WITHIN TEMPTATION - Hydra

Stray
6

WITHIN TEMPTATION jako mistři velkolepého euro-metalu pokračují ve stylizaci předchozího alba, jen tentokrát nenabízejí tak soudržnou a skladatelsky neprůstřelnou sbírku. Hydra je ve všech směrech jen nadstavba.

Within Temptation - Sharon Den AdelHolandští lídři velkolepého a studiově notně nadmýchávaného euro-metalu WITHIN TEMPTATION, pokračují ve vzdušné stylizaci předchozího řadového alba The Unforgiving. Novinka však nenabízí tak soudržnou a skladatelsky neprůstřelnou řadu chytlavých hitů, jako tomu bylo minule u přelomového konceptu. Z toho plyne, že Hydra mi připadá ve všech směrech pouze jako nadstavba. Je poznat, že se kapele už nechce vracet k dramatičtějšímu epickému zvuku, vážnosti, temnotě a nadpřirozenu, tedy vlastnostem, které se váží k jejich dávným symfo-metalovým dobám, naopak, jdou cestou přímočarosti a nápadné melodičnosti. Přehnaná nazdobenost tak u nich přepouští pole působnosti chytlavosti a nadýchaným polštářům jakési snové melancholie.

Sharon Den Adel je však, ať už se muzika její kapely vyvíjí jakýmkoliv směrem, znovu v prvotřídní formě, takže znovu potvrzuje, že je díky svému nádhernému hlasu světovou extratřídou. A vlastně i v mediálně upřednostňovaném duetu s Tarjou vyznívá jako držitelka právě toho zajímavějšího hlasu. Onen duet Paradise (What About Us) určitě nepatří k tomu lepšímu na desce, vlastně spíše k tomu průměrnému, což je, při faktu, že byl song umístěn do pozice singlu, jasná sázka na jistotu mající za úkol především nalákat široké pole posluchačů oslovených nějakým způsobem oběma zpěvačkami. Není však jedinou skladbou na novince, kde zazní nějaký host, protože osob stojících vně kapely sem bylo tentokrát pozváno daleko více.

WITHIN TEMPTATIONNejlepší skladbou je patrně hned druhá Dangerous, která nepostrádá hitovost a šmrnc předchozího alba. Jde prostě o vydařenou věc s parádní refrénovou gradací a masivním zvukem, ale jde rovněž o skladbu, kde vokálně hostuje Howard Jones (ex-frontman KILLSWITCH ENGAGE). O smyslu otevřených dveří u WITHIN TEMPTATION můžeme dnes pouze spekulovat, takže v následující And We Run se dokonce objevují Xzibitem hip-hopově deklamované party a scratche. Skladba tak dost rázně naznačí, že se WITHIN TEMPTATION, díky přebujelému zvuku, jenž nepostrádá moderní aranže, ale také díky odlehčeným melodiím střídaným s prvky streetových velkoměstských žánrů, pomalu dostávají na území osídlené někým, jako jsou třeba LINKIN PARK. Někdy jde o křeč, jindy kolaborace vyznívají dobře. Holanďané to celé obstojně zvládají, byť jejich hosté nedodají výsledku žádnou větší nadstavku. Výše vzpomenutá snovost a melancholie přichází až se skladbou Edge of the World a pokračuje i v Silver Moonlight. Poslední zmíněná věc sice vykazuje o něco více živosti, nicméně jde pouze o další z řady příjemně poslouchatelných, nenáročných „hitovek“.

Within TemptationS následující Covered by Roses už se člověk (z toho množství studiového perfekcionalismu plného klávesových ploch a symfonických vybuzovačů) začíná hodně ošívat. Jednou to zkrátka muselo dojít do bodu nepřeslechnutelné sterility. Co působilo u minulého alba nově a svěže, je dnes už trochu mimo mísu a nudné, jestli mi tedy rozumíte. Nikdo kapele neodpírá talent a chuť skládat chytlavé bombastické hity, jež se snadno zapamatují, ovšem pokud se to celé trochu přežene, může z toho vzniknout náhlý problém.

