THE DILLINGER ESCAPE PLAN - Option Paralysis

recenze
kotek
Hodnocení:
6.5

První do éteru utekla Farewell, Mona Lisa. Příjemná písnička, ale ničím nová, naopak vlastně všechny pasáže, který obsahuje už jsme od DEP slyšeli a to tak, že v lepším kabátku, což znamenalo nutný ochlazení očekávání. Už tak nějak podvědomě jsi očekával, že tentokrát se experimenty moc konat nebudou, spíš to zase bude takovej kompilát předchozí tvorby. Což po Ire Works, kompilátu minulý tvorby dotaženým k dokonalosti ve všech směrech, budilo přinejmenším rozpačitej úsměv a přešlapování.
Po zredukování očekávání na příjemnej poslech jsem už ale nečekal, že mě současná tvář DEP dokáže zklamat ještě víc. Ale stalo se, bohužel. Novinka kráčí ve šlépějích, který už si kluci nalajnovali dávno, stále více se otvírá novejm posluchačům, zatímco pro starý fandy se vždycky najde pár sypanic. Zase se snaží laškovat s dalšíma, měkčíma, přístupnějšíma partama. Ale tady je první kámen úrazu.

Protože zatímco na Ire Works se tohle dělalo doopravdy s vkusem, ať už šlo o aphexovský praskání nebo rokenrol v Milk Lizard a neztrácela se tvář, na novince je to ve většině dost pěst na oko, která nechá černočernej monokl a očko sevřený, kýčovitý vložky bez přílišný přidaný hodnoty, který spíš iritujou, než aby pobavily a zpestřily poslech.

Druhej, snad ještě větší průser, je, že se ztratila jakákoliv překvapivost. Jede se chaos v přesně zajetejch kolejích, kde už tě nic nepřekvapí, všecko už tu bylo, a ve většině případů i lépe zahraný. Můžeš vzít pár docela jednoduchejch schémátek a v klidu ti na novou deku DEP budou stačit, je smutný, jak chaotický nervní motanice jdou dopředu předvídat a ztrácej tím potenciál.

No a za třetí, další achilovkou se pomalu ale jistě stává Pucciato. Ne že bych mu klukovi nepřál prostor na experimentování, ale ať si aspoň vymejšlí věci, který zvládne uzpívat. Na novince už to jsou sprostý vyděračský dopisy, co předvádí, takový emíčko, takovejch slz, rozsah jak Pavarotti, škoda jen, že ho člověk už slyšel naživo. Stává se nám z něj pomalu ale jistě uměle vybudovanej MTV produkt, ve studiu našperkováno až hrůza, fakt jo, polohy by mohly pomalu závidět současný rockový idoly teenagerů z týhle stanice.
Když se už propraly zápory, tak to taky musím vzít z opačné strany. Na mathcore scéně je to porád nadprůměr, občas se objeví hezkej nápad, sypanice maj pořád nenapodobitelnej DEP rukopis a některý jsou fakt povedený (třeba druhá písnička se krásně rozdovádí) a celkově je to pořád příjemnej poslech, i když už na hraně.

Uzávěr se tentokrát zatahuje fakt špatně, zklamání. Nevkusně, nedomyšleně zopakovanej koncept z Ire Works je asi nejlepší popis, co mě napadá. Aritmeticky: v kontextu scény 7.5, v kontextu tvorby DEP 5, celkově za 6.5.

bizzaro
Hodnocení:
8

Momentálně je již pěkně těžké k hudbě této kapely a vlastně i ní samotné obecně nějak objektivně přistupovat. TDEP totiž na bedrech už vždy bude tížit očekávaní (ačkoli si s ním asi až tolik starostí nedělají) a zostřený drobnohled fanoušků; těch bývalých především, jelikož noví kapelu poslouchají právě pro její současnou tvář.

