THE END - Elementary

recenze
kotek
Hodnocení:
7.5

The End, kanadská kapela čerpající z odkazů chaotiků DEP, dále výrazně ovlivněná kultovní smrtící avantgardou Gorguts a překvapivě také atmosférou Neurosis. Co platilo na Within Dividia si můžete pohodlně přeškrtat, nové album přichází s radikální změnou hudebního směřování, éra temných, těžko uchopitelných abstraktních hudebních vzorců je pryč a kapela ukazuje nové, o poznání hladší, přívětivější půlky. Nevídaný, originální, zarážející krok? Těžko, podobný postup si už dříve vyzkoušelo pár zvučných a mnoho nezvučných jmen, za všechny stačí jmenovat Miss Machine od Dillingerů a Blueprints od Extol (svojí minulou tvář za sebou The End narozdíl od DEP nechali za sebou takřka dokonale, a tak mi kupodivu přerod The End připomíná víc právě druhé zmíněné, dokonce jsou Extol cítit i z některých riffů, čehož bych se asi před prvním poslechem Elementary nikdy nenadál).

Zapomeňte na rozsekané "anipostostýsitonezapamatuju" songy bez pevné struktury, ke slovu se dostává do mainstreamu brousící metalová moderna se vším, co k ní patří. Chytlavé, zároveň s přehledem technicky vyhrané kytary chytře pracující s jednotlivými motivy, přidat pár kostek cukru, žádná přehnaná složitost, naopak se často sází na hitově vypointované refrény. Samozřejmě se nezapomnělo na variabilní vokál (tady je na místě pochvala, zpěvák na sobě oproti minulé desce zapracoval neuvěřitelným způsobem), přes nasrané growly až po uši laskající med, na Elementary v dokonalém provedení, ale na druhou stranu, která kapela dneska tohohle triku nevyužívá. Sympatická je i snaha o pestrost, hlavně prokládání klidnějšími post-hardcore-emo vlivy (vynikající The Moth and I, a pak i závěrečná, vyklidněná, žel zbytečně zdlouhavá And Always... ). Otázkou zůstává, zda to stačí, zda se v novém kabátě zase probojují na výsluní. Z mého pohledu jednoznačně stačí, The End prokazují svůj kompoziční talent, vyhranost z let minulých a složili chytré album plné zajímavých momentů, které si vzhledem ke svojí lehké stravitelnosti zřejmě najde i více posluchačů než alba předchozí. Ale, ale, pořád mi něco... ještě něco dodat ...co to? ...aha, minulost.

Jako každá radikální změna směřování, ani Elementary mezi fanoušky starších The End nevzbudí bezmezný obdiv. Spíše kvanta rozporuplných emocí, sporů, v nejhorších případech snad i litování ztracených peněz a proklínání boha nebo nějakého jiného objektu víry, stejně jako tomu koneckonců bylo i s už dříve zmíněnými Extol. Nejsem výjimkou, mám z novoty také podivně smíchané pocity, převládá pocit mírného zklamání. Těší mě, že se The End nenechávají omezit nějakými mantinely a vyvíjejí se dál, ovšem... Within Dividia má jedno nesmazatelné plus, a tím zároveň narážím na Achillovu patu novinky, totiž narozdíl od předešlé nahrávky se Elementary bohužel po čase oposlouchá a ztratí na kráse, což je dost krutá daň za evoluci. Ale i tak, po chvíli přemýšlení, zvedám palec nahoru.

BuKy
Hodnocení:
7

Ne mnoho kapel si za dobu své tvorby vytvořilo tak respektované postavení v rámci moderně-metalového subžánru jako The End. Zdá se mi, že i v období ticha mezi předchozím počinem Within Dividia a touto novinkou se stalo jméno The End jaksi zvučnější. Proslulý label Relapse, který za těmito Kanaďany stojí, nějakou dobu před vydáním této desky vysílal do světa zprávy o hudební revoluci. Tento pojem však můžeme vztáhnout „pouze“ na tvorbu kapely. Dojem, jakým na mě současní The End působí, je značně rozporuplný.