WITHIN TEMPTATION nyní bilancují na hranici a já mám pocit, že příště už prostě musí přijít s úplně jinou deskou. Pokud si tedy chtějí udržet stejně hojnou fanouškovskou základnu. Mám pocit, že jsme se dostali do bodu, kdy podobný mustr již potřetí nikoho nedojme a bude pouze nudit. Závěrečná balada Whole World is Watching, kde hostuje zřejmě nejpřekvapivější účastník natáčení, a sice Dave Pirner (lídr amerických rockerů SOUL ASYLUM), už platí za vyložený patos. Soudě dle výběru pozvaných hostů jde vytušit, že Holanďané zahajují útok na posluchače především za Atlantikem. Hydra je stále ještě vcelku dobrou nahrávkou, ale ve své bombastičnosti už působí mnohem těžkopádněji než předchozí album The Unforgiving. Příště už by to zkrátka chtělo trochu pozměnit vzorec.

LordSnape - 16.02.14 09:51:08
Tím ovšem nechci říct že WT odvedli špatnou práci, prodává se to určitě jako ďas a to v podstatě dneska všechny zajímá nejvíc. Jak píše tady kolega, WT jdou s dobou. Dobou hudebního fast foodu.
To je přesně ono. Veškeré umění povýšené na konzum. Kultura, která dnes nevydělá prachy, je bezcenná pro většinu a nemá smysl. Dnes dělat něco uměleckého je spíš hodně drahý koníček.
Stray - 15.02.14 16:49:15
DW: Já se neospravedlňuju. Mám radši spíš novější věci od WT než jejich první alba, i když tohle už je i na mě moc. Pořád ale vím, že Theatre of Tragedy, Velvet Darkness... bych si nikdy nepustil k tělu.:-) A názor na Amaranthe - no fanoušek téhle hudby nejsem, ale neuráží mě to.
DW - 15.02.14 16:09:09
Stray: Hele mně se neospravedlňuj, hlavně že tu něco je, i když zrovna tohle.. Já si pouštim z toho 10 let mrtvýho žánru ty alba pořád, zrovna dnes opět Beyond The Veil a Velvet Darkness a nemůžu si pomoct, to je úplně jinej svět. Od nápaditosti a svěžích nápadů k šedivýmu bahnu komerce. A to samozřejmě není případ jen WT, stačí se podívat na takovou Sirenii i když ti to ještě přeci jen ustáli líp. Tím ovšem nechci říct že WT odvedli špatnou práci, prodává se to určitě jako ďas a to v podstatě dneska všechny zajímá nejvíc. Jak píše tady kolega, WT jdou s dobou. Dobou hudebního fast foodu Ohledně Amaranthe - za mě no comment, to za comment prostě nestojí.
Hellhammer - 15.02.14 11:04:54
Já to nechci dál pitvat,mě stačí,že jsou pro tebe SepticFlesh na úrovni Dimmu..protože pak jsme asi hudebně fakt někde uplně jinde.. Ano souhlasím desku Fleshgod dát na jeden zátah je problém,ubíjí,ale jednotlivé songy zvlášť jsou pořád dobré. Dimmu jsou orchestr nabalený na jednoduchý melodický metal.Septic Flesh jé téměř fůze metalu a klasiky,možná taky dáno tím,že u SF skládá metalovou hudbu i orchestry kytarák Christos(s červeným diplomem z konzervy,obor klasika),kdežto u Dimmu lepí cizí skladatel klasiky,party na kostry skladeb co mu dodá Silenoz+Galder..To je velký rozdíl a výsledek je opravdu rozdílný..Ono je snadný tomu nedat čas a hodit to do jedný škatulky metal se smyčcema.. No nic už neřešme,mě WT baví,tebe ne v pohodě:)
LordSnape - 14.02.14 22:07:55
Ale docela se to obrátilo, protože si moc dobře pamatuji, jak jsem zase já jako jeden z mála bránil poslední Deicide, zatímco ostatní ohrnovali nos. :-))
