STOLEN BABIES - There Be Squabbles Ahead

moliT
7.75

Tihleti amíci z Oaklandu budou asi dost ulítlí. Zahrávají si s námi od roku 2002. Na triku mají 2 dema, jedno EP a také debutní album, na které se zaměříme za chvíli. Stolen Babies hrají směsku avantgardní rockové až metalové hudby s notnou dávkou nadsázky a cirkusové teatrálnosti. Stihli předskakovat Lacuně Coil na jejich Revolver's the Hottest Chicks in Metal Tour 2007, ale i koncertně objet Evropu, Austrálii a Japonsko.
There Be Squabbles Ahead je zvláštní album. Míšení stylů se zdá až skoro neukočírovatelné a přitom ‘ukradené děti‘ dokáží tomu abstraktnímu

review_967_px2

cirkusu vtisknout pevně svoji tvář. Po několika přehráních už tak posluchač přestává slyšet všechny ty Mr. Bungle, Faith No More, Something Like Elvis, balkánské dechovky (Swint? or Slude?, The Button Has Been Pushed) nebo třeba i norské Shining (Awful Fall). V Čechách lze přirovnat snad jen k již neexistujícím Chaprál Crazy Plesk!. Vůbec těch vlivů je tam tolik, až sluch přechází a hlava nebere! Jenže, co je důležité dodat – jsou přisypávány po špetkách, které však Stolen Babies umně (přiměřeně) tmelí v jeden koláč nesoucí jejich značku. Takže žádný pejskokočičkovský dort nečekejte! Jen tak mimochodem s nahráváním debutu pomáhali alternativně slovutní Sleepytime Gorilla Museum. Stylově zařadit tohle dílo také není tak úplně snadné. Jde o svojský avantgardní přístup k alternativě s moderně rockovými vlivy a metalovými postupy, kdy je vše doplněno o všudypřítomnou Halloweenovou teatrálnost. Avšak pro zmatení národů můžeme narazit i na čistě vyklidněnou popovou pasáž.
Hudba se nese převážně ve středních tempech. Pestrosti mimo šikovného střídání nálad a stylů pomáhá i osazení nástrojů. Krom klasicky rockových bicích, basy, kytary a zpěvu dotváří osobitost ve velké míře akordeon, klávesy a občasně i živě nahrané smyčce či dechy. Je až zvláštní, jak ve výsledku žádný z nástrojů nedostává víc prostoru (snad krom právě akordeonu), než je pro účel potřeba. Sólování prostě nečekejte. Bicí jsou na můj vkus občas až moc přímočaré, ale

review_967_px3

nevybočují z konceptu a drží se linie desky. Ženské vokály dokáží kontrastovat povětšinou čistému pojetí chvilkovými úlety do blackového skřehotu, křiku, ledabylého frázování anebo ovládnout prostor sbory. V těch se zapojují i ostatní členové kapely. Že nejen v hudbě samotné, ale i zpěvech Stolen Babies nešetří, dokáží přesvědčit záhy po spuštění disku. Projev zpěvačky chvíli nechá vzpomenout na choleričku Sandru Nasic z Guano Apes a v Lifeless jako by vyklidněně zpívala sama Anneke z The Gathering (spinkání vs dárešky)! Je toho tam mnohem víc.. třeba i trochu parodie na Daniho z Cradle Of Filth.
Zvuk desky je krásně čistý a čitelný, což při častém vrstvení více nástrojů napomáhá lepší stravitelnosti. Určitě bych uvítal moderní experimenty ve větší míře, ale to už zůstává pouze otázkou vkusu.
Stolen Babies zvolili pro debut zlatou střední cestu a nenechávají hudbu moc spustit do většího extrému. Dle mě trochu škoda, potenciál na rozvíjení tam určitě ještě je. Pokud stylový mišmaš už ulétne, pak skupina spíše než pro grindovo-noisový nářez sáhne po pojetí bližší punku, alternativě nebo inteligentnímu popu. Díky tomu deska There Be Squabbles Ahead působí umírněnějším dojmem a samozřejmě pomáhá oslovení širšího spektra posluchačů. Krom širokého hudebního obsahu dokáží Stolen Babies nalákat i na výborné ženské vokály a cirkusové pojetí show. Však proč se 9.3.2008 nepřesvědčit v Rock Café naživo? Jak asi bude bubnovat Gil Sharone v Dillinger Escape Plan?? Nechme se překvapit!

