VLK Z WALL STREET > The Wolf of Wall Street -

Baara
8.5

Po formální stránce působí film až neskutečně mladistvě (střih, kamera, akce, soundtrack), je extrémně zábavný. Prvoplánově také nekáže a nemoralizuje, doufá, že dokážeme přemýšlet, a jen nemyslící idiot si může odnést dojem, že to nedělá.

Vlk z Wall Street - Leonardo DiCaprioMartinovi Scorsesemu je 71 let. Z jeho posledních filmů byli filmoví kritici i diváci spíše na rozpacích. Do dneška osobně nechápu, jak mohla Skrytá identita získat Oscara za nejlepší film a že pod Hugem (i přes krásnou linku o lásce k filmu) je podepsán právě Scorsese. Nicméně způsob, kterým se ujal příběhu investičního bankéře Jordana Belforta zvaného Vlk z Wall Street, by mu mohl závidět kdejaký mladý, „moderní“ filmař.

Jordan Belfort je bohatý majitel investiční firmy, který se nám rozhodl vyprávět příběh o tom, jak přišel ke svým milionům, jak s nimi naložil a kolik si u toho užil legrace. Uměl přesvědčit i kukačku ke koupi hnízda, naučil to několik mladíků a rozjel společnost, kde se na trhu s neregulovanými akciemi malých (často neexistujících) společností nejen vydělávalo s 50% provizí, ale také pilo, fetovalo a souložilo měrou vrchovatou… Vzhledem k tomu, že jeho klienti logicky přišli o spoustu peněz, vyšetřovatelé nebyli nikdy daleko.

Vlk z Wall StreetPo formální stránce působí film až neskutečně mladistvě (střih, kamera, akce, soundtrack), je extrémně zábavný a jeho jedinou slabinou je přemrštěná stopáž. Některé scény vedlejších postav by se daly úplně vynechat a celku by to nijak neuškodilo. Protože ačkoli Margot Robbie je až neskutečně krásná a Jonah Hill už dávno není jen tlouštík z komedií (po Moneyballu ukazuje, že z něj roste velice slušný herec), 20 – 30 minut by se ubrat dalo. Kromě obědové scény s Matthew McConaugheym, která je nejen vtipná, ale především dost jasně ukazuje, jak se žije ve světě investičních bankéřů. Nicméně herecky tu jde samozřejmě o koncert Leonarda DiCapria, který je na plátně téměř pořád a až nechutně si to užívá. Je slizký, odporný, směšný, motivující, vůdcovský, ale většinu času naprosto transparentní, takže nedá divákovi možnost s hrdinou sympatizovat. Komu by se to náhodou stalo, toho je mi upřímně líto. DiCaprio je možná o dost starší než jeho hrdina, je však zjevně na vrcholu sil a byl to právě on, kdo Scorseseho do filmu dokopal, a nedivila bych se, kdyby měl jako producent také lví (!) podíl na jeho výsledné mladistvosti a švihu.

Vlk z Wall StreetSkutečný Jordan Belfort stále nezaplatil ani polovinu sumy, která má z jeho příjmů jít obětem jeho podvodů. Vydal dvě knihy, vydělává mj. na autorských právech na svůj příběh a živí se jako tzv. motivační řečník. Ano, ten člověk, kterému zaplatíte spousty peněz za seminář, kde vás naučí prodávat a vydělávat peníze. Scorsese a DiCaprio možná sklidili kritiku za to, že tohoto podvodníka a hédonistu nevyobrazili více negativně (zesměšňují ho ale dost!) a nevěnovali se detailněji dopadům jeho činů. Jenže když se podíváte do knihkupectví a na různé finanční kurzy, copak naše společnost takové lidi nechce? Úspěch dnes pro mnohé znamená mít prosperující firmu nebo tučné konto do 30, (alespoň jednu) vlastní nemovitost a oblek (v českých poměrech) alespoň od Blažka. A záleží to spíš na tom, jak umíte mluvit, než na inteligenci nebo vzdělání. My tyhle kouče přímo hltáme, ale měli bychom je kritizovat, pokud se ukáže, že jsou to grázlíci. A že jsou horší než Jordan Belfort, který ani neměl šanci se přiblížit k takovým úvěrovým derivátům! Kdo viděl intimnější a odbornější Margin Call (doporučuji) nebo četl něco od Gerainta Andersona (Citiboy), určitě tuší. Konec konců i ve filmu jsou mnohem větší finanční svinstva zmíněna. Jen probíhala v tichosti a v souladu s nedokonalou legislativou a nikoho za ně nezavřeli.

Vlk z Wall Street - Margot RobbieVlk z Wall Street je většinu času komedií, nasmějete se u něj a pobavíte věru královsky. Zároveň se neobtěžuje s proklamacemi odsuzujícími drogy, nevázaný a ne zrovna bezpečný sex a bezuzdné rozhazování peněz. Svého hrdinu však dostatečně zesměšňuje (scéna u country klubu je neskutečně vtipná a ponižující!), ba naopak. Belfort je prostě povrchní, feťácká sketa a film netvrdí nic jiného. Jen to nepředkládá na stříbrném podnose. Divák musí asociovat a mít trochu normální žebříček hodnot. Scorsese prostě odmítá plnit tu úlohu, která se po umělcích často požaduje, vzdělávat a ukazovat, co je správné a špatné těm, které to doma a ve škole nenaučili. A za to ho osobně chválím.

Jenom nemyslící idiot si z filmu může odnést dojem, že propaguje chamtivost, rozhazovačnost a bezohlednost. Film jen prvoplánově nekáže a nemoralizuje. Doufá, že dokážeme přemýšlet. Vzpomeňme si na to při reklamě jakékoli banky, která „je tu pro nás“ a „pomáhá nám“. Ani ho***, přátelé. Martin Scorsese a Leonardo DiCaprio se rozhodli tuhle skutečnost pojednat dosti nepřímo. Mohou tedy zůstat v mnoha případech nepochopeni, ale dle mého názoru se jim to povedlo na výbornou. S minusem jen za tu tříhodinovou stopáž.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2013, 180 min

Režie:  Martin Scorsese

Předloha: Jordan Belfort (kniha)

Scénář: Terence Winter

Kamera: Rodrigo Prieto

Hudba:  Howard Shore

Hrají: Leonardo DiCaprioMatthew McConaugheyJonah HillKyle ChandlerJean DujardinRob ReinerJon BernthalMargot RobbieJon FavreauShea WhighamJustin WheelonAya Cash,Michael NathansonEthan SupleeKatarina CasJoanna LumleyJ.C. MacKenzieAshlie AtkinsonCristin MiliotiDan BittnerRobert ClohessyChristine EbersoleP.J. Byrne