LordSnape - 14.02.14 22:00:28
Neodpustím si rýpanec,ale od člověka co dal poslední placce SepticFlesh 6,5/10 a Týr od něj dostali 9/10 to zní velice fundovaně:)
Nikdy jsem neřekl, že Stray nebo kdokoliv jiný by nebyl fundovaný. Těch 6 je možná až moc. Je dobrý, že jim ještě přidal. Recenze je velice subjektivní věc a já mám prostě tenhle názor. Chápu, že bráníš věc, co se ti líbí. Řekl jsem jen, že WT jsou už v prdeli podle mě... Nenapadlo by mě, že tu většina tak sedne na prdel z vařené vody. Já už ale taky milý pane nejsem recenzent, takže si to mohu dovolit. Jen občas píšu reporty. Recenze je mrtvý útvar k ničemu. Už je ani nečtu, jen perex a hodnocení. No vidíš, já Týr nedávno zas poslouchal. Pořád super deska. Valkyrja mě ale už moc neba. A u SP si už třeba ani nevzpomenu, kdy jsem to naposled jel = stojím si za tím. :-) Jinak SP jsou teď u mě na úrovni podobně jako Dimmu a s novou deskou se k nim připojili i Fleshgodi... Aspoň ti ostrovani do toho nemíchaj rap. :-P Vidíš, k čemu je tak akorát dobrá recenze? Jinak jsem se po letech vrátil ke Gorod, taky super věc. Přeci jen se mi občas něco líbí. pf: Neřekl jsem, že nikdo, ale většina, to je rozdíl.
pf - 14.02.14 18:53:37
ale jinak sulas, je to docela zajímavá deska
pf - 14.02.14 18:53:27
LordSnape: ataraxii tady doopravdy nikdo nezná, asi jen ty, já, ads a pár dalších ;)
Hellhammer - 14.02.14 18:51:21
No vidíš a zrovna Ataraxii znám,poslouchám a LEtree je moc dobrá..:) Jinak vždycky rád slyším,že recenzent označuje něco co se mu nelíbí,hned za mrdku.. Neodpustím si rýpanec,ale od člověka co dal poslední placce SepticFlesh 6,5/10 a Týr od něj dostali 9/10 to zní velice fundovaně:)
LordSnape - 14.02.14 18:29:16
Lord Snape:ty máš vůbec zajímavý názory na muziku co tady čtu na Marastu,je taky něco co se Ti líbí,nebo píčuješ na věci jen z principu?:)
Mám rád spoustu věcí. Nemohu za to, že momentálně na Marastu kolegové recenzují mrdky no. :-) Ale tak já to chápu, protože tyhle známý jména přilákají čtenáře. Když bych totiž napsal třeba recenzi na super nové desky Ataraxie nebo Colorless Forest, téměř nikdo nebude vědět o co jde.
pf - 14.02.14 17:50:43
musím říct, že se zase bavím... chápat na mjc vývoj zrovna u WT je teda TRK hodnej mistra
Stray - 14.02.14 17:12:50
DW: Ale abych to tedy upřesnil. U novejch BEHEMOTH jsem si přál, aby tady ta moje recka byla. U WT mi to bylo úplně jedno.
Hellhammer - 14.02.14 17:10:42
A já se WT zastanu:) Ty jo říká Vám něco slovo vývoj?Ono je pěkný hrát dvě tři alba stejně,ale hypoteticky v roce 2014 přijít s albem jako bylo Enter, je prodejní/fanouškovská sebevražda,která může uspokojit jen staromilce..Nevím,co je na Hydra blbýho je to normální,dobře napsanej pop. Je mi jasný,že někteří to nerozdejchávají,hlavně Ti co by chtěli i v roce 2014 slyšet alba žánru,kterej byl mrtvej už v roce 2004.. Lord Snape:ty máš vůbec zajímavý názory na muziku co tady čtu na Marastu,je taky něco co se Ti líbí,nebo píčuješ na věci jen z principu?:)
Stray - 14.02.14 16:51:29
Skoro se stydim že jsem kdy poslouchal Enter. Tohle na marast snad ani nepatří, nech to na Diamonda.
ale Bizzi si to vyžádal, já mu to necpal.:-)))