K tomu, jak zní celé album, vám tak nějak vlastně stačí slyšet první track, abyste si ověřili, že jím TDEP rekapitulují celou svou dosavadní tvorbu a pokračují, lépe řečeno snad přímo navazují, na předchozí Ire Works. Klasicky drsně laděná rocková alternativa s popovými a vyklidněnými pasážemi a Dillingeru typickým matcorovým běsněním - takto to vážně umí JEN oni. A toť i celý hudební obsah alba, který TDEP v jednotlivých písničkách s důrazem na určitou žánrovou oblast větší či menší měrou procházejí. A také bohužel omílají. Jenže tento „patent“ (stejně jako svůj mají Meshuggah) na prokombinovávání a střídání žánrů a nálad je jim vlastní a ani po letošním výkonu jim ho nelze odebrat. Další poslechy totiž odhalí, že ve světě TDEP ještě zbývá dost neodkrytého i nečekaného. Nátěrovky jsou snad vůbec nejlepší, co byly (střed alba se závorkou CMEndless Endings! - RFoE okolo „piána“ Widower je jak kulka mezi oči), zvuk je přímo lahůdkový (virbl je masív a vražda) a nový bicman do kapely zapadl lépe než Gil Sharone; zas je to ten nakalkulovanej Dillinger. Možná i díky němu je album celkově napálenější a zběsilejší a nezní tak „do pohody“ jako Ire Works. Ještě bych zmínil častější reminiscence Irony is a Dead Scene, stále uvřískanějšího Puciata, jenž nejednou připomene Reznorem odřeného Pattona a druhou půli alba.

Bez polemizování za mě tedy stále spokojenost, ačkoli by příště takto laděné album už mohlo vytasit kartu s Černým Petrem a přísloví „Tak dlouho chodili se džbánem pro vodu, až se ucho utrhlo“.

