NEGATIVA - 04

vaněna
5.5

Učesanější nahrávka s výrazným podpisem islandského zvuku. Hypnotická, halucinační, lehce disharmonická, melancholická a s postmetalovým feelingem.

NegativaNegativa je jednočlenný projekt ze Španělska, konkrétně z malebného Alicante, které zná nejeden český turista díky levnému letišti. DB., jediný člen stojící za tvorbou Negativa, zjevně trpí velkým tvůrčím přetlakem. Kromě Negativa si ho vybíjí ještě (v rovněž jednočlenných) projektech Délirant a Hässlig a krom toho také provozuje vydavatelství a distro Bile Noire (nakupuješ v Bile? ha.ha.) Troufnu si říct, že Negativa je z těchto projektů a aktivit nejzajímavější.

Opus s lakonickým názvem 04 je desátým počinem v jeho diskografii, nepočítám-li kompilační EP bez názvu. Co je podstatnější, protože na to se v metalu hraje nejvíce, je třetí dlouhohrající nahrávkou. Negativa by tak již mělo být naprosto zavedené jméno mezi všemi ctiteli disharmonického metalu.

Pro představení jejich hudby nebudu potřebovat víc, než pár slov – lehce disharmonický (post?) black metal, který je hypnotický, ale bohužel ne příliš živelný, nebo dynamický, chcete-li. Brnká na dobře známé struny disonantních akordů a oproti předchozímu eposu číslo tři je to, jak pravil s humorem sobě vlastním kolega Mizzy, vlastně spíš Pozitiva. Zvuk kytar nikterak neřeže, bicí nejsou příliš výrazné a sugestivní písničky tak brzy sklouznou k sice technicky dobře podané, ale pořád spíš rutinérské poloze. Jak album spěje ke svému konci, převládá melancholická poloha a postmetalový feeling.

Nejpůsobivější kompozice má podle mého soudu číslo XXIX, ale ruku do ohně za to nedám. Negativa totiž vsadila na poměrně subtilní prostředky, a tak pozorný posluchač bude střídavě sledovat různé rytmy (líbí se mi valčík v XXIV, který hned připomene Andavald) a proplétání basy (zmíním závěr XXVII) s rytmickou kytarou, ale dostane docela málo výrazných momentů. Narůstání tlaku neústí bohužel v pořádně vražedné sypačky, ale překlopí se spíš do, z mého pohledu poněkud zbytečných, meziher.

04 totiž určitě není ani špatné ani nudné album, jak by to z předchozího odstavce mohlo vyplynout, mám ale obavu, že v davu podobných kapel moc nemá čím zaujmout a jednotlivé skladby docela splývají. Možná kdyby členů kapely bylo více, dokázali by se navzájem inspirovat, přineslo by to i výraznější momenty, nebo řekněme třeba forsáž těch stávajících. Takto mi připadá Negativa model 04 poněkud vyčpělá. Přesto nechci projektu upírat jeho kvality a zaťatého fanouška disso metalu, obzvlášť pokud má slabost pro islandský zvuk, valčíkový rytmus a nepotřebuje kdovíjakou agresivitu, by mohl po duši pohladit.