NIGHTWISH - Once

marTh-us
9

Rozhodně se nedá říct, že bych od novinky těchto Finů čekal čert ví co… alespoň po tak otřesném bezpohlavním výplodu, kterým minulá fošna Century Child bezesporu byla. K mému milému překvapení se z nového CD vyklubala hodně slušná deska, která obsahuje hned několik silných skladeb a dle mého ukazuje po letech kapelu zase ve skvělé (hlavně skladatelské) formě. Zásluhu na tom mají určitě i skvěle zaranžované party pro symfonický orchestr, který je prostě fantastický! Další skvělá zpráva je, že Tarja (konečně!!!) přestala používat pouze operní polohu svého hlasu a zaměřila se i na jiný, řekl bych klidnější a víc emotivnější projev.
Hned ze začátku vás posadí na prdel zatěžkané riffy v úvodní Dark Chest of Wonders, což je mimochodem otvírák jako hovado! Další nepřeslechnutelná věc je zvuk, který je dostatečně tvrdý, troufnul bych si tvrdit, že nejtvrdší od dob Oceanborn. Celkově jakoby se kapela vrátila o pár let nazpět a navázala tam, kde skončila (myšleno, posunutím se dál a ne bezduchým přešlapováním na místě či urputným sebevykrádáním se). Důkazem, že to jde i jinak, je druhá Wish I Had an Angel, ve které můžeme zaslechnout i nějaké ty elektronické podklady.
První singl a třetí v pořadí je Nemo, na první poslech jednoduchá skladba, ale i ta má v sobě něco, co na posledních deskách všem skladbám chybělo (mimochodem je na ní natočen vcelku působivý videoklip)… Pekelný mazec na vás bude čekat v podobě skladeb Dead Gardens a Romanticide. Přesně tyhle pecky mi na minulých albech chyběly. To stejné bych řekl i o desetiminutové Ghost Love Score, v níž se naplno ukazuje, jak moc bylo využití symfonického tělesa (i početného sboru) velkým přínosem! Opravdová nádhera – vřele doporučuji!
Abych nezapomněl na hlas basáka Marca, který se opět ukazuje v něco málo skladbách jako správná volba a skvělé osvěžení, tenhle chlapík je nejen skvělý parťák (viz poslední DVD), basák (zbustrovaná basa dodává tomuto albu ten správný říz), ale i zpěvák s velmi osobitým hlasem i projevem.
Jsem rád, že Nightwish našli konečně svou cestu a opět ukázali, že jsou kapelou, která si své místo na metalové scéně vydobyla zaslouženě. Mám z toho upřímnou radost a tahle deska se nejen skvěle poslouchá a nutí vás k dalšímu a dalšímu poslechu, ale myslím, že se o ní bude ještě dlouho mluvit a kapela si najde (pokud to snad ještě jde :o)) jednou tolik svých příznivců.

11 / 59:47