Alenka v říši divů > Alice in Wonderland -

baara
6

Lewis Carroll a Tim Burton. Nebylo fanouška, který by se při prvních zmínkách o Alence v říši divů netetelil blahem. První fotky navnadily ještě více. Ale nebude režisér mít tuto v anglicky mluvícím světě notoricky známou látku příliš v úctě? Nebude to víc Carroll a méně Burton? To by samo o sobě samozřejmě ještě nebylo nic špatného. Konec konců každý tvůrce má svaté právo zkusit si někdy věci dělat trochu jinak. Otázkou je, co z toho vyjde. Obzvlášť na základě scénáře Lindy Woolverton, která píše téměř výhradně scénáře pro děti a jejímž vrcholným dílem je Lví Král.
S Alenkou (Mia Wasikowska) se setkáváme jako se 17tiletou dívkou,

review_1390_px2

pro kterou je výlet do podivného světa mluvících tvorů a věcí jen noční můrou a kterou hodlají provdat ze mírně řečeno nesympatického a neinspirativního lorda. Ze zásnubní oslavy Alenka utíká za bílým králíkem a znovu se dostává do podzemní říše. Od potrhlého Kloboučníka (Johnny Depp) se dozví, že je jí předpovězeno porazit ve jménu Bílé Královny (Anne Hathaway) „Jabberwockyho“ Srdcové královny, která momentálně krutě vládne zemi. Ačkoli Alenka se domnívá, že vše jen sen, vydává se na cestu, na které se bude muset znovu naučit věřit neuvěřitelnému a stát se znovu „tou správnou Alenkou“.
Prvním problémem Alenky je očekávání. Ber jak ber, od Tima Burtona očekáváme kvalitu a jistou nekonvenčnost. Máme-li právo srovnávat s některými Burtonovy předchozími snímky, pak jedině s Karlíkem a

review_1390_px3

továrnou na čokoládu. Rodinný film s jednoduchou pointou a poučením, spousta barev a potrhlých postaviček, film podle literární předlohy, který režisér točil podle cizího scénáře. Smutné však je, že do Karlíka chybí Alence mnohem více než písničky Dannyho Elfmanna. Chybí jí lehká nekorektnost, rytmus a bohužel především srdce. Film negraduje, což je s podivem vzhledem k tomu, že vrcholí „velkou bitvou“. Největším zklamání s ohledem na předchozí režisérovy počiny je však především emocionální chlad až prázdnota. Jako by si k postavám Burton tentokrát nevytvořil pouto, které přímo sálá například z Mrtvé nevěsty. Jedinou hranou figurou, která může diváka trochu zahřát u srdce, je Klouboučník, za což však děkujme především Johnnymu Deppovi (zlým řečem o vykrádání sebe sama nevěřte ani minutu!). Ostatní postavy se nevyrovnají svým animovaným společníků, obdařeným hlasy elitních britských herců, ať jde o kocoura Stephena Frye či myšku Barbary Windsor. A samotná Alenka? Alenka prochází svým iniciačním dobrodružstvím a proměnou v nebojácnou a samostatnou

review_1390_px4

mladou ženu, bohužel, bez jakéhokoli vnitřního vývoje. A vinu nelze hledat v talentované Mie Wasikowské, nýbrž ve scenáristce, která hlavní postavu se vší úctou neskutečně odflákla. Takto nevýraznou ženskou postavu u Tima Burtona nepamatuji.
Kladně je třeba určitě hodnotit vtip Srdcové královny Heleny Bonham Carter a jejího koníčku – stínání hlav. Ocenit je rozhodně třeba také výpravu, nápaditý make-up a kostýmy (Alenka vystřídá několik nádherných šatů) a jako vždy doprovod Dannyho Elfmana. Nicméně to vše je příliš málo na to, aby Alenka v divákovi (alespoň dospělém) něco zanechala.

review_1390_px1

Pozitivem možná bude, že Alenku v říši divů či ve světě za zrcadlem si možná oblíbí také děti mimo anglicky mluvicí země. Jinak jde o krásně barevnou, ale málo nápaditou a pohříchu studenou pohádku. Pohádku, kterou Tim Burton nedokázal dostat ze škatulky s nápisem Disney.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2010, 108 min
Režie: Tim Burton
Hrají: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Geraldine James, Michael Sheen, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Crispin Glover, Christopher Lee, Frances de la Tour, Alan Rickman, Tim Pigott-Smith, Stephen Fry, Timothy Spall, Noah Taylor, Matt Lucas, Eleanor Gecks, Marton Csokas