MACHINE HEAD - The Blackening

onDRajs
7

Je zvláštní, jak se kapela dokáže z výsluní dostat na samý okraj nezájmu a zpět během tak krátké doby jako se to podařilo Machine Head. Ti nicméně na samém začátku hudební kariéry uskutečnili start „z říše snů“. Burn My Eyes je dodnes uváděno jako jeden z nejpovedenějších hudebních počinů v křížení metalu a HC. Tato tendence byla v polovině devadesátých let určující, přesto přinesla desky, které se neoposlouchaly doteď a stále se prodávají (ať už Biohazard, Testament nebo Pantera se Slayer). Například u Burn My Eyes se chystá reedice....

U Machine Head je zajímavé, jak je každá jejich deska odrazem doby, ve které vznikala. Tato skutečnost je aplikovatelná samozřejmě na (téměř) všechna umělecká díla, ale u Machine Head byla vždy určující změna v hudební stránce. Alba The Burning Red a Supercharger byla ozvěnou nu-metalu či crossoverové prezentace jinak velmi specifické tváře Machine Head. Je paradoxní, že takto zavedená hudební formace po neúspěchu desky Supercharger nemohla najít vydavatele odpovídajícího jejímu formátu. I vychvalované Through the Ashes of Empires (mnou oblíbené) je jakousi zakázkou vycházející vstříc podmínkám daným pro hudební trh (které nemálo podněcují i samotní fanoušci volající po přitvrzení). Ale nejsou nakonec Machine Head jen ukázkovým příkladem obchodní politiky společnosti Roadrunner?

K novince The Blackening po zmíněných skutečnostech nelze přistupovat jinak než jako ke strategii „vlk se nažere a koza zůstane celá“. I přes svou kvalitu – k hudebnímu obsahu se dostanu – nelze očekávat nic jiného než osvědčený standard (na zvuku se podílel jak jinak než Colin Richardson). A přitom se od Machine Head stále čeká cosi „navíc“....ale proč??? Není to přemíra talentu, jež třímá v kapele samotné, potažmo v Robertu Flynnovi jako leaderovi? Nedoufá se ve skrytu duše v další Burn My Eyes? Já v to doufal po vydání předchozí desky.

The Blackening však hovoří prostoduchým jazykem - kam kapela směřuje svoje hudební snažení. Totiž do mainstreamu. A ten v současné metalové produkci nese název metalcore. Ten je v podání Machine Head melodický až běda. Kapela se zhlédla v jeho epičtěji pojaté podobě, čtyři písně mají stopáž k deseti minutám, ale o hudebních kolosech typu Millenium nemůže být řeči. Pokračuje se v linii nastavené předchozí deskou Through the Ashes… – tedy prokládání groove riffů s často až přespříliš zpívanými refrény, navíc Flynnovi zůstala nu-metalová ufňukanost a exaltovanost. Opět se dostavuje pocit, že Machine Head chtějí hrát pro všechny, jen veškeré vstřebané hudební vlivy nedokáží vstřebat, natož dát do odpovídající neprvoplánové formy. Celá novinka okázale připomíná dort, který pekli pejsek s kočičkou – v tom, že se nedá jíst. Klasický metal (vyhrávky), HC pomalé valivé riffy (zde mne Machine Head zklamali nejvíc), thrash metal, metalcore (co dělají naprosto nekonzistentní hospodské „vyřvávačky“ v Clenching the Fists of Dissent?) a tak bychom mohli pokračovat skladbu po skladbě. Typické pro stavbu jednotlivých písní je gradace – kapela ztlumí své nástroje, užívají se akustické kytary, Flynn se snaží o intimně procítěný zpěv, refrénový motiv se modifikuje a využívají se snáze skandovatelná slova či pokřiky; poté přichází velké „finále“....

Ne, toto není špatná deska; je úplně zbytečná a nicneříkající. Těžko říct, jakou měrou se na výsledné podobě podílela vydávající společnost (jež skupině pomohla dostat se opět nahoru), avšak obsah The Blackening tomu napovídá. Musí se to prodat. Nepomohlo by skupině vykašlat se na celý byznys a udělat desku podle svého srdce? I když by to nejspíše finančně neutáhli; noční život plný večírků by byl ten tam. It’s just a rock’n’roll...

