VANISHING TWIN - Afternoon X

AddSatan
7.25

Příjemně psychedelické písničky, ve kterých se někdy dějí podivné věci.

Vanishing TwinV dubnu jsem poslouchal hlavně brutal death (nejen Molested Divinity), asi nejvíc za posledních… minimálně 10 let určitě. Nakládačky a grcání jsem ale často ředil i latino-ambient-popem Lucrecie Dalt. Pěkně se to doplňovalo, jin a jang. Po půl roce se situace neplánovaně opakuje, Internal Suffering a další (b)dm mi často v přehrávači střídají Vanishing Twin. Londýnské trio (dříve kvintet) funguje od roku 2015, Afternoon X je jejich pátá řadovka a moje první setkání s jejich tvorbou.

Album otvírá krátká Melty, která hned navodí psychedelickou atmosféru. Zvláštní, postupně se proměňující minimal-synth motivy, opakující se useknutý vokální sampl (co mi to připomíná… mj. Lilacs & Champagne, ale i něco jiného), divné zvuky, pak se přidá cinkání snad vibrafonu, nebo Fender Rhodes. A po chvíli navrstvený, příjemný hlas Cathy Lucas. Její zpěv často působí, jakoby byla částečně duchem nepřítomná, zasněná, ale zároveň je tam znát i intonační jistota atd., je v něm i jakási tajemnost.

Druhá, titulní skladba má celkem našláplý, chytlavý groove, o který se starají bicí Valentiny Magaletti (mj. Moin) a baskytara Susumu Mukaie. Tady (a v 6. skladbě) jsem si vzpomněl na trip hop (mj.) starších Portishead. Internety zmiňují žánr („“ ?) indietronica a přirovnávají k divnějším Stereolab, což vzdáleně asi jo, nebo Broadcast, kteří jsou blíž a je zde i personální propojení skrze (teď už hosta) Philla MFU, který se u VT staral/á i o některé podivné samply (prý tzv. library music). Oproti zmíněným (S. a B.) jsou VT však o poznání divnější a některé jejich skladby mají propracovanější vývoj, ve kterém často něco překvapí. Jejich psychedelie je sice převážně příjemná, někdy až chilloutová, ale občas dojde i na nějaké ty halucinace, nečekané vpády z jiných sfér.

Po kratší, minimal-ambientní Brain Weather následuje Lotus Eater, která mj. zaujme kombinací až dubových ozvěn a houpavosti s jiskřivým zvukem harfy – zajímavá a funkční kombinace. Marbles opět dobře rytmicky šlape a jaksi „mokře“ tiká, zvláštní synth melodie se zvukem blízkým flétně, je tu (i jinde na desce) znát ovlivnění 60's a 70's psychedelií, kosmische/kraut hudbou, ranou minimal-elektronikou, divnějším francouzským popem atd. A taky trochu space age retrofuturismus. Po třetí minutě skladba správně zdivní, dojde na „prdění“ žesťů (?) a jiné divné ruchy, roboticky-mimozemský (arabský?) vokál a pak zase pohodička, housličky.

Skoro všechny skladby jsou tu spíš tzv. fajn / dost fajn, ovšem nejdelší The Down Below desku posouvá o něco výš. 8 a půl minuty je na pop („“) ambiciózní délka, ale Londýňanům se jí podařilo vyplnit smysluplně a jde o nejlepší skladbu desky. Zvláštní (latino-jazzy-cosi?), místy až tribální aj. rytmy, brnkání akustické kytary (host Arthur Sajas), droneová psychedelie asi na harmonium a sitár, příjemně potemnělá, mysteriózní (až špionážní), lehce napjatá atmosféra, občas přervaná disonancí (nebezpečí!), divnozvuky a kouzelný vokál Lucas. Přibližně srážka Nico, Portishead, Thievery Corporation, Kammerflimmer Kollektief apod. Působí až epicky, v poslední třetině s houslemi se zdá, že „výprava“ (metafora cesty do/objevu Ameriky?) byla snad úspěšná.

Lazy Garden začne jako chilloutovka, takové to příjemně zhulené odpoledne, vibrafon (?), flétna (Sajas), kytičky, motýlci, mno, ale pak jsme to s tím zeleným tabáčkem trošku přepískli, nebo došlo i na nějaké jiné laskominy a rázem balancujeme na hranici bad tripu. Taky jedna z těch (nej)lepších. Závěrečná Subito zpočátku připomene úvodní skladbu, ale je opět zase jiná, též pěkná.

Po už více než 15 posleších toho pořád Afternoon X můžu vytknout jen málo. Hlavně asi to, že většinou jde spíš o „jen“ příjemnou, než nějak strhující, nebo extra odvážnou či originální hudbu, ale i té je třeba. Vokál Cathy se mi většinou dost líbí, jen snad některé ty vyšší polohy mi sedí trochu míň (můj obvyklý problém). Zvuk / produkce skvělá, bez výhrad (mix Marta Salogni s VT, master Amir Shoat). Artwork obalu (Magalleti + Mukai) se též povedl – myslím, že to byl jeden z důvodů, proč jsem desku vůbec zkusil. Asi bych mohl dát i trošku vyšší hodnocení, ale loňská Lucrecia Dalt a předloňská Maarja Nuut mě bavily o něco málo víc, takže tak. Každopádně fajn / dobrý (a místy divný) písničky.