Autor: 90 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
ZODIAC -

ZODIAC

Na snímek Zodiac se čekalo velmi netrpělivě. A to nikoli kvůli tématu, ale kvůli tvůrci. David Fincher natočil po 5 letech (a spoustě reklam) film a to je prostě událost.
Zodiac podobně jako Sedm pojednává o masovém vrahovi a způsobu, jakým dokázal zničit život těm, kteří se ho snažili dopadnout. Fincher však od počátku prohlašoval, že tenhle film není druhým Sedm. Nejspíš ne dost hlasitě, protože mnozí diváci i kritici mu naprostou odlišnost Zodiaca od jeho předchozích hitů vyčítají. V USA Zodiac u diváků dokonce propadl, i když se tvrdí, že na vině je nedostatečná reklama.
Zodiac – tak si říkal vrah, který řádil na několika místech v Kalifornii na

review_850_px2

konci 60.let. Měl rád publicitu, kterou vyžadoval v dopisech a šifrách nejen pro San Francisco Chronicle. Město propadlo pod hrozbou dalších masakrů strachu, který si zažil i malý David Fincher. Zodiac časem zmizel, zaryl se však hluboko do myslí těch, kteří se ho snažili identifikovat. Karikaturista Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) se jím stal natolik posedlý, že ztratil práci i rodinu. Reportér Paul Avery (Robert Downey Jr.) strávil zbytek života na drogách a s flaškou v ruce a detektiv Dave Toschi (Mark Ruffalo), jednající vždy čestně a v souladu se zákonem, byl obviněn z autorství některých vrahových vzkazů a propuštěn z oddělení vražd.
A tohle se všechno stalo. Zodiac je totiž fiktivní jen do té míry, do které se drží literární předlohy, tj. knihy samotného Roberta Graysmithe. Graysmith měl svou teorii, kterou i přes náznak několika dalších možných podezřelých (dopisy Zodiaca čtou různé hlasy…) vyznává i Fincher. Sám provedl se scénáristou Jamesem Vanderbiltem hloubkový průzkum v policejních aktech a na závěru snímku je jasně znát, koho považuje za Zodiaca. Opravdu nemůžeme Fincherovi vyčítat, že s určitým přesvědčením identifikoval vraha, který nikdy dopaden nebyl. Už jen proto, že opravdu nejde o žádný úlet. Režisér má film pod dokonalou kontrolou a dosahuje takové míry realističnosti, že divákům běhá mráz po zádech. Samozřejmě ne všem, některým jen při surové scéně u jezera. Je až k neuvěření, že film drží na sto procent pohromadě při délce 160 minut, při rezignaci na jasné žánrové vymezení (a to je Fincher považován za mistra žánrového filmu!) a při neochotě respektovat hollywoodská pravidla a něco divákovi ulehčovat. Naopak Fincher do nás pere informaci za informací bez ohledu na to, že některé

review_850_px3

jsou zavádějící a vedou vyšetřování do slepých uliček. A také na to, že někteří z nás musejí do určité míry spoléhat na titulky. U Zodiaca se prostě musíte sami snažit, soustředit se a pozorovat, abyste si ho užili. Nemůžete se jednoduše identifikovat s jednou z postav a dívat se na věci z jejího pohledu, hrdinové Zodiaca jsou v příliš specifické situaci. V první, více méně kriminální části filmu, kde místy probleskuje i humor, probíhá oficiální vyšetřování. Druhá část pozoruje psychický rozklad Roberta Graysmithe a jeho obsesivní potřebu podívat se Zodiacovi do očí. Ačkoli tato snaha je v některých momentech směšná, opravdu to není legrace (což některé slečny v kině zjevně nepochopily). Posedlost je ošklivá věc a Robert Graysmith si její hrůzu prý plně uvědomil až ve chvíli, kdy viděl na plátně Jake Gyllenhaala. Zodiac je vypiplaný do detailu, obsazený hereckými hvězdami, ale přesto neuvěřitelně realistický.
Po formální stránce se Zodiac samozřejmě také liší od předchozích dynamicky natočených režisérových snímků. Fincher je klipař (v tom nejlepším slova smyslu), ale Zodiac byl pro něj zjevně víc než jen

review_850_px4

broušení stylu. Ačkoli jeho projevy samozřejmě najdeme, hlavní stylovou záležitostí jsou kostýmy a výprava. Z našeho pohledu Středoevropanů 21.století těžko posoudíme, zda všechny detaily (pera, účesy, to že Dave Toschi nesnášel rajčata...) odpovídají dané době, chtě nechtě se v ní však ocitáme. Herci si se známým perfekcionistou Fincherem samozřejmě vytrpěli své. Některé záběry měly prý desítky klapek a Downeymu byla zakázána jakákoli improvizace. Všichni jsou však přirození a přesvědčiví, i když by bylo na čase, aby Robert Downey začal dostávat role, kde nebude hrát sám sebe (prostě mu vemte tu flašku!).
Zodiac rozhodně není odpočinkový film, po jeho shlédnutí budete dost možná unavení. Musíte mu totiž věnovat čas a klade i určité nároky na váš intelekt. Je to spíš mňamka pro filmové gurmány, ale pokud mu vyjdete vstříc, uvidíte dokonale zvládnutou filmařinu, která je v mnoha momentech reálnější než jakákoli realita. David Fincher prostě umí, i když to vezme z trochu jiného konce.
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2007, 160 min
Režie: David Fincher
Hrají: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Chloë Sevigny, John Getz, Candy Clark, Elias Koteas, Dermot Mulroney, Donal Logue, Pell James, Philip Baker Hall, Jason Wiles, Tom Verica, Zach Grenier, John Mahoney, Adam Goldberg, James LeGros, Clea DuVall, Ione Skye

review_850_px1

ZODIAC