TANDJENT - No One Will Hear Us

recenze
bizzaro
Hodnocení:
9.5

Tak toto album je sodovka! Co tak ale napsat o desce, která vás zasáhla přímo na solar, posloucháte ji iks měsíců a přitom nejste schopni dát dohromady ani řádek, snad jen to, že je to prostě sodovka! :) Sodovka ale pořádná! Nevyšumělá a přitom té chuti, po které již nějakou dobu s vyprahlým hrdlem toužíte! Čirá, perlivá, osvěžující a nadýchaná! Sice přijímám, že někteří z vás by namítli, že Tandjent nenabízí nic extra, jen meshu metal, to ale není až tak úplně pravda.

Jes, meshu metal to je, ale takový, který vychází z těch původních základů samotných Meshu, tedy thrashe (Gasoline Finger, No Question, Paralyzed, I Remain), a z Meshuggah už si jen vyždíbnul repete systém sekacích riffovanic. V tomto případě to ale vůbec nemůže být vnímáno jako kopírování, jelikož Tandjent, ač ‘semtam‘ Švédy samozřejmě velmi připomenou (to snad už ale v tomto ranku ani jinak nejde), si to dělají ‘úplně‘ po svém, takže bych to bral jakožto zdravé inspirování se… to už byste pak z ‘copyring and hiring‘ mohli nařknout i Suffocation, že nejsou první kapelou, která slammuje, Necrophagist z toho, že čerpá z heavy metalu a klasické hudby, Opeth z ovlivnění 70tými léty a jakoukoli metalcorovou bandu z vykrádání Dillinger Escape Plan.

A teď v cukuletu desku prolítnu a pokusím se vypíchnout snad nejzásadnější momenty: Gasoline Finger – výborný otvírák, který vůbec nenaznačuje, že z toho vyleze takovej masakr, ale po nástupu ve 2:24 mi vlhnou spodky (zezadu!) a při nástupu sóla ve 3:15 (ano, opravdu ve 3:15 zemřeš!) a jeho zpomaleného podkladu už odcházím na první výměnu nejspodnější garderóby. Human Antidote – ukázkový příklad právě Meshu stylu z období okolo ‘95. Po sólu následují rytmické drum-rozhazovačky v motivu z první půle. No Question – jedna z těch thrashově šlapavých, kdy po dvou protočených slokách následuje bicí eskapáda a v 1:40 zvrat, jenž skladbu odpálí do sekaček, ve 2:35 sólo, vracíme se a poté opět rozhazujeme s brnkačkami na podkladu a šup na to další sólo. The Great Machine – kilový neuro začátek a na to neskutečná zabijačka, v které se později změní rytmus a opět celé dokola akorát s rozdílem, že v druhé repetici se ride mění za vyhrávané hajtky, následuje brnkačka s rytmickou kytarou, která má ubrán drive a nabaluje se nabaluje a pak vrcholí. Paralyzed – totální námrdovej thrash na začátku přejdivší v sekačku, kdy bicí přiznávají na druhou ke zpěvu a dokonale tak umocňují požitek. Áááá, přichází další skvostný sólo a aa aaa… a já už asi budu. I Remain – možná skladatelský vrchol a mega nápad v tappované zpomalené úvodní melodii, která je uprostřed a v závěru ještě využita jako podklad k riffování, však si vyčkejte na 2:18! Fear Itself - neuro start s breakama, následuje převrácená Chaospherická riffáž s kopákama, kdy se jemně vždy o jeden akcent přidává a vše graduje, najíždí sólo, jemuž v podkladu jemně hlučí zpěv a následuje úsek, kdy bicí hrají přes breaky a na to další sólo skoro v návaznosti a už jsme zase na začátku u těch přidávanejch a zas u kotlů s kataklyzmem na hlasu. A Demon's Best Disguise – úvodní riff mi připomíná houpající Deftones, nato sekačky zase s vyhrávanou hajtkou (no kurwa!) a zase ten Deftones riff, ale tentokrát jinak posunutej zní úplně jak riff nový. Poté se rytmicky seká i thrashuje a dochází ke zpomalení s přihrávanou hi-hat a přírazy na estou a sólujeme, neurózujeme a sólujeme. No One Will Hear Us – pyčo! Inštrumentálka! Soundtrack k Lynchově Zběsilosti v srdci. Dokonalá přehlídka toho, jak se dá pracovat s rytmem, tempem, dynamikou a převracet převracené, usekávat, zkracovat, variovat motiv… na mou duši, teď už dochází k samovolnému vylučování. The Path of True – žádnej nářez na konec, ale taková –v rámci Tandjent- klidnější věc, která se po sóle samozřejmě ale překlopí do klasický riffosmaženice… konec průvodcování.

