Autor: 77 Uživatelé: 79 Tvé hodnocení: hodnoť
In Times

ENSLAVED - In Times

Noři se i přes epičtěji pojatou tvrdou severskou psychedelii opět vracejí ke svému specifickému pohledu na hard rock/heavy metal klasického střihu. Že se někomu nemusí letošní počin líbit, nakonec ani nevadí, Enslaved jsou kapela mnoha tváří.

EnslavedTak schválně. Kolik znáte metalových kapel s dvojciferným počtem alb, které ani po dvaceti letech nestojí na místě? A má je smysl poslouchat, protože i přes svůj osobitý projev stále dokáží překvapit? Říkáte dvacet? Deset? Ale no tak, spočítáte je na prstech jedné ruky.

Norské matadory Enslaved mezi ně lze směle zařadit. Možná že už nevydávají natolik od sebe odlišné počiny jako dříve, což je dáno i tím, že je jejich sestava už 11 let neměnná. Ale i tak, kvintet se zuby nehty brání ve své tvorbě ulpívat na riffech vytažených z letitého šuplíku a dokáže jít stále dál. Mám-li skupinu charakterizovat jedním slůvkem, zvolil bych „konzistence“.

Enslaved

Aby ne, Enslaved vede od počátků nerozlučná kytarovo-basová dvojka Bjørnson s Kjellsonem, jejichž krákorající skřehot tvoří trademark a pomyslnou nit spojující žhavou současnost s legendami opředenou norskou blackovou scénou na začátku 90. let minulého století.

Konec experimentům (v tom radikálnějším slova smyslu) nastal v kariéře ansámblu zhruba v období vydání desky Below the Lights. S nástupem alba Isakráčí soubor malými krůčky vstříc vkusu většinového publika, aniž by ovšem musel násilně proměňovat svůj sound. A přišel úspěch. Je to i tak trochu logické, přišel zaslouženě s rostoucím počtem odsloužených let na scéně. Na posledních deskách nabízí Enslaved i přes drobné ústupky stále hodnověrnou kvalitu – ať už jde o rockovou oddychovku Vertebrae, nebo (heavy)metalovým středním proudem ovlivněnou desku Axioma Ethica Odini. Předpředloňský skvělý zářez RIITIIR značil ústup k méně chytlavému vyznění a návrat k rozvětvenějším kompozicím, jejichž bohatou strukturu a aranže odhalily až opakované poslechy.

Kdo tedy čekal, že bergenský kvintet bude v této tendenci větší nepřístupnosti pokračovat, bude patrně z letošního In Times lehce zklamán. Enslaved se totiž zlehounka vracejí k Axiomě a i přes epičtěji pojatou tvrdou severskou psychedelii se nelze ubránit pocitu, že se opět vracejí ke svému specifickému pohledu na hard rock/heavy metal klasického střihu. Možná za to může někdy až přespříliš bigbeatové tempo udávané tlučmistrem Cato Bekkevoldem (slyš nezvykle bumčvachtovou hitovku Building with Fire), nebo nasládlé vokální melodie klávesisty Herbranda Larsena. (Zkuste jeho pěvecký projev porovnat s výkonem na Isa a bude vám jasné, kam se jeho hlasové schopnosti vyvinuly.)

Kdo doposlouchá In Times opakovaně až do konce, zjistí, že deska je kompromisem, avšak míněným v tom nejlepším slova smyslu. Skupina nesklouzává k laciným popěvkům (na způsob satyriconovského blackbeatu) a když už se zdá, že dávka líbivosti překročila meze podbízivosti (rock’n’roll v refrénu One Thousand Years of Rain), kvintet hned v úvodu následující pecky Nauthir Bleeding odbočí z vyjeté koleje do zasněného emoblacku, na nějž mají Enslaved od pradávna patent. Nutno dodat, že skladby čítající nejméně osm minut Norům nedovolují epické kusy postavit příliš jednostranně jednoduše. Jinými slovy, Enslaved zůstávají mistry dramaturgie, kdy na miskách vah jako kulináři přidávají tu špeku agrese, tamhle sedmdesátkový progresivní rock, onde tajuplnou atmosféru jak zhmotněnou z norských lesů.

