Autor: 80 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Xes Haereticum

ENTHRONED - Xes Haereticum

Ke konci roku 2004 se v obchodech objevilo v pořadí již šesté album belgických Enthroned s názvem Xes Haereticum. Je to po minulé desce Carnage in Worlds Beyond teprve druhá, která se dostala k mým zvukovodům.
Celkově bych desku ohodnotil jako velmi zdařilou, oproti předchozí je zde

review_1286_px2

slyšet kvalitativní posun a větší pestrost. Nejedná se sice o kdovíjakou revoluci na ebenovém stole s pěticípou hvězdou, ale pokud nejste fanatický vyznavač progresivity, tak byste si měl přijít na své.
Album začíná docela pěkným klávesovým intrem a dominují mu silné kytarové stěny a poměrně nestandardní vokál, kterému je jakžtakž rozumět (ale nebojte se, stále je to pořádný vřískot). Texty naopak ničím nevybočují z klasiky žánru. Co mě osobně trochu zaskočilo, je to, že se borci nezalekli do blackmetalového skeletu začlenit i heavymetalové postupy (hlavně kytary), a v orientálně znějící skladbě Seven Plagues Seven Wraths dokonce klasický vysoko položený „heavy zpěv“. Já bych se bez těchto věcí klidně obešel, ale na druhou stranu musím přiznat, že v konečném vyznění jsou docela obohacující (a zpěv mě neirituje jako v případě klasiků žánru typu Helloween nebo Rhapsody). Vyzdvihl bych instrumentální skladbu A-M-S-G, která před mýma očima evokovala obrazy vzdálené budoucnosti, kdy Slunce v důsledku spálení všech svých zásob vodíku a počínajícího spalování hélia zvětší mnohonásobně svou velikost a stane se z něj takzvaný červený obr. Sežehne Merkur i Venuši a zakryje velkou část obzoru na Zemi. Nebude tu již žádný život, pouze spálená země a věčně rudé nebe… V poslední písni Hellgium Messiah se na konci pro změnu dočkáte minisekce dechových nástrojů, která mi trochu připomíná podobný počin na Nattefrostově albu Blood and Vomit. Ostatní skladby jsou přímočaré a díky dobrému zvuku i hodně energické a tvrdé, zároveň však disponují výraznými

review_1286_px4

melodiemi a změnami temp, což platí i o třech bonusových skladbách vyskytujících se na limitované verzi tohoto alba, kterou mám k dispozici.
Snad se některá z českých či slovenských pořadatelských agentur rozhoupe, a my budeme mít možnost ohodnotit výkon Enthroned na koncertních pódiích.