Sex ve městě > Sex and the City -

baara
6

review_1029_px4

Mám ráda seriál Sex ve městě. Nejsem bohatá třicítka z Manhattanu, nenosím módu velkých značek, nemám ráda nablýskané kluby a jméno Manolo Blahnik jsem slyšela poprvé právě z úst Carrie Bradshawové. Ale stejně mě ždibíček zamrzel každý promeškaný díl. Čím to? Vysvětlení je jednoduché, jsem ženská a navíc Sex ve městě má švih, styl, humor a stabilní kvalitu. Právě proto si tvůrci dovolili natočit celovečerní film i s odstupem několika let (způsobeným tahanicemi o honorář Kim Catrall). Vyrovná se seriálu?
Seriál Sex ve městě běžel celých 6 sezón a jako jednomu z mála seriálů se mu podařilo „odejít“ včas a v podstatě na vrcholu. Jeho potenciál vycítil sice muž (producent Darren Star, který stojí i za Beverly Hills 90210 či Merlose Place), ale je zaměřený na nejširší spektrum žen. Proto jste na premiéře filmu mohli vidět jak dvacetileté slečny oblečené podle poslední módy i docela obyčejné ženské v džínech a tričku. Seriál totiž v

review_1029_px2

příbězích čtyř charakterově odlišných hrdinek, inteligentní a stylové novinářky Carrie (Sarah Jessica Parker), cynické právničky Mirandy (Cynthia Nixon), naivní a romantické Charlotte (Kristin Davis) a sexuálně náruživé manažerky Samanthy (Kim Cattral) shrnoval ženský svět téměř kompletně. Od luxusní módy, přes sex, lásku a přátelství až po mateřství a kariéru. A k tomu přihodil ještě pár pěkných chlapů a New York City jako jednu z hlavních postav (a to nikoli Allenův intelektuální NY, ale NY plný velkých klubů, vedle kterých můžete velmi snadno padnout do rukou zloději nebo hromadě odpadků). Ve své době byl průlomový v tom, jak otevřeně sex zobrazoval a jak o něm mluvil. Všichni diváci věděli, že takhle nevypadá v reálu ani skutečný NY a ani ženské přátelství či orgasmus, ale dívali se. Sex ve městě prostě úspěšně balancoval na hraně telenovely, tragikomedie a sitcomu – byl dojemný, romantický, vtipný a stylový. Máme-li mluvit o celovečerním zpracování, nadšení opadá.
Otázkou je, zda prvotní problém není v tom, že celovečerák dělal tentýž štáb, který točil většinu seriálu. Protože způsob, který k přetvoření pro celovečerní formát zvolil, je dosti nešťastný. To, že film je delší než epizoda seriálu totiž nelze reflektovat tím, že uděláme všechno větší! V naprosto zbytečné stopáži 148 minut (90 by bohatě stačilo) přitlačili tvůrci na emocionálnost

review_1029_px3

scén, což je v několika případech dělá přemrštěnými až běda (když se pan Božský nedostaví na svatbu, vypadá to, jako kdyby někdo umřel), a některé dialogy bych čekala spíš v jihoamerické telenovele. Vedlejším účinkem je také to, že všechny herečky (a bohužel i herci) v těchto scénách přehrávají, ačkoli své postavy do detailu znají. Dalším obrovským problémem jsou příliš časté a dlouhé módní vycpávky, které jsou prázdné, nudné a dosti okatě smrdí productplacementem (celý film snad museli financovat módní návrháři). To může vyhovovat divačkám, pro které je lákadlem právě móda. Ale seriál měl co nabídnout i v jiných oblastech. Pohled na sex z různých úhlů, včetně vcelku odvážných scén (které ale chvála bohu ve filmu díky staré dobré postavě Samanthy v určité míře zůstaly) či téma lásky podané z pohledu romanticko-realistického, občas cynického (ve filmu je z něj banální přívěšek na klíče). Jedno z nosných témat seriálu, tedy New York a život jeho společenské smetánky je pryč. Jednoznačně nejsilnějšími momenty byly vždy ty, které pracovaly s tématem ženského přátelství. Dosti idealizovaného, ale o to silnějšího. Ačkoli i tady se film občas neubrání klišé, dialogy mezi čtyřmi hlavními postavami fungují nejlépe z celého filmu a mně se při nich téměř zmocnila nostalgie. Co říci pozitivního? Je to docela zábavné, mnohé z původního ostrovtipu seriálu zůstalo a Jennifer Hudson má docela roztomilou roli (a jednu píseň).
Seriál Sex ve městě je jako kvalitní francouzské šampaňské. Dobré za všech okolností, není třeba ho vylepšovat žádným jídlem a často má i svůj příběh. Celovečerní Sex ve městě se bohužel více podobá nejmenovanému českému sektu, který je uměle sycený a dá se pít snad jen v koktejlu. Z

review_1029_px1

hrdinek, chodících příkladů toho, že i chytré a silné ženy dělají hloupé věci, udělal tenhle film tak trochu slepice. Na závěr zdůrazňuji, že vše v této recenzi je určeno spíše divačkám. Chlapi, prosím vás, vy na to nechoďte!
---- --- -- - -- --- ----
USA, 2008, 148 min
Režie: Michael Patrick King