MY DYING BRIDE - A Map of All Our Failures

recenze
bizzaro
Hodnocení:
8

Netrpím iluzí, že se mnou budete souhlasit, ale nové album My Dying Bride jako celek funguje. Stojí sice na ověřených základech, ale skomírající nevěstě se ještě čerstvého smrdechnutí dostalo.

My Dying BrideDoom metal asi není hudba pro každého. Nic pro posluchače, kteří si při jeho poslechu z nejrůznějších důvodů okousávají nehty. Jedněm může vadit pomalejší tempo, druhým atmosféra, která často bývá potemnělá a melancholická, třetím zas často rozvleklá stopáž, kde si na kýžený nápad musejí počkat. Prostě nuda.

Avšak, stejně jak je to u lidských osobností, tak je to i u posluchačů. Co jedny rozděluje, druhé stmeluje. Čili přesně pro výše zmíněné atributy i doom metal, kterého tak nějak, řekl bych, v posledních letech ubývá, má své věrné; berte to z pohledu člověka, který hudbu sleduje obecně a který, když už se na něco zaměřuje, sleduje odvětví jiné.

Důvody mohou být různé. Stejně jak stárneme a měníme se my jako lidé, mění se často i naše hudební chutě a to, co jsme před lety adorovali, nás bavit přestalo, oposlouchalo se. A stejně tak je to i s kapelami, resp. jejich představiteli, kteří doommetalový žánr zastupují. Buďto u nich došlo k inspiračnímu vyčerpání a celkové únavě nebo (pro chuť nadále s tvorbou pokračovat) počali experimentovat nebo se jim naopak změnily preference a žánr opustili - „vyrostli“ z něj.

A kompletně všechno výše popsané dokonale představují angličtí vytrvalci My Dying Bride, kteří s „Mapou všech našich selhání“ svou smutnografii doplňují o ctihodnou jedenáctou ránu; soubor Evinta nepočítám za klasickou studiovku. Čistému žánru přes všechnu dobu věrni, s obdobím (ne)úspěšného experimentování a dokonce i se silami na samotném pokraji, kdy na některých nahrávkách to utrpení a zmar, doommetalový rámec tolik naplňující, přešlo poslechem až na posluchače. Ovšem ne formou budovaných emocí, ale samotným trápením se kapely nad její tvorbou, kdy by nejeden snad zaplakal, kam se MDB i dostali - to naplňuje předchozí album For Lies I Sire.

My Dying Bride

Co mě ale ve skutečnosti donutilo k tomuto textu, je samozřejmě nová deska, která pro doommetalový žánr s Kneel Till Doomsday začíná věru originálně a nečekaně. Údery zvonů. Někteří možná tuší, kam tím mířím. Na nových My Dying Bride změnu nečekejte, čistému žánru jsou stále oddáni až po okraj kalichu hořkostí naplněného. Nemusí to však znamenat, že by deska byla trapná, tahala za již stokrát zpřetrhaná a následně navázaná vodící vlákna, vždy se může stát, že i někdo, koho člověk již stokrát odepsal, se před posledním vydechnutím otřese až k „nadživotnímu“ výkonu.

A takto nějak novou desku Brajdů vnímám. Nechci tvrdit, že Maps of All Our Failures je nějakým milníkem, a už vůbec to nemusíte věřit někomu, kdo doom metal poslouchal před více než dekádou, ale pravdou je, že jejich poslední alba, když mi v zátylku rovnou nezpůsobovala nepříjemnou kopřivku, která řídila končetinový tik ke tlačítku „stop“, je reprezentovala spíše jako již bolestí vyléčené, kde byste i poctivého doom metalu pohledali. Neoddiskutovatelné je ale to, že mi jeho nálada i tempo do dnešních dnů sedly.

MoAOF je totiž celkově syrovější a naturalističtější, tváří se méně propracovaně než předchozí vpichy, je hrubší a mnohem přímější, a i když z každého tónu nejtemnější marasmus přímo nesálá, pozitivní album rozhodně není. Hurá. A to i přesto, že se úplně netopí v ublácených tempech, naopak místy – na doom metal – docela šlape, ba sklouzává až k ponuře deathmetalovým postupům (ty ale MDB využívali vždy), a vůbec z něj cítím dobu, kdy ještě i trpící Anathema se než snění v růžovém oparu v proudech slz oddávala poslechu bezesných „serenád“.

My Dying BrideCo ale toto album drží skutečně pohromadě, je krom příjemně zatuchle analogového zvuku ta přesně táhlá, až vazbící melodika jednoduchých, ale přesně usazených tónů, a Aaronův zpěv, který tentokrát nikde nesklouzává k plačtivosti, nevyvolává ve vás pocity nuceného utrpení či smutku. Je přesvědčivý, uvěřitelný a silný jako třeba v parádní Like a Perpetual Funeral. Tam, kde zpívat má, tam zpívá a nikde nepřebývá. Jinak ale album táhnou kytary i bez potřeby hlavního slova, jelikož naprosto adekvátně uvolňují prostor pro klávesy a housle. Když pak pominu občasně kolísající tempo bicích, v celém kompletu Maps of All Our Failures, netrpícím zadušeností ani nudou, jsem nalezl snad jediný stín v podobě Hail Odysseus – skladba z něj vyčnívá, místy totiž mírně vázne, zavání až patosem a popírá některá z mých slov výše. Ale kdo by trpěl. Namísto ní, i když jsem si to při prvních posleších nemyslel, jsou tu zas minimálně dvě skladby, které bych, pokud by něco takového existovalo, nominoval na doommetalový hit. Hymnicky melodická „veselost“ a svižnost předchozích alb je ta tam, My Dying Bride zas našli pramen mrtvé vody.