P.S.: Opravdu nechápu pochvalné reakce v časopisech Kerrang! a Metal Hammer. Označení jako jedno z nejlepších metalových alb vůbec a srovnávání s Master of Puppets je nepochopitelné.

k.eight.a - 19.02.10 18:18:38
Mimochodem, kdo znáte lepší metalcorovoou desku než je právě The Blackening?
k.eight.a - 18.02.10 22:36:03
Nemůžu si pomoct, ale já jim to žeru a stejně na začátku člověk řeší otázku - líbí / nelíbí. Zbytek už je podružný. Mě MH moc bavili i s deskou The Burning Red, jejich umění balancovat na hraně trendu je naprosto ojedinělé.
DR - 10.10.08 13:18:54
reakce po roce a půl :-D machine ugha 26|04|07 [23:01]: "já tam ten kontext přímo slyším, ty ne?" Kuba to krásně pochopil. Mně osobně je u prdele, kolik kdo vydělává. Nicméně u nové metallicy prachy fakt řešit nebudu. Viz příští týden.
bizz - 27.01.08 16:42:48
vole :)
kotek - 27.01.08 01:01:53
nesnizuj se
bizz - 26.01.08 11:06:30
vsak tak je to i v poradku! :) ale Masinky se docela slusne dokazali vyklestit v nejakou svou podobu, tak je jen trochu skoda, ze se o to nesnazej i dal, ale samo, je to veci nazoru a sami Mešin to treba citej jinak :) v kazdem pripade tahle deska chce vic casu a taky i mozna vic pochopeni od nekterych posluchacu jak jsem ja :))
Bilbo_Turambar - 26.01.08 01:08:27
no mne sa tento album paci, pocuvam ho rad a vobec mi nevadi Flynnov spev priam naopak zerem ho :D:D:D Songy su skvele spracovane, texty prepracovane, zmysluplne a dokazem sa s nimi stotoznit, gitary sa mi pacia, proste vyborne neothrashove album a metallicu a ine vplyvy neriesim.
Saint.rap - 03.05.07 18:32:46
Hooya: no je par kapel, ktery me ba vic v pdobnym duchu ovsem 20 jich teda rozhodne neni:-))
Hooya - 03.05.07 17:44:56
Očekávám seznam minimálně 20i kapel, které tomuto vytřou zrak. moc se těším, až si ty tvoje odvary poslechnu ;-)
pf - 02.05.07 19:32:41
jojo, ten zpěv a takový ty roztahoaný jakožeemopíčoviny jsou strašný, ale jinak je to fakt super
killer - 30.04.07 15:44:34
ja to jejich snazeni znam jenom po more things change a tim pro me skoncli... Burn my eyes je kurwa mazecjakcyp.-))) Tohle me ani nako moc nelaka. Jak tady nekdo napsal je spousta novejc kapel ktery mi se svejma aktualnima deskama vytrou zrak a sluch:-)
peca - 30.04.07 08:00:10
ja tam slysim metallicu hlavne v tom songu s nazvem battery ))
bizz - 29.04.07 14:23:27
jak jsem psal ja hned na zacatku. nebejt to tak uplakany, ufnukany, uknourany... bylo by to album jaxvin! a tu Metallicu tam slysim taky - obdoba poslednich Trivium. a samozrejme kratsi songy by taky nevadily
Saint.rap - 28.04.07 15:27:43
peca: Jasne ja se tebou souhlasim, ale jako je to proste dobry a nektery kritiky tady mi prijdou prehnany :-))
peca - 28.04.07 15:14:46
ne tak donutili ste me se k tomu dokopovat, neni to vubec zle, dokonce to asi zacnu hodne tocit, ale srovnavat s burn my eyes coz je dle meho jedno z nejnabusenejsich metalovych ab vubec to proste neeee...)
Hooya - 28.04.07 13:47:48
Ne, pouze mě trochu škrábe v krku jestli ti to pomůže ;-)
máňo waghř - 28.04.07 13:13:30
:D:D
peca - 28.04.07 12:37:41
nemas teplotu? )
Hooya - 28.04.07 09:36:31
Hovno, MH natočili své nejlepší album, o pár chlupů překonávají debut. Já od nich už nic nečekal (minulá deska sice dobrá,ale....) a překvapili. Pro mě zatím nejlepší deska roku...
Saint.rap - 27.04.07 15:20:36
peca: Clovece neni to blby az na ty melodicky gay zpevy, ceho je moc toho je prilis. Jinak mozna jeste kratsi songy, ale jinak je to fajn
peca - 27.04.07 15:12:52
covece strape nenut me si to radne poslouchat ))
Saint.rap - 27.04.07 12:10:12
ty vole to je zase diskuze proc mam pocit, ze se posledni dobou strasne resi kolik se ceho prodava? Ze jsou MH kam tam plast to mi je docela jasny. Ovsem pokud slysim na new fosne vliv Master of puppets coz teda slysim ( jsem jen o malo mladsi metla nez bizz ) tak me to az tak nesere, protoze tohle masinkam teda verim nebo, ze by zaklad ve Vio-lence byl taky blbost, hm?
máňo waghř - 27.04.07 11:39:22
:D:D:D souhlas s pecou! já jsem zas metla, které trvalo dva dlouhé roky než jsem zjistil že numetalu nejde věřit;)
peca - 27.04.07 10:03:51
tak tenhle primer sem uz dlouho neslysel )) dik za zprijemneni patecniho dopoledne, docela sem se nasmal...)))