Vložit komentář

bruth - 06.07.10 11:10:55
takže další rok, kdy brutík dá obojí meshu i tdep...teda jesti zdraví vydrží :-)
bruth - 06.07.10 11:10:20
obscura to dělá?
bizz - 06.07.10 10:47:29
jj, Dilliny prijedou pekne vyprany
bruth - 06.07.10 10:45:11
10.10. abaton
bruth - 19.04.10 09:03:24
psychiatry
DR - 19.04.10 00:00:08
největším problém desky je, že chlapi nevědí, co vlastně hrát, rozčarování... a nechápu ty narážky na mtv - zapnul to někdo z vás vůbec někdy? vždyť už tam skoro nic nehraje, je z ní lifestylová stanice, spíš dobrej kanál pro sociology...
pan i - 02.04.10 13:15:58
takova jakoze recka valu ... koren resi i daughters a tak ...
bizz - 31.03.10 16:39:18
dobře pan maaaaarthy, dostals je, dik :)))
stana - 31.03.10 15:27:52
tak vole a už mě maj na háčku, už to jede :D
pan i - 31.03.10 15:07:10
maarthy cece cim vickrat zasebou to slysim tim me bavi vic a uz si zvykam i na puciatovo meceni ...taky 90ka
maarthy - 31.03.10 12:49:31
Já jsem z tý desky nadšenej. U mě to je jasnejch 90% :-)
pan i - 25.03.10 17:28:48
D: hmm ... no cece ja uz treba missku nejakou dobu neslysel paac jsem toho proste prerposlouchanej - sjizdel jsem to par let skoro porad a tak si vic ulitam na novince:)
D. - 25.03.10 12:40:32
pan i: ja taky dostal co jsem cekal. a to je prave ten fail :D myslim zes to popsal celkem dobre. opakuju ze celkove to neni nejak strasne spatny, ale kdyz mam chut na DEP, tak si dam neco ze starsi tvorby pac se mi zda ve vsech ohledech lepsi. tot vse.
pan i - 25.03.10 10:41:30
jjj EE taky vali luxusne:)vo tom zadna:)
bizz - 25.03.10 10:32:45
I, mne to nevysvetluj, me se to zamlouva. s PTwins souhlas, ale az po EE :)
pan i - 25.03.10 10:14:19
D: cece vidis a ja vlastne dostal co cekal :)jediny co jsem tusil bylo ze to bude deska s lepsima skopkama a mirny ubrani na plynu cekam s kazdou deskou:)))a na OP je mozna nej P.Twins...:) bizz: me nesere popik ale kolovratkovost bez nejakyho smylslu...treba trojka(super zacatek) a ke konci uz je to proste ze cekas konec a neee ...jeste zahrajeme znovu toto a toto...a to je n ty desce parkrat docela okaty...a Puciato sice prakrat zagayuje brutalne ale v 90% vseho si to podle me dava skvele..
kot - 24.03.10 14:51:21
jestli to bude do budoucna jeste vyraznejsi, tak potes
D. - 24.03.10 11:37:13
pan i: hm jasny, na ire works mame asi podobny nazor, ale vis co - nadeje umira posledni, takze jsem porad nejak tajne doufal ze to nebudou chtit dotahnout uplne do konce a udelaj zas neco... co se mi bude chtit poslouchat :) no, a bohuzel se tak nestalo.
bizz - 24.03.10 11:30:31
ted po srovnavacim poslechu rikam, je to super a jsem rad, ze jsem 8 dal - klidne by i pulbodik sel pridat. sice se to koncepcne opakuje, ale nikde necitim zadnou krec, nove jsou tu takovy slokove kytarovejsi polohy, ty nuceny popiky, jak tu zminujete, mi vubec mneva a myslim, ze to do budoucna bude jeste vyraznejsi. vic o kontrastu sladka slehacka a zkazenej nasypanej pukavec. nene, John Herbert v prestrojeni za Weinmana nezklamal
pan i - 24.03.10 11:22:42
D:mozna se mi to libi paac si na to vsici stezujou:)...vis jak - ja byl asi nejvic rozladenej u IreWorks ... nakonec jsem to zkousnul a toto asi zkousnu taky...
D. - 24.03.10 11:01:48
pan i: oooojojoj... jesteze uz nebydlis se mnou, to by byla zas hadka a ticha domacnost :D
pan i - 24.03.10 10:33:40
me to bavi cim dal vic kuwa ...treba zacatek 3ky a 8ky(ten pank) me jako casto replayuje v kebuli...vycpavky tam jsou ale kde ne ze?...ja bych tomu dal diky konkurenci klidne 9 a nazor se zacina stabilizovat:)
brutusáček - 23.03.10 22:05:02
bros: v čem cítíš ten jižanskej feel.?
D. - 23.03.10 14:28:01
bizz: irony je az po calculating? jsem myslel ze pred. no to je jedno, zbytecny pitvat :)
bizz - 23.03.10 14:26:20
Plagiaty jsem tim tretim cedem nemyslel, bral jsem Pattonovu Ironii