Co mě ale u Tandjent dostává, nejsou nijak složité zvraty, ale naopak dokonale rytmicky zpracované přechody mezi jednotlivými riffy a úžasný cit Stevensona pro sóla a to, co má tah a kdy s tím hlavně vyrazit ven. Tandjent navíc nijak zbytečně nekomplikují a tvoří srozumitelné, podmanivé, nenucené, nekřečovité, ale v rytmice složité a motivově provázané písničky, kdy, pokud jste bubeníkem, si zákonitě tuto desku musíte prožít minimálně jednou tak intenzivně. Pro mě zkrátka Tandjent vedle Linear Sphere vysekali jeden z debutů poslední doby a jak jsem již uvedl, nejde o žádnou kopírku, ale triumfální dílo :), které nese všechny znaky moderně znějící brutální a progresivní mjuzik, jejíž představitel ví, kam a kdy sáhnout, aby desku řádně přidusil a následně pustil veškerou nahromaděnou energii z Papiňáku naplno ven a dosáhl tak kýženého cíle - zničení zbývajících buněk mozkových hlav metalových! :o)

onDRajs
Hodnocení:
8.5

V nezvyklé pozici komentátora zahajuji polemiku. Skupiny inspirované Meshuggah to mají těžké. Nejenže k nim budou vždy přirovnáváni, ale navíc budou odsouzeni jako plagiát a nakonec to skončí smutnou replikou: „Raději si pustím originál.“ Tandjent se na současné meshuvlně vezou (dalších kapel bych napočítal minimálně 20), ale dá se říct, že šikovně balancují na hranici x-té kopie a forward moving modelu (nevím, jak to přeložit). Příměsí, která kapelu vynáší k Eiffelovým výšinám tvůrčího přístupu, je agresivní thrash amerického střihu, jenž je veden v čtyřčtvrtinovém rytmu a je tak protipólem pro kostrbaté neurosekačky. Úvodní Gasoline Finger je vcelku nicneříkající introdukce k následující parádě. Přes tři minuty čekáme, co se bude dít, až konečně přichází krásné psychedelické sólo a celé to končí disharmonickou konstrukcí. Do toho sytě zabarvený křik vokalisty – ten Tandjent formálně odlišuje snad nejvíc. Avšak dvojka to je jiné kafe: 100% Meshuggah se vším všudy! Hlavně z období Destroy Erase Improve a None – to se projevuje v sólech a především v nedodržování repetic po 4 nebo 8 čtyřtaktích; s tím Švédi přišli až na Chaospehere. Celé je to tak příjemně rozkouskované (hlavně vlivem famózního bubeníka DRUMKIT FROM HELL – viz začátek devítky, kde „rovný“ nápad skvěle rytmizuje), že to nenudí jako monotónní ???? na albu Aleph (vs1-2 -:- vs3). Nebudu to dál rozpitvávat, o kvalitách Tandjent rozhodne jedině čas, snad hoši použijí svůj meshuzáklad pro něco inovativnějšího! Přesto výborná deska s výbornými muzikanty. A musím se přiznat, že je SILNĚ NÁVYKOVÁ!!!! 

Vložit komentář

brutusacek - 02.07.08 23:59:53
bizz vám chtěl říct že fellsilent se mu zalíbil :)
bizz - 02.07.08 17:33:46
tak se PajPaj díky dečce mesice zas vratil k Tandjent a asi nemuze jit na zkousku Skákal pes pres Ips... bude na repeat poslouchat az do zhynuti :) takhle skvele naprogramovat bici snad umi jedine Jarzombek :o
bizz - 20.06.06 16:04:30
asi tak, naprosto neuveritelny! tim, jak je to natukany, to vlastne meni i jednotlive kytarove motivy. a vubec, jelit(b)u(ku)m neco vysvetluj :)
Dr - 20.06.06 15:46:21
každopádně kdybych měl hodnotit jen naprogramování bicích, tak je to za 11!!!!!
Dr - 05.06.06 13:43:27
nicméně souhlasím s bizzim, že I REMAIN nejlepší věc na albu!!!!
dmc - 04.06.06 00:48:50
Bzz: Hm...:) No já se v té bubenické terminologii moc nevyznám, ale na celém smyslu mého příspěvku to až tolik nemění...:))))
bizz - 03.06.06 13:43:04
dmc: ne polorytmus, ale polyrytmus :) 2 ALL: aha, no ja nevim, asi takhle. je mi 27, metal (pokud do toho obdobi muzu zapojit i hardrock, protoze tam jsem zacinal) posloucham cca od 5let a miluju thrash, takte pro me jsou Tandjent ja ziva voda narozdil od ???? (a btw, na tour jsem si i tak koupil orig :-). a jak jsem psal v zaveru recky "Co mě ale u Tandjent dostává, nejsou nijak složité zvraty, ale naopak dokonale rytmicky zpracované přechody mezi jednotlivými riffy a úžasný cit Stevensona pro sóla..... Tandjent navíc nijak zbytečně nekomplikují a tvoří srozumitelné, podmanivé, nenucené, nekřečovité, ale v rytmice složité a motivově provázané písničky, kdy, pokud jste bubeníkem, si zákonitě tuto desku musíte prožít minimálně jednou tak intenzivně!"
nihi - 31.05.06 13:13:17
no jo ja sem takovej praso-pal, s tim uz nic nenadelam :)
Dr - 31.05.06 13:10:16
no jenže já jsem trochu deformed; holt studium filologie...... významů tam bylo víc právě kvůli nesrovnalostem ve větné konstrukci, navíc by to chtělo používat čárky na správnývh místech nicméně s nihim samosebou souhlasím.... to, co tvrdí, ale v recce nikde nepíšu, takže prostě musím zase napsat: ČTĚTE TO KURVA CHLAPI POŘÁDNĚ!!!! ;o))))
nihi - 29.05.06 21:40:52
to vis malo casu tezko si to po sobe precist ... :)
BuKyajinestromy - 29.05.06 19:53:35
já taky... :) ale je fakt, že forma tý věty je drobátko zmatená... :)
nihi - 29.05.06 19:00:35
dmc no presne tak :)) mas boda narozdil od ondrajse :))))
dmc - 29.05.06 17:23:32
:))) TAk já nevím, ale osobně jsem pochopil, že NiHI netvrdí, že TAndjent nepoužívají polorytmus, ale že to, že ho používají neznamená, že jsou kopírka Meshu. " to ze kapela pouziva polyritmiku, sekacky a zmatenecky ji rozhodne neodsuzuju do role kopiraku." Takže to má troška do mlýna...:))))
nihi - 29.05.06 17:13:34
tvrdim pravej oapk kua :)))) je tu jeste nekdo kdo to nechape? to snad neni mozny, jak tatari :))))))) jen mi vadi to neustale srovnavani vsech kapel co puzivaj zlamany diktaty s meshu pac meshu na to nemaji patent!
Dr - 29.05.06 14:58:30
ta psaná podoba jazyka....ne to jsem nemyslel, vážně si nerozumíme ;o)) nebo rozumíme?jsem zmaten... víš co je to polyrytmus (jo ... po r TVRDÝ y)? Jestli mi chceš tvrdit, že tandjent nepoužívaj polyrytmy, tak to je jako kdybys tvrdil, že Kidman nezpíva v meshuggah a Bush není prezidentem USA to tím chci říct ps:nicméně to, co jsi napsal v první příspěvku neodpovídá druhému (významově); a nebo to napiš znovu, ať je v tom jasno
nihi - 27.05.06 15:07:57
to ze kapela pouziva polyritmiku ji rozhodne neodsuzuje do role kopiraku co na tom nechapes?
Ondrajs - 27.05.06 13:58:13
nihi: navic tu nesouhlasim s ondrajsem, to ze kapela pouziva polyritmiku, sekacky a zmatenecky ji rozhodne neodsuzuju do role kopiraku, je fakt ze meshu prisli prvni, ale v tomhle se nehraje na nejaky patenty. moc nerotumím té první půlce - jak to myslíš, že nepoužívaj polyrytmiku (to y je mrcha ;o)) a sekačky? Mluvíme o tandjent, že jo? :o)))
killer - 23.05.06 13:20:39
me obecne tenhle meshu-sekacko-metal-coro-nevim co dal styl moc nebavi ale tandjent je docela v poho;-0 Textures sou super!!!!
roura - 23.05.06 09:14:04
no co s vami chalpci, nepotesili jste me a ani ja vas nepotesim...
BuKyajinestromy - 22.05.06 20:56:49
já se musim přidat k nQ... Tandjet mi vůbec nepřirostli k srdci... jjsou tam fajn pasáže, ale že bych z toho chcal to ani náhodou... nemůžu si pomoct, ale i takoví ???? nebo materia (www.myspace.com/materiaband) mě baví mnohem víc... nevím, jestli to je tím, že mi nikdy nepřirost k srdci sekanej trash... asi dost. Jj, Textures chutnaj.... oproti prvnídesce.
nihi - 22.05.06 12:06:43
navic tu nesouhlasim s ondrajsem, to ze kapela pouziva polyritmiku, sekacky a zmatenecky ji rozhodne neodsuzuju do role kopiraku, je fakt ze meshu prisli prvni, ale v tomhle se nehraje na nejaky patenty. Prece nebudem poslouchat jen jednu kapelu z kazdyho stylu. Jasne ???? - Aleph je kopirka, ale vetsina ostatniho ne. Jen si ty kapely berou ten objevnej pristup. Btw, pro me jako pro posluchace je vzdy prinosem, pokud se kapela pokousi o neco napaditejsiho, at uz se jedna o rytmiku nebo o neco jinyho. jak rikam, patent na to neni. jinak z posledni doby vedou ze sekacek jednoznacne novy Textures, napadity a uzasny. Jinak jeste tesseract, ale nemaj album :))
nihi - 22.05.06 11:56:25
Ja mam s touhle deskou docela problem. Ac bych ji mel podle vsech predpokladu milovat, neni tomu tak. Ma pasaze kde uchcavam blahem, ale taky tam je mnoho nudnych nebo ne tak zajimavych casti, ze me to od dalsich poslechu tak nejak odrazuje. Chtelo by se to trosku vic odvazat... Ale verim ze dalsi album uz bude jen lepsi. U mne tak za sedum

Zkus tohle