CRONIAN - Terra

herelson
4.2

review_646_px2

Za hrdě znějícím názvem (původní byl ION) nového projektu stojí dva protřelí skandinávští pardálové, kteří své síly spojili již v uskupení BORKNAGAR, Øystein G. Brun a Vintersorg. A právě BORKNAGAR by mohli být tím základním stavebním kamenem (ale taky dost možná kamenem úrazu), abych mohl začít charakterizovat disk Terra. Když bych to zjednodušil, tak tvorba CRONIAN je rozvážnější, zamyšlenější a umírněnější derivát BORKNAGAR. Tímto by se dalo skončit a podstatu věci bych de facto vystihl. Nicméně zkusím to trochu rozvinout.

review_646_px3

Výše zmínění pánové chtěli stvořit něco krapet jiného než plodili dosud a zalíbení našli ve stylu filmového soundtracku. Předlohou jim údajně byli věčně bílé a zasněžené ledové pláně a jejich "náladu" chtěli přenést do svojí hudby. Na ofiko stránkách dokonce uvádějí, že aby imaginace byla dokonalá, nahrávali v zimním období, kdy si rtuť teploměru tykala s hodnotou -20°C. Takže na již pro domovskou skupinu tradiční melodie naroubovali tvůrci něco samplů, špetku ambientních zvuků, přitlačili na vzletnou epičnost s nekomplikovanou melodií a dopředu vystrčili klávesy. Čistý zpěv se střídá s krákoráním, nikam nespěchající rytmus občas přepustí místo středně-tempému předělu. Ale celkově nic novátorkého či dosud neslyšeného. A stejně jako ledovec dává na odiv jen asi desetinu svojí velikosti, stejně tak i Terra utápí zbylých devět desetin pod hladinou průměru. Spíš než k nějakému soustředěnému poslechu bych CRONIAN doporučil jako soundtrack k domácím pracím nebo jako kulisu k usínání. Ale abych jen nehaněl, oba dva muzikanti jsou dost zkušení na to, aby nestvořili vyložený propadák. Třetí song obsahuje pěknou basovou linku. Krom fragmentů i z jiných tracků mě (docela) baví skladba Iceolated a solidní osmá skladba - Illumine - oplývá uvěřitelnou ledovou atmosférou. Nicméně jako celek nepůsobí Terra vůbec mrazivě. Hubertusy a jégrovky s klidem nechte v truhle, jen si zapněte košili a zastrčte podolek.

Pro ty, kteří hledají v hudbě plouživé emoce namísto nespoutané energie, může být tento disk dobrou volbou. Vy tedy k mému hodnocení nějaký ten bodík přidejte.