Autor: 70 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Visions

SPACE BILLIARD - Visions

Že v Čechách vzniká spousta zajímavých hudebních produktů je věc jedna, druhá - o poznání smutnější – neexistují pražádné labely nebo internetové stránky, které by se zabývaly studiem a vyhledáváním talentů, respektive jejich propagací. Vše funguje víceméně na amatérských základech. Je určitě jednodušší pro jakékoliv vydavatelství sáhnout po již ověřených jménech a zbytečně netápat (=neprodělávat). I to trochu napomáhá prohlubování hudební deprese spíše stagnující české scéně. Otázka, která se naskýtá: Kdo je Enemy of Music Business..? Dost ale bylo úvah! Mám tu jednu věcičku, která si sama říká o větší pozornost. Jedná se o čtyř skladbové demo pražské (ale mezinárodně složené) kapely Space Billiard s názvem Visions.
Plastový tácek se roztáčí do tisíců otáček, obrázek na potisku se mění v rychlé nic a spletitá zákoutí neosobního počítače přenesou zvuky až do malinkých repráčků na stole. Několik poslechů prostřednictvím těch dvouwattových hovad a mám celkem jasno. Space Billiard vtiskli tomuhle kousku plastu opravdu hezký zvuk. Radost poslouchat! (Proto doporučím přehodit na nějakou důstojnější aparaturu nebo si vzít alespoň sluchadla, třeba Koss Sporta Pro, jak jsem posléze udělal já) Pochvalu si zaslouží jak studio 3Bees, tak i následný mixomastering ve studiu DeLuxe. Tak psáno v bůkletu. Nástroje jsou krystalicky čistě sejmuté a především zvuk bicích je namlsaný.
Skladby samotné se nesou ve středních tempech a při jejich poslechu se určitě nejvíce vybaví Dream Theater. Kapela se usadila v klidnější hymnické poloze, která jí přesně sedí. Dynamika písní i nálady se příjemně střídají i gradují.

review_857_px2

Povedené aranže a rytmika nutí tělo podupávat si do rytmu. Poznamenám jen, že trocha více svého obličejíčku by neškodila.. Technicky to nikdo z muzikantů zbytečně nehrotí. Nedochází tak k trapnosti, kde si kytarista 10 minut mastí brko (ehm… hmatník) až nuda stříká na všechny strany. Kapela zní semknutě a vyhraně, technicky na úrovni. Zajisté pomohly personální rošády, které se nevyhnou snad žádné kapele. Zpěv příjemně zapadá do konceptu, střídá polohy, je dalším tvůrcem nálady. Menší výtky bych měl chvilkami k slovanské angličtině (v deathmetalu se to ztratí, tady ne, ačkoliv o kvalitách Fero Gažíka - lingvistických a hlavně vokálních - nepochybuju). Texty písní nejsou nijak objevné, naštěstí slova se podařilo poskládat velice melodicky, takže nenabourávají výsledný poslech.
Když to tak celé zesumíruju, dostala se do světa opravdu povedená nahrávka. Přes drobné výhrady musím dát pány ze Space Billiard za vzor. Pokud by zněly dema/proma, popřípadě desky českých kapel takhle (po stránce technické i zvukové), bylo by na čem stavět! Komu se líbí styl, nechám subjektivně na každém. Pár desítek vystoupení už za sebou skupina má, viděl bych ji klidně jako support Dream Theater.. Bez obav. .:. 7/10

• Rated 8 out of 10.

Předtím, než jsem se dostal k tomuto promu, již jsem pomalu začínal myslet, že u nás kapely jdoucí směrem rozvinutějších, muzicírovitějších, komplexnějších… skladeb, až na těch pár (ehm, dá se vůbec použít slovo pár?) výjimek, vymřely. Ale co to! Do ruky se mi dostává Visions a mě padá čelist!
Ihned po prvním poslechu mě zabíjí naprosto perfektní zvuk – a to myslím doslova!!! Tak konečně! Že by i u nás svítalo na lepší časy? Studio 3Bees i kapela zaslouží véélkou pochvalu! Co mě ale dostává jako druhá věc, kapela je z Prahy a já ji vůbec neznám! A to ještě tak, a to jste asi pochopili z úvodu, že SB hrají prog! No dobře, není to přímo prog, spíše uvolněnější metal jdoucí progresivním směrem > aranže a stavba skladeb, feeling a částečně i instrumentace. Jak psal moliT, skladby se nesou ve středním tempu, jsou písničkové (tedy jasný nosný motiv, zapamatovatelný refrén atd.) a groovují, takže se po celých 17min krásně kolébáte a vykyvujete v bocích. Kytary se místy

additional_review_4759_148_px3

vrství, vyleze další (třeba kvákající) linka, prostě se pouze nesuplují…a klávesy stejně jak kytara; buď v unisonu zvýrazňují nebo si odlétnou pro jinou aranž. Basa čitelná, rytmická, občas vyleze slap nebo s(vý)jezd, hezky spolupracuje s bicími (btw, bubeník Martin je bývalý spoluhráč Roury z Noddegamrah ;)). A co mě zabilo jako třetí věc, to je zpěv. Fero Gažík je vedle Jirky Strejčka z Proximity nejlepších zpěvákem, kterého jsem v našich končinách měl možnost slyšet. Intonace, hra se slovy v rámci rovnice frázování-muzika-zpěvová linka, používá plný hlas a prokládá ho falzetem, jde i temnějších poloh… prostě paráda – škoda, že již v kapele není :-/.
Tak to asi zakončím, ať se neopakujeme. SB jsou pro mě jedním z největších objevů tuzemska a určitě se po nich poohlédnu i živě! A upřímně, že je občas ke slyšení paralela s Dream Theater nebo to není 100%ní origoš, mi vůbec neva. Však řekněte, která kapela hrající tuto muziku alespoň maličko DT nepřipomene?!

Space Billiard

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze