THE TOWN > Město -

PV
6.5

Tak se mi po čase poštěstilo vidět poctivou kriminální story o policistech a bankovních lupičích. Heat 2 se nekoná. Ani omylem. Příliš jemné, klišoidní a zidealizované, hudebně nevýrazné. Ovšem i tak není The Town špatný film, to rozhodně ne. Je hlavně velkým příslibem do budoucna; až se Affleckovi dostane do rukou opravdu kvalitní scénář a dojde mu, že bude nejlepší, když se postaví jen za kameru a ne před ní, možná se dočkáme něčeho velkého. Myslím, že na to má.

the town

Tak se mi po čase poštěstilo zhlédnout poctivou kriminální story o policistech a bankovních lupičích. Nabuzen pochvalnými kritikami jsem se vnořil do světa, kde platí nekompromisní pravidla zločinu a kde se každá chyba platí životem (za mřížemi, nebo rovnou v pekle). Že bychom se dočkali nového HEAT?

Příběh nejnovějšího filmu Ben Afflecka nám ukazuje život a zákonitosti bostonské čtvrti Charlestown, kde jediné řemeslo je právě to kasařské. Sleduje osudy party kolem Douga MacRaye (Ben Affleck), která se stala špičkou v tomto oboru. Hned v úvodu vidíme přepadení jedné banky maskovanými lupiči, které se lehce zkomplikuje a Doug je nucen s sebou vzít rukojmí. Po jeho propuštěníthe town se jej hlavní hrdina rozhodne chvíli sledovat, aby zjistil, co vlastně viděl a ví. Čirou náhodou je tou rukojmí krásná bankovní úřednice Claire (Rebecca Hall) a jak už to tak nějak bývá, Doug se do ní zamiluje.

Tady se objevuje první problém. Příběh není zrovna složitý a rafinovaný, téma o lupičích a policistech není nic nového, ale když k tomu ještě přidáme některé berličky, kterými si Affleck pomáhá při stavění příběhu a naraci děje, začne to skřípat a zavánět všemožnými klišé. Nechci Vám samozřejmě prozrazovat celou story, ale věřím, že víte, co mám na mysli (hodnej kluk, který se vlastně stal zlodějem proti své vůli; poslední akce a pak končím, jede se na Floridu; všichni víme, jak dopadají poslední akce, něco se vždycky posere atd.)

Film sklouzává do roviny konverzačního dramatu, lépe řečeno, je konverzační drama, kde akce je až vedlejší. Hlavní důraz je zde the townkladen na vztah mezi Dougem, Claire a Jemem (Jeremy Renner). Jem je Dougův nejlepší kamarád, člen bandy, vostrej grázl, kterej má vcelku nebezpečnou a podezíravou povahu a není si s ním radno zahrávat. A co by to bylo za lupičskou bandu, kdyby jim nebyla v patách federální policie v čele s hlavním vyšetřovatelem Adamem Frawleyem (Jon Hamm). Affleck se snaží sebevíc, aby celek působil mnohovrstevnatě, ale bohužel se mu to moc nedaří. Vadilo mi, že některé dějové linky jsou naprosto samoúčelné a hlavně zbytečné (sestra Jema, zfetovaná štětka s dítětem, se kterou Doug chodil, Dougův otec, který je ve vězení atd.). Naopak více prostoru by si určitě zasloužila postava Jeremyho Rennera, rozhodně nejzajímavější role ve filmu a také nejlépe zahraná. Renner, to je přeci jenom jiná liga než Affleck. Nevím, jestli je problém jenom ve mně, já to prostě Benovi nežeru. Podle mě hrát neumí.

Ale teď bacha! To, co ztrácí před kamerou, nám plně vynahrazuje na postu režiséra. Po vzoru Manna (podle mě je inspirace právěthe town ním zcela evidentní; to nemyslím vůbec zle) netlačí na pilu a příběh nechává volně plynout a působit na diváka. I zde na mě působil
 městský chlad a určitá odtažitost snímku, která napomáhá realistickému vyznění (Mann to ještě upgraduje svojí pověstnou digitální kamerou). Ale i tak vytáhl z rukávu pár emocionálních es. Především záběr, kdy Claire je coby rukojmí propuštěna a kráčí po pláži k moři, zatímco popisuje své pocity je neuvěřitelně silná (scéna s kojotama v Collateral?). Snímek na mě působí, jakoby právě samotné město bylo hlavní „postavou“ filmu, kde se odehrávají různé příběhy a osudy lidí. Město, kde se za jeden rok uskuteční přes 300 přepadení bank, či obrněných transportérů, město, které má své zákonitosti a pravidla.

Úplně největší pochvalu ode mě ale Affleck dostane za akci. Ta je prvotřídní. Opět se neubráním srovnání s Mannem, jenž je v tomto the townoboru mistr. Stejně jako on klade důraz především na realističnost. Zbraně tu vypadají opravdu nebezpečně a smrtonosně. Samotné přestřelky a honičky jsou potom s ohledem na dokonalé ozvučení (zase Mann) naprostou lahůdkou. Roztěkaná kamera, těžkotonážní akce, automobilové crashe. Klobouk dolů Bene, to se ti povedlo. Tetelil jsem se blahem.

V krychli: HEAT 2 se nekoná. Ani omylem. Příliš jemné, klišoidní a zidealizované, hudebně nevýrazné. Ovšem i tak není The Town špatný film, to rozhodně ne. Je hlavně velkým příslibem do budoucna. Až se Affleckovi dostane do rukou opravdu kvalitní scénář a dojde mu, že bude nejlepší, když se postaví JENOM za kameru a ne před ní, možná se dočkáme něčeho velkého. Myslím, že na to má. Přidávám se k těm, kteří se těší na jeho další pokusy. Teď budu o něco přísnější, příště třeba zase mírnější. (Hodnotil jsem extended version)

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2010, 125 min (SE: 150 min)
Režie: Ben Affleck
Hrají: Ben Affleck, Rebecca Hall, Jon Hamm, Jeremy Renner, Blake Lively, Slaine, Owen Burke, Titus Welliver, Pete Postlethwaite, Chris Cooper, Gary Galone, Peter Looney, Dan Marshall, Jeffrey Corazzini, Billy Silvia, Robert Masiello, Victor Garber, Americo Presciutti