D. - 23.03.10 14:14:14
brut: misska je ok, tam mi to jeste prislo zajimavy, ale pak uz me to neba .-/
D. - 23.03.10 14:13:25
bizz: jj, tak to je jasny ze me to nijak neprekvapilo :) bylo to jenom konstatovani ze od calculating to jde postupne do kopru. snazil jsem se to formulovat tak aby to nekdo blbe nepochopil, no, a vidim ze zase neuspesne :)
brutusacek - 23.03.10 14:13:04
tak nevadí že to směřuje...však miss, plagiáty, a ire works jsou bomba...
bizz - 23.03.10 13:55:24
pripadalo by mi normalni, ze sis na tu zmenu za tech 10 let, kdyz CI je 99, uz zvykl :)
D. - 23.03.10 13:07:13
bizz: proc by to bylo mimo?
bizz - 23.03.10 12:30:28
jako zminovat Calculating po dalsich trech cds je trosku mimo, ne? :))
D. - 23.03.10 11:33:53
tyjo, nejak rychle recka ne? to nemuzete mit vubec naposlouchany :D kazdopadne mam pocit ze jsem slysel asi jinou desku nez vy, kdo ji chvalite. me to zni jako dillinger oklestenej o vsechno co me na nem bavilo a namixovanej s necim co me nebavi. hlavne to vubec neni namrd a pokud jo, tak to vubec nevyzniva. misto toho si zabredli v divne emo dimenzi. nechci rikat ze je to vylozene spatny, pac asi neni, ale od calculating uz to smeruje k uplne jinymu publiku. coz je teda spatny prinejmensim pro me :)
bizz - 23.03.10 10:26:26
sicky, tys ten smysl obratil :)
sicky - 23.03.10 10:19:39
kot 22|03|10 [19:47] "IreWorks popina přetejkající cukrkandlem" muhehe:)))))))
brutusáček - 23.03.10 01:59:14
no obstojný je vlastně slabý....když tak nad tim uvažuji....
bizz - 23.03.10 01:42:16
takovej mladej Pennie :)
brutusáček - 23.03.10 01:00:25
pf: možno hej novej bubenec naživo obstojný!
pf - 22.03.10 23:26:16
takový ajrn mejdn... ve svym žánru, prostě "jen" další deska
kot - 22.03.10 23:19:08
hej, me to taaky prijde prijemna deska, jen moc nevidim jeji smysl
bizz - 22.03.10 22:01:30
hej. jen bych dodal, abysme se zas az tak nemotali s tim hodnocenim, ze tys jsi sam dal v kontextu sceny 7.5, ja to mam bez bilancovani za 8 a ke scene samozrejme taky prihlizim, takze zas az tak se nelisime, pac se vsema tvejma dutkama vlastne souhlasim, ale az tak cerne to jeste nevidim
kot - 22.03.10 19:47:29
Ire works mi přijde geniální právě v tom, že dokázali udělat popinu, která nepřetýká cukrkandlem, ale je udělaná s nadhledem, uvolněná, chytlavá.. pod to bych se podepsal
msh ggg - 22.03.10 15:48:48
MTV bych se tak okázale neoháněl, ale v podstatě souhlasím, místy se tu potýkáme s nezkousnutelnou kýčovitostí. Ale sovy už jsou v Athénách, tu jsem ostatně nemohl moc zkousnout už u Miss machine... Tady pochopitelně zašli ještě dále. Ta přisládlost je asi nejvíce dána některými Gregovými rutinami...uuáááá :ů Každopádně nikde neslyším kotkovy "krabičky" a naopak myslím, že místy frázuje(!) zajímavě a osobitě. JEnže je v tom hodně nevyrovnaný, místy (jak už jsem psal výše) to taky pěkně prosírá kolovrátkovým, chcete-li MTV zvukem nebo naopak nudným frázováním. Ire works mi přijde geniální právě v tom, že dokázali udělat popinu, která nepřetýká cukrkandlem, ale je udělaná s nadhledem, uvolněná, chytlavá.. S novým bubeníkem přitlačili na pilu, ale nemaj tam moc vyloženě nápaditých hudebních nápadů, nebo změn temp, které by ti pořádně zamotaly hlavu A ZÁROVEŇ tě okouzlily. chtělo být více odlehčenosti a groovu, jak někdo psal. tenhle způsob nášupu zdá se mi býti poněkud nešťastným... po pěti posleších si to přesto nedovolím hodnotit tak kategoricky, ještě to zkusím, zrovna při přípravě na AVAntýry 2009 jsme s bk zjistili, jak moc se vnímání "zahozených" deček dokáže po půl roce vnímání změnit
Randy - 22.03.10 13:32:12
Pokuď by stále pokračovali v "bombách"(ukažte mě takovou kapelu!!!),tak se dostáváme do sci-fi uvažování!Jinak "blahopřeji" tomu,kdo má tak perfektně zmáknutou MTV.
pan i - 22.03.10 12:50:00
