Autor: 100 Uživatelé: 85 Tvé hodnocení: hodnoť
Emergent

GORDIAN KNOT - Emergent

Žlutí stále neví... Sean Malone?...Nic?... Bill Bruford – "King Crimson", křičí Modří.... Cynic – Žlutí už tuší... Gordian Knot kříčí bystřejší, avšak šeredný člen Červeného týmu. Novinka nesoucí název Emergent, druhá deska v pořadí, kapely/projektu, který se točí okolo stolu – hlavního skladatele, baskytaristy, kytaristy, klávesáka v jedné osobě - Seana Malone. S. Malone je znám svým účinkováním na geniálním a dodnes nepřekonaném CD Cynic – Focus. Zajímavostí pro někoho z vás může být ta skutečnost, že Malone se k Cynic připojil až ve studiu při nahrávání výše uvedeného CD. Tak ho nadchla hudba, kterou produkovali tři manící – Paul Masvidal, Jason Göbel a Sean Reinert, že zvukového technika se stal rázem baskytaristou Cynic.
Ne nadarmo píši tato slova, vzhledem k tomu, že všichni výše jmenovaní se objevují na novince jménem Emergent. Je to poprvé, kdy se všichni čtyři objevují společně na studiové nahrávce od rozkladu Cynic. Ještě podotknu, že na předchozí desce Gordian Knot, jste se již s rytmickou sekcí Malone/Reinert mohli setkat. Až na Paula Masvidal, kterému se zřejmě takováto hudba již nelíbí a dává přednost své nové kapele Aeon Spoke (i zde najdeme Seana Reinerta) – kde sice Masvidal úžasně zpívá, ale hudba nesoucí se v poprockovém duchu takových BonJovi, mě nesedí – či produkování hudby pro Discovery Channel, se Göbel i Reinert objevují ve většině skladeb a částečně se podílí i na tvorbě GK. Masvidal přispěli dvěmi sóly ve třetí skladbě. Kromě členů Cynic, kteří se na desce objevují lidé, kteří měli co dočinění s King Crimson (Bill Bruford – bicí), Genesis (Steve Hackett – kytara) či Fates Warning (Jim Matheos – kytara).
Ještě než se pustím do rozboru samotného Emergentu, tak bych se rád zmínil o předchozí vynikajcí desce Gordian Knot. První deska bývá řazena do oblasti progresivního rocku/metalu, což je, dle mého názoru, škatulka příliš úzká pro hudební produkci GK nesoucí se mezi crimsonovskými vybrnkávačkami k vodám ambientu přes lehce metalově laděné pasáže. Deska plyne od začátku do konce.
Nová deska je však mnohem dál – skladatelsky a aranžersky. Emergent ukazuje Malona nejen jako bravurního baskytaristu, kytaristu a klávesáka, ale také jako vynikajícího kompozistu. Úvodní basová linka, se totiž proliná celou deskou, stejně tak jako motivy z různých skladeb, které se pokaždé v pozměněné úpravě objevují po celou délku desky. Malone vás svým kompozičním uměním naladí již na začátku skladby, kdy si vás připraví – ukáže vám následující děj skladby. Občas si vzpomenete na první desku,... ovšem aranže posouvají "naivní" ambientní pasáže z předchozí desky k dokonalosti. Jednotlivé úseky nejsou tak zřetelné jako jsme byli "zvyklí" u předešlého CD. Ambientní pasáže jakoby se ztrácely, ale náhle se objeví zcela nenápadně, nenásilně, např. v podobě basového sóla, či kytarových vybrnkávaček. Zvukové inženýrství známé např. od mistrů King Crimson je také dotaženo k dokonalosti. Emergent je zvukově bohatý, malebný, okouzlující. Tato zvuková malebnost dovoluje hráčům pracovat natolik dobře s hlavním motivem celou skladbu, aniž byste se nudili. Samozřejmě to není jen díky zvuku, ale také diky muzikantskému kumštu zúčastněných.
Tohle je prostě hudba.... A Modří už vědí a běží do krámu...

PS: Tohle by mohlo taky nějaký desky prodat - obal je od profláklého Travise Smithe (Death, Opeth), produkce se ujal Malone, Prator a Scott Burns a míchalo se v The Red Room (zřejmě Twin Peaks) a na Floridě v Morrisoundu...

trax
Arsis, Muttersprache, A Shaman's Whisper, Fischer's Gambit, Grace (live), Some Brighter Thing, The Brook The Ocean, Singing Deep Mountain