Struktura skladeb se značně zjednodušila, žádný sonický výplach, jak bývalo v minulosti zvykem. Vše je nyní mnohem čitelnější, rify se nevrství do tak krkolomných spletenců a celé se to mnohem „snadněji“ poslouchá… (jak komu, nutno podotknout). Jednotlivé motivy mají tendence se často opakovat, zároveň jsou většinou snadno zapamatovatelné. Velkých změn se dočkal také hlas Aarona Wolfa. Jeho vokál disponuje širší škálou výraziva, což se znatelně projevuje na celku. Je mu zde poskytován mnohem větší prostor, na rozdíl od předchozích desek, kde by mohl být vnímán spíše jako další nástroj, vítr splývající s celou vichřicí. Jednotlivé skladby tak nabyly písničkovitějšího rázu, což je oproti chaotické minulosti podstatný rozdíl. Určitým pasážím nelze upřít velký cit pro opakující(!) se motiv podpořený o výrazný klenutý vokál, který z hlavy ještě dlouho nebudeš moci (a snad ani nebudeš chtít) vypudit, na druhou stranu mi připadá, že některé refrény se až příliš dožadují pozornosti. Z některých postupů cítím až přílišnou patetičnost, která mi sem příliš nesedí a působí jaksi násilně a uměle. Obroušení hran a větší přítulnost, někdy snad až úlisnost si vybrala svou daň na absenci výraznější originality, jak bylo řečeno výše, vše podstatné, co na této desce můžeme slyšet, bylo již předtím řečeno. Je to ale špatně?

Elementary je výraznou změnou v kontextu dosavadní tvorby, ostrou výhybkou ostře měnící dosavadně dodržovaný směr, nicméně v rámci toho, co už bylo v celém žánru vyprodukováno, se nic nového neděje. Žádné avizované přebudování žánru se nekoná. Naopak. Z mého pohledu může být tahle nahrávka vhodná pro posluchače, pro něž je celá tech-metalová moderna příliš složitou pavučinou elektrických výbojů. Pro takové lidi bude dotek s touto nahrávkou dost možná sympatickým setkáním. A těm z vás, kteří svůj mozek rádi vyplachovali poslechem předchozích dvou nahrávek, možná toto sousto poněkud zaskočí (… stejně jako mně), a nebo ne…

Novému albu The End občas nechybí nápady, ani cit pro melodie, na druhou stranu může působit poněkud křečovitě, vyumělkovaně a nepřirozeně… stejně také nepříliš… zčásti možná(!) díky snaze zalíbit se širšímu spektru posluchačů. A je pouze na nich, jak jej přijmou. Osobně vnímám kontrast mezi dosavadní tvorbou a velkým očekáváním na jedné straně a výsledkem na straně druhé, a tak jsem se stal „obětí“ nesplněných „tužeb“.

Vložit komentář

k.eight.a - 23.12.11 13:26:28
Překvapuje mě že v ani jedné z recenzí ani tady v diskusi nepadlo slovo TOOL. Myslím že inspirace touto kapelou pro tuto desku The End je víc než jasná.
kotek - 02.12.11 18:44:36
jo, ta posledni je patos strasnej
Bejv - 02.12.11 17:03:09
no to mě tak zas nesere :-) mě příjde zbytečná akorát ta poslední skladba!!! Škoda že to zapíchli bych byl zvědavej kam to bude směřovat dál.
bizzaro - 02.12.11 08:42:11
taky jsem to ted dal. skoda tech "emo/post-" pasazi, jinak super
Bejv - 01.12.11 21:13:49
Ještě to zkus tahle deska si to zaslouží!!! Starý desky jsou super, ale v tomhle kapela dle mě dospěla. Škoda, že R.I.P.
brutusáček - 01.12.11 12:57:06
hej...nelákejte mě...já si to vždy stáhnu, poslechnu a smažu..nikdy jsem tomu pořádně nepřišel na kloub, což teda neznačí že je to špatná deska :) "After the breakup of the band, bassist Sean Dooley and vocalist Aaron Wolff have since gone on to form the band Solitary Sun." solitary sun někdo zná? Zpěvák tu tušim byl s burn by the sun
kotek - 01.12.11 11:31:11
tak sem si to nedavno uplne nahodou pustila zpetne se taky pridavam k ondrajsovi, skvela deska
DR - 02.08.09 21:56:12
Šok odezněl a zbylo skvělé album, vracím se k němu často.
Meda - 05.09.08 09:27:50
neasi
...:::i:::... - 04.09.08 19:14:53
porad bych rekl stejne dobra jako kdyz vysla ... jedna z veci ktery si porad rad obcas pustim ...
lemm9k - 04.09.08 12:12:14
misto srdicek radsi odkaz medvidku
Meda - 04.09.08 11:01:16
slaba deka - The Never Aftermath
...:::idi:::... - 29.03.07 17:36:09
neasi...proste kvalitativne se me ta deska libi moc ... vysokym hodnocenim bych spis vyjadroval kvalitu desky a ta je podle me high, i kdyz uplne jinde ... lepsi kdyz by jeden dal 1 a jeden 10 .)
peca - 28.03.07 12:54:49
ja sem to spis myslel tak, ze kapela co nahrala dve takove desky jako the proste NEMUZE tak radikalne zmenit styl )))
bizz - 28.03.07 11:49:23
vzhledem k tomu, ze psal Within Dividia, tak asi jo :-)
peca - 27.03.07 21:22:18
...:::idi:::... slysels co hrali predtim?
...:::idi:::... - 27.03.07 21:18:15
no ... sic zpozdene, ale stejne si to neodpustim, ptze to mam uz par mesicu v hlave: Candiria me prijde co se tyce relativni tvrdosti cca stejne homogeni jako toto a toto bych rekl, ze je lepsi ... takze skoda, ze se nenasel nekdo, kdo by napsal, ze je to "genialne Teply" a nedal treba 9 ... .)
Ondrajs - 12.02.07 16:54:56
huhuuuuu tak se mi to začíná líbít
Ondrajs - 05.02.07 20:10:23
já myslím,že naživo kombinace nových a starých songů bude fungovat
molit - 03.02.07 08:53:45
NU-tedy,Jistý pan petr gabriel stále mluvil o the end jako o lásce. stará dilinovská tvorba byla ještě skousnutelná, ale toto? No toto...???
zMasakrované ucha - 02.02.07 12:59:03
jak už sem někde psal... KURVADOPIČE! takhle si kurvit talent!! pardon, ale já tomu šanci nedám stejně jako sem gdysi dávno byl donucen se vysrat na svůj oblíbený numetal (ad MH,FF,Korn attd..) Komerce je děvka, tohle album je shit, dobré pasáže to nezachrání, tohle je the end The End,;-//// jdu si zpravit chuť na Psích pusách;)
akh - 01.02.07 23:05:59
biz: MHead - no ty pico, to jsem necekal ani ve snu, hupsli do toho standardne, ale ta gayovina u konce, a dvojka - fuck you all - beatuful mourning - co ten homo hlas??? no tyvoel jeste ze mi neni 15
bizz - 01.02.07 13:19:20
ad MHead, slysim v tom treba Trivium (= Metalklika)
bizz - 01.02.07 12:05:12
akh: nahodou Through Ashes.. je dobra deska, ale novinka je prinejmensim rozporuplna jako prave Elementary, pro me tedy :) rapidshare na new MH je v probihajici diskuzi u DF
akh - 01.02.07 11:46:45
bizz 01|02|07 [02:21] novy machine head? huh, to si sezenu, sli do prdele uz pred vetsim casem, tak ted se aspon zasmeju ;-) poteseni videt jak kapely meknou, co
lemmy - 01.02.07 11:37:03
nová deska v pohodě, nechápu co kolem toho děláte kravál, diss--- abro napsal mimochodem tu recku líp, když už tam je ten odkaz. tam jsem hned pochopil o co jde. z bukyho miliardy slov nejde pochopit nic, než že neví co si s tou deskou počít.
bizz - 01.02.07 11:26:42
souhlasim s BK, tak jsem to poslouchal vickrat jen kvuli tomu, ze TEnd a kritika vzhledem k ocekavani co new TEnd je jina nez v pripade jine kapely, ale to to je vzdycky, kdyz naka tva kapela te prekvapi, vykoleji... :-) ale platna je to myslim dobra, akorat ten nazev kapely no... :-))
bukake - 01.02.07 10:57:08
v průběhu všech těch poslechů jsem si říkal, jestli bych jim dal tolik času, kdyby to nebyli The End.... v určitých chvílích to v mým případě docela platilo. nebo naopak, jestli k nim nejsme příliš kritičtí vzhledem k tomu., že jsou to The End... původně jsem chtěl dát maximálně 6... to bodování.
peca - 01.02.07 10:47:31
the end je u me pohrben pod mocnou lavinou psyopus
bizz - 01.02.07 09:28:31
vkradu se do prizne :) obe recky moc moc moc! ;)
yarrdesh - 01.02.07 04:11:57
rekneme ze end meli zustat na papiru a nebo se zmackat jako papir a vyhodit do papiroveho kose na smesny odpad ;(
bizz - 01.02.07 02:21:36
malo odbocim..ted posloucham new Machine Head a to je oproti predchazejici desce taky diskoska :) ale stejne jako na Elementary i tady dobry napady. jen ten celek..
bukAKE - 01.02.07 01:45:13
přesně!!! já to v tý recce nezmínil, ale díky těm pravidelně opakujícím se krátkým rifovým úsekům to ve mně taktéž evokovalo nu-metalové časy... souhlasim s tim, že to s touhle deskou není jednoduchý... mé dojmy z ní jsou po tolika posleších stejné jako na začátku, líbí se mi ty samé věci, ty samé se mi skoro až hnusí. chvílema jsem to považoval za sračku, v tuhle chvíli (stejně jako zpočátku) to považuju za nadstandardní, ale nijak vyjímečnou a nijak inovativní desku, která chvíli baví, pak je lepší ji odložit.
bizz - 01.02.07 01:37:25
uf a achich, slozita deska. budete mi verit, kdyz si pod navalem dostatecneho ekvalizeru v tom dovedu predstavit i Korn? In Distress konkretne ;)

Zkus tohle