VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ > PUBLIC ENEMIES -

baara
8

The Dillinger Escape Plan je zvláštní název pro kapelu. The Dillinger Escape Plan jsou zvláštní kapela. Máme rádi kapelu The Dillinger Escape Plan. Ale kdo je to sakra ten Dillinger?! Jistě chápete, že premiéra filmu režiséra Michaela Manna Veřejní nepřátelé byla pro MJC zvláštní událostí.
John Dillinger (Johnny Depp) zrovna dostal na svobodu několik svých

review_1224_px2

přátel, které poznal během téměř desetiletého trestu, jenž si odpykal za hloupou loupež v potravinách. A tím se začíná jejich společná jízda plná vyloupených amerických bank, ukradených rychlých aut, přepadených policejních stanic a bohužel také několika mrtvých lidí. A samozřejmě dalších útěků. V těchto několika měsících Dillingera provázela nejen životní láska Billie Frechette (Marion Cottillard), ale také neúnavný honící pes, zvláštní agent Melvin Purvis (Christian Bale).Tato jízda však neměla mít dlouhého trvání, protože vzpírat se osudu za každou cenu až do chvíle, kdy vám všechno okolo říká, že je čas utéct, to se prostě nevyplácí. A tak Dillingerova závratná kariéra, jejíž podrobnější popis najdete v samostatném profilu, odstartovala růst tehdy relativně malého úřadu pro vyšetřování federálních zločinů.
Předtím, než vyrazíte do kina, vězte, že Veřejní nepřátelé jsou film dlouhý a náročný. Jak už to tak u filmů Michaela Manna bývá. Pokud si projdete reakce na jeho předchozí snímky, najdete mezi nimi téměř vždy stížnosti na stopáž (většina z nich má hodně přes dvě hodiny) a následné rozvláčné tempo. A je tomu tak i v tomto případě, takže pokud nejste ochotni soustředěně se věnovat filmu, který se vám odmítá jakkoli podbízet, možná odejdete bez zážitku. Zklamáni budete, pokud čekáte převratné akční scény, protože ty se v příběhu z 30. let 20. století logicky konat nebudou. Je zábavné sledovat, jak si lupiči hrají s agenty jako kočka s myší. Ale pokud si uvědomíme, že slavná FBI neměla tehdy k dispozici ani obyčejné vysílačky, dává to smysl. Také se nedopusťte chyby, které se nevyhnuli ani někteří filmoví recenzenti, a nečekejte druhý Nelítostný souboj. Ano, máme tu dvojici policajt a bankovní lupič, kterou navíc ztvárňují kvalitní a uznávaní herci, ale v tomto případě má film jedinou hlavní postavu a soustředí se pouze

review_1224_px3

na ni.
Ačkoli jsme momentálně také uprostřed hospodářské krize a způsoby lupičů jsou dnes mnohem sofistikovanější, stále máme sklony jejich šikovnost obdivovat, protože většinou nekradou naše peníze. Což samozřejmě není dobře a v důsledcích to není pravda. Dillingera asi také obdivovali jen ti, kteří si neukládali úspory do bankovních trezorů. Jeho osobnost však splynula s legendou natolik a tak dávno, že o skutečném člověku jménem John Dillinger se můžeme jen dohadovat. A na tuhle půdu se Michael Mann pouští. Téměř absolutně se drží faktů Dillingerova životopisu (až do těch nejmenších detailů), ponechává mu jeho „profesionální“ styl a osobitost, a přitom se tu a tam odhodlává říci, že tady je Dillinger jako člověk. Člověk přemýšlející, milující a obětavý, ale zároveň riskující, sebejistý a bažící po kontrole všeho a všech okolo sebe. Michaela Manna zajímá tento člověk, nikoli jeho skoky přes bankovní pult. Také proto se žádná divoká akční jízda nekoná.
Podle očekávání si pro něj nemohl Mann vybrat lepšího představitele než Johnnyho Deppa (nahradil původně obsazeného Leonarda DiCapria). Nejenže jeho tvář na plakátech přitáhne do kina diváky, ale jeho téměř neustálá přítomnost na plátně udržuje pozornost i těch, kteří se dívají na hodinky a čekají, kdy už se začne něco dít. A že by nám neměl být zločinec tohoto kalibru sympatický? Inu, neměl by. Christian Bale naopak svým typickým absolutním pojetím postavy lidskost svého agenta potlačuje s výjimkou scén, ve kterých mu scénář nedává jinou možnost a které, bohužel, dokazují, že agentův ledový chlad je plodem Baleova čím dál tím méně populárního zarytého přístupu k hraní. S nevolí musím přiznat, že i jeho vždy nový a originální akcent začíná hraničit s nesrozumitelností. Nicméně ve výsledku to není úplně nešťastné, protože Purvis hraje roli čistě neosobní a přenechává veškerý prostor charismatickému hlavnímu hrdinovi. I když je těžké při jediné společné scéně těchto dvou hvězd nezalitovat, že je spolu nevidíme déle (a ty poznámky o kloboucích, oblecích a slabostech si nechte!).
Také Mannův kameraman Dante Spinotti s digitální kamerou v

review_1224_px4

rukou nám sledování filmu dvakrát neusnadňuje. Zrnitý obraz, obzvlášť při nočních scénách, zajímavě kontrastuje s elegancí 30. let. Na velké detaily, výrazné přeostřování, divoký střih a roztřesenou ručku jsme od Paula Greengrasse a spol. již zvyklí, ale pořád nám dává zabrat. Nicméně Mann formu umí, a proto jsou i přestřelky (záměrně) těsně pod hranicí nepřehlednosti, a to i přestože všichni ti lupiči a agenti mají dlouhé tmavé kabáty, klobouky a vůbec jsou si zatraceně podobní. Hudba (prý občas vykrádačka Temného rytíře) se naopak šikovně střídá s tichem, které na příklad při pronásledování v lese dává vyniknout výrazným zvukovým efektům.
Podtrženo sečteno, tenhle film vám bude v podstatě házet klacky pod nohy. Vůbec se nechce líbit a jede si po svém. Když se mu ale postavíte, proniknete jeho chladnou slupkou, uvidíte v Johnu Dillingerovi humor, emoce a nespoutanou životní sílu. A mně se to takhle líbí, takže slabší osmička a znovu…o hertzích

review_1224_px1

nechci nic slyšet! :-)
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2009, 140 min
Režie: Michael Mann
Hrají: Johnny Depp, Christian Bale, Channing Tatum, Emilie de Ravin, Leelee Sobieski, Billy Crudup, David Wenham, Giovanni Ribisi, Marion Cotillard, Rory Cochrane, Stephen Dorff, Lili Taylor, Shawn Hatosy, John Ortiz, Stephen Lang, Stephen Graham, Matt Craven, James Russo, Branka Katic, Jason Clarke, Christian Stolte, Geoffrey Cantor, Chandler Williams, Michael Bentt, Laurence Mason, Peter Gerety