Autor: 100 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Tingaralatingadun

TUATHA DE DANANN - Tingaralatingadun

Vedle italských pohanů ELVENKING jsou TDD dalším přírůstkem do nepříliš početné skupiny kvalitních folk-metalových kapel. Dle mého jasná Nr.1 jsou Cruachan, ale TDD jsou jen těsně za nimi. Když jsem jejich hudbu slyšel poprvé, domníval jsem se, že jsou to Cruachaní krajané nebo minimálně týpci obývající stejné souostroví. Jaké bylo moje překvapení, když jsem se na Shindyho stránkách dočetl, že se jedná o čistokrevné Brazilce!!! Podobný problém s identifikací původu jsem měl také u Elvenking – asi to bude tím, že obě tyto jižanské grupy mastí „pravý irský folk-metal“ vskutku grandiózně.
Místo pachtění za kouskem stažené krávy na travnatém plácku (jako 98% procent jejich vrstevníků) se kluci dřeli s nástroji a jejich snaha se rozhodně vyplatila. Navíc mají talent pro psaní chytlavých písní, které Vás ani na chvíli nenudí a udrží Vaší pozornost až do konce. Brouzdání více metalovými směry je samozřejmostí – však také skupina uvádí jako své oblíbené kapely např. Gamma Ray, Carcass nebo staré hardrockové velikány. Pro folk-metalovou kapelu jsou typické také akustické věci, a proto jsou zde zastoupeny v hojné míře jumba, mandolíny, flétny, píšťaly a další „anplakd“ nástroje. Ve svižnějších jízdách si vychutnáte pro změnu kytárky hezky s efektem, které sem tam podporují i klapky (např. v Battle Song nebo v Queen of the Witches je tato kombinace naprosto dokonalá). Akustická i metalová složka jsou zde velice často konfrontovány a to má za následek právě onu strhující atmosféru, která Vás nutí být stále ve střehu. Kapela se nebojí ani delších kompozic – kdyby se natáčela nějaká pohádka o životě kouzelných lesních bytostí, tak by právě tyto písně zcela jistě fungovaly jako soundtrack.
Těžko vybrat vrchol alba, protože zde nenaleznete jedinou slabinu. Napoprvé se Vám nejspíš zalíbí Battle Song a Tuatha de Danann - obě mají velmi chytlavý a snadno zapamatovatelný refrén resp. ústřední motiv, ale nemusíte se bát, že by se Vám oposlouchaly - to u této kapely opravdu nehrozí... Zbytečné jmenovat jednotlivé písně, protože album je velmi silné jako celek.
Kdo je snílek a rád se nechává pomocí hudby přenést do jiných světů, tak tohle album je přesně pro něj. Pokud se tedy nechce přenést např. pánský hajzlík v Radosti FX – tam si musí pomoci jinak...

41:23