnu, ale pak mě to asi omrzí. Neomrzí. Jednak je tu ostrá zpěvačka (viz videoklip), proti který se neodvážíš ani ceknout a milerád bys ji nechal, aby se po tobě prošla na vysokejch podpatcích. Zadruhé, vévodkyně káže nejen chutně a zábavně, ale taky se dokáže vyjádřit k dost širokýmu spektru témat.

Hned první vál, s přehledem nejlepší z celý desky, ukazuje hodně osobitou tvář, kde se tolik nehraje na tanečnost, ale hlavně na frázování a gradaci. Víc v tomhle směru a hodnocení by bylo ještě o bodík vejš. Dál se pak dostaneš od hodně “módních” fláků dostávajících se až někam na hranici dnešni elektro vlny přes burácivej agresivní noise rock, jakej produkujou PRE až třeba ke kultovním ikonám novodobý alternativní disko scény Crystal Castles v Black Flag (kterou si navíc vychutnáš s vynikajicím videoklipem plným doslova extatickýho tancování). Vlastně každá písnička je dost odlišná od tý předchozí, každá je postavená trošku na jinejch stylovejch základech. Ačkoli tahle barevnost je přesně to, co tě u desky drží a co tě na ní snad nejvíc baví, je potřeba říct, že těch přísad je snad až příliš a celkově pak deska působí trošičku nekoherentně. Kosmetická vada.

Antologie je idealní prázdninová deska. Zábavná, chytlavá, bez zbytečnýho přehřívání při mozkový aktivitě, ale pořád chytře udělaná a plná silnejch nápadů a melodií. Zmrzlina, sluneční brejle, lehátko a sluchátka do uší.