LordSnape - 14.02.14 16:01:15
Tady se nám ta diskuze dobře rozjela. :-D Hele, Šinéd ještě docela dobře skákavá popina na diskošku, ale Hydra nemá už co nabídnout. Museli tam dát hosty, aby ubili tu nenápaditost. Song s Tarjou hrozná nuda, jsem si říkal, že jestli je tohle nejlepší singl z nadcházejícího alba, tak asi WT končí... Jako komu se líbí ten gangsta negr s rapem v post-gothické muzice je hodně zvrácený nebo divnej dle mého soudu. Už tydle píčoviny mě sraly když s nima přišli Deadlock. Jako jo mainstream světem vládne, ale tohle je fakt moc. Amaranthe jsou takový metálek pro začátečníky, co skončí stejně na melodice, kterou teď předvádí In Flames s akustikou. Předskakovat jim bude asi Nohavica. Na koncert jsem taky chtěl, ale už nejdu. Silent Force nebo Enter nečekejte, že by hráli. Rejpnutí: Je pravda, že poslední recky včetně přízemních Cynic už metalový nejsou no. Ale tak Stray už psal u Behemoth, že rád gay metal. :-)
DW - 14.02.14 15:43:14
PS:Enter je výborné,ale taky 17 let staré..Díky bohu za vývoj,dneska by WT s materiálem ve stylu Enter byli jen pro smích..
Mám zcela opačnej názor. A ano, byli by pro smích, ale hlavně kvůli kvalitě toho alba v porovnání s jinýma kapelama v žánru. Nebo snad proto, že 21. století je v mainstreamu plný sračkový muziky? Proč asi pop 80. a 90. let nový auto tune true "gansta" from beverly hills šit rap muzice pořád natrhává prdel? Jou xzibit in da house bič, jou. Na blití. Dokonce i mý holce jedný z asi největších WT fanynek v ČR která nekriticky přijímala všechny ty předchozí srance se z Hydry obrací kufr - a to už asi teda něco znamená, když se bojí jít i na ten koncert co tu bude. Já se tam bojim už po Hohohó Šinéd
bizzaro - 14.02.14 14:46:57
Co tohle zase je? To fakt nemáme o čem psát, že tady píšete o nějakých popících, koho tohle zajímá. Se proberte!!!
:) toz pardon za zpusobenou ujmu :)), ackoli je clanek celkove povedeny. o cem psat je, vsak sam vis, co je hudby, ale neni kdo by to delal :D
mrskaněc - 14.02.14 14:14:34
Co tohle zase je? To fakt nemáme o čem psát, že tady píšete o nějakých popících, koho tohle zajímá. Si připadám už jak na metalopoli, tam taky samej nemetalovej článek. Se proberte!!!
Hellhammer - 14.02.14 13:43:23
Super tvrdí metalisti za 3...2..1 :DDDD Ten song s tím raperem je suverénně nejlepší věc z alba,album je ještě víc popové než předchozí,a TO JE JEN DOBŘE:) Velice jednoduchá,chytlavá(ovšem ne nuceně jako Amaranthe třeba..) a vzdušná záležitost. V době,kdy je frontwoman power metal už těžce vyčerpán,někteří tenhle model za pomoci klávesovo/orchestrálních berliček ždímou co se dá(Nightwish,Epica),a jiní radši končí(After Forever,Theatre Of Tragedy..),tak WT se obrátili do popu a skladby jako Dangerous,nebo Edge Of The World,či zmíněná And We Run jsou skvělé.. Nenáročná,zábavná oddechovka,moc chytře napsané album. 8/10 PS:Enter je výborné,ale taky 17 let staré..Díky bohu za vývoj,dneska by WT s materiálem ve stylu Enter byli jen pro smích..
DW - 14.02.14 13:23:28
LordSnape - 14.02.14 11:30:23
Ten song s tím raperem je fakt mimo. Měl jsem dřív WT hodně rád, ale tohle je už fakt jinde..