Autor: 90 Uživatelé: 60 Tvé hodnocení: hodnoť
DĚKUJEME, ŽE KOUŘÍTE > Thank You for Smoking -

DĚKUJEME, ŽE KOUŘÍTE > Thank You for Smoking

• Společnost: 20th Century Fox, 2005
  • Žánr: komedie, drama

Celovečerní režijní a scénáristický debut Jasona Reitmana (syn slavného Ivana Reitmana) měl premiéru již před měsícem. Protože však existují i tací, kteří si filmy obstarávají jinak :-) nebo si počkají na dvd, rozhodla jsem se i s potupným zpožděním tento výborný snímek na MJC zviditelnit. Protože za to opravdu stojí.
Nick Naylor (Aaron Eckhart) nevystudoval žádnou prestižní univerzitu

review_719_px2

a nemá žádnou odbornou kvalifikaci. Předpoklady pro jeho práci jsou pouze dva. Řečnické umění a morální flexibilita. Obhajuje totiž tabákový průmysl. Námitky protivníků dokáže díky schopnosti bezchybné argumentace obrátit ve svůj prospěch. Stává se tak trnem v oku protikuřáckých agitátorů, včetně ambiciózního senátora s neuvěřitelným jménem Ortolan Finistirre (William H. Macy). Navíc se mu do postele vecpe fešná reportérka (Katie Holmesová), které prozradí i to, co neví. Jeho život se začíná komplikovat…
Poslední větu popisu děje filmu neberte příliš vážně. Děkujeme, že kouříte rozhodně není film nabitý dějovými zvraty nebo jakoukoli dynamikou. O děj v tomhle filmu prostě nejde. A věřte nebo ne, nejde v něm ani o cigarety a jejich vliv na lidské zdraví. Centrem pozornosti je hlavní hrdina, který je na plátně pořád a to je dobře. Aaron Eckhart jako kdyby se v téhle roli už narodil (nepředstavujete si lobbisty přesně takhle?). I když některé vedlejší postavy jsou zajímavé a zasloužily by určitě víc prostoru (mým favoritem je Budd 'BR' Rohrabacher), Nicka prostě chcete vidět pořád a po 92 minutách vám možná bude líto, že už je konec. Celý film je sice „jen“ sledem dialogů, zato však dialogů sarkastických, „woodyallenovsky“ cynických a i přes řízné vulgarismy elegantně

review_719_px3

vtipných. Film je i po formální stránce uhlazený a elegantní (oldschool písničkový doprovod, originální úvodní titulky), což přesně odpovídá prostřední, ve kterém se hlavní hrdina pohybuje. Katie Holmesové jsem nevěřila ani čistokrevnou mrchu, ale aspoň ji nakonec sejmula ta větev. I když chápu, že někomu může scházet záběr na její obnaženou hruď, který nechal její čím dál tím méně příčetný manžel vystřihnout.
Sedadlo pod vámi při sledování Děkujeme, že kouříte nepraskne smíchy, přece jen jde o lehkou satiru, ne o přímočarou komedii. Chce to dávat pozor, trochu přemýšlet a výborně se pobavíte. I když i se satirou bychom měli být opatrní. Protože satira jako žánr si klade za úkol určitým způsobem kritizovat neduhy společnosti a takový dojem snímek v závěru nedělá. Nick je sice morální surfař, ale máte ho rádi a závidíte mu, že je nejlepší v tom, co dělá. Nevyčítáte mu, že ukazuje synovi bez příkras svoje pracovní metody a že na syna to zjevně má „špatný“ vliv. Naopak, je fajn, že svému synovi věří, že se dokáže sám

review_719_px4

rozhodnout správně. A o tom vlastně celý film je. Bere si na mušku hollywoodskou produkci, mediální manipulaci i tabákový průmysl, ale jediné ponaučení, které si z něj můžete odnést, je čistě osobní. Média vás můžou chtít ovlivňovat, reklama vás může svádět, ale jste-li dostatečně inteligentní a tyto skutečnosti si uvědomujete, rozhodujete o svém jednání jen vy sami.
Přístup hlavního hrdiny k životu se v závěru ani po všech peripetiích nemění (chvála bohu) a ani divákův přístup ke kouření nedozná nejspíš žádných změn. Kouření holt zdraví škodí a Děkujeme, že kouříte navíc neukazuje realitu, v té by Nick Naylor asi neuspěl. Chce nás jen chytrým způsobem pobavit, a to se mu daří na výbornou. Takže, pane Reitmane, děkujeme, že točíte.
P.S.: V tomhle filmu nebyla zapálena jediná cigareta, jestli se nepletu…
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2005, 92 min