Vložit komentář

DR - 25.04.17 12:58:47
Před pár dny na Roadburnu přehráli celé Turn Loose the Swans + další staré fláky... https://www.youtube.com/watch?v=xOF8IxZn868
LordSnape - 03.11.12 01:37:07
Z těch pohřebáků nedávno vyšly nové fošny od Eye of Solitude, Faal, The Howling Void a snad se už brzy uráčí i Shape of Despair po tom ultimátně krutým setu na BA, kdy se málem rozbrečela i ta plechová budka...
k.eight.a - 03.11.12 01:05:59
Co třeba takoví Swallow the Sun, Novembers Doom, Saturnus, vzdáleněji třeba ještě Draconian ... ? Dvě z nich ostatně byly zmíněny v příspěvcích níže.
bizzaro - 02.11.12 13:36:53
Místama mě to trošku bavilo, ale jako celek nic moc. For Lies I Sire mě bavilo vážně více a to jsme si myslel, že tohle nikdy nevypustím z huby. :-X
mam to naopak, Lies je biiida a tohle ma super atmosferu, je naprosto nekomplikovany, uplne orezany na dren. nemyslel jsem, ze by me Brajdi jeste nekdy bavili :)
LordSnape - 02.11.12 13:32:01
Já ti nevím, člověče... Nesedlo mi to. Je to asi tím, že mě MDB nikdy zvlášť nebrali, když pominu starou sezónu, kdy byly ještě dřevo. O experimentu se mluvit nedá, to je fakt. Místama mě to trošku bavilo, ale jako celek nic moc. For Lies I Sire mě bavilo vážně více a to jsem si myslel, že tohle nikdy nevypustím z huby. :-X
bizzaro - 02.11.12 00:19:40
hodně čekám od novejch desek unholy a skepticism
zive Unholy nevrazdili, bojim se trosku, ale snad
Osmička sedí draku, jako od MDB fakt nějaké experimenty nečekám, našli parádní atmosféru a drží se jí
souhlas. bavi me Songs, pak ty dve ne (posledni vlastne vubec) a tohle? "hitovky"
pf - 01.11.12 22:45:49
ad žánrová debata: hodně čekám od novejch desek unholy a skepticism
Jeelwert - 01.11.12 22:01:49
Osmička sedí draku, jako od MDB fakt nějaké experimenty nečekám, našli parádní atmosféru a drží se jí. Můžu si od nich pustit cokoliv, když na ně prostě přijde naláda. Tohle je další na výběr. Paráda :-) Je to doom metal, co pustíš holce a bude se jí to líbit. Na co jí trápit s Esoteric.
sicky - 01.11.12 19:37:19
ou je. to je zase debata. no, řekl bych, že doom je pro spíš metalový a post.něco spíš pro alternativní publikum
asi tak nějak :-) ty kapely stylu Isis, Calisto nebo Cult Of Luna jsou podle mýho mnohem zajímavější než ten klasickej (nudnej) doom, kterej hráli kdysi cathedral, MDB nebo teď kypck. Podle mě se to ale pomalu prolíná, třeba poslední Ahab mi už přišli hodně hozený do post metalu
pf - 01.11.12 18:43:22
bzz: hele, nebaví, poslední dobrý mi přijde Words, kde je pět dobrejch věcí, ty nový desky potom, bicí o ničem, kytarově nudný a nedozpívaný, a ta novinka
brutusáček - 01.11.12 18:20:51
Brute ty si se snad naučil i poslouchat metal. Po šestnácti stoletích na internetu si se naucil být i trefnej, že tě vemu zpátky mezi lidi z apokalyptickejch jezdců. Dokonce report na Voivod byl dobrej....sakra, že by si měl babu?
nestraš, ještě by mi zakázala chodit na metal :)
m - 01.11.12 18:05:45
a není to spíš problém konkrétní kapely než scény? MDB rezignovali po roce 1998 na nějaký vývoj, a jsou ve stadiu stagnace
bizzaro - 01.11.12 17:30:12
řekl bych, že doom je pro spíš metalový a post.něco spíš pro alternativní publikum
doom pro metalaky, jak jsem rek niz a post pro intouse, neasi ;) pf, tobe se to tak nelibi? co treba The Poorest Waltz?
pf - 01.11.12 17:13:50
ou je. to je zase debata. no, řekl bych, že doom je pro spíš metalový a post.něco spíš pro alternativní publikum
Střap - 01.11.12 17:03:38
co Saturnus? Jestli to není moc mimo.
Crust - 01.11.12 16:49:34
Swallow The Sun bych rekl, ze je doomova kapela stredniho formatu. Ale moc takovych asi neni.
Střap - 01.11.12 15:45:17
Brute ty si se snad naučil i poslouchat metal. Po šestnácti stoletích na internetu si se naucil být i trefnej, že tě vemu zpátky mezi lidi z apokalyptickejch jezdců. Dokonce report na Voivod byl dobrej....sakra, že by si měl babu?
brutusáček - 01.11.12 15:14:23
Bizzaro nestraš nebo punkači objevěj doom metal a zkurvěj to stejně jako black metal a death metal. Nakonec může být srdeční doomař rád, že se doomuje.
naštěstí že ten art rock moc nepokurvili vid ;-) add doom tak at nám ondrajs něco představí :)
Střap - 01.11.12 13:59:33
Bizzaro nestraš nebo punkači objevěj doom metal a zkurvěj to stejně jako black metal a death metal. Nakonec může být srdeční doomař rád, že se doomuje.
bizzaro - 01.11.12 13:20:43
a btw, v postmetalu už se toho třeba poslední dva roky tak moc neděje, ne?.)
ano, tak nak :) doom prezil ta moje popularita = zajem o nej a funkcnost sceny, "novi" posluchaci hledaji spise zivelnejsi veci, mam pocit
Oprav si "deziluzi", pak to začne dávat smysl
tvl, no jo :D jak jsem prepsal ten perex, tohle me netrklo, dik
DR - 01.11.12 13:20:06
Bizz: Oprav si v první větě "deziluzi" na "iluzi", pak to začne dávat smysl. Jinak jsem desku ještě neslyšel....
gorth - 01.11.12 13:02:54
postmetal je mladší, živější (víc koncertů v posledních letech, řekl bych), víc se o něm mluví; má současnější zvuk, je energičtější, teda s experimenty a rozmanitostí bych to nepřeháněl, naopak se té Isis šablony drží až moc... a má středně velký kapely - naprostej souhlas s tím, že v doomu něco jako střed chybí, je pár velkých kapel, co to opustily a jsou známý (třeba i známější než cokoli z postmetalu - Anathema), pár více (Esoteric, Skepticism) či méně (MDB) kvalitních legend, co si jedou tak nějak pořád to svoje, a pak až UG... (třeba stoner je na tom v tomhle ohledu taky líp než doom) (tu bizzovu "popularitu" beru nejen jako počet posluchačů, ale i jako, řekněme, funkčnost "scény", jak moc se o tom mluví, píše, chválí, jestli se dělají se koncerty, vznikají nový kapely, hledají nový směry, ...) a btw, v postmetalu už se toho třeba poslední dva roky tak moc neděje, ne?.)
brutusáček - 01.11.12 12:43:16
jednoduše řečeno...zas tolik doomových kapel není? natožpak kvalitních? čimž neřikam že každá post-metalová kapela je sláva..
Střap - 01.11.12 12:38:01
hele já nevím podle mě zrovna Mdb budou mít fanoušů docela dost. Jinak klasicky střiženej doom je normální UG jako jsou třeba Chaos Inception. Svoji základnu to má nemyslím si, že ne. Post Nurosis kapely, co tak nějak lezou z Swans frčej zase mezi trošku jinejma lidma...Jinak pokud podíváš na Last.fm tak Ondrajzovi slavný doporučení mají stejně poslechů jako třeba Chaos Inception ovšem song mají čtyřikrát delší takže? Normální Ugéčko. No další věc je, že si z fleku moc nevybavím moc doomovejch kapel pro tak nějak střední třídu? Řekněme o velikosti základny takových Ulcerate např.?
bizzaro - 01.11.12 11:23:55
Co myslíš postmetalem? Nějak jsem tě úplně nepochopil.
pokud myslis kapely, tak samozrejme Neurosis, Cult Of Luna, Isis.. post-metal/sludge proste. zda je to tim, ze jsou to mlady a obsirnejsi zanry a maji nove fanousky, casto treba z rad -core fans, nebo jestli je to tim, ze doom je vic "metalackej" zanr
brutusáček - 01.11.12 11:23:23
kapely zřejmě jako isis, cult of luna, neurosis (?), rosetta, amen ra, year of no light, baroness (?)...tak podle mě to neni nikdy čistý post metal ale třískaj sem tam ty slude nebo post-rock (?) prvky....nevim nakolik se to dá srovnávat s doom metalem a porovnávat popularitu. Z doomu znám maximálně MDB a esoteric a kapely výše zmíněne jsou pro mě třeba víc rozmanitější, víc experimentují? Ale jak řikam doom defakto neznam..
Střap - 01.11.12 11:01:12
bizz: Co myslíš postmetalem? Nějak jsem tě úplně nepochopil.
bizzaro - 01.11.12 09:10:09
v cem myslite oproti doomu tkvi popularita post-metalu?

Zkus tohle