Autor: 85 Uživatelé: 98 Tvé hodnocení: hodnoť
Finsternis

ALUK TODOLO - Finsternis

První nahrávka francouzské trojice se nesla v méně depresivním krautrockovém duchu, na následující se kytarově posunuli k noise/black metalu. A Finsternis rozhodně představuje další změny. Celkově originální, progresivní, neoposlouchatelné a zábavné.

aluk todoloRaz-dva-tři-čtyři-raz-dva… 2136 metrů za 207 dní na pásu na výrobu lidí, dvanácti tisíc identických z jednoho vajíčka, dokonale připravených pro budoucí šťastný život ve světě, kde slovo rodič nemá význam. Desetiminutové tepání dvou tónů basy a jednoho tónu bicích vyvolává podobné pocity jako četba Huxleyho Brave New World. Vlivy hrůzy prostředí a výchovy/špíny kytary se mění, ale ubíjející (nikoliv v negativním slova smyslu) základ – tupý rytmus/strojová výroba – zůstává stejný.

První nahrávka francouzské trojice (pánové jinak hrají ve vynikajících blackových Diamatregon, Vediog Svaor – obě kapely nelze než doporučit – či psychedelicky rockových Gunslingers) se nesla v poněkud méně depresivním krautrockovém duchu (nekonečné opakování basy, bicí a kytary, ovšem bez oněch pro styl typických klávesových vln). Na následující Descension se kytarově posunuli k noise/black metalu a vyzněním se přiblížili k obskurní okultní tajemnosti.

aluk todoloFinsternis rozhodně představuje další změny. Už žádná baskytarová odlehčení (viz například Burial Ground na předchozí Descension), basa spolu s bicími svazuje neuspořádané kytary do aspoň nějaké formy. Kytarového hluku ubylo, black metalu přibylo, ale opět se nejedná o něco již slyšeného. Vrzající blackmetalový zvuk vyšších tónů ledabyle naroubovaný na krautrockovou rytmiku je naprosto svérázný; tyto styly ostatně mají společné nekonečné hypnotizující opakování. Aluk Todolo nikam nespěchají, songy mají zpravidla k deseti minutám. Tempo je pomalé, akordy se po půl vteřině neusekávají, aby bylo možné zahrát pět dalších, ale táhnou se. Z jejich opakování se plynule přechází do beztvarého a neustále se měnícího vrzání. A zase zpět, nebo spíš jinam.

Atmosféra se rovněž změnila, proti středověkému čarodějnictví a mystice Descension tu stojí solidní děs, ideální soundtrack k nějaké dystopii. Dark City by si rozhodně zasloužilo hudbu více odpovídající jeho kvalitě a náladě. V Blade Runnerovi jsou kouty, které jsou na Vangelise příliš temné.

aluk todoloS čím je možno Aluk Todolo srovnávat? Jako první se samozřejmě nabízí Oranssi Pazuzu, kteří jsou však ve svém mixu black metalu a krautrocku mnohem tradičnější i uhlazenější. Různým rozvrzaným (místy lysergickým a psilocybinovým) spolkům typu Circle Of Ouroborus, Armanenschaft, Brown Jenkins, Njiqahhda i přes jejich kvalitu chybí nějaký větší přesah. Takže spíš než o srovnání jde vlastně o doporučení...

Za originalitu, progresi, neoposlouchatelnost a zábavnost dávám 8.5.

P.S.: A samozřejmě, 23. dubna jsou Aluk Todolo v Praze, spolu s taktéž vynikajícími Menace Ruine.

Aluk Todolo, Diamatregon, Vediog Svaor, Gunslingers, krautrock, black metal