AddSatan - 26.02.24 13:11:37
pomalu to roste, sice bych to tak o třetinu sestříhal, ale převážně dost fajn, furt dost avant-rio meets King Crimson, Tom Waits, Cardiacs, Mr. Bungle aj. Pattonoviny, Björk (a Stravinskij a Beethoven) atd. ty starší desky jsou neuro-temnější a tvrdší, ale... jo a nevěděl jsem (ale nepřekvapilo), že Tony Levin je jejich fanoušek, dokonce se Stick Men hráli cover Sleep Is Wrong (2:50) https://www.youtube.com/watch?v=vutoME7jIuM
AddSatan - 25.02.24 21:16:40
hm, po prvním komplet poslechu jsem z toho taky rozpačitej (víc než jsem čekal), některý jsem si pustil už víckrát a spíš jo (většina lichých skladeb), něco spíš ne / nevím, na žádnou pecku to nevidím, ale ještě tomu šanci dám... a asi už je to na mě přece jen moc teatrální (resp. druh teatrálnosti, co už dnes spíš ne...), hlavně některý zpěvy, ale některý prvky / pasáže (i zpěvy) mě furt baví, uvidím ... musím někdy zkusit ty starý alba, jestli / jak moc mi to bude ještě něco říkat ... (když jsem naposledy zkoušel třeba Unexpect, tak už to bylo taky tak nějak napůl...)
mIZZY - 25.02.24 19:37:44
Tvle, já si to teda pustil dneska a měl jsem to popravdě problém doposlouchat. Na tu délku, co to má, to je fakt o ničem a těch pár slušnějších pasáží to album fakt nezachrání.
AddSatan - 23.02.24 17:32:11
nevím kam s tím, jsou zmiňovaní v recenzi a diskuzi, tak třeba sem, třeba to ještě někdo neví :), dneska vychází po 17 letech nová deska SGM, jsem ani moc nečekal, že mě tyhle kabaretně-teatrální avantgardy ještě budou bavit, ale dle 3 skladeb asi furt spíš jo (i když... :) ) https://www.sleepytimegorillamuseum1.bandcamp.com/album/of-the-last-human-being případně klipy: https://www.youtube.com/watch?v=D-Un4vSMUfE https://www.youtube.com/watch?v=Dpmf2DNVhy4
yarr - 06.03.08 10:11:34
gorilky valcujou uplne, dokonala hudba na dekly, schvaleno a overeno dentistickou komorou! sedet dopoledne na rozvlneny zahrade, premejslet o tom, jak by se kua dalo konecne vypnout, ukoncit, usnout a do toho ti vtipalci zpivaji "sleep is wrong", to by rozplakalo nejedno pikovy eso ;)
brutusacek - 20.02.08 10:50:52
já si ted právě kupoval záchodové čtení a tam to uvádějí...info z jednoho zdroje :)
...:::i:::... - 20.02.08 09:52:08
bk: cece to spis v nejakym foru ...spark jsem uz par let ani nevidel.)
brutusacek - 19.02.08 23:22:25
četl jsei to v unorovem sparku že? :)
...:::i:::... - 19.02.08 18:34:57
bk: tomu rikam info !!! hele a neodesel nahodou Benoit ptze ma neco s rukou (tusim neco se slachama) a proto nemuze hrat tolik na gajtru? ...ale buhvi kde jsem to cetl ... takze .... kazdopadne s tim Penniem to tak nejak asi bude ...
bk - 19.02.08 15:21:12
podle toho, co Weinman zveřejnil na blogu, ho kapela de facto vyhodila za to, že se dozvěděla, že začíná hrát i v Coheed & Cambria. nerozešli se myslím moc v dobrém, což se myslím dá říci i odchodu Benoita. ..
bizz - 19.02.08 01:07:52
jedna z otazek, jejiz odpoved by mne velmi zajimala. mozna si mel udelat jen nejakej projektik, neco lamanyho neakustickyho na telo nebo treba namlatit posledni Mars Voltu :P
brutusacek - 18.02.08 21:27:02
asi ho to začlo nudit :)
...:::i:::... - 18.02.08 20:14:24
bizz: jj ... je me jasny ze GS se to ucil za 5 min 12 ...ale v podstate se mnou souhlasis - beru uplne vsechny argumenty ktery to vysvetluji ale stejne - jeste to tady totiz nepadlo tak jsem to proste poznamenal.) ... na to kolik na to mel casu je to az neuveritelny...stejne by me zajimalo proc to Pennie zabalil tesne pred nahravanim desky-verim, ze kdyby to Ire Works nakoplo jeste o kapanek vic nez to nakople je.)...koukal jsem i na videa z koncertu a ... myslim ze stejny je to i nazivo - Pennie byl proste o vlas lepsi...
koma - 18.02.08 19:16:47
jo tohle je dobrá vec ty deti.
bizz - 18.02.08 15:45:49
podle me na Pennieho styl vyborne etabloval. je jasny, ze ChP byl u zrodu, tak tomu daval mozna vic smrnc, ale zas ber, ze GS se tu desku ucil za 5 min 12
...:::i:::... - 18.02.08 15:28:15
ted to sosam - i kdyz jsem na to zvedavej hlavne kvuli Gilovi ...jen tak mimochodem se me to jeho sypani v dillingerech sic docela libi, ale za pennieho se me jako nahrada moc nepozdava - ne ze by to nezahral ale ... pennie do toho podle me triskal presvedciveji.)...jsem zvedavej co predvadi na tyto desce.)
schizmo - 18.02.08 12:59:29
myslim, ze srovnavat tyhle 3 spolky nema az tak velky smysl... kazda kapela ma jiny uhel pohledu na praci s avatgardou, alternativou, ale predevsim s kompozici. Zatimco jsou SB spise uchylne pisnicky, ktere se po par poslesich stanou hitovkami, UNEXPECT jsou narocnou metalovou operou s vyraznym technickym zakladem a troufam si rict znacnou orientaci v klasicke muzice a k jejich poslechu clovek musi mit naladu, pak pusobi GORILLY jako absolutne chory spolek poskladany z muzikantu, drzenych za zdmi nejakeho sanatoria. Ano, zminene kapely maji mnoho spolecneho,ale jeste vice rozdilneho... Pokud mam mluvit o hodnoceni STOLEN BABIES, davam 9 ... viz recka na www.payo.cz
bk - 18.02.08 01:23:26
kdepak, sleepytime gorilla museum krutovládnou na celé čáře. převrácení šestkrát naruby až za hrob.
brutusacek - 18.02.08 00:33:46