KAYO DOT - Plastic House on Base of Sky

recenze
gorth
Hodnocení:
8

Redefinice možností retra, divoká odpověď na otrocké kopírování béčkových osmdesátek. Plastic House je hyper jak cyp, ale nikdy tak zřetelně jako předchozí alba.

Kayo DotPorozumět desce Kayo Dot a užít si ji zpravidla znamenalo nutnost naučit se poslouchat trochu jinak. Řekněme do Stained Glass hráli Kayo čistě podle vlastních pravidel (či rozmarů), poté přišly experimenty s rozpoznatelnými žánry, které to posluchači přece jen usnadnily. Novinku ohlašoval principál Toby Driver s potutelným úsměvem jako další avantgardní gotiku, dalo se tedy v zásadě čekat, že se Kayo Dot po Coffins on Io přikloní ještě blíže ke kýčovitému osmdesátkovému popu v hyperaktivním metalovém provedení.

Jenže místo chytlavých, ultratechnických písniček vypadá Plastic House on the Base of Sky na první pohled jako sbírka synťákových suit, kterým chybí očekávaná (camp) chytlavost, kolena podlamující riffy z Hubardo/Coffins i snová nepředvídatelnost starších skladeb, a působí sice prapodivně, ale také rozvlekle a nevýrazně. Samozřejmě takové nejsou, ale tentokrát je potřeba přehodnotit předpoklady o fungování vlivů.

Kayo DotVyznění se nakonec od Coffins on Io výrazněji neposunulo, rozdíly spočívají spíš v důležitých principech a trochu paradoxně nejsou až tak evidentní. Klíčové je tady zacházení s retro výrazem a temnotou, což spolu úzce souvisí. Retro je bytostně bezpečná hudba, která potvrzuje a prohlubuje zažité konvence, tedy v podstatě antiteze toho, o co se pan skladatel vždy snažil. Coffins on Io, jakkoli jedinečné, potvrzují retro odlehčení, v kontextu Kayo Dot jde o lehkou, hravou až veselou sbírku hitových písniček. Plastic House posouvá dekonstrukci téhle tendence dál. Bůhvíjak temná hudba, kterou s oblibou operuje Toby Driver, to sice není, zběsilá rytmika skrývající se pod závojem synťáků ale dělá z Plastic House dost vyhrocenou a schizoidní záležitost. Ze skladeb (čtyři plnohodnotné mezi sedmi a deseti minutami) sice leze občasný hitový nápěv a synťákové plochy jsou jaksepatří laciné, proti hymnickému vyznění však stojí excelentní Driverova basa a především bicí Keitha Abramse, které se posunuly oproti starší tvorbě ještě dál a skladby vyloženě porcují. Basové linky jsou mimořádně komplikované a melodické, ale zároveň velice dynamické a intenzitu skladby často určují právě ony. Navíc se skvěle doplňují s bicími, které nejedou do extrémních rychlostí, ale spíš vytváří rytmická zauzlení, přes která zbytek hudby škobrtá, a nabíjí konejšivé klávesové a basové party energií.

Kayo Dot

Bicí mohou dost dobře být nejdůležitějším nástrojem desky. O Coffins on Io Toby po lehkém váhání prohlásil, že jsou složené pro zpěv, u Plastic House on the Base of Sky takováhle vedoucí linka chybí. Neexistuje melodie popové písničky, kterou by bylo možné jednoduše sledovat a kterou by ostatní elementy podporovaly. Vše perfektně zapadá do sebe, jasný povrch však jaksi chybí. Do značné části za to může i zvláštní mix, v němž je snad vše zastřené. Nejvýraznější synťáky a bicí nedávají postačující melodii. Basa stojí vespodu, mlhavé vokály mohou vést, ale pak jde jen o fragmenty v moři chaosu, protože jich je pomálu. Kytara často úplně chybí (!), její hlavní funkcí je akcent vypjatějších míst mixem blackmetalových a post-punkových štěků.

Proces naposlouchávání Plastic House je poměrně podivný a výsledný dojem dvojznačný. Ospalost, melancholie a popové nápěvy tu jaksi koexistují (spíše než fúzují) s hyperaktivní paranoiou. Je to podobné jako jít po poslechu Henriksenových andělsky klidných desek na jeho koncert, kde vystoupí na povrch frenetická práce vytvářející celek. Až po pár měsících zapadá vše na své místo. Plastic House není podivné nedochůdče, ale další plnohodnotná deska Kayo Dot, která sice nepřichází s úplně novým výrazem a nepřekonává starší kompozice ani hity z Coffins, ale opět se posunuje o něco dál a originálně pracuje se starými náměty.

Vložit komentář

AddSatan - 02.09.16 11:15:09
jinak ad
záhadnější pro mě ale je, že tam má být údajně (tam dole) kayodot.bandcamp.com/album/plastic-house-on-base-of-sky-2 spousta hostů na různý smyčce a vůbec hafec nástrojů, ale já to tam prostě neslyším, jsem možná hluchej a v tý synth-mlhovině se mi to ztrácí (možná jsou tak divně zefektovaný, že nejsou poznat ?)
jsme se Drivera ptali a možnost b) byla správně a všechny ty smyčce, dechy, varhany, celesta apod. tam prý opravdu jsou, jen jsou prohnaný skrze "lots of sound effects", takže zní úplně jinak a "synťákovitě" :), což možná zní jako zbytečnost, ale hádám, že tak dosáhl určitých barev zvuků, který by ze synťáků a kláves nedostal... a ptal jsem se i jak to vypadá s re-releasem Hubardo a prý je pořád v plánu, ale zatím o tom ve Flenseru jenom kecaj a skutek utek...
AddSatan - 01.09.16 10:01:01
bude report asi... zpočátku trošku rozpaky, horší zvuk, ale nakonec zase super, Gemini Becoming Tripod zničující, i věci z novinky naživo lepší. Prostory v pohodě, ale trochu vedro/dusno při tom počtu lidí pak už no...
martin - 01.09.16 09:35:46
Jaky byli vcera zive? Chtel jsem zajit, ale odradily me prostory toho "klubu".
AddSatan - 30.08.16 11:44:31
jako jasný, kompozičně, strukturálně, možná i melodicky to má blíž k 70-80´s prog rocku (možná fakt ty Genesis, Bowie atd. jak se všude píše, ale to znám jen málo, takže...), než k P / Z atd., ale ten zvuk a okolnosti doby k tomu samozřejmě svádí... v jiném kontextu by mě ten zvuk bicích asi strašně štval, ale sem prostě sedí, je jasný, že je to podřízený té "Plastic" estetice :) (mj. na Gamma Knife nebyl ten jejich zvuk až tak moc tomuhle vzdálený...), jako naživo to bude i zajímavý pokoukání si myslím :) na ty hosty bude asi nejlepší se zítra zeptat Drivera, protože to je fakt záhada...
gorth - 30.08.16 11:28:30
jo, skoro jsem tam dal to srovnání s P, zombi atp., ale pak jsem si to rozmyslel ten neživej zvuk bicích mě tam asi baví, no:) hele, avant-metal.. já fakt nevěděl, jak to popsat:) v kytarách a produkci pořád je.. ti hosti mě dost překvapili, přesně, taky to tam vůbec neslyším, i když jsem se na to vyloženě zaměřil (docela zajímavost je celesta, to jsem jinak viděl jen u Mortona Feldmana..)
AddSatan - 30.08.16 11:22:12
jo, + - souhlas, dobře, výstižně napsaný... (byť jsem si pár vět musel číst víckrát, než jsem to rozuzlil :) ) sice mi tahle deska asi nikdy úplně kvůli tomu, jak moc je to postavený na zvuku 80´synťáků (zpočátku mi to přišlo vyloženě hrozný) k srdci nepřiroste, ale je neuvěřitelný, jak dobrou a zajímavou hudbu zvládnul Driver udělat z takhle laciných, béčkových, kýčovitých zvuků a estetiky (klidně se to dá brát jako jeho odpověď na tu současnou příšernou "synth/darkwave" vlnu v čele s Perturbatorem a dalšíma blbostma, byť je jasný, že Driver vychází z těch starých, původních věcí...) ... ty bicí z toho dělaj občas slušný schizo-psycho :), jsem na Abramse dost zvědavej, jak si s tím naživo poradí... s tím avant-metalem bych byl teda dost opatrný, ale jako nějaký prvky/náznaky, dejme tomu... záhadnější pro mě ale je, že tam má být údajně (tam dole) http://kayodot.bandcamp.com/album/plastic-house-on-base-of-sky-2 spousta hostů na různý smyčce a vůbec hafec nástrojů, ale já to tam prostě neslyším, jsem možná hluchej a v tý synth-mlhovině se mi to ztrácí (možná jsou tak divně zefektovaný, že nejsou poznat ?) jinak Gemini... hrajou, zdá se, stabilně, když to bude alespoň takovýhle, budu spokojený: http://www.setlist.fm/setlist/kayo-dot/2016/elektropionir-belgrade-serbia-1bfc1150.html
bizzaro - 30.08.16 11:19:35
jako bici obcas zni jak nezivy nastroj. deska jina, ale vlastne me to po par poslesich (asi kvuli atmosfere, zvukum a zpevu) bavi

Zkus tohle