Zápisník smrti > Desu noto > Death Note -

Ivonne McGruder
9.9

První díl dvoudílné série příběhu o subjektivním chápaní pojmu spravedlnost, o rozdílech v žebříčku hodnot, o souboji dvou super inteligentních hráčů se životem. Režisér Shusuke Kaneko úchvatným způsobem dokázal do dvou filmů shrnout 108 kapitol stejnojmenné mangy a přitom zachovat linii na takové úrovni, že divák, který s kreslenou předlohou nikdy nepřišel do styku, si užije dokonalou a smysluplnou podívanou.
Prvním hrdinou filmu je čerstvě vysokoškolský student a syn policejního vyšetřovatele Jagami Light (ve filmu vyslovováno jako Jagami Raito), který už odmalička toužil jít v otcových stopách a postarat se o světový mír a spravedlnost. Jelikož chlapec se odmala projevuje jako nadprůměrně inteligentní, jeho otec k němu často chodí s dotazy a žádostí o radu, co se týče např. těžko řešitelných případů apod. Jednoho dne Light nachází zvláštní zcela nepopsaný poznámkový blok, na jehož vazbě stojí „Death note“ (budiž přeloženo jako „smrtící záznam“). Uvnitř najde několik odstavců s pravidly použití, které mu nejprve připadají jako snůška hloupostí. Zabít někoho jen tím, že zapíšeme jeho jméno a budeme znát jeho obličej? Hloupost!
Jednoho večera však opět v televizních novinách slyší o muži, který spáchal vraždu a díky snaživým právníkům se do vězení ani nepodíval. Light nenávidí bezpráví. Z legrace se rozhodne záhadný zápisník vyzkoušet. Na ulici si

review_922_px2

podezřelého vyhledá, a zapíše jeho jméno…ten se během pár vteřin skácí a umírá na místě. Light je zděšen. Opravdu to funguje?! A na jeho odpověď mu již přichází odpovědět majitel onoho zápisníku, Bůh smrti Ryuku, který ho bude provázet oběma díly.
V Lightově hlavě se začne rodit dokonalý plán, jak konečně nastolit na světě mír a spravedlnost. Začne deníku využívat k trestání nepotrestaných viníků. Po několika dnech je tajemný zabiják zločinců zatracován a oslavován jako tzv. Killer (opět ve filmu pojaponštěle zvaný Kirra).
V tuto chvíli na scénu nastupuje druhý hrdina. Bezradná policie vyhledá pomoc proslulého pana L (vyslovováno jako Eru), který s nimi komunikuje pouze přes počítač a to změněným hlasem. Jeho inteligence všechny překvapuje a uznávají, že L je jediný, kdo si v takové situaci stále ví rady. Tajemná postava pana L se nám brzy „odtajňuje“ a nestíháme se divit.
Souboj dvou z nejchytřejších hlav světa začíná. L je brzy Lightovi na stopě. Light však drží krok a veškerá podezření vykutáleným způsobem dokáže odvrátit. Nejen, že si věří, že se mu tak bude dařit dále, ale za cíl si klade dostat se k panu L co nejblíže, což se za předpokladu, že s panem L spolupracuje jeho otec jako vrchní vyšetřovatel, nezdá nemožné. Otázka zní, co pro to všechno bude „muset“ náš Kirra obětovat? No, budete se divit…
Film ve mně vyvolával naprosto protichůdné emoce. Zprvu jsem dokonce byla z Lighta nadšená, ale jak se postupně jeho vize spravedlivé smrti pokrucuje začala jsem k jeho postavě cítit spíše odpor. Ke konci, když jsem se nestíhala divit jaký obrovský náskok je schopný si udržet jak před zápisníkem samotným, tak před policií v čele s panem L, jsem ho začala spíš obdivovat. Pocit ohromení posilovalo i to, že nad Lightovým jednáním zůstával rozum stát i samotnému Ryukuovi. Stejně protichůdně na mě působil i pan L. Na jedné straně roztomilý a vtipný kluk, na straně druhé ledově chladný stroj na myšlení, který za svým cílem jde přes mrtvoly. O roztomilosti samotného boha smrti ani nemluvě :-).
Dosti na mě zapůsobilo i samotné herecké obsazení. V roli Lighta se představuje pětadvacetiletý charismatický herec Fudživara Tacuja, kterého hádám budete znát z filmu Battle Royal a druhého dílu Battle Royal 2 – Requiem. V prvním jmenovaném se nám představil jako patnáctiletý školák, který se jako jediný se svou milovanou dostal z ostrova hrůzy, kde se navzájem pozabíjel zbytek jejich kamarádů. V díle druhém jako mstitel obětí bezpráví a obávaný terorista. Jako další v Death Note exceluje západnímu světu neznámý seriálový herec Macujama Keniči, který, ač bych nikdy nečekala, že něco takového řeknu, svým výkonem svého staršího kolegu Fudživaru strčil do kapsy. V roli nevyspalého a doslova přeslazeného (a teď nemluvím o vzhledu) pana L je prostě excelentní. Měla jsem možnost ho vidět ve vícero rolích, ale tahle mu rozhodně sedne nejlépe :-). Pro slečny bude určitě

review_922_px3

zajímavé, že oba výše jmenovaní jsou šťastnými majiteli postav dosahujících výšky nad 180 centimetrů, čehož si v japonských filmech jen tak neužijeme. Nehledě na to, že jejich postavám to dodává opravdu charismatické kouzlo. Pro pány se taky najde na co se podívat. Mladé seriálová herečka Asaka Seto ve filmu vydrží až téměř do samého konce a v díle druhém, Death Note – The Last Name, ji vystřídá culíkatá slečinka v kraťoučké minisukni jménem Erika Toda, která se však v prvním díle představuje také.
Přeji tak krásnou a fascinující podívanou, kterou jsem si dopřála já, když jsem oba díly shlédla za sebou a příjemně tak zabila sobotní večer.
---- --- -- - -- --- ----
Japonsko, 2006, 126 min