EnslavedJe to zvláštní. Norové se sice drží na svých řadovkách konvenčnějšího kopyta, přitom ovšem nezapomínají na experimenty. Ty jsou v jejich diskografii k nalezení na utajenějších počinech. Pár dní po vydání In Times spatřil světlo světa split se švédskými Shining, kde se Enslaved prezentují vikingskou hymnou jak za starých časů Ægirs Armar, nebo osobitou předělávkou ledzeppelinovské klasiky Immigrant Song. Není tomu tak dávno, kdy vyšlo EP Thorn, na němž se ansámbl překvapivě vrací až do svých úplných začátků. Jako by to ani nebyli Enslaved. A ještě tři roky předtím předvedli na festivalu Moldejazz s norskými Shining avantgardní devadesátiminutové inferno. O nevšedním projektu Trinacria se ani nemá cenu zmiňovat.

Enslaved jsou zkrátka kapela mnoha tváří. A že se někomu nemusí letošní počin líbit, nakonec ani tak nevadí. V jejich pestré kolekci je totiž možné vybírat i jinde.

• Rated 9 out of 10.

EnslavedSoudě dle posledních tří alb Enslaved se chce říct, že se Norové definitivně našli. Je to chemie progresivního metalu, kouzlo mýtického světa Vikingů a stále živá stopa nordického black metalu, kterýžto od 90. let pomáhali budovat. Právě toto jsou stále stěžejní impulsy v tvorbě bergenských. A klidně lze bez urážky dodat, že i také rutinní dávka velké rockové zručnosti. Po letech opakovaně potvrzují, že jsou stále schopnými skladateli a jejich společná práce má ve výsledku jasně rozpoznatelné charisma.

Taková hymna Building with Fire jako jeden z vrcholů novinky jasně ukazuje, že Gruntleho kapela umí složit působivou skladbu spojující temnou a drsnou tvář s odlehčenou vokální linkou na pomezí sladkobolné zasněnosti, jak se to kdysi dařilo kupříkladu švédským Opeth. Nauthir Bleeding potěší technickými riffy, ale také poklidným levitováním nad stojatými vodami a závěrečným majestátním groovem. Titulní In Times si pohrává s hypnoticky minimalistickými repeticemi s výraznou basovou linkou, než se vám dostane dalšího vpádu vikingské tlupy do sluchovodů ve šťavnatém sledu riffování a nálad. Nutno podotknout, že až na tuto skladbu s nejdelší stopáží se zbylých pět, snad záměrem, snad náhodou pohybuje mezi 8-9 minutami.

Za pozornost stojí i citlivá práce s elektronikou prolínající se různými částmi skladeb a ve spojení s nápaditou a nevtíravou hrou kláves. Také proto se Enslaved daří vnášet do své hudby tolik emotivního napětí, severské melancholie i agrese. Letošní album ukazuje, že ač si kapela vymezila hřiště, na kterém hodlá páchat své temné umění, může být na každé desce trochu jiná a provádět posluchače finesami poznamenanými hlubokými fjordy, zalesněnými kopci, ledovými horami a bouřícím oceánem v tříštících se vlnách o skaliska, jako třeba v Thurisaz Dreaming.

Tentokrát jsou Enslaved možná víc metalovější než na RIITIIR nebo Axioma Ethica Odini, ale proč, u Thóra, ne?! Není to hudba pro bábovky. A navíc se k těm starodávným nápěvům tvrdé kytary a trochu přímočařejší přístup hodí. Odlišné polohy tvorby plynou a prostupují se tak samozřejmě, že mám neodbytný pocit sounáležitosti a respektu. Enslaved patří právem mezi božstva metalového nebe!