KAYO DOT - Coffins On Io

gorth
8.2

Jedna z nejzajímavějších kapel současnosti opět nezklamala. Coffins on Io jsou lehčí a přístupnější než cokoli od Kayo Dot, ale kvalitou o mnoho nezaostávají.

Kayo DotKayo Dot vznikli jako pohrobci Maudlin of the Well, jedné z nejoriginálnějších kapel nějak spojených s doom metalem. První deska Choirs of the Eye na Maudlin zřetelně navazuje, ale na dalších albech už skupina kolem Tobyho Drivera přichází s výrazem ryze vlastním, unikátním v jakémkoli kontextu. Právě následující trojici alb - Dowsing Anemone with Copper Tongue, Blue Lambency Downward a Coyote, jež doplňuje povedené splitko s Bloody Panda - považuji za nejsilnější materiál kapely a zároveň řadím mezi nejlepší hudbu, která v posledních deseti letech vznikla. Úžas i obtíže při poslechu dobře dokumentují místní recenze: jen minimum skladatelů dokáže pracovat, jako by žánrové konvence neexistovaly a oni měli zcela volné pole působnosti. Ondrajsovy texty se hemží slovem „nepojmenovatelnost“, kterému se prakticky nedá vyhnout: pokud Driver mísí progresivní odnože rocku a extrémního metalu s klasickou kompozicí (včetně nástrojového obsazení), rozbíjí tím stabilní identitu původních žánrů a v pravé syntéze dává vzniknout něčemu, co nemá obdoby a tudíž se dost dobře nedá pojmenovat. Jako by to nestačilo, na každém albu má tento proces výrazně jiné výsledky. I hrdinové RIO jako Univers Zero či dokonce Art Zoyd zní předvídatelněji.

Kayo DotOvšem Coyote vyšla (téměř přesně) před pěti lety a u  Kayo Dot se mnohé změnilo. Na podzim 2010 vydané EP Stained Glass završilo odklon Kayo od tvrdé hudby: jde o fascinující snovou kompozici blížící se jemností ambientu. Další EP Gamma Knife (2012) pak nečekaně, ale vcelku logicky zamířilo až k rozbitému black metalu. Návrat k plnohodnotným deskám Hubardo (2013) by klidně mohl stát jako náhrobní kámen extrémního metalu. Driver zjednodušuje (relativně!) kompozice i instrumentaci a vědomě využívá konvencí blacku, doomu i deathu, ale výsledek je stále ohromující. Loňská Coffins on Io na Hubardo v mnohém navazuje: nové soustředění na riff místo na kompozici jako celek (viz rozhovor pro avantgarde-metal.com z roku 2010), tradičnější instrumentace, metal (ale ano).

Celkové vyznění je však opět nové. Toby Driver zdůrazňuje inspiraci new wave, gotikou, post-punkem 80. let. Tyto vlivy se místy střetávají s metalovými riffy, především se však hudba opět formuje do typického Driverova snového výrazu. Coffins on Io vynikají lehkostí: oproti zatěžkanému Hubardu jde o až hravou desku, na poslech nejsnazší od Kayo. Výsledné nálady řekněme na Dowsing Anemone… jsou silnější, ale ocenit je může posluchač až po (často velmi dlouhém) zápasu s vstřebáním formy. Tady nestojí v cestě skoro nic. Deskou provádí především Driverův hlas, často (famózní Offramp Cycle, Pattern 22 a Library Subterrean) plní úlohu vedoucího nástroje hravě bublající basa, zatímco kytara jen post-punkově cinká. Mimochodem, Driver inspiraci gothic rytmikou ohlašoval už na Coyote, až tady však opravdu určuje strukturu skladeb (zejména změna v bicích je velice výrazná), byť jde vždy o aktualizaci jen vzdáleně připomínající původní formy. Například právě pro post-punk typická basa přesahuje melodickým bohatstvím všechny žánrové veterány. Jasnou úklonou starým vzorům je archaicky ohavný zvuk synths, které nicméně fungují velice dobře, naopak z rozsáhlých průzkumů dechových a smyčcových nástrojů v rockovém/metalovém kontextu na předchozích albech Kayo zůstal jen občasný saxofon.

Kayo Dot

Album má jasnou, fungující strukturu. Nejdelší a nejklidnější kompozice otvírají a zavírají album, chtělo by se mluvit o odpovědi Kayo Dot na poloambientní darkjazzy - Driver sám zmiňuje, že chtěl udělat album pro noční jízdy autem. Atmosféra je potemnělá, ale nikterak násilná, ani Stained Glass neplyne takhle snadno. Druhá a třetí skladba směřují nejvíce do gotiky, občas se i stylizují do noir konvencí (mrtvola v kufru v Offramp Cycle), a pokud Driver proklamoval snahu dělat „sexy“ hudbu, právě tady se mu to podařilo. Ve čtyřce a pětce jsou poprvé zásadní riffy (na pomezí metalu a gothic rocku); druhou polovinu Library Subterranean bude řada lidí považovat za nejpovedenější pasáž alba a Assassination of Adam disponuje několika podobně silnými riffy či přechody. Po několika měsících poslechu je však evidentní, že tady nemá cenu vybírat silnější a slabší skladby: všechny fungují a vzhledem k jejich rozmanitosti nehrozí nutkání vypínat album v polovině.

Kayo Dot se opět povedlo přijít s novým výrazem a vytvořit v něm skvěle fungující hudbu, lineárnější a hitovější než prakticky veškerá předchozí tvorba. Prakticky jediným problémem alba je právě jeho přístupnost: jen s trochou nadsázky se dá říct, že v době, kdy se člověk konečně dostal do alb jako Coyote, se Rakve už začínají oposlouchávat.

mIZZY
8.5

Kayo DotKdyž nepočítám některé blackmetalové kousky, tak Coffins on Io je má nejposlouchanější deska loňského roku. A i když to není taková pecka jako Hubardo, je zkrátka opět jinde, přesto se jedná o výbornou desku. Hlavně tedy song Library Subterranean je nářez největší - je úplně jedno, jestli ji poslouchám v metru nebo doma, vždy mě naprosto odstřelí a nechápu, jak někdo mohl takovou šlehu napsat. Ten konec je snad i silnější, než cokoliv na Hubardu. I když to tentokrát není na 100 % a nejlepší desku uběhlého roku, song roku mají v kapse.

9

Kayo DotToby Driver je mladší brácha Devina Townsenda? Nedokážu si jinak vysvětlit, jak dokáže pro svou domovskou kapelu s železnou pravidelností tvořit tolik materiálu a pokaždé se hnout jinam, aniž by se zásadně opakoval - jasně, žánrová rozmanitost a s ní i spojitá atmosféra už samy alba posouvají ledaskam, ale i to vyžaduje muziku směřovat vždy jiným směrem a tvůrčí ostražitost. Sice se v případě KD drobně dostávám na tenký led, protože veškerý materiál kapely jako ostatní tak nežeru a naposlouchán nemám, ale Rakve se povedly a tuším, že deska by ne mohla, ale měla zaujmout i tvrděkovové milce, nejen experimentu a netradičnosti lačné. Jako velké plus oproti vyzdvihované Hubardo beru snazší přístupnost materiálu a soustředěnost na písničku - už nemám pocit, že procházím hudební akademií, kdy je mi prezentováno, co vše a na jaké nástroje se zde dá naučit. A už to padlo a ještě to padne, druhá půle Library Subterranean je nehorázná nakládka!

AddSatan
8.5

Kayo DotPo předloňském geniálním opusu Hubardo přišel Toby Driver a spol. poměrně rychle (po roce, měsíci a půl) s další deskou. Opět jinou a opět skvělou. Tentokrát trochu odlehčenější, v ještě více gothic rockové (ovšem takhle progresivní gotiku jsme tu ještě neměli) a relativně přímočařejší poloze, až překvapivě snadno se do toho dostává. Možná to není až tak geniální a trvanlivá deska jako Hubardo, popř. starší desky, ale to jsem ani nečekal, je to jiné, je to nápadité a baví mě to velice. Druhá polovina hitovky Offramp Cycle, Pattern 22 mi něco hrozně připomíná, snad hudbu z nějakého filmu? Nejlepší skladba se s odstupem určuje těžce, ale přece jen  -Library Subterranean - ten math-úprk skrze bludiště hrozně nakládá.