Autor: 56 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Různý světy

CHECKPOINT - Různý světy

CheckPoint jsou ve svém ranku na pražské scéně už relativně ustáleným pojmem, k čemuž jim v dobách před vydáním tohoto debutu dopomohlo především časté koncertování se stylově spřízněnými zavedenějšími kapelami. A s čím na Různých světech přicházejí?
Obal desky funkci prvotního lákadla moc zdařile neplní – běžně zaměnitelný

review_1436_px4

motiv, klasické zpracování. Stejně tak se na skoro maximálně úsporném vnitřku bookletu s nápady a fantazií šetřilo, kožichově-obleková image souboru pak určitě dalšího komentáře nepotřebuje.
Půjdeme-li pod vnější slupku, na hudební stránce rozhodně nejvíc vyniká nejen povedený a přitom neprofláklý zvuk kytar (studio Mlejn), ale celkově i práce šestistrunného tandemu. Je to tvůrčí, v rámci stylu zajímavě vedené, hravé, ale taky – když je třeba - docela slušně hřímající. Zdaleka největší plus desky. Rytmika ho z povzdálí lehce a jakoby trochu zakřiknutě doplňuje do výsledného tvaru náladového moderního bigbítu, jehož prvořadá neklišovitost je sama o sobě zárukou, že potud by odpovídající sorta posluchačů měla být spokojena.
Co album naopak nejvíc shazuje, je stránka lyrická. Začneme-li u textů, Různý světy nabízejí ve své nepředstírané nahotě zejména přehlídku

review_1436_px2

životních pravd vyrývaných do raně středoškolských (možná už i pozdněji základoškolských) lavic. I když výjimky naznačující určitě lákavější perspektivu se najdou, jde spíše jen o úryvky lapající po dechu v převaze výše uvedeného (např. První tón, Cesty), které na obelstění celkového výrazně kyselého dojmu nestačí. S trochou vůle a kritičtějšího přístupu by se ale mohlo blýskat na lepší časy. Zpěv, jakožto prostředek sdělení, je rozpačitosti textů zdatným konkurentem. Nejde ani tak o ženský podíl Pavlíny Horákové, která sice není vybavena nijak jedinečnou barvou hlasu, nicméně je vcelku přesvědčivá, přirozeně rajcovná a s instrumentální složkou si rozumí. Kamenem úrazu je zde mužský vklad Lukáše Kumprichta. Technická stránka je asi v pořádku, ale výraz, který si pro desku zvolil, mu činí medvědí službu. Je v něm nepřesvědčivý, jakoby roztřesený, těžko uvěřitelný a často až rušivý. V kombinaci s přednesem textů, pod které by se určitě leckdo nepodepsal, je tak místy „na bojišti opravdu těžko“... Užití málo tvárné mateřštiny (s výjimkou anglicky zpívaného bonusu Elegy) k dobru věci samozřejmě nikterak nenapomáhá. Závěrem ke zpěvu jen zajímavost – oba zpěváci kvůli jiným povinnostem kapelu již opustili a ze dvojice, která je nahradila, momentálně v CheckPoint působí už jen mužský vokál.
Různý světy tak navzdory evidentně dobrému počátečnímu vkladu (v první

review_1436_px3

řadě kapely, celé plejády uvedených VIP hostů a jiných zainteresovaných asi spíše okrajověji) nakonec díky nedotaženosti některých dílčích složek subjektivně nedošly tam, kam dojít mohly, a hlavně kam by si skrze instrumentální stránku bývaly dojít zasloužily. Bude to ale určitě už někde za půlkou cesty – hrát a skládat CheckPoint totiž umějí velmi zdatně.