Autor: 80 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Drei Rituale Jenseits Des Kosmos

URFAUST - Drei Rituale Jenseits Des Kosmos

Holandští Urfaust jsou na současné blackové scéně zjevením. Jejich specificky pojatá tvorba je záhrobní symfonií dotýkající se svou středověkou atmosférou duše posluchače dosti zlověstně. Nejedná se však o emoci podobnou vyšinutosti takových Mort od Blut Aus Nord nebo Deleted Scenes… Axis of Perdition; u nich mrazivost jejich produkce některým zabraňuje si jejich počin pustit znovu a raději se jejich tvorbě obloukem vyhnou. Ne, Urfaust člověka naopak vtáhnou do jejich monotónního prastarého světa a ze svých osidel ho pustí až hodný moment po skončení desky.
Holandské duo, respektive trio, lze však také obdivovat z jiného důvodu: stále

review_1131_px1

totiž překvapují hudbou, která je jiná, než na tom nosiči předchozím. Na vynikajícím demu Urvaterlicher Sagen (2004) se prezentovali jako čistě ambientní spolek, rok poté vydali desku Geist ist Teufel, na níž definovali svoje obskurní pojetí funeral blacku. Záhrobní tempo a produkce, špinavý sound a naprosto vyšinutý vokální projev Willema. Ten se pohybuje od jakéhosi kontrolovaného opilství až po perverzně patetickou operní deklamaci blackmetalisty. Zde jakékoliv příměry končí, nutno slyšet. Urfaust působí sice úchylně, ale zároveň ve své žánrové stylizaci velmi přirozeně a nedá se říct, že by někoho kopírovali. Jistě, kdosi nadhodí jméno Burzum, tam by se inspirace našla, ale u ní to taky končí.
Loňské EP Drei Rituale Jenseits Des Kosmos je opět trochu jinde. Tři bezejmenné písně staví na nepropustném znění bizarně – efektem znetvořených – znějících kytarách. Willem opět nepředstavitelně prožívá svůj skřek kombinovaný s čistým vokálem a nad tím se vyjímá prajednoduché zlověstně pomalé tempo bicích. Urfaust na tomto EP podivně modifikovali jinak už zavedený drone sound (za všechny Sunn O))), přitom stále znějí svojsky. Mentální obrazy

review_1131_px2

tvořící se při poslechu EP zcela jistě budou plné katakomb, myší, kápí a sutan v duchu Švankmajerova mistrovského filmu Kyvadlo, jáma a naděje. Obskurní atmosféra v jistém ohledu evokuje barokní stylizaci hnusu – je při své zvrácenosti smyslně krásná. Urfaust dosáhli na Drei Rituale Jenseits Des Kosmos další mety unikátnosti a vydavatelství Debemur Morti shromažďuje další zajímavé spolky, po nichž by se měl každý fanoušek black metalu podívat.

Urfaust, Drei Rituale Jenseits Des Kosmos, post-black metal, black metal