bizz - 27.04.07 09:49:31
naprosto souhlasim.. vykonni reditele pozerstvi. vis jak, ja sem stara metla, ktera poslouchala i eru naondulovanejch a namalovanejch klucinu, co vyprodavali stadiony a holky si trhaly rodidla :-)
máňo waghř - 27.04.07 09:25:10
4subeer:máňowař jsem myslel jako extrémní případ, MH je na jiné úrovni;-) 4bizz: nemůžu posoudit, protože jsem tyhle alba neslyšel, každopádně co jsem slyšel (a viděl) mi opravdu stačilo a nevidím důvod je dál zkoumat :o jsou extrémním případem toho co mi na metalu vadí
subeer - 27.04.07 03:11:10
Ja te chapu, proste te m.h zklamali, ale dle me to nema co delat kolik jim jde na ucet za jejich. Uvadis manowar jako paralelu, myslim, ze na tom bychom se shodli, hudebne je to trapny divadlo., ktery zije z minulosti a poz a ktery je dotazeny do exktremu. ale proc z toho vinit kapelu, jsou to saskove a konec. za to, ze jim tahle kravina nese bychom meli obvinovat spise ty co si to kupuji, protoze jedine ti to muzou zastavit. vim, ze hlavne flynn nakecal spoustu picovin, ale srovnat to s gelovymi pozami a deni kolem synu odina. no to snad ani ne :-).
bizz - 27.04.07 00:07:57
do nich se mi nenavazej, lopato. prvni desky zaklad! a to bez diskuze. do Triumph of Steel se za ne peru!
machine ugha - 26.04.07 23:01:36
4 peca: máš recht, u MH jsou to max první 2, ale myslel jsem třeba první 3 FF . 4 subeer: já tam ten kontext přímo slyším, ty ne? nelíbí se mi to právě proto, že ho tam slyším, proto si myslím, že je na místě ho zmínit... A jak jsem říkal, tak to že si tím chtějí vydělat chápu, jenže mi se to prostě nelíbí, v tom je mezi náma ten rozdíl PS: máničko wař si svým pojetím "hudby" taky "dokáží vydělat a dají ostatním zážitek":D, to je pak "omluvitelné" všecko
peca - 26.04.07 13:40:58
kua zrovna u tehle kapely je to prvni+druhe album a K-O-N-E-C...to k tomu masochismu teda..)
bizz - 26.04.07 12:50:57
presne tak
subeer - 26.04.07 12:04:33
ten kontext bych zas tak na miste nevidel a to hlavne proto, ze bud se mi to hudebne libi a kalim na to zda-li z toho maji hosi milioooony a nebo se mi to hudebne nelibi a na jejich milioooony jim taky seru. pokud se m.h. opakuji nebo co, tak pro me to delaji tak, ze si to uzivam. na druhou stranu, nejsem die-hard fanda, ze by mi 3 roky nestal kvuli tomu ze ocekavam pouze jejich dalsi album, pokud si ty lidi timhle dokazi vydelat a daji zazitek i ostatnim, tak je dle me vse v naprostem poradku a nebo ne ?
machine ugha - 26.04.07 11:32:47
MH se už pár především snaží hudbou živit, což bohužel potká asi každou kapelu "v jejím věku". Byl jsem jejich no.1 fan a až do supercharger mi otevřel oči..teda v tom období mi bohužel začaly otevírat oči i ostatní skupiny jako soulfly nebo feaři... no a pro mě osobně jsou tyhle kapely už dead a poslouchat něco jiného než první 3 alba neni jen ztráta času ale masochismus, protože to bejvávaly fajn kapely. je plno jiných kapel co mi dokážou dát plnohodnotný zážitek. S Ondrou souhlasím, hlavně kontext, který tak vadil subeer je v tomto případě naprosto na místě. Jen nechápu hodnocení 7, dávám max. 4, bohužel :(
bizz - 26.04.07 07:39:23
kdyby to misty nebylo tak uplakany, tak by to bylo album jaxvin
subeer - 26.04.07 02:58:11
Ondrajsi, no pekne jsi to tedy napsal, ackoliv si to slohove cele odstrelil, tak ve finale jsi tomu dal za 7, coz je tedy dost nadprumer. pripada mi spise, jako by si spise resil hudebni business as a whole nez tohle album jako takove. prosim te zkus napsat nejake kapely, ktere jsou zhruba v pozici machine head, a kteri najednou zacnu hrat math metal a jazz-bordel no nebo neco co tu teda jeste nebylo. h.M. je moje dost srdcovka, ale myslim, ale oni si to u me nevybudovali diky Burn my eyes.. ale diky tomu co delali potom. sorry a me je jedno, zda-li jim za to maji millions nebo jezd i ve van a jsou ty nej true z true. dulezite, ze me to - m.h porad bavi a asi i ostani, proto to neni zbytecny. nu-metal nemusim, metalcore vychazi z toho co mam rad. tak proc se tomu neotevrit, kdyz to nekdo umi namichat. kazdopadne s totou obchodni politikou v tve recenzi - celkem zajimava analyza. - u r,r. muzu prave jenom tyhle machine head - ostani byly jiz odjeti. hudba by vsal mela mluvit za sebe.