me to nakonec docela bavi a klidne bych dal 8,5 ... je pravda ze nekery valy (delsi) jsou trosku obcas natazeny ale to uz bylo i u BlekBablgum a vlastne i u Unretrofied...takze ani to neprekvapuje a par novejch pohoh tam je taky ... no ... 8,5 proste:)
brutusáčik - 22.03.10 12:30:00
tak....u second se mi z nové desky místo dvou začli líbit 4 vály z nový desky :)
bizz - 22.03.10 09:45:25
BiKeji a ostatni, vite jak to je u nekterych alb s tim prvnim(i) poslechem, ze? treba vas to casem.., jak pise Brut :) Baara: neasi ;)
Baara - 22.03.10 09:35:29
kdyby se každá "slabší" deska poslouchala takhle!!! :-) To věčný volání po "posuvání se", "něčem navíc" apod. - tDEP už mají dost za sebou, aby se na všechny vy*** a to je dobře. V závalu všech kopií z kopií, který se díky/kvůli nim urodily, jsou to pořád oni, mně to stačí a placka se mi i s klávesama a delšíma válama líbí.
bk - 22.03.10 09:35:08
tak ono klišé je samozřejmě žánr jako takovej i bez těch popinek.. (žánrový kepely už většinou neexperimentujou, ale přjímaj "modely") a jak už jsem psal výše, ono "MTV klišé", či jak tomu budem říkat, mě na předchozích deskách bavilo... to, že to hrajou, jim těžko vyčítat až teď, mně osobně to ale tentokrát smrdí a nechutná. ale z druhý strany, klišé, pokud je přiznaný, by se tak možná mělo i brát. a oni si rozhodně na nic nehrajou. nemaj proč. dostat se přesto a chápat to v rámci dané estetiky je asi klíč k desce. a ty ses přes to očividně bizzi přehoup. já na minulejch deskách taky, tentokrát ale neba. neva. Paralýza možností se nekoná a radši sáhnu jinam...
brutusáček - 22.03.10 09:20:56
ale tak mě některé věci jako sleeping gaints bere víc jako klišé to zas ne....no, dáme tomu čas :-)
bizz - 22.03.10 09:06:14
bavi me to vami zminovany MTV klise. bud si sedite na usich, jestli jste tohle jako "objevili" ted, nebo az ted jste tomu prisadili novou vlastnost - par refrenu, malo uchylaren, jedno piano a... ajo, z DEP je MTV model
bk - 22.03.10 08:38:18
ale je nutno jim nechat jedno: pořád je rozpoznáš po pár notách. i přes to všechno. a ne, to není vůbec málo.
bk - 22.03.10 08:37:37
každopádně novou desku DEPek hodnotim ne proto, co neudělala (zmíněný nádech elektroniky, kterej "nerozvinuli" dál, další revoluce :)), ale co udělala... a to mě zatím nechává hodně hodně vlažným. občas mě to fakt irituje. :)
bk - 22.03.10 08:36:14
jako rozhodně souhlas s tím, že na DEPky se přikládaj dost odlišný měřítka než na kohokoliv jinýho. vytvořili si žánr a tím si kráčí, modulujou ho do obecně přístupnější roviny a věřim, že kritici z něj budou nadšení. náhodou tam je řada důvtipných pasáží, který ale, jak už jsem psal jinde, přehluší nějaký pro mě zatím nezkousnutelný kýč. Weinman tam místy hraje strašlivý krkolomnosti, dovede to strašně rychle posekat vedle sebe. ale jak psal kotek, už při prvních poslechu se dá čekat, co bude. ale chápu i námitku: a co jako? hodnotit hudbu podle toho, jestli víš, co bude v příštích sekundách, je taky trochu mimo. já osobně se k nim stavím spíš opět jako ke kapele, ke který bych si rád našel (opět) cestu, takže zklamání a tyhle věci v mým vnímání myslím už moc nehrajou roli. ostatně: diskuze pod tímhle článkem bude tak dlouhá právě proto, že jsou to Dilliny. hudba, to je holt instituce a jen o hudbu jako takovou nikdy nepůjde. co se týče Pennieho jako autora, mám pocit, že po něm už tomu nikdo neuměl dát ten jazzovej feeeling feeling, ten groove různě se měnící dynamiky hraní (každej úder jinej?) a Weinman asi jako skoro už samotnej autor, už se prostě nepřekvapivě vyčerpává. Greg mě osobně nikdy ve zpívaných polohách neurážel. na předchozích deskách naopak baba. tady už na mě dýchá hrozný MTV klišé.
brutusáček - 22.03.10 08:26:20
no aspon to dokazuje to, že všem měříme stejně! a přísnit se musí dilliny nedilliny, cynic necynic :-)
bizz - 22.03.10 08:15:23
min elektroniky, min rozplizlosti, min experimentu, je to vic hudebni, vic naslehu, jsou vlastne v kazdy pisni. radsi jsem se k Ire pred novinkou vubec nevracel, abych jen neporovnaval. snazil jsem se ocekavani omezit na neco, co jsem nechtel vnimat a dat si DEP jednou zas s cistou hlavou bez poslechu predchozich alb, mozna proto mi to tak prijde. vy byste chteli, aby to slo furt v ty rozmanitosti dal (Kot treba aphexovsky elektro, ale ono je tam v kytarach, poslechni jen Monu, tam je toho strunne navariovano dost), ale treba takhle jit nechteli, mozna je to tim Penniem, kterej byl i dost autor, ale kvalitu tomu stejne neuprete. ale nebudu tady delat prece obhajce Dillin, vetsi a oblibeny kapely s sebou zakonite nesou prisnejsi hodnoceni, kdyby tohle vydala kapela z Cech, tak budem rvat HURA a davat osmicky a devitky - pokud bysme o ni po diskuzich z minulyho tydne chteli psat (ale to bysme chvalili, tak asi jo :D)
kot - 22.03.10 01:00:16
v co jsem tak trochu doufal bylo, ze budou vic laskovat s tou aphexovskou elektronikou, coz uz na ire works dokazaly ze jim slusi a byla by to cesta jak nestat na miste, misto toho prislo kycovity pianko no
kot - 22.03.10 00:57:11
ja teda taky moc nechapu co je na tom divokyho, na ire byly tlacenky taky, ve stejny rovine. ad hlas - bavilo by me kdyby to posouval smerem nejakyho zajimavyho frazovani, rytmizaci. tohle mu neverim at si z ty studiovy krabicky vytahne co chce
brutusáček - 22.03.10 00:53:20
divoký mi to teda nepřijde..tolik
msh ggg - 22.03.10 00:49:40
je otázka, jestli se s tím budu chtít smířit bizzi. zatím spíš souhlas s kotkem, ale dám tomu čas. jediný nesouhlas s hodnocením hlasu Kotku, imo se to snaží posouvat zajímavým směrem
bizz - 22.03.10 00:47:30
prave, a v tomhle modelu tu kvalitu udrzeli. reknu to asi popaty, bavi me, ze je to fakt zas divoky
brutusáček - 22.03.10 00:46:45
no já nečekal vlastně nic :-)
stana - 22.03.10 00:42:33
tady se shoduju s kotkem. ale každopádně až tady budou tak na ně zas půjdu a zas se z toho poseru, jenom nebudu tak znát ty nový songy protože mě to moc nebaví :D na jednu stranu mě ta deska sere protože to zní jak zrecyklovaný MM+IW ale na druhou stranu co jinýho se dalo čekat, co jinýho chtít
brutusáček - 22.03.10 00:34:20
jestli to celý nestojí už jen na weinmenovi..přeci jen část ire works ještě dělal i pennie
brutusáček - 22.03.10 00:33:56
tak jasně..ale řikali sme to u miss machine a přece jen ire works bylo dál
bros - 22.03.10 00:33:53
bizz teď to poslouchám potřetí a někde mi to tam přišlo, ale možná se pletu:) Celkově se mi ta deska celkem líbí, hlavně třetí song zatím
bizz - 22.03.10 00:30:51
nemam s tim vubec problem, neni to tak rozplizly a mam pocit, ze to vic slape. oni ani jinyho uz vymyslet nemuzou, vymysleli si svuj zanr a proste v tom se uz pohybovat budou. bud se smirite nebo ne, ja se s tim smiril a libuju si. to byste pak museli chtit po polovine kapel, co tu poslouchame
brutusáček - 22.03.10 00:23:06
no jeslti to naživo zpěvově utáhne, body přidam, jinak tak nějak 7,5..
kot - 22.03.10 00:20:01
no jo, pro me je to fakt zklamani, vubec nevidim duvod to poslouchat kdyz tu sou ire works ktery sou to samy ale o tridu lepsi
pf - 22.03.10 00:17:27
pár fakt povedenejch písniček, ale jinak žádnej zázrak... ale naživo to bude killovat furt hádám
bizz - 22.03.10 00:16:09
kot, :D uz je to tu zas :) Parasitic Twins je paradni a ty chao-sypanice, ty jsou naprosto vrazedny. obcas Greg az zatahne za ucho az ocekavam, kdy dostane lano k nejakymu screamu ;) ale Endless Endings nejlepsi song!! Bros, fuuuu, ty jsi vubec celej nejak pojizanstel ;) ale nemam ten pocit
kot - 22.03.10 00:07:56
tak bizzi je ted na ty teply emicka...
bros - 22.03.10 00:07:55
jsem sám, komu občas přijde, že OP má občas v kytarách "jižanskej" feeling?

Zkus tohle