Autor: 80 Uživatelé: 82 Tvé hodnocení: hodnoť
NAUKA O SNECH > The Science of Sleep > La Science des Reves -

NAUKA O SNECH > The Science of Sleep > La Science des Reves

Michel Gondry měl tu smůlu, že si v oblasti celovečerního filmu udělal jméno na „filmech Charlieho Kaufmana“. Ano, tak jsme jim (i já se k tomu přiznávám) říkali, aniž bychom brali v potaz, že na Věčném svitu neposkvrněné mysli se Gondry podílel i scénáristicky. Pro tentokrát se tedy uznávaný klipař rozhodl, že Nauka o snech bude od začátku do konce jeho vlastním dílem.

Stephane (Gael Garcia Bernal) se po smrti otce stěhuje za matkou

review_751_px2

zpět do Francie. Jeho práce ale není vůbec tak kreativní, jak mu matinka slibovala, a jako na potvoru se do sousedního bytu zrovna nastěhovala okouzlující Stephanie (Charlotte Gainsbourgová). Ta by mohla být Stephanovou spřízněnou duší, a to nejen kvůli jménu. Oba mají fantazii a rádi vyrábějí podivné věci. Jenže plachý a zranitelný Stephane se realizuje spíše ve snech a začíná mít problém s jejich odlišením od reality.

Gondryho režie sedla Kaufmanovým scénářům hlavně proto, že jeho vizuální fantazie se naprosto sladila s představami křehké scénáristovy duše. Ke Kaufmanově spokojenosti dokázal jeho vize přesně převést na plátno, aniž by jim jakkoli ublížil. Ba naopak. A opět tu máme ohrané tvrzení, že skvělý film potřebuje jako základ skvělý scénář. Vůbec netvrdím, že scénář Nauky o snech je špatný, jen je hodně nekompaktní a postrádá silnější a bohatší příběh. Gondry se co do obsahu soustředil hlavně na charakter hlavního hrdiny, který je do jisté míry autobiografický (natáčelo se v Gondryho starém bytě). Jenže můžete do nekonečna animovat celofánovou vodu a nakonec dojemně nechat zacválat plyšového poníka, aniž by to v divákovi vyvolalo jinou než esteticky libou emoci.

review_751_px3

Bernal hraje výborně a je sladký až k zbláznění, Gainsbourgová je snad ještě lepší, ale jejich vztah jako by byl jen načrtnutý na povrchu a vznášel se vysoko nad lesem ve člunu i nad divákovým srdcem. Tak trochu to vypadá, že Gondry vzal z nočního stolku zápisník svých snů, vzpomněl si na nešťastnou lásku z mládí, všechno napsal na lístečky a poslepoval dohromady.

Předchozí odstavec možná vyzněl kritičtěji, než by bylo záhodno. Gondryho snové vize a schopnost „neuměle“ (rozuměj zajímavě a roztomile) animovat v podstatě cokoli jsou nádherné a člověk z nich má opravdu požitek. Nauka je navíc hodně vtipná. Spousta legrace vzniká z bilingvního prostředí, ve kterém Stephanova francouzština nemá šanci a všichni si z něj střílí. Dalším zdrojem humoru jsou Stephanovi kolegové, kteří reprezentují podivíny poněkud jiného ražení. Například sazeč Guy (Alain Chabat) je ve vztahu k životu protipólem hlavního hrdiny, ale uvnitř asi stejně nejistý, je vlastně jediným Stephanovým přítelem. Nejsměšnější je samozřejmě sám hlavní hrdina, naivní, křehký a pomatený jako jeho roztodivné vynálezy.

Snímek jako celek vlastně nakonec přes absenci určitého řádu a velký důraz na formu pojednává o věcech běžných a důležitých. Jen to nedělá konvenčním a jednoduchým způsobem. Připomíná nám, že hodnota věcí nespočívá v jejich ceně nebo stáří, ale v našem vztahu k nim. Každá věc, i porouchaný jednooký plyšový

review_751_px4

poník může být krásný pro toho, kdo ho má rád. Každý člověk je svým způsobem podivín a každý se do určité míry strachuje sám o sebe, když vstupuje do mezilidských vztahů. A když to všechno smícháte dohromady, vznikne z toho pořádný chaos, ve kterém se můžete začít ztrácet.

Stejně tak se asi budete ztrácet v pavučině Stephanových představ a brzy nebudete vědět, kdy hrdina sní a co se opravdu stalo. Při závěrečných titulcích asi jen režisér jistě ví, jestli to se Stephanem a Stephanie dopadlo dobře nebo ne. Ale není to jedno? Jde přece o sny a s nimi to není vůbec tak jednoduché, jak by se z úvodní Stephanovy přednášky zdálo. A každý Gondryho fanoušek bude nadšen.

---- --- -- - -- --- ----

Francie, 2006, 105 min
Režie: Michel Gondry