NIGHTMARER - Deformity Adrift

kotek
7

Deathmetalovej soundtrack k armádním přehlídkám oslavující totalitní režimy.

NightmarerAčkoliv je Deformity Adrift pro Nightmarer dlouhohrající debut, hudební kořeny tu sahají hluboko do německé půdy. Jsou tu totiž lidi z War From a Harlots Mouth a The Ocean, ale nenech se mýlit – nejde o žádnou hardcoŕovou matiku nebo sludgeový bahno, mastí se zatěžkanej, disharmonickej death metal. Možná si říkáš ‚ach, to se zase nějaký alternativci snaží ukázat pravověrnejm uctívačům smrti, jak by se ten jejich žánr měl hrát.‘ Obavy chápu, taky jsem je měl, ale v tomhle případě jsou naštěstí lichý. Nightmarer k žánru přistupujou s láskou a pokorou a sází hlavně na prověřený ingredience – zatěžkaný riffy, budování atmosféry někde mezi Deathspell Omega a Gorguts a dusavou rytmiku. Ty jen výjimečně doplní nějaká ta zběsilejší rytmická rozhazovačka.

Víra v kov smrti a ohýbání harmonií budiž prokázána, paroháč je pozvednut, koutky rtů jdou dolů. A tak zůstává otázka, zda Nightmarer v rámci pravověrnějšího pojetí žánru mají čím zaujmout. Znovu odpovídám ano, ale tady už jsem trochu opatrnější. Deformity Adrift sází na postupy, který už jsi určitě slyšel, ale zasazuje je do novýho kontextu. Atmosférický riffy Gorguts a disharmo rozklady Deathspell Omega tu dostávaj až překvapivě přímočarou, dusavou podobu. Rytmika sází hlavně na industriální marše, přiráží se na každou těžkou dobu, struny jsou hutně podlazený, leze z toho zlověstnej pochod armády pod taktovkou diktátora. Rouhání je fajn, odlištěná zloba lepší, ale hlavní je posluchače zadupat do země.

A to se Nightmarer daří, ačkoliv za cenu určitý monotónnosti – jede se výhradně ve středním tempu, tlak po většinu času nepolevuje (ale ani negraduje, tedy s výjimkou Taufbefehl, kde je to pochodový tempo krásně přehrocený), a tak se věci občas začnou trochu slévat. To je určitě uměleckej záměr, ale ten nemusí být každýmu po chuti. Já Deformity Adrift beru hlavně jako možnost si udělat pěknou díru do hlavy a v tomhle případě určitou jednotvárnost, stejně jako třeba u Meshuggah, aktivně vyžaduju. Navíc se to celý vejde do půlhodinky, takže na nudu vlastně ani čas není.

Další názory redakce

mIZZY > hodně hutný disonatní death. Skřípe to solidně, sype taky, ale k tomu to je i podloženo pomalými sludge riffy s dobrou atmosférou. Za mě super, asi mě to baví i více než hodně opěvovaní Mithridatum.

sicky > math-disso-death metal tvrďárna. Třetí deska a opět neurazí/nenadchne, ovšem k topu pořád něco chybí.

brutusáček > nejhranější deska května a dost možná nejhranější deska letos vůbec. Pomalejší-spíš střední tempo dá vzpomenout na Minus the Herd. Nicméně tady větší kakofonie s mohutnější zvuk. Zase paradoxně mě nejvíc štěpí přímočará Taufbefehl. Každopádně po dlouhé době math, co mi sedl do noty. Aspirant do desky roku.

bizzaro > Nightmarer jsou logický vyústění toho, s čím část týhle sestavy kdysi přišla v Harlotech, jen v disso zvuku. Je to nagroovovaný, dá se říct, že to má i rozložený breakdowny, což muziku hází hodně do atmosférična. Disonantní deathcore? Blackened deathcore? Prostě disonantní metal a společným tourkem s Humanity’s Last Breath bych nepohrdl.

MXL > Allstars band činovníků z Conquering Dystopia, Krallice, The Ocean Collective či bývalého zpěváka Gigan je i napodruhé něco jako génius průměrnosti. Všechno je naprosto v pořádku a nemám výtek - sound, instrumentace, songwriting. Ale jak to zapnu, tak to skončí. Chybí mi ještě malý krůček navíc a bylo by to eňo-ňuňo.

AddSatan - 03.01.24 15:19:44
inac teda uz spominany remaster Mayhemu je spraveny fakt dobre a i ked mam rad ten chladny zvuk originalu napokon si radsej vypocujem remastrovanu verziu
se tu už v době vydání řešilo https://marastmusic.com/Novinky/Nova-skladba-Mayhem/(diskuze)#comment-73947 za mě tak 50/50, v závislosti na skladbě/pasáži, jsem rád, že existujou obě verze ... rád bych v podobný verzi slyšel i třeba Chimeru (tam by to pomohlo ještě víc řekl bych) a hlavně odtriggerovat/odčvachtat/zbassdrumovat :) všechny jejich desky, pak bych je měl ještě radši :)
Cronic - 03.01.24 14:07:29
tak svojho casu aj Hypocrisy kompletne remastrovali Catch 22 a tiez to bolo relativne skoro, resp nebolo to az po 25 rokoch alebo k nejakemu vyrociu ako sa to zvycajne robieva. len si proste uvedomili, ze ten zvuk nebol uplne ono... inac teda uz spominany remaster Mayhemu je spraveny fakt dobre a i ked mam rad ten chladny zvuk originalu napokon si radsej vypocujem remastrovanu verziu
Opat - 03.01.24 13:41:37
Hromada kapel dělá nové mixy nebo i kompletní přehrávky svých starších alb, aby je "zdokonalili" a mnohdy to těm deskám i pomůže. Z velkých podobných projektů z poslední doby mě napadá třeba Cruelty and the Beast nebo Deklarace od Mayhem, ale je toho hromada.
Tomu samozřejmě rozumím, že po 25 letech se tohle dělá (i když většinou mě ani to nenadchne, mám rád tu původní auru, ač nemusí být dokonalá), ale uvědomit si to půl roku po vydání původní verze mi prostě přijde vtipný. Jinak já Nightmarer mám rád, o tom nic, jen prostě tohle mě pobavilo...
mIZZY - 03.01.24 13:02:22
Jako mi přijde vlastně fajn tah, že nabídnou alternativní verzi mixu, když s originálem nejsou oni a mnohdy ani fans spokojeni. Hromada kapel dělá nové mixy nebo i kompletní přehrávky svých starších alb, aby je "zdokonalili" a mnohdy to těm deskám i pomůže. Z velkých podobných projektů z poslední doby mě napadá třeba Cruelty and the Beast nebo Deklarace od Mayhem, ale je toho hromada. Tady si to holt kapela uvědomila o dost dřív. A osobně bych si klidně Reformed kvůli organičtějšímu zvuku oproti originálu na vinylu aj koupil. Třeba bude ještě nějakej repress, bo mi je jasné, že se to na Discogs bude prodávat za úplně absurdní peníze.
Cronic - 03.01.24 11:52:15
tak nemyslim si, ze zrovna toto je business v ktorom ide o prachy a ked sa nieco nepredava tak to ideme prerabat hned :D skor mi to prislo, ze mozno ani sami neboli uplne stotozneni s celkovym zvukom, mozno sa nechali ukecat producentom, ze takto to bude zniet lepsie a napokon zistili, ze im to az tak nesedi a chceli si to vyskusat po svojom... + to vydali cisto v limitovanej verzii a len na vynyloch . takze za mna preco nie? pre zberatelov urcite zaujimavejsi kusok, s inou grafikou aj tie vynyli vyzerali super... a ci je to kalkul? pri takychto uzkoprofilovych veciach pre nie moc ludi neviem preco by to niekto robil...velkou kapelou nikdy nebudu, zivit sa cisto takouto hudbou sa tiez moc asi neda... neviem no kazdopadne je celkom slusny album a jedna z tych lepsich veci co vysla minuly rok
Franta N. - 31.12.23 16:26:53
Po půl roce seznali, že vlastně původní verze byla úplně na hovno a vypustili novou? To je teda blbost.
Spíš seznali, že produkce na původní verzi dost lidem vadí a nekupují to, tak zkusili verzi s jinou produkcí, aby víc vydělali. Celkově tahle kapela je hodně vykalkulovaný projekt. Jsou tam zkušení muzikanti, kteří zkoušejí naskočit na aktuální trend v death metalu. Díky svým schopnostem a zkušenostem to dělají docela dobře, ale je tam slyšet, že od srdíčka jim to úplně nejde a je tam fakt hodně kalkulu.
Opat - 30.12.23 17:47:17
mIZZY - 20.12.23 15:59:35
Myslím, že to ještě nikde nebylo zmíněno, tak pro jisottu. V listopadu vyšlo tohle: https://nightmarer.bandcamp.com/album/deformity-adrift-reformed Stejné album, ale s jiným mixem a některými přehrávkami. -a dramatically different mix by the band -about 50% new vocals -newly added guest vocals by Brendan Sloan (Convulsing) -fully re-amped guitars with tube & vintage solid state amps -completely natural drum mix, panned in audience perspective -stripped back sound design / samples -a re-recorded version of 'Endstadium' -a cover of 'Suction' by Godflesh (vinyl exclusive) -alternative track sequencing -entirely new album art by Paolo Girardi -new band logo (and layout) by Kai Blackwell