FALLUJAH - The Flesh Prevails

recenze
bizzaro
Hodnocení:
10

Kdyby páteří hudby na The Flesh Prevails nebyl tech-deathový základ, pro zvukovou podobu alba bych ho definoval jako metalový shoegaze. Nehrozitelně deska roku!

FallujahVím, že si tímto výrokem rezolutně seru na vlastní záda, ale Fallujah tímto okamžikem od dob Necrophagist pasuji na nejzásadnější trvděprogovou kapelu novodoby. Můžete namítat cokoli, ale tihle kluci míchají jejich díl muziky takovým způsobem, až se mi z toho po 99% hracího času zastavuje srdeční tep.

Tahle mladá cháska o sobě dost silně dala vědět prvním dlouhohrajícím kouskem The Harvest Wombs, ale co si budeme povídat, ačkoli muzika z většinové části již nesla charakteristické prvky, v neprospěch trochu hrála synteticky digitální produkce a rysy blackened deathcore, ačkoli ty až tolik nevadily. Nálady a tesklivosti už zabíraly, riffostroj šlapal a dokonce i prstolamy dávaly smysl a nebudily úsměv na tváři, ale maximální nadšení z muziky pak, mám pocit, bylo ubito chlapáckou silou a snad až vděkem potěšit chlebodárce a něčím, co nazývám termínem „budeme zlí“. Nicméně i tak ale THW převyšovalo většinu okolní produkce jak nápadovou náplní, tak skladatelským umem, a i kdyby vyšlo dnes, bylo by tomu stejně. Ale to byl rok 2011.

O dvě následné otočky kalendáře Unique Leader vydali EP Nomadic, kde jeho tři skladby (resp. dvě, střed EP je ambientní položka) jasně daly najevo, že tahle parta ve zkušebně nespala a srovnala si v hlavě, zda má vůbec potřebu na posluchače nějak konkrétně působit a zda je nutno skrze hudbu ventilovat všechny emoce, nebo jestli bude tvořit nesvéhlavě a zda konečný dojem nenechá bez hmatatelných vodítek veskrze na posluchači; anebo si kluci našli holky a tu část výbušné a nasrané energie „věnovali“ jim. EP prostě upustilo od „zla“, má příjemný a nepřebasovaný zvuk a věnovalo se rozvíjení kytarových partů a atmosféry, ale stále nezapomínalo na citlivou, ale přitom silnou rytmizaci. Nomadic je dokonalou ukázkou zručnosti a pokroku v kapele (podobně se dokázali posunout třeba tuzemští Mindwork na Eterea) a na plné obrátky rozvíjí jen tvář Fallujah. A ta na vás z nové desky The Flesh Prevails shlíží prakticky stejným pohledem, ale novinky a další překvapení taktéž nechybí.

FallujahMuzika přes zněle uhlazenější zvuk možná opticky ztratila něco ze své tvrdosti (v momentech, kde je potřeba kytaru přiškrtit a vybudit z ní tonáž, ale neztrácí a stále kope), je to ale tím, že je zvuk pouze vyčištěný, precizně ošetřený a frekvenčně vyrovnaný, možná trochu plošší, ale zase dodává projevu kapely na naléhavosti a dovoluje vám celou muziku prožít, což je v tak emočně nabitém balíčku nejen potěšující, ale nadmíru potřebné. A ano, stále je řeč o death metalu. Ten, byť je technikou nabitý po okraj a smýšlením výhradně progresivní, nejvíce v něm promlouvají emoce. A přesto, o žádné vyměklosti nemůže být řeč, nová deska je totiž oproti EP snad místy dokonce i o něco tvrdší, ačkoli celkově melodičtější, rozfrázovanější a prokomponována mnoha „no booster“ pasážemi a protkána nepřeberným množství aranžerských detailů, které budete v nástrojích a vzájemných vazbách objevovat opravdu dlouho. I toto o Fallujah jasně vypovídá „nechceme hrát, jak se očekává“ a podobně tomu je se strukturami skladeb. Kvintet z Bay Area se na The Flesh Prevails hodně zaměřil na ně, a jsou dechberoucí, protože každá změna tu graduje nebo posouvá atmosféru či dynamiku skladby vždy o kousek dál – představte si vysokohorského provazolezce, který při své nebezpečné chůzi stále ze strany na stranu různě silnými poryvy vyvažuje své těžiště. Každou chvíli nějaký z nástrojů vypomáhá druhému, atmosférické a podpůrné linky se překrývají, prolínají a vypínají, navazují jedna na druhou a všechno, včetně masivně hutného vokálu (až na hostující Roniitu Alkayam tu nejsou žádné cleany), neuvěřitelně zapadá do sebe a metalicky šlape, ačkoli zde primární je stále atmosféra. A kosmírno - nejen rozvrstveností hudby, ale i schizo zvukem kytar, který občas vyznívá jak řeč alienů.

FallujahNová podoba Fallujah milovníky starší tvorby možná tolik neukojí, protože od primárně techdeathové fazony celkově ustoupili agresivnímu přístupu, nabalilo se zasněné aranžmá, hraje se zvukem, ale vše vynahrazují fištrónstvím, nespoutanou představivostí a až mazáctvím starých kmetů. Na The Flesh Prevails je cítit vize a nenacházím zde jediný přešlap. Hrát takhle technicky, neopomenout samotnou píseň a přitom hrát atmosférický death metal, to chce kumšt. Nově Fallujah svůj projev silně obohatili o post-prvky (ty rockové především), dreampopové vyznění a díky skladbám jako Starlit Path, The Flesh Prevails nebo Allure (hymna!) můžu mluvit o tom, co jsem zmínil na začátku. No dobře, můžu Fallujah pasovat na co chci, ale tyto skladby stejně každému musí jasně demonstrovat, že, i když v zásobě stále mají prvotřídní techdeathové orgie jako Carved from Stone nebo Sapphire, umí vyskládat i takto netypické písně. Fallujah se na The Flesh Prevails stávají architekty světů, konstruktéry mimodimenzí a pokud nikdo nevěří, může naposledy vydechnout u Chemical Cave.

DW
Hodnocení:
9

FallujahFallujah mi letošním albem udělali obrovskou radost. Zatímco jejich přechozí nahrávky (do The Harvest Wombs) byly v podstatě klasickým přehráváním deathcoreových manter se špetkou techniky, po povedeném EP -Nomadic- se Amíci konečně rozhodli přiklonit k současnému neutuchajícímu trendu jakési progresivizace deathcoru, ovšem s tím, že na rozdíl od některých jiných spolků tento jejich posun nejenže nepůsobí násilně, ale vlivem obrovského zlepšení v oblasti  techniky ovládání hudebních nástrojů se jedná o skutečně lahůdkové album se vším všudy.

Výborně zvučené a především výborně zahrané bicí, nadpozemsky rychlými rytmy podporující sekavé, progresivně zvučené kytary a pod tím vším probublávající, soustředěná basa. Vynikající rytmické kalkulačky, zasněné čisté vokály i brutální Alexovy growly, chytře vykonstruované melodie, trylky, občasné breaky, které ve většině případů ovšem mají v rámci struktur jednotlivých songů smysl (konečně) - jednoduše vše jak má být, včetně moderní produkce. Já osobně jen podporuji bizzarův názor, že před sebou možná máme jedno z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší album letošního roku, zvláště, jste-li příznivci spíše tvrdší odnože moderního progresivu.

Fallujah s albem  The Flesh Prevails vstupují mezi opravdu velká jména moderního progu a svými výkony se bez nadsázky rovnou řadí mezi současnou světovou špičku. Pokud máte náladu na bezcílné toulky nekončícím prostorem, rozhodně mohu nahrávku vřele doporučit.

Nejlepší skladba:Sapphire

Vložit komentář

bizzaro - 10.02.16 10:44:12
Nějak brzo, ne?
skoro dva roky, kluci se nenudej, skladaj, makaj
DR - 10.02.16 10:13:05
Nějak brzo, ne?
bizzaro - 09.02.16 19:03:45
bizzaro - 29.10.15 09:38:15
nova deska nahrana, micha se
DR - 28.02.15 09:40:42
Tak EP Nomadic mi přijde ještě lepší než toto...
Stana - 19.09.14 16:30:50
imho R2-D2
satancalous - 18.09.14 21:03:40
Jsem zvědavý co ještě přijde DR2-1 nebo vše na nule,nakonec tedy budeme poslouchat jen šum? Hlavně že to bude dost hlasité :)
Cronic - 16.09.14 10:54:40
Zajímavé články a diskuze o zvukové (ne)kvalitě tohoto alba do diskuzí se zapojil i masteringový inženýr,zodpovědný za zvuk. www.angrymetalguy.com/fallujah-flesh-prevails/
diki za tip na zaujimave citanie. celkom zabava citat co si o tom mysli aj samotny majster zvuku. inac nasiel som tam dokonca aj porovnanie verzii s DR3 a DR10 dynamikou - celkom zabava
satancalous - 15.09.14 18:02:39
Na doprasené remastery jsou experti Metalmind. Jinak mám doma spoustu starých metalových cd,převážně z 80let a tam byl zvuk v pořádku,moderní metalový zvuk stojí za hovno :)
DW - 15.09.14 17:07:36
DW: Neblázni. Je přece spousta věcí s parádním zvukem. Takhle to generalizovat, to je nesmysl.
Souhlas, ale obecně je současnej "mainstreamovej" metal utopenej. U Fallujah to beru (ale rozhodně neschvaluju), protože do jistý míry se hluk bere za "moderní metalovej standard", co mi dřív vážně pilo krev, byly ty remastery desek z 80. let doprasený diletanstvím do neskutečnýho stavu.
Fallusah - 15.09.14 16:58:01
budou tu s tema Cannibal Corpse, nazivo se pozna, do jaky miry to kazi zvuk
DR - 15.09.14 15:44:41
DW: Neblázni. Je přece spousta věcí s parádním zvukem. Takhle to generalizovat, to je nesmysl.
DW - 15.09.14 08:50:31
Zajímavé články a diskuze o zvukové (ne)kvalitě tohoto alba do diskuzí se zapojil i masteringový inženýr,zodpovědný za zvuk. www.angrymetalguy.com/fallujah-flesh-prevails/
Nechápu moc bouři ve sklenici vody kolem zvuku. Že má metal bídnou dynamiku se ví dlouho a existujou ještě mnohem zprasenější alba. Myslim, že Fallujah měli dost času na to posoudit, jaký chtěj mít master a asi se jim to líbilo tak, jak to je. Každopádně jak bylo řečeno jinde, metal není audiofilní žánr.
satancalous - 14.09.14 22:34:45
Zajímavé články a diskuze o zvukové (ne)kvalitě tohoto alba do diskuzí se zapojil i masteringový inženýr,zodpovědný za zvuk. http://www.angrymetalguy.com/fallujah-flesh-prevails/
Franta N. - 14.09.14 17:13:32
Patřím k těm, kteří by se podepsali pod věty o sladké přezdobenosti, ale chápu, že svoje posluchače si tahle deska najde a určitě ne mezi hudebními ignoranti.
pf - 14.09.14 11:36:19
mě to bizzerovo neutuchající nadšení baví, je to přece jen tak nějak motivující narozdíl od všech brblání (včetně mýho ;)
Wajt - 13.09.14 16:21:34
Mě osobně to hodně baví, především skladatelsky. Na druhou stranu to není 100% cesta, která mě uspokojí. Souhlasil bych, že to je značně osobité, ale Harvest mě vzala víc. A deska roku? Určitě v top 3, ale poslední Archspire u mě vede o dvě délky. Mrzí mě, že tady nebudu, abych viděl pány živě.
bizzaro - 11.09.14 17:12:26
Pavle, neblbni, tys to úplně vytrhl z kontextu, neasi...
tak jsem to asi jen nepochopil :) nicmene pro me jsou Fallujah cesta, unik, novej prostor..
celkově Fallujah přece nepřinášejí nic nového.
i to by mela byt odpoved pro Leifa, nicmene s druhou casti
Zní to přesně jako Autotheism od The Faceless, ale o hodně míň záživně.
absolutne nesouhlasim :) ty Faceless tam slysi dost lidi, ale myslim, ze je to jen prvni dojem, tahle muzika je uplne jina
hele, na tom albu fakt nejsou žádné klávesy? místy docela respekt, co z kytar vytáhli, kucí metaloví.) jen - shoegazová jednoduchost má své důvody;) (proto jde dobře dohromady s bm, a tím nemyslím Alcest)
mi povidej, sikovnaci to jsou. kdyz si to poslechnes vic, na ty desce je vicero jednoduchych pasazi, kde se tak hraje v podkladu a ta shoegazovost (nikdo - az na DW - mi tu nevynadal, tak doufam, ze jsem to definoval spravne) tam vynika vic
DR - 11.09.14 16:06:01
Pavle, neblbni, tys to úplně vytrhl z kontextu, neasi...
bizzaro - 11.09.14 12:11:31
Hele Bizzi, posledních x let od čtu stále to samé:
fakt jo? :) http://www.marastmusic.com/Profil/(autor)/bizzaro/(clanky)/1
je z toho cejtit Cynic, takže adorace jedné kapely asi stále platí..... ;-)
rozhodne
DR - 11.09.14 10:18:57
"asi je bizz v nejlepších letech" :-D Sice je to nářez, ale je z toho cejtit Cynic, takže adorace jedné kapely asi stále platí..... ;-)
gorth - 11.09.14 00:34:09
asi je bizz v nejlepších letech minimálně pro čtenáře je současný stav lepší, než to kdyby adoroval měsíc co měsíc pořád tu samou kapelu;) hele, na tom albu fakt nejsou žádné klávesy? místy docela respekt, co z kytar vytáhli, kucí metaloví.) cílová skupina nejsem, těch pár dojmů se dost podobá Leifovým a výbušnými frázemi aspirujícími na Pulitzera ("sladká přezdobenost" nebo "otravný lesklý bordel") momentálně nedisponuji, tkaže mlčím, jen - shoegazová jednoduchost má své důvody;) (proto jde dobře dohromady s bm, a tím nemyslím Alcest)
DR - 10.09.14 22:02:28
Hele Bizzi, posledních x let od čtu stále to samé: nejlepší festival, kde jsem byl, nejlepší kapela, co kdy tam a tam hrála, nejlepší cover, nejlepší zvuk.... měsíc co měsíc u jiné muziky. Není to "trochu" postavený na hlavu? ;-) PS: O Fallujah tu teď nejde ;-)
Cronic - 10.09.14 14:34:04
ale obal to ma tazko luxusny
auvas - 09.09.14 22:58:06
Přehulený to tedy je. A dost. Pak mi tam místama dost vadí ty atmo kytary, který sou zbytečně vytažený a nezajímavý. Ale jinak už to mám docela naposlouchaný a skladatelsky mě to baví moc. Hlavně škoda toho zvuku no...
satancalous - 09.09.14 18:50:18
Nebýt toho šíleného zvuku,byla by to výborná nahrávka.Ta 3db dynamika je fakt dost málo.Kde jsou ty časy kdy i metal měl normální zvuk.
Leif - 09.09.14 13:12:53
Teď jsem si to ještě jednou poslechl, ty linky více méně začínají být čitelné, ale celkově Fallujah přece nepřinášejí nic nového. Zní to přesně jako Autotheism od The Faceless, ale o hodně míň záživně.
Cronic - 09.09.14 12:47:28
ten zvuk je naozaj ubijajuci a to az tak az tak, ze sa to neda cele ani dopocuvat naraz. no nic treba si pockat na novy Beyond Creation a ich prevedenie technickeho deathu :)
Leif - 09.09.14 10:42:23
No nevím. Zatím to nemám naposlouchané natolik, abych si udělal názor, ale určité věci na tom vadí. Jednak je to příliš hezoučké, v lajně posledních výtvorů Atoma, The Faceless a Ne Obliviscaris. Ne že by to bylo v každém případě vyloženě špatně, ale ta sladká přezdobenost je tak tak na hranici únosnosti. Horší je právě ta shoegazovost, chaotický hluk tvořený nehorázným počtem jednotlivých hlasitých linek a vrtajících mozek šílených tremolo, slévajících se do otravného lesklého bordelu s pretenzí na sentimentální atmosféričnost (totéž platí třeba o některých albech Fleshgod Apocalypse, In Vain a "hodných" melodeathů jako Slumber). To je mnohem horší násilí na uších než kdejaký math-grind-powerviolence.
sicky - 09.09.14 09:29:12
jako určitě zajímavá forma, první dojem = super, ale po čase mě začali vadit ty bicí. Je jich tam prostě moc. Ty opakující se palby jsou na jednu stranu cool, ale na druhou jsou až nepříjemně vytažené, což je ubíjející
DW - 09.09.14 08:47:28
Jen trochu hůř, než třeba Cosmogenesis: http://dr.loudness-war.info/album/view/73113 nebo God Dethroned http://dr.loudness-war.info/album/view/73090 prostě moderní metalová produkce je utopená v hluku.
k.eight.a - 09.09.14 00:50:30
Album je výborné, ale k absolutoriu chybí dynamičtější zvuk: http://dr.loudness-war.info/album/view/69622 Možná právě to brání tomu, aby u některých přeskočila ta jiskra ...
bizzaro - 08.09.14 23:53:18
"Only for you...." ;)
DW - 08.09.14 19:30:14
Pavle, shoegaze..
brutusáček - 08.09.14 15:57:15
nadšení stále trvá koukám, jo je to parádní dílko, ale až taková jiskra u mě nepřeskočila